Pienet lapset PYSTYY hoitamaan kotona, sanotte mitä sanotte!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herätkää!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja murmur:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Pakkoko sitä on Helsingissä asua. Mekin ollaan miehen kanssa syntyjään helsinkiläisiä. Haluttiin iso perhe, omakotitalo ja lapsille kotihoito. Sen vuoksi muutettiinkin Helsingistä pienempään kaupunkiin. Ne on valintoja joita jokainen voi tehdä. Kaikkeahan ei voi saada.

Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta ellei lapsen vanhemmat ole sekopäitä.

"Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta" ?!?!
Ja tähän jos sais perustelut ja näytöt niin voitas lopettaa taas tämä keskustelu :)


Luepas tämä linkki:
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm

Ja etenkin kohta:

"Psykologia on osoittanut iänkaiken että alle 3-vuotiaalle kotihoito on paras ja minkäänlaista soraääntä ei tässä tutkimuksessa tule eikä ole tullut.

Jos yleisönosastossa jotain soraääniä näette, niin ne eivät ole psykologisia tutkimuksia vaan ne ovat asenteellisia kannanottoja"
 
Alkuperäinen kirjoittaja linkki:
Alkuperäinen kirjoittaja murmur:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Pakkoko sitä on Helsingissä asua. Mekin ollaan miehen kanssa syntyjään helsinkiläisiä. Haluttiin iso perhe, omakotitalo ja lapsille kotihoito. Sen vuoksi muutettiinkin Helsingistä pienempään kaupunkiin. Ne on valintoja joita jokainen voi tehdä. Kaikkeahan ei voi saada.

Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta ellei lapsen vanhemmat ole sekopäitä.

"Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta" ?!?!
Ja tähän jos sais perustelut ja näytöt niin voitas lopettaa taas tämä keskustelu :)


Luepas tämä linkki:
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm

Ja etenkin kohta:

"Psykologia on osoittanut iänkaiken että alle 3-vuotiaalle kotihoito on paras ja minkäänlaista soraääntä ei tässä tutkimuksessa tule eikä ole tullut.

Jos yleisönosastossa jotain soraääniä näette, niin ne eivät ole psykologisia tutkimuksia vaan ne ovat asenteellisia kannanottoja"

No tuota kuule. Paljonkin olen lukenut samankaltaisia tekstejä. Ehkä voisinkin asetella kysymykseni toisin: Mitä haittaa/ miten se konkreettisesti näkyy negatiivisesti lapsen kehityksessä jos hänet on viety pienenä hoitoon?
Hänestä tulee yleensä sosiaalisempi, muut huomioon ottava, reipas ja kuuliainen jne. Eli mitä haittaa siitä on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja linkki:
Alkuperäinen kirjoittaja murmur:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Pakkoko sitä on Helsingissä asua. Mekin ollaan miehen kanssa syntyjään helsinkiläisiä. Haluttiin iso perhe, omakotitalo ja lapsille kotihoito. Sen vuoksi muutettiinkin Helsingistä pienempään kaupunkiin. Ne on valintoja joita jokainen voi tehdä. Kaikkeahan ei voi saada.

Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta ellei lapsen vanhemmat ole sekopäitä.

"Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta" ?!?!
Ja tähän jos sais perustelut ja näytöt niin voitas lopettaa taas tämä keskustelu :)


Luepas tämä linkki:
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm

Ja etenkin kohta:

"Psykologia on osoittanut iänkaiken että alle 3-vuotiaalle kotihoito on paras ja minkäänlaista soraääntä ei tässä tutkimuksessa tule eikä ole tullut.

