V
"Vierailee"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;23297781:Ja ehkä tärkeä syy vahvaan suomalaisidentiteettiini on sekin että suvussani on paljon Karjalan evakkoja. Mummoni kotitila jäi Ryssälle. Sukulaisia oli myös Elisenvaaran pommitusta todistamassa (siinä junassa sisällä), silloin lapsia vielä mutta edelleen tänä päivänäkin elossa olevia joilta olen juttuja kuullut. Opin jo pienestä pitäen kotona mitä se merkitsee olla suomalainen, kuka minä olen ja kuka minä en ole.
Niinpä, hyvä kun muistit, että useat suomalaisetkin ovat joutuneet aikoinaan lähtemään evakkoon sodan jaloista. Omassa suvussani on myös Viipurista paenneita. Mitä mieltä olet siis siitä, että Suomi muiden maiden ohella on vastaanottanut ja vastaanottaaa maahan sodan ja hädän keskeltä paenneita ihmisiä, jotka hakevat turvaa? Katsos, kaikki maahanmuuttajat tai turvapaikanhakijat eivät ole järjestelmämme hyväksikäyttäjiä. Niitäkin on, valitettavan paljon, tiedän kyllä, ja nykyistä maahanmuttopolitiikkaa on muutettava. Ei sen silti pidä tarkoittaa sitä, että hädässä olevia ei auteta. Eihän?
Itsekin olen asunut ulkomailla pitkään, ja minulla on vahva suomalainen identiteetti. Ei se silti tee minusta parempaa kuin muiden maiden kansalaiset.