Pettämisen arkea lapsen silmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuosta vastuuprosenttijakaumasta voisi kommentoida vielä sen verran, että se selittää pitkälti miksi pettäminen on jotenkin hyväksyttävää tänä päivänä, jos ajatusmalli on tuo... Kaikilla on aina ja tulee olla 100 % vastuu tekemisistään ja sitoutumisestaan. Tämä pätee hyvin myös työelämään. Asiasta löytyy myös paljon hienoja kirjoja. Eli tarinan opetus: Vastuu on aina 100%!!!

"Mielenkiintoista oli että nuoret suhtautuvat pettämiseen jyrkemmin kuin vanhemmat ihmiset. Johtuisiko tämä nykyajan nuorten kokemuksista omien vanhempien pettämisestä?"

Nuorena on ajatusmaailmaltaan mustavalkoinen. Ikääntyessään oppii suvaitsevaisuutta ja sisäistää armokäsitteen.

Ihminen on erehtyväinen. Piispatkin erehtyvät. Toivottavasti tuo tutkimus on luotettava. Prosentit kuulostavat ihan hyviltä. Pettämisestä jauhetaan liikaa mediassa. Kai tavallinen ja onnellinen perhe-elämä on niin vähän kiinnostavaa, ettei siitä revitä otsikoita lehtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen juttu:
Lähes puolet suomalaisista tuomitsee pettämisen
25.7.2007 6:38
Miltei puolet suomalaisista paheksuu pettämistä niin paljon, ettei voisi antaa sitä anteeksi.

Helsingin Uutisten mukaan 46 prosenttia suomalaisista kieltäytyisi antamasta anteeksi uskottomalle kumppanilleen.

Miehet suhtautuvat pettämiseen hieman suopeammin kuin naiset. Miehistä vain 42 prosentilta saisi pyytää anteeksi turhaan. Naisista 49 prosenttia kieltäytyisi sovinnosta.

Nuoret tuomitsevat pettämisen kaikkein jyrkimmin. Nuorista 15-24-vuotiaista naisista jopa 61 prosenttia tuomitsee uskottomuuden.

Suuri osa suomalaisista ei odota myöskään puolisonsa hyväksyvän syrjähyppyään. Miltei puolet arvioi, ettei saisi vieraissakäyntiä anteeksi. Puolison anteeksiantoon pettämisen jälkeen luottaa vain vajaa kolmasosa suomalaisista.

Suomessa vain harvalla on vakituinen toinen suhde. Kahdessa suhteessa elää psykoterapeutti Annikki Kaikkosen mukaan vain 5 prosenttia suomalaisista.

Tiedot selviävät Helsingin Uutisten Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä, johon vastasi kesäkuun lopulla reilu tuhat 15-79-vuotiasta suomalaista eri puolilta maata.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707256392910_uu.shtml

Mielenkiintoista oli että nuoret suhtautuvat pettämiseen jyrkemmin kuin vanhemmat ihmiset. Johtuisiko tämä nykyajan nuorten kokemuksista omien vanhempien pettämisestä?

Voi olla. Lapset ja nuoret tarvitsevat turvallisen ja rakkaudentäytteisen kodin. Vanhemmat opettavat lapsilleen esimerkillään. Jos perheessä jompikumpi vanhempi pettää ja valehtelee, lapset herkästi vaistoavat että jotain on vialla. Perheen sisäinen dynamiikka kärsii, yhdessäolossa aistitaan jännitteitä.

"Kun hän tuli puhumaan, sopertelemaan jotain siitä miten muistutan isääni ja kehtasi yrittää flirttiä"

Tosi surkea provo! Ei kait kukaan nainen yrittäisi flirttailla jonkun finninaamaisen klopin kanssa, varsinkaan kun ensin vehtaa sen isän kanssa ja tietää klopin olevan valmiiksi vihamielinen.

"Nuoret tuomitsevat pettämisen kaikkein jyrkimmin. Nuorista 15-24-vuotiaista naisista jopa 61 prosenttia tuomitsee uskottomuuden."