Jos yleisönosastossa jotain soraääniä näette, niin ne eivät ole psykologisia tutkimuksia vaan ne ovat asenteellisia kannanottoja"

On ehkä paras, jos kotona on tasapainoinen, ratkaisuihinsa tyytyväinen onnellinen ihminen, joka nauttii kotona olosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja linkki:
Alkuperäinen kirjoittaja murmur:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Pakkoko sitä on Helsingissä asua. Mekin ollaan miehen kanssa syntyjään helsinkiläisiä. Haluttiin iso perhe, omakotitalo ja lapsille kotihoito. Sen vuoksi muutettiinkin Helsingistä pienempään kaupunkiin. Ne on valintoja joita jokainen voi tehdä. Kaikkeahan ei voi saada.

Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta ellei lapsen vanhemmat ole sekopäitä.

"Fakta on kuitenkin se, että alle 3v lapselle kotihoito parasta" ?!?!
Ja tähän jos sais perustelut ja näytöt niin voitas lopettaa taas tämä keskustelu :)


Luepas tämä linkki:
http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm

Ja etenkin kohta:

"Psykologia on osoittanut iänkaiken että alle 3-vuotiaalle kotihoito on paras ja minkäänlaista soraääntä ei tässä tutkimuksessa tule eikä ole tullut.

Jos yleisönosastossa jotain soraääniä näette, niin ne eivät ole psykologisia tutkimuksia vaan ne ovat asenteellisia kannanottoja"

On ehkä paras, jos kotona on tasapainoinen, ratkaisuihinsa tyytyväinen onnellinen ihminen, joka nauttii kotona olosta.

:flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Herätkää!!!:
Enempiä teille vastaamatta tulen valaisemaan asiaa. Jos on pienet tulot, lasta voi silti pienenä hoitaa. JOS ihan järkky tilanne SOSIAALITOIMESTA saa apua. Tästä moni älähtää: mähän en sossun leipiin mee!!!
KYSYMPÄ TEILTÄ jotka niin ajattelevat: kumpi tärkeämpää:
1) LAPSEN hyvinvointi ja LAPSEN paras vai
2) SINUN ja/tai miehesi YLPEYS?

Ette mitenkään voi ajatella LAPSEN parasta kun ylpeys kuumottaa niskaa? Hä? Ette sen pienen aikaa(esim 2-3v äitiysrahan jälkeen) voi sitä tehdä?

Ja vieläpä SUURIN osa ns. uraohjuksista ym ylpeilijöistä väittää ettei ole varaa olla kotona mutta kyllä todella on monilla VAIN jos vähentäis menojaan! Jättäkää viinat, tupakka, kampaajat, harrastukset ym pois ja kasvattakaa itse lapsenne niin hyvä tulee.

Täällä moni sanoo etten ala kulkeen rääsyissä ja halutaan lomallekkin joskus jne. Ei tarvi risasissa vaatteissa kulkea ja lomamatkalle pääsee myöhemmin.

Ajatelkaa lapsianne.

just ja asiathan on kaikillja just näin mustavalkoisia :headwall:
 
tässä minun mielipide ja mielipiteitähän on lähes yhtä monta kun mammoja...!eli mielestäni lapset pystyy hoitamaan kotona jos vaan haluaa ja on valmis karsimaan menoja..ja mielestäni alle 3v paras paikka on kotona jos vaan vanhemman pää sen kestää ja miksei kestäisi kun lapsia on tehnyt??tutut rutiinit on lapselle helpotus,ei aikaisia heräilyjäjne..toki pitää olla myös elämää kodin ulkopuolella,kaverit ,kerhot jne..toimintaa!!6 vuotta kotiäitinä,kolme lasta,uusi talo ja työpaikka valmiina mutta saa odottaa ihan rauhassa,tämä on nyt vaan minun juttuni paapoa lapset kotona...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllä nuo kotihoidon puolustajat on usein sellaisia max. ammattikoulun käyneitä äityleitä, jotka henkeen ja vereen puolustaa elämäntyyliään ja verhoaa sen "hienoksi arvovalinnaksi". Heillä vaihtoehto olisi todennäköisesti joku surkeapalkkainen työ klo 8-16. En väitä, että tällainen ihminen on äitinä huono, mutta naurattaa tuo mustavalkoisuus ja kapeakatseisuus. Huomaa, että elämää on nähty vain sieltä "mamman vinkkelistä". Jos tekin kouluttautuisitte ja saisitte elämäänne muualtakin voimaa kuin lapsista, niin ehkä ammentaisitte lapsillennekin jotain enemmän? Onko vain täysin uhrautuva äiti mielestänne hyvä äiti? Teillehän kotiäitiys ei ole uhraus, kun ette ole muuhun kuin äitiyteen elämässä kyenneet :). Ihan tervettä tietysti puolustaa omaa kykenemättömyyttä ja verhota se "loistavan äitiyden" taakse ;) . Ja mitä siitä tulisi, jos porukka alkaisi käyttää sossua turvatakseen kotona olemisen? Toimeentulotuki on tarkoitettu _viimeiseksi vaihtoehdoksi_, ei miksikään päivähoitoavuksi.

