Pieni varovainen avaus pienten lasten päivähoidosta ammattilaisen näkökulmasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "täti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hoitsu";25367238]No niinpä tietysti : ) Kolahtiko?[/QUOTE]
Ei, ei kolahtanut. Miksi pitäisi? Eikö faktojasi voi kyseenalaistaa muuten?

Ihmettelen vaan sinua, joka ilmeisesti ihan oikeasti kuvittelet tietäväsi miten asiat on joka ikisessä maamme pk:ssa.

Minä uskon siihen, että lapsesta näkee onko hänellä hyvät oltavat päiväkodissa vaiko ei. Ja siihen, mitä omin silmin näen esim. henkilöstömäärästä ja ryhmäkoosta. Plus siihen, mitä näen ja kuulen asuessani ihan pk:n vieressä & mitä olen siellä työskennelleiltä kavereiltani sisäpiirin tietona kuullut.

Uskon myös siihen, että on laitosmaisia päiväkoteja, joissa on isot ryhmät ja liian vähän henkilökuntaa, ja meno sellaista etten ikimaailmassa omaa lastani sinne laittaisi. En, vaikka hän on jo 6-vuotias.

Ja olen sitä mieltä, että mahdollisuuksien mukaan vanhempien pitäisi tarkkaan harkita millaiseen päiväkotiin lapsensa laittavat, vai laittavatko päiväkotiin ollenkaan. Se, mikä on hyvä yhdelle lapselle, voi olla huono toiselle.

[QUOTE="hoitsu";25367179]Koska tää on täysi fakta! Meidänkin paikkaa pidetään kaupungin parhaimpana, mutta luojalle kiitos, ei vanhemmat tiedä totuutta. Ja tosiaan ei ole yksittäinen paikka, missä olen työskennellyt. Totuus on että vanhemmat eivät voi tietää sitä todellisuutta. Tää ei ole mitään ivaa, vaan pitkän työuran näkemys ja kokemus[/QUOTE]

Ja mikä tämä todellisuus nyt sitten on mitä vanhemmat eivät tiedä? Jos puhutaan teidän hyvästä päiväkodista? kerroppa nyt.

Mä ihan ulkopuolisena voin luetella muutaman seikan jonka tiedosti kun vein lapsen hoitoon:
- Lapseni ei ole hoidossa yksin, eikä siksi saa täysin yksilöllistä huomiota (no ei sitä saa aina kotonakaan kun lapsia on kolme)

- Lapseni ei kaikilla ruokailuilla välttämättä syö "tarpeeksi" koska auttajaa ei ole tai lapsi ei keskity ruokailuun

- Lapseni saattaa itkeä päivällä jotain - niin no kotonakin niin ja edelleen en aina kotonakaan kerkeä kaikille lapsille samantien vastaamaan itkuu.

- Lapseni joutuu olemaan hälinässä koko päivän - jeps, aika selvää jos lapsia on 15 ryhmässä. Minä voin kotona mahdollistaa rauhoittumisen.

- Lastani ojennetaan ääntä korottaen - syyllinen minäkin moiseen...

-Lapseni on noudatettava päiväkodin sääntöjä ja rytmiä - elämä on.

Tää on siis amatöörin listaa - kerro toki kaikki vääryydet

Miksei hoitohenkilökunta tee jotain, jos tilanne on oikeasti noin kamala?! Miksette mene lakkoon?? Tuo esiin asioita paikallislehdissä, kerro tilanteesta suoraan vanhemmille päiväkodeissa jne.?? Emme me vanhemmat voi tietää kaikkea, mitä päivisin tapahtuu, vaan lähtökohtana on luottamus henkilökuntaan. Ellei näin olisi, teidänkin työ vaikeutuisi todella paljon, voin kertoa.

Me tavalliset työssäkäyvät äänestämme ihmisiä kunnan päättäjiksi, mutta aika kuluu, päättäjät vaihtuvat, eikä mikään muutu tässä asiassa. Ei vanhemmilla myöskään ole millään aikaa ja energiaa työn päälle alkaa kansalaisaktivistiksi. Ja etenkin kun ei edes TIEDÄ, onko siellä omassa päiväkodissa asiat hyvin, ihan hyvin vai huonosti ja vai hyvin huonosti. Jos siis kaikki näyttää meidän suuntaan hyvältä ja lapsi hyvinvoivalta. Mistä me voimme tietää edes mikä tilanne kunnassamme on?