No, mä kuulun tuohon joukkoon. Mä en hyväksy pettämistä. Mä en vois jatkaa suhdetta sellaisen kanssa joka mua pettää, enkä mä toisaalta mitenkään arvosta salasuhteita, pettämistä toistenkaan elämässä. Jos ei kerta enää haluaolla toisen kanssa, niin miksi sitä ei sitten voi sanoa suoraan? Sit voi olla vapaa, ei tartte valehdella menojaan. Musta se on muutenkin vastuutonta, jos ei käytä kortsua, taudit tarttuu ja sit ne voi tarttua vaimoon/mieheen.

Miksi pitäisi ymmärtää pettäjää ja antaa anteeksi asiasta joka aikoinaan satutti niin monta ihmistä, sietää kyllä voi, mutta kunnioitusta ei tarvitse tuntea pettäjää kohtaan. Tapahtumat kasvattavat itse kutakin ja opettavat tärkeysjärjestyksen jonka tympääntynyt on löytänyt.
Se joka on leikkiin ryhtynyt (pettäjä) leikin kestäköön.

Kunnioitan mielipidettäsi, nimimerkkki Tympäätynyt

Miksi pitäisi ymmärtää pettäjää ja antaa anteeksi asiasta joka aikoinaan satutti niin monta ihmistä, sietää kyllä voi, mutta kunnioitusta ei tarvitse tuntea pettäjää kohtaan. Tapahtumat kasvattavat itse kutakin ja opettavat tärkeysjärjestyksen jonka tympääntynyt on löytänyt.
Se joka on leikkiin ryhtynyt (pettäjä) leikin kestäköön.

Kunnioitan mielipidettäsi, nimimerkkki Tympäätynyt

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Alkuperäinen kirjoittaja Koirat veräjästä:
Ai niin mutta isänne valheetkin ovat tietysti kakkosnaisen syytä. Mikäänhän ei tietenkään voi ikinä olla isukin omaa syytä.

En ole pettänyt miestäni enkä ole ollut kakkosnainen ikinä - siis tietääkseni. Jos minulle on joskus muinoin valehdeltu aviosäädystä, en tasan tarkkaan ota sitä vastuulleni - se on miehen syy ja miehen valhe.

Aika hassua väittää, että ap:n mainitsema kakkosnainen ei olisi tiennyt olevansa ukkomiehen kanssa tekemisissä.
On tietysti ap:n isälläkin vastuunsa, mutta ei se poista kakkosnaisen vastuuta. Vai voiko joku väittää, että hänellä ei ole tilanteessa mitään vastuuta?

On aivan selvää, että nainen saa tyydytystä viedessään toiselta naiselta miehen ja se on valitettavasti tosiasia. Vapaissa miehissä ei ole haastetta.

Kyllä minäkin sain sen käsityksen että kakkosnainen tiesi ap:n perheestä, ottihan hän ilmeisesti itse yhteyttä.

Jäin miettimään sitä miksi nainen saa tyydytystä viedessään toiselta naiselta miehen? Itse kun lähinnä kartan varattuja miehiä, en pidä edes flirtistä varattujen kanssa. Minusta fiilis on kaiken kaikkiaan parempi kun ollaan kumpikin vapaita.

"Ninne"

Tuskin sinä haluat tietää miksi nainen vie miehen toiselta naiselta. Tuskin sinä haluat kuulla totuutta. En minäkään sitä totuutta olisi halunnut kokea. Olen joskus istunut naistentansseissa miehen vieressä, jonka oli vaimonsa pukenut ja ajanut parturiin, opettanut puhumaan ja tanssimaan. Hänellä oli sormus sormessa ja sain vierestä seurata miten miesraukkaa revittiin. Siitä on kauan aikaa, eikä minulle jäänyt siitä traumoja, mutta elämän raadollisuuden olen jo oppinut.

Surullista se on. Minä olen kait sillä tavalla eri puusta veistetty, että haluan kokea sen rakkauden ja jännityksen mikä syntyy kun kaksi vapaata ihmistä toisiinsa rakastuu. Ja olen sen kokenutkin. Kun ei tarvitse piilotella mitään, rakkaus on syntyessään viatonta ja hullaannuttavaa.