Itseasiassa oma kapea katseisuutesi paljastaa sivistystasosi.
Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä hyvin pärjännyt, kuten myös mieheni. Yhteinen päätös oli, että lapsi hoidetaan vähintään 2,5 vuotiaaksi saakka kotona. En ole jäämässä lopullisesti kotiin, mutta en myöskään ymmärrä niitä joilla esim. rahallisesti olisi mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta oman mukavuuden halun vuoksi laitetaan mahdollisimman pienenä hoitoon.
Omat kk tulot n. 3000e ja totta kai se helpottaisi elämää hurjasti, mutta ei kaikkea lasketa rahassa.

 
Minen pysty tähän oikein mitään sanomaan, koska tiedän vain mikä on meidän lapsillemme parasta :) Ja me ollaan tällä hetkellä kotona, tosin esikoiselle 2½ vuotta alkais jo saman ikäisten seura tehdä hyvää. Se huono puoli näissä pienissä pienissä kylissä, että puistot yms. on vähän kauempana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole mikään pakko mutta miksi muuttaisi tästä vaikkapa lappiin kun on syntynyt helsingissä, kaikki tutut, sukulaiset ja ystävät asuvat helsingissä ja erityisesti työpaikat ovat helsingissä. Ei sitä tuosta noin vaan muuteta johonkin.

Ei ole pakko, ei. Mutta kyllä sitä vaan muutetaan tuosta noin vainkin ;) Nii mieki tein.
 
Minäpä HALUSIN mennä töihin oman hyvinvoinnin kannalta. Jep, heittäkää paskaa niskaan, mutta näin on enkä häpeile sitä myöntää. Kolmen vuoden kotiäitiyden jälkeen halusin palata työelämään, vaikken todellakaan mikään uranainen olekkaan..ihan normaali duunari vaan. Lapset tykkää olla tarhassa ja yhtä fiksuja ja filmaattisia niistä tulee vaikka tarhassa ovatkin hoidossa 7h päivässä!
 
Mä taas tykkään yhdistää työelämän ja perheen siten, että teen lyhyttä päivää ja siten saan olla suurimman osan päivästä ja lasten hereilläoloajasta heidän kanssaan. Saan tehdä töitä, kehittää itseäni, voida henkisesti paremmin ja olla iloisempi kotonakin. En ole tottunut sellaiseen elämään, jossa näkökannat väkisinkin kapenevat, vaikka harrastaisi ja touhuaisi mitä lasten kanssa.

Sitä paitsi meillä ei kysymys edes kuulu, että jääkö äiti kotiin lasten kanssa äitiysloman päätyttyä, vaan että jääkö isä. Minä olen meidän perheen "pääelättäjä" ja mies jäikin esikoisesta vuodeksi kotiin. Nyt tokasta ei voinut jäädä, koska perusti tässä välissä yrityksen eikä halua tehdä konkurssia.