Ainoa mitä henkilökunta näyttää tekevän on valittaa täällä ja syyllistää äitejä jotka vievät lapsen hoitoon. Eikö teilläkään ole oikeasti mitään muita keinoja kuin kannustaa kaikkia alle 3v:n äitejä jäämään kotiin?? Pahimassa tapauksessa hoitajat vain laskevat tälläkin keskustelulla omaa motivaatiotaan ja siten riskeeraavat lasten hyvinvoinnin hoidossa. Anteeksi nyt vain, että olen vanhempi ja lapseni on hoidossa. Minä en pysty teille isompaa palkkashekkiä antamaan, jos se vaikka toisi lisää motivaatiota ja jaksamista työhön. Vai onko se tosiaan vain ne lisähenkilöt, jotka auttavat tilanteeseen? Miksei totuutta kerrota vanhemmille? Miksei alan ihmiset TEE asialle mitään?

[QUOTE="hoitsu";25367257]Teillä vanhemmilla on oikeus joskus mennä sinne päiväkotiin seuraamaan sitä toimintaa. Ja palautetta kannattaa aina antaa[/QUOTE]

Sä olet aika itsevarma kun tiedät kaikkien suomen päiväkotien tilanteen noinkin tarkaan.

Vai oliskohan niin että olet vaan perehtynyt negatiivisiin asioihin työssäsi.

Anatoliaa peesaa - Vanhempi joka tuntee lapsensa ja välittää taatusti vaistoaa muutoksen jos lapsen on huono hoidossa olla. Joululoman jälkeen kun lapset aloitti hoidon juttelin mieheni kanssa että lapset on ihan samanlaisia oltiin sitten lomalla kotona tai hoitopäivän jälkeen. Samanlaisia nauravia energiapakkauksia jotka selittää asioita kokoajan pälpättäen. Sama oli kesäloman jälkeen. Mitään muutosta en huomaa lapsissa vaikka olivat olleet 8 viikoa kotona ja aloittivat uudestaan syyskuussa. Joku näppärä toki tulee tähän sanomaan että lapsemme on sulkeneet kaikki pahat tunteet sisälle - no luulis että edes pientä raivaria silloin havaitsis kun mennään hoitoon loman jälkeen.

Vai voisko sittenkin olla että meidän lapsilla on ihan hyvä siellä laitoksessa ja toisaalta heillä on kotona perusturva sen verran kunnossa ettei tartte hylkäämistä pelätä...

Ei, ei kolahtanut. Miksi pitäisi? Eikö faktojasi voi kyseenalaistaa muuten?

Ihmettelen vaan sinua, joka ilmeisesti ihan oikeasti kuvittelet tietäväsi miten asiat on joka ikisessä maamme pk:ssa.

Minä uskon siihen, että lapsesta näkee onko hänellä hyvät oltavat päiväkodissa vaiko ei. Ja siihen, mitä omin silmin näen esim. henkilöstömäärästä ja ryhmäkoosta. Plus siihen, mitä näen ja kuulen asuessani ihan pk:n vieressä & mitä olen siellä työskennelleiltä kavereiltani sisäpiirin tietona kuullut.

Uskon myös siihen, että on laitosmaisia päiväkoteja, joissa on isot ryhmät ja liian vähän henkilökuntaa, ja meno sellaista etten ikimaailmassa omaa lastani sinne laittaisi. En, vaikka hän on jo 6-vuotias.

Ja olen sitä mieltä, että mahdollisuuksien mukaan vanhempien pitäisi tarkkaan harkita millaiseen päiväkotiin lapsensa laittavat, vai laittavatko päiväkotiin ollenkaan. Se, mikä on hyvä yhdelle lapselle, voi olla huono toiselle.

Ja se' onko päiväkoti iso = laitosmainen, vai pieni = kodinomainen, ei myöskään kerro hoidon laadusta

[QUOTE="HUOM";25367345]Miksei hoitohenkilökunta tee jotain, jos tilanne on oikeasti noin kamala?! Miksette mene lakkoon?? Tuo esiin asioita paikallislehdissä, kerro tilanteesta suoraan vanhemmille päiväkodeissa jne.?? Emme me vanhemmat voi tietää kaikkea, mitä päivisin tapahtuu, vaan lähtökohtana on luottamus henkilökuntaan. Ellei näin olisi, teidänkin työ vaikeutuisi todella paljon, voin kertoa.