Eihän me ihmiset eletä täällä ikuisesti. On sillä merkitystä miten me sen elämän elämme ja mihin arvoihin uskomme. Näyttäisi siltä että useat perheet voivat huonosti nykyaikana, kuitenkin perhe on se kaunein tukikohta ihmisen elämässä. Maailmassa on paljon kaikenlaista, mutta jos omaan perheenseen voi luottaa, olla rakastettu, se antaa vahvat eväät tätä maailmaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja ProSentti:
Tuosta vastuuprosenttijakaumasta voisi kommentoida vielä sen verran, että se selittää pitkälti miksi pettäminen on jotenkin hyväksyttävää tänä päivänä, jos ajatusmalli on tuo... Kaikilla on aina ja tulee olla 100 % vastuu tekemisistään ja sitoutumisestaan. Tämä pätee hyvin myös työelämään. Asiasta löytyy myös paljon hienoja kirjoja. Eli tarinan opetus: Vastuu on aina 100%!!!

Jokainen ihminen on 100 % vastuussa itsestään mutta kahden ihmisen suhde on aina KAHDEN KAUPPA! Sen suhteen vastuut ovat 50 prossaa ja 50 prossaa eikä se mitenkään vaikuta siihen, että pettäminen olisi jotenkin hyväksyttävämpää/sallitumpaa vaan käsitellään kahta eri asiaa eli kahden ihmisen suhteen prosentteja (kaksi päätä) ja yhden ihmisen eli YKSILÖN "oma vastuu" 100 % (yksi pää).

Nykyään ei saa vain sanoa ääneen sitä mikä kuitenkin on ikiaikainen totuus; perheenrikkojia löytyy ja he aiheuttavat paljon tuskaa. Heitä pitäisi kutsua salarakkaiksi vaikka oikea nimitys tuollaiselle naiselle on tiedetty jo hyvin kauan. On oikeasti olemassa naisia joiden ainoa keino päteä on rikkoa perheitä ja tuntea itsensä paremmaksi kuin jonkun miehen aviovaimo. Mies on yleensä aika toisarvoisessa asemassa heille, kunhan vain saavat tuntea olonsa halutuksi ja paremmaksi kuin joku muu. Se riittää. Eivät ansaitse mitään kunnioitusta. Oksentakaa tuollaisten vosujen päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Oksetus:
Nykyään ei saa vain sanoa ääneen sitä mikä kuitenkin on ikiaikainen totuus; perheenrikkojia löytyy ja he aiheuttavat paljon tuskaa. Heitä pitäisi kutsua salarakkaiksi vaikka oikea nimitys tuollaiselle naiselle on tiedetty jo hyvin kauan. On oikeasti olemassa naisia joiden ainoa keino päteä on rikkoa perheitä ja tuntea itsensä paremmaksi kuin jonkun miehen aviovaimo. Mies on yleensä aika toisarvoisessa asemassa heille, kunhan vain saavat tuntea olonsa halutuksi ja paremmaksi kuin joku muu. Se riittää. Eivät ansaitse mitään kunnioitusta. Oksentakaa tuollaisten vosujen päälle.

Kun ihmissuhteen LUOTTAMUS on mennyt niin mitään ei ole jäljellä.

"Kun ihmissuhteen LUOTTAMUS on mennyt niin mitään ei ole jäljellä." Ei niin. Vaikea niistä raunioista on pettämisen jälkeen mitään rakentaa. Vaikka pettäjä kuinka katuisi ja molemmat yrittäisivät kaikkensa. Parisuhde EI kestä ulkopuolisia ihmisiä rakastavaisten välissä. Kun ulkopuolinen ihminen on siihen jättänyt jälkensä, ei mikään ole enää entisensä. Jää vain suuri suru. Vaikka kuinka paljon olisi ollut hyviä asioita ja rakkautta, kaikki kuihtuu ja lakastuu siitä myrkyttävästä kosketuksesta.

pitäisikään rakentaa? Kannattaa sinunkin "oksetus" vaan jatkaa elämääsi. Suru menee ohitse ajallaan. Jokainen meistä kokee surua ja menetystä elämän aikana. Siitä on vaan selvittävä.