Siitä tuskin on lapsen kehitykselle haittaa, jos se on reilu neljä päivän valveillaolotunneistaan hoidossa ja on kotona kolmen pintaan joka päivä (+ tietty viikoloput ja lomat kokonaan). Siinä on vielä runsaasti aikaa olla ihan rauhassa kotona lasten kanssa. Pääasia on että kotiolot ovat kunnossa, vanhemmat tasapainoisia sekä sitoutuneita lapsiinsa ja niiden kasvattamiseen.
 
Minä menen nyt syksyllä kouluun iltaisin. Yksi syy tähän on se, että miulla hajoaa pää, kun ei ole tarpeeksi aikuiskontakteja ja virikkeitä itselle. Taloudellisesti miun kannattaa olla kotihoidontuella, se kun on huomattavasti opintotukea suurempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kotona hetken:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllä nuo kotihoidon puolustajat on usein sellaisia max. ammattikoulun käyneitä äityleitä, jotka henkeen ja vereen puolustaa elämäntyyliään ja verhoaa sen "hienoksi arvovalinnaksi". Heillä vaihtoehto olisi todennäköisesti joku surkeapalkkainen työ klo 8-16. En väitä, että tällainen ihminen on äitinä huono, mutta naurattaa tuo mustavalkoisuus ja kapeakatseisuus. Huomaa, että elämää on nähty vain sieltä "mamman vinkkelistä". Jos tekin kouluttautuisitte ja saisitte elämäänne muualtakin voimaa kuin lapsista, niin ehkä ammentaisitte lapsillennekin jotain enemmän? Onko vain täysin uhrautuva äiti mielestänne hyvä äiti? Teillehän kotiäitiys ei ole uhraus, kun ette ole muuhun kuin äitiyteen elämässä kyenneet :). Ihan tervettä tietysti puolustaa omaa kykenemättömyyttä ja verhota se "loistavan äitiyden" taakse ;) . Ja mitä siitä tulisi, jos porukka alkaisi käyttää sossua turvatakseen kotona olemisen? Toimeentulotuki on tarkoitettu _viimeiseksi vaihtoehdoksi_, ei miksikään päivähoitoavuksi.

Itseasiassa oma kapea katseisuutesi paljastaa sivistystasosi.
Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä hyvin pärjännyt, kuten myös mieheni. Yhteinen päätös oli, että lapsi hoidetaan vähintään 2,5 vuotiaaksi saakka kotona. En ole jäämässä lopullisesti kotiin, mutta en myöskään ymmärrä niitä joilla esim. rahallisesti olisi mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta oman mukavuuden halun vuoksi laitetaan mahdollisimman pienenä hoitoon.
Omat kk tulot n. 3000e ja totta kai se helpottaisi elämää hurjasti, mutta ei kaikkea lasketa rahassa.

Se, että suurin osa on esim. huonosti koulutettuja ei tarkoita, että kaikki olisi. Poikkeuksia mahtuu jokaiseen joukkoon, mutta ap:n kaltaiset arvostelijat kuuluu usein mainitsemaani porukkaan. Kyse oli ennen kaikkea asenteesta, joka ap:lla on muunlaisia ratkaisuja tehneitä kohtaan. Ps. kapeakatseisuus on yhdyssana (sori, oli pakko).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona hetken:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllä nuo kotihoidon puolustajat on usein sellaisia max. ammattikoulun käyneitä äityleitä, jotka henkeen ja vereen puolustaa elämäntyyliään ja verhoaa sen "hienoksi arvovalinnaksi". Heillä vaihtoehto olisi todennäköisesti joku surkeapalkkainen työ klo 8-16. En väitä, että tällainen ihminen on äitinä huono, mutta naurattaa tuo mustavalkoisuus ja kapeakatseisuus. Huomaa, että elämää on nähty vain sieltä "mamman vinkkelistä". Jos tekin kouluttautuisitte ja saisitte elämäänne muualtakin voimaa kuin lapsista, niin ehkä ammentaisitte lapsillennekin jotain enemmän? Onko vain täysin uhrautuva äiti mielestänne hyvä äiti? Teillehän kotiäitiys ei ole uhraus, kun ette ole muuhun kuin äitiyteen elämässä kyenneet :). Ihan tervettä tietysti puolustaa omaa kykenemättömyyttä ja verhota se "loistavan äitiyden" taakse ;) . Ja mitä siitä tulisi, jos porukka alkaisi käyttää sossua turvatakseen kotona olemisen? Toimeentulotuki on tarkoitettu _viimeiseksi vaihtoehdoksi_, ei miksikään päivähoitoavuksi.

