Pienet lapset PYSTYY hoitamaan kotona, sanotte mitä sanotte!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herätkää!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka en oo puolesta enkä vastaan, niin haluan sen verran kotiäitejä puolustaa, että kaikki ei ole laiskoja ja sossun asiakkaita...
ja sit haluan muistuttaa siitä, että myös päiväkotien ylläpito maksetaan verovaroistamme, joten ei se nyt ihan niinkään ole, että työssäkäyvät kustantaa kotona olevat.
Ja jos kaikki nyt päättäis mennä töihin, niin eihän ne työpaikatkaan riittäis, saatika hoitopaikat.
Että on se vaan hieno asia, että saadaan asua Suomessa ja valita lastemme hoito... minimillä kituminen kun käy töissä tai kun on kotona. Sen verran on kallis tää maamme elinkustannuksineen, että harva töissä käyväkään lapsiperheellinen täällä nyt ihan rahassa vissiin ui... kait, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Kotiäitinä ei tosiaan ole kovin stressaavaa, minusta kotona oleminen on melkein kuin lomailua ja mullakin useampia lapsia ja heitä kaikkia kotona olen hoitanut. Ihmetyttää se, että kotiäideille pitäis suunnilleen muistomerkkejä pystyttää.

Ja sossunrahoilla eläminen ei ole elämää, sillä tulotasolla elämä on yhtä kituuttamista joten siitä en kateutta tunne, että joku joutuu sossuun menemään.

Eriasia, jos lapset jotenkin sairaita, tai muuta ongelmaa tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Tietysti kotiäidin/isän/mummon tms pitää tarjota lapselleen aktiiviista ja monipuolista hoitoa, virikkeitä sekä terveellistä ja monipuolista ruokaa, kuin myös lapselle ikätovereita esim puistoista/kerhoista/tuttavaperheistä tms.

En arvosta sellaista kotihoitoa, jossa lapsille löydään piirretyt nenän eteen ja ruokana on einespizzaa päivästä toiseen eikä päivään sisälly ulkoilua juuri lainkaan (kerran muuten hoidin tuollaisia lapsia ja kyllä sen lapsista huomasi, että nyt ei ole kaikki ihan hyvin). Sellaisilla lapsille hoitopaikka on parempi ratkaisu, kuin laiska kotiäiti/isä.


Jollain tavalla ärsyttää paasauksesi aiheesta, kun sinulla ei käsittääkseni ole vielä lapsia? Mistä voit tietää, mitä tunteita ja ajatuksia äidit kokevat ja mitä ehkä sinäkin tulet tulevaisuudessa äitinä kokemaan? Miten voit etukäteen ennustaa, kuinka paljon lasten hoitaminen väsyttää? Kysynpä vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jollain tavalla ärsyttää paasauksesi aiheesta, kun sinulla ei käsittääkseni ole vielä lapsia? Mistä voit tietää, mitä tunteita ja ajatuksia äidit kokevat ja mitä ehkä sinäkin tulet tulevaisuudessa äitinä kokemaan? Miten voit etukäteen ennustaa, kuinka paljon lasten hoitaminen väsyttää? Kysynpä vaan.

Hmm... totta. Olen kuitenkin käytännössä ollut usemmalle pienemmälle sisarukselle toinen äiti/kokonainen isä, työkseni hoidan lapsia, minulla on useita kymmeniä lastenkasvatusoppaita ja osan olen lukenut kirjastosta, erilaisia vauvalehtiä olen lukenut yli 10v (osaa tilaan), näillä keskustelupalstoilla olen pyörinyt useamman vuoden. Omasta puolestani voin vannoa satavarmasti ettei omien lasten hoitaminen tule väsyttämään (tietysti koliikki on raskasta ja jos vaikka olisi kolmosvauvat niin toki se voi väsyttää), mutta lähden ainakin siitä asenteesta, että ei se sen enempää väsytä kuin mihin olen jo tottunut. Tunnen itseni sen verran hyvin, jos aiheena on lapset (mitkä ovat minulle erittäin rakkaita) niin tiedän kyllä mitä tulen tekemään ja mitä en. Jokaisella ihmisellä on varmaan joku asia missä on hyvä :)
 
Väitän, että siinä on eroa, hoidetaanko lapset kotona koska äiti ei halua mennä töihin, vai tehdäänkö työjärjestelyt sen mukaan että lasten on paras olla kotona.