Luottamus on kahden kauppa ja ihmissuhteessa on kaksi päätä. Muista se tulevaisuudessa ja vältä virheitä.

myös pettämistä useimmat ihmiset kokevat elämän aikana. Tuskin kukaan ihminen selviää elämästään ilman yhtään asioissa/ihmissuhteissa pettämistä/pettymistä.

Ainoa keino on jatkaa elämää ja ottaa opiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksi pää:
Alkuperäinen kirjoittaja ProSentti:

Jokainen ihminen on 100 % vastuussa itsestään mutta kahden ihmisen suhde on aina KAHDEN KAUPPA! Sen suhteen vastuut ovat 50 prossaa ja 50 prossaa eikä se mitenkään vaikuta siihen, että pettäminen olisi jotenkin hyväksyttävämpää/sallitumpaa vaan käsitellään kahta eri asiaa eli kahden ihmisen suhteen prosentteja (kaksi päätä) ja yhden ihmisen eli YKSILÖN "oma vastuu" 100 % (yksi pää).

Myös työsuhteessa on ihmisellä työntekijänä velvollisuudet ja oikeudet mutta niin on myös työnantajalla eli tämä on taas kahden "puolen" suhde, jossa molemmilla on vastuullaan, suhteen mahdollisimman hyvin toimivuuden kannalta, omat oikeudet ja velvollisuutensa eli 50 % ja 50 %.

Kumpikin puoli antaa kuitenkin suhteeseen parhaimmillaan 100 % henkilökohtaisen panoksensa.

että jokaisessa suhteessa on alku "nousu", "kukoistus" ja loppu "tuho" - niin työsuhteessa kuin ihmissuhteessakin - ja MITÄÄN SUHTEEN OSAA EI VOI OHITTAA ja vastuut suhteen osista = "suhteen kulusta" ovat 50 % ja 50 %, kun on kysymys suhteesta, jossa on kaksi (2) päätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
myös pettämistä useimmat ihmiset kokevat elämän aikana. Tuskin kukaan ihminen selviää elämästään ilman yhtään asioissa/ihmissuhteissa pettämistä/pettymistä.

Ainoa keino on jatkaa elämää ja ottaa opiksi.

Tuo on realiteetti. Pettymyksiä tulee, mutta PETETYKSI ei kenenkään pitäisi joutua. Jokainen voi vaikuttaa siihen omalta osaltaa olematta se pettäjä, itse tekijä. Jokainen on omista teostaan vasstuussa. Toisen tekemisistä - siitä että toinen pettää sinua, tulet petyksi - ei kenenkään tarvinne ottaa vastuuta. Vaikka niinhän on, että pettjä mielellään sysää teostaan vatuun petylle.

Sanonta "ottaa opiksi" on ihan liian mitätön muuttamaan todellisuutta. Tavallisimmin se vielä annetaan ohjeeksi petylle, harvemmin sille pettäjälle, vaikka juuri hänenhän tekoaan ja asennettaan tulisi muuttaa.

Tuntuu valitettavsti siltä, että on pettäjän markkinat. Täyden 100 % vastuun kantaa petetty ... mukamas omaa tyhmyyttään!

prosentit 50 ja 50! Ei ole yhtä kantajaa vaan kaksi ihmissuhteessa! Petetyn vastuu on kantaa oma elämänsä ja jatkaa elämää. Samoin tekee ns. pettäjä eli kantaa vastuunsa ja jatkaa omaa elämäänsä.

siirrytään 100 % vastuuseen itsestään eli ihmissuhde LOPPUU. Ihmissuhde loppuu, kun toinen vetäytyy VASTUUSTA = "kun ymmärrys loppuu, niin rakkaus loppuu. Kun rakkaus loppuu, niin ymmärrys loppuu". Lopetus voi kestää kuitenkin kauemmin ajallisesti, kuin "vetäytyminen vastuusta". Siihen asti suhteen prosentit ovat olleet 50 ja 50. = piste

Yhteistyössä