Itseasiassa oma kapea katseisuutesi paljastaa sivistystasosi.
Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä hyvin pärjännyt, kuten myös mieheni. Yhteinen päätös oli, että lapsi hoidetaan vähintään 2,5 vuotiaaksi saakka kotona. En ole jäämässä lopullisesti kotiin, mutta en myöskään ymmärrä niitä joilla esim. rahallisesti olisi mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta oman mukavuuden halun vuoksi laitetaan mahdollisimman pienenä hoitoon.
Omat kk tulot n. 3000e ja totta kai se helpottaisi elämää hurjasti, mutta ei kaikkea lasketa rahassa.

Se, että suurin osa on esim. huonosti koulutettuja ei tarkoita, että kaikki olisi. Poikkeuksia mahtuu jokaiseen joukkoon, mutta ap:n kaltaiset arvostelijat kuuluu usein mainitsemaani porukkaan. Kyse oli ennen kaikkea asenteesta, joka ap:lla on muunlaisia ratkaisuja tehneitä kohtaan. Ps. kapeakatseisuus on yhdyssana (sori, oli pakko).

Lisään vielä, että miten ap:n kirjoituksesta olisi voinutkaan mitään muuta käsitystä saada? Hänhän suorastaan neuvoo menemään sossuun (jos ei mene, on ylpeä... ).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pystyy:
pystyy mutta kaikki ei vaan viihdy kotona sitä 3 vuotta

Miksi ei viihdy oman lapsen kanssa? Eihän kotona tarvitse neljän seinän sisällä olla.

Kyllä mä viihdyn tosi hyvin lasteni kanssa. Ne ovat ihania. Kasvatustyö on tosi mielenkiintoista ja antoisaa.

Aina tämä menee mustavalkoisuuteen, että jos et ole lasten kanssa kuin paita ja peppu 24/7, et Ollenkaan viihdy oman lastesi kanssa *nyyh*.

Olemme vähintään 2/3 lasten valveillaoloajasta heidän kanssaan. Se pienempi osa, jonka he ovat hoidossa, on tervetullut lisä sekä heille että meille vanhemmille. Sitten taas kaikilla on kivempaa keskenään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona hetken:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllä nuo kotihoidon puolustajat on usein sellaisia max. ammattikoulun käyneitä äityleitä, jotka henkeen ja vereen puolustaa elämäntyyliään ja verhoaa sen "hienoksi arvovalinnaksi". Heillä vaihtoehto olisi todennäköisesti joku surkeapalkkainen työ klo 8-16. En väitä, että tällainen ihminen on äitinä huono, mutta naurattaa tuo mustavalkoisuus ja kapeakatseisuus. Huomaa, että elämää on nähty vain sieltä "mamman vinkkelistä". Jos tekin kouluttautuisitte ja saisitte elämäänne muualtakin voimaa kuin lapsista, niin ehkä ammentaisitte lapsillennekin jotain enemmän? Onko vain täysin uhrautuva äiti mielestänne hyvä äiti? Teillehän kotiäitiys ei ole uhraus, kun ette ole muuhun kuin äitiyteen elämässä kyenneet :). Ihan tervettä tietysti puolustaa omaa kykenemättömyyttä ja verhota se "loistavan äitiyden" taakse ;) . Ja mitä siitä tulisi, jos porukka alkaisi käyttää sossua turvatakseen kotona olemisen? Toimeentulotuki on tarkoitettu _viimeiseksi vaihtoehdoksi_, ei miksikään päivähoitoavuksi.