Itse teen töitä miehen työvuorojen mukaan, jotta lapsi saa olla kotona. jos työajat ei joustaisi, en olisi vielä palannut töihin.

Pointti oli se, että vaikka LAPSI olisi kotona, kummankaan vanhemman ei TARVITSE olla 24/7

On meinaa niitäkin äitejä, jotka voisi heittää keikkaa esim kerran viikossa tms, ja niitten taloudellinenkin tilanne paranisi siitä, mutta vaan valitetaan että voi voi kun kela ei maksa enempää, ja silti ollaan sitkeesti kotona, vaikka isäkin olisi työttömänä kotona.
 
Jokainen kai joutuu itse laskemaan mitä talous kestää ja mitä ei. Ei siinä ulkopuolisten huutelut auta, jos mies on pienituloinen ja kh-tuki muutaman satasen. Koittakaapa nyt ihmiset ymmärtää, että ihmiset on erituloisia ja jokainen tekee ratkaisut ihan itse.
Itse olen nyt ollut 6 vuotta kotona, mut on koko ajan jouduttu kitkuttaa ja laskea senttejä. Hermot alko mennä lopulta, kun ei koskaan tiennyt riittääkö taas rahat vai ei. Siksi menen nyt töihin, kun kuopus on 2,5 vuotta. Jos kh-tuki olisi isompi, jäisin todella mielelläni kotiin.
Tein myös yli vuoden osa-aikatöitä, siis iltoja ja viikonloppuja. Siinä en sitten miestä enää paljon tavannut ja suhde alkoi kärsiä. Ja siinä oli myös jatkuva epätietoisuus, että paljonko vuoroja saa ja sitten piti aina ottaa esim.12 iltaa/viikonloppua putkeen, kun ei ollut varaa valita vuoroja.
 
No joo..

Aina niitä on, joiden on puolusteltava sitä, kun ei pärjää kotona lasten kanssa. Kyllä tässä kun on periaatteessa alkanu viides vuosi alkaa olla mitta täynnä ja lapset saa mennä hoitoon ja äiti lähtee rentoutumaan töihin.

Niin ja eipä oo tarvinnu käydä sosussaa tässä, vaikka asumiskuluihin uppoaakin käytännössä jo liikaa rahaa, kun ei huvita asua siellä ahtaassa kasiossa, niikun joku tuolla jo sitteeras.
 
pystyy ja pystyy mutta joskus se perheen leipäkin merkitsee. Itse toki olisin pystynyt olemaan kotona, mutta halusin säilyttää perheelläni sen elintason mikä meillä oli ja jos olisi ollut kaikilta tenavilta 3 v kotona niin se olisi ollut yli 6 v työuraa pois ja emme olisi saavuttaneet elämässämme siinä ajassa mitä saavutimme. Ikävä kyllä näin raa'asti rahaa ajattelin. Mutta lapsillamme on olleet hyvät hoitajat ja nuorin ei ole tarvinnut kodin ulkopuolelle lähteä hoitoon kuin vasta 3 v vaikka olenkin ollut töissä. Ja lapsilla ei liene tälläkään hetkellä pahaa sanottavaa noista vuosista eikä mitään vinoutumia kasvatuksessa yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mieluummin itken Jaguarissa kuin bussissa:
Jos menot on mitoitettu molempien tulojen mukaan ja nettotulot tippuvat n. 1500 euroa kuukaudessa verrattuna kotihoidon tukeen ja lapsilisään, niin aika taikuri saa olla, jos kaikki jatkuu normaalisti finanssipuolella. Eikä kukaan järkevä ala realisoimaan kiinteää omaisuuttaan parin vuoden takia, jonka vapaa kestää äitiysloman ja vanheimpainvapaan jälkeen. Sitä varten maahan on luotu kohtuullisen hyvä päivähoitojärjestelmä, että vanhemmat voivat käydä normaalisti töissä lapsista huolimatta.

Täytyy kyllä sanoa että minä ihmettelin tuttavaperhettä, joka laittoi alle yksivuotiaan vuoropäivähoitoon kun äiti meni töihin, ja kotona olisi ollut paljonkin tavaraa, jonka myymisellä olisi voinut rahoittaa edes muutaman kuukauden kotona olemisen. Löytyi mönkijää, moottoripyörää, isoa venettä, moottorikelkkaa, vesiskootteria... Ja tietysi kaksi autoa. Mutta nämä miehen lelut olivat tärkeämpiä kuin vauvan (alle 1v ON vauva) kotihoito. Jonkun moottorikelkan olisi voinut ostaa uuden vähän myöhemmin, sitten kun molemmat ovat taas töissä, mutta arvojärjestys tässä perheessä nyt oli tämä.
 
Meillä kotosalla olen ihan lapsen takia ja tarkoitus hoitoon viedä kun on n. 2,5 vuotias.
Ja on autot kummallakin, omakotitalot ja käydään säännöllisesti esim. etelässä jne..
Teen kaiken mahdollisen ruokapuolella ite leivästä, marjojen keräämiseen, mehunkeittoon saakka (periaatteesta kun en halua syöttää valmis juttuja ja lisäaine määriä, vain mun mielipide). Mutta noilla säästää loppuen lopuks ison summan.
Ja noista harrastuksista, että härveleitä löytyy näyttelykuntoisista projekteihin ja onnistuu kyllä. Mies tienaa keskivertoa paremmin, sen tiedän ja itellä kans tulot oli suht hyvät töissä ollessa. Rahan kuitenkin saa aina menemään jos ei yhtään laske.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Lapset voi kyllä hoitaa kotona ja siihen on jokaisella mahdollisuus.

Eri asia kuka haluaa ajatella lapsensa parasta vai itsensä parasta.

aika kohtuutonta eikä todellakaan noin yksiselitteistä.
 
kyse ei ole mun kohdalla siitä ettenko haluaisi mieluummin että lapsi hoidettaisiin kotona, mutta mun mielestä jos lapsia hankkii niin ne tulee itse myös elättää, joten käyn siksi töissä... ja siksi että oma jaksaminen pysyy kohdillaa.. toiset ehkä jaksaa olla kotona 3 vuotta, mä en.. tähän asti poika on ollu kotihoidossa, ja olisi ollut jatkossakin jos ei olisi tullut eroa miehen kanssa.. mutta en voi samaan aikaan olla töissä ja kotona niin poika joutuu menemään päiväkotiin... tosin on jo 1v4kk joten hyvähän se on toisia lapsia nähdä..
toiset hoitakoon lapsensa kotona jos haluaa/pystyy, mä en nyt vaan enää pysty.. :snotty:
 
huomaan että pojalla on kavereita tarhassa. se viihtyy siellä päivät hyvin eikä asu siellä.
oppii kanssakäymistä ja jakamista kun on tällähetkellä ainut lapsi. meillä on noin 1700 se soskun tuloraja ja sen yli jos menee tai vähän allekin niin eipä tipu rahaa.. 3henkilöä, pääkaupunkiseudulla, vuokralla ja 1700 e /kk eipä toimi meillle toi yhtälö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Kotiäitinä ei tosiaan ole kovin stressaavaa, minusta kotona oleminen on melkein kuin lomailua ja mullakin useampia lapsia ja heitä kaikkia kotona olen hoitanut. Ihmetyttää se, että kotiäideille pitäis suunnilleen muistomerkkejä pystyttää.

Ja sossunrahoilla eläminen ei ole elämää, sillä tulotasolla elämä on yhtä kituuttamista joten siitä en kateutta tunne, että joku joutuu sossuun menemään.

Eriasia, jos lapset jotenkin sairaita, tai muuta ongelmaa tulee.

tämäkin on kuitenkin henkilö-ja perhekohtaista. siihen jaksamiseen liittyy niin moni muukin asia kuin lapsi/lapset.
 