Juu ja sielä oli muutama muukin virhe, kun pieni tässä sylissä niin ei kirjoitus suju ilman pätkimistä. Mutta toivottavasti tuli hyvä mieli huomauttamisesta :) Näistä asioistahan tässä keskusteltiinkin :)

Joka tapauksessa yleistät itse ja samalla syytät toista yleistämisestä. No meneehän se niinkin.
Meidän perheessä alle 2,5 vuotias ei kuulu vieraan hoitoon, mutta myöskään marttyyriksi joka hoitaa koko lapsuuden ajan kotona vedoten lapsen parhaaseen en ole ryhtymässä.


Itseasiassa oma kapea katseisuutesi paljastaa sivistystasosi.
Olen korkeasti koulutettu ja työelämässä hyvin pärjännyt, kuten myös mieheni. Yhteinen päätös oli, että lapsi hoidetaan vähintään 2,5 vuotiaaksi saakka kotona. En ole jäämässä lopullisesti kotiin, mutta en myöskään ymmärrä niitä joilla esim. rahallisesti olisi mahdollisuus hoitaa lapset kotona, mutta oman mukavuuden halun vuoksi laitetaan mahdollisimman pienenä hoitoon.
Omat kk tulot n. 3000e ja totta kai se helpottaisi elämää hurjasti, mutta ei kaikkea lasketa rahassa.

Se, että suurin osa on esim. huonosti koulutettuja ei tarkoita, että kaikki olisi. Poikkeuksia mahtuu jokaiseen joukkoon, mutta ap:n kaltaiset arvostelijat kuuluu usein mainitsemaani porukkaan. Kyse oli ennen kaikkea asenteesta, joka ap:lla on muunlaisia ratkaisuja tehneitä kohtaan. Ps. kapeakatseisuus on yhdyssana (sori, oli pakko).

 
Juu ja sielä oli muutama muukin virhe, kun pieni tässä sylissä niin ei kirjoitus suju ilman pätkimistä. Mutta toivottavasti tuli hyvä mieli huomauttamisesta :) Näistä asioistahan tässä keskusteltiinkin ;)

Joka tapauksessa yleistät itse ja samalla syytät toista yleistämisestä. No meneehän se niinkin.
Meidän perheessä alle 2,5 vuotias ei kuulu vieraan hoitoon, mutta myöskään marttyyriksi joka hoitaa koko lapsuuden ajan kotona vedoten lapsen parhaaseen en ole ryhtymässä.
 
ei me pystytty. vaikkei olekaan lainoja.ei se asuminen ilmaista ole.kävin jopa sossussa mut ei sieltä mitään saatu.muutto veti niin pahasti miinukselle että mun oli mentävä töihin.onneks muksu oli kuitenkin jo 2-vuotias silloin.
 
Ja hei, ettekö todellakaan osaa ajatella, että syitä voi olla monia sekä kotihoidolle että päiväkotihoidolle? Ymmärrän kotihoitoon päätyneitä (en tosin sen varjolla muita lynkkaavia) ja toisaalta ymmärrän myös syitä, miksi toiset kokevat parhaaksi viedä lapsensa hoitopaikkaan. Miten joku ei voi ymmärtää niitä syitä? Onko elämä niin vaikea nähdä muusta kuin omasta vinkkelistä? Tunnetteko erilaisia ihmisiä erilaisista lähtökohdista? Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, mutta jos on sitä mieltä, että oma ratkaisu on ainoa oikea ja ei voi edes ymmärtää/asettua hetkeksi toisten asemaan ja maailmaan, niin aika kapeakatseisia olette (myös te, jotka kirjoitusvirheinenne väitätte olevanne korkeasti koulutettuja ;) ). Ymmärtää voi, mutta ei tarvitse olla samaa mieltä. Äidit niitä pahimpia tuomitsijoita on.
 

Yhteistyössä