Elämäntilannekin vaikuttaa, minulla aika vaan päinvastoin kun mitä enempi rahaa sitä vaikeampi olisi jäädä kotiin..
Siirryin persaukisesta opiskelijasta kotiäidiksi ja ihan ilman huolia viihdyin kotona vuosia, rahat riitti mainiosti eikä mitenkään koettu että tingittiin elämisestä.

Nyt kun on isohkot tulot ja hyvä elintaso niin en varmaan mukavuudenhalusta jäisi enään kotiin. Mutta en kyllä lapsiakaan enempää halua, tuo on yksi syy..
Vaikka luulisi sen menevän toisinpäin että kun on talous kunnossa ja puitteet hyvät niin pystyisi jäämään kotiin mieluummin mutta ei itseni kohdalla..
 
tässä tuli vielä mieleen että eikö ole älytöntä kannustaa jengiä menemään soskuun jotta lapsi voi olla kotona.. mä peesin kyllä ymmällään kirjoutsta siitä että jos lapsia tekee ne pitää myös itse elättää..
 
Joka hemmetin päivä samasta aiheesta tappelu tällä palstalla. Voi jösses! Mitä ihmettä se naapurille kuuluu minkä ikäisenä minä vien lapseni päiväkotiin? Saati sitten toiselle palstailevalle mammalle? Minä en ole kuin te, ettekä te ole kuin minä. Luojalle siitä kiitos!
Jos ihmiset olisivat edes sen verran omien päätösten takana ja ylpeitä niistä niin niitä ei tarvisi kailottaa puolelle maailmalle totuuksina ja ainoina oikeina tapoina hoitaa lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Väitän, että siinä on eroa, hoidetaanko lapset kotona koska äiti ei halua mennä töihin, vai tehdäänkö työjärjestelyt sen mukaan että lasten on paras olla kotona.

Itse teen töitä miehen työvuorojen mukaan, jotta lapsi saa olla kotona. jos työajat ei joustaisi, en olisi vielä palannut töihin.

Pointti oli se, että vaikka LAPSI olisi kotona, kummankaan vanhemman ei TARVITSE olla 24/7

On meinaa niitäkin äitejä, jotka voisi heittää keikkaa esim kerran viikossa tms, ja niitten taloudellinenkin tilanne paranisi siitä, mutta vaan valitetaan että voi voi kun kela ei maksa enempää, ja silti ollaan sitkeesti kotona, vaikka isäkin olisi työttömänä kotona.


Kaikilla aloilla ei heitetä keikkaa. Esimerkiksi mulle ei edes hankittu määräaikaista sijaista talon ulkopuolelta äitiyslomaksi, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä vuoden poissaolon takia. Työkaverit saivat vain lisätöitä... Meillä menee 0.5-2 vuotta ennen kuin uusi tehtävä alkaa olla hanskassa (riippuen vähän edellisestä hommasta). Lisäksi jos mies tekee arkisin toimistoaikaan töitä ja itsellä vastaava homma, niin edes joustoa ei ole loputtomiin. Ne työtoverit, joiden kanssa pitää töitä tehdä ovat samaan aikaan siellä töissä.

Ainoastaan lyhyempää työviikkoa voi tässä tehtävässä tehdä, mutta en usko että kovinkaan kauaa, jos työssään haluaa edetä (motivaatio, työn sisältö, jne).
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Lapset voi kyllä hoitaa kotona ja siihen on jokaisella mahdollisuus.

Eri asia kuka haluaa ajatella lapsensa parasta vai itsensä parasta.

aika kohtuutonta eikä todellakaan noin yksiselitteistä.

Niinpä. Eikä sockervaddilla ole lapsia joten hänellä ei ole omaa kokemusta tässä asiassa, ei kannata noin ehdottomana pitää asioita.

No kaipa mä olen sitten paska äiti, kumma vain kun likka kuitenkin sanoo rakastavansa mua ja on niin helkutin mustasukkainen musta. Vai onko se sen takia kun ei tiedä paremmasta? :whistle: :kieh:
 

Yhteistyössä