Me tavalliset työssäkäyvät äänestämme ihmisiä kunnan päättäjiksi, mutta aika kuluu, päättäjät vaihtuvat, eikä mikään muutu tässä asiassa. Ei vanhemmilla myöskään ole millään aikaa ja energiaa työn päälle alkaa kansalaisaktivistiksi. Ja etenkin kun ei edes TIEDÄ, onko siellä omassa päiväkodissa asiat hyvin, ihan hyvin vai huonosti ja vai hyvin huonosti. Jos siis kaikki näyttää meidän suuntaan hyvältä ja lapsi hyvinvoivalta. Mistä me voimme tietää edes mikä tilanne kunnassamme on?

Ainoa mitä henkilökunta näyttää tekevän on valittaa täällä ja syyllistää äitejä jotka vievät lapsen hoitoon. Eikö teilläkään ole oikeasti mitään muita keinoja kuin kannustaa kaikkia alle 3v:n äitejä jäämään kotiin?? Pahimassa tapauksessa hoitajat vain laskevat tälläkin keskustelulla omaa motivaatiotaan ja siten riskeeraavat lasten hyvinvoinnin hoidossa. Anteeksi nyt vain, että olen vanhempi ja lapseni on hoidossa. Minä en pysty teille isompaa palkkashekkiä antamaan, jos se vaikka toisi lisää motivaatiota ja jaksamista työhön. Vai onko se tosiaan vain ne lisähenkilöt, jotka auttavat tilanteeseen? Miksei totuutta kerrota vanhemmille? Miksei alan ihmiset TEE asialle mitään?[/QUOTE]

PEESI - täällä kerrotaan nimettöminä faktoja kuinka kamalaa päiväkodissa on ja kuinka kurja työ. Sitten kaksnaamaisesti vaan hymyillään vanhemmille ja kerrotaan että kaikki on niin hyvin. Mistä perkeleestä mäkin voisin valittaa kun lapsi tykkää olla hoidossa ja hoitajat kertovat että asiat on hyvin. Ja kun käännen selkäni niin helvetti ottaa laitoksessa vallan.

Muthan naurettas ulos jos menisin kunnanvirastoon valittamaan huonosta hoidosta. Kun kysyttäs perusteita niin tokaisisin että ei niitä huonoja oloja meille vanhemmille näytetä ja kerrota, ja lapsetki on ton salaliiton takana... että oikeesti siellä on kamalaa vaikka sitä ei huomaa.

[QUOTE="hoitsu";25367179] Meidänkin paikkaa pidetään kaupungin parhaimpana, mutta luojalle kiitos, ei vanhemmat tiedä totuutta. [/QUOTE]

Tämä on suurin ihmetyksen aihe itselleni. Asioista uskalletaan kyllä avautua (epämääräisesti) keskustelupalstalla, mutta oikeasti epäkohtiin ei uskalleta puuttua tai niistä ei uskalleta keskustella ihmisten kanssa joille ne oikeasti kuuluu.

[QUOTE="hoitsu";25367397]Ja se' onko päiväkoti iso = laitosmainen, vai pieni = kodinomainen, ei myöskään kerro hoidon laadusta[/QUOTE]

Ei välttämättä. Mutta mulle tärkeää on monen muun asian lisäksi se, että koko pk:n henkilökunta tuntee lapseni nimeltä ja että lapsi tuntee koko henkilökunnan & lapset. Siksi pieni, 2 ryhmän yksikkö on ollut minun valintani päiväkodiksi.

Isossa laitoksessa lapsi helposti hukkuu massaan.

Kodinomaisuutta meidän lapset saa kotoa :), päiväkodilta haen jotain muuta.

[QUOTE="hoitsu";25367397]Ja se' onko päiväkoti iso = laitosmainen, vai pieni = kodinomainen, ei myöskään kerro hoidon laadusta[/QUOTE]

Millä ihmeen menttaliteetilla sä työtäs teet? Mikä on sun laadukas hoito?? Miks yleensä tee tuota työtä kun työpaikkakin on helvetin esikartano?

Odottaako kukaan täydellisyyttä päivähoidolta? Onko kotihoidon laatu aina täydellisen laadukasta?

Kaipa mäkin olen ihan sokea ja kuuro, kun en huomaa, miten kamala paikka päiväkotimme on. Olen käynyt siellä usein eri aikoihin päivästä enkä ole ikinä huomannut mitään kamalaa tapahtuvan. Kyllä, joskus joku lapsi itkee, eikä HETI päästä avuksi, mutta niin käy kotonakin joskus kun on monta lasta. Lapsemme myös ovat tasapainoisia, iloisia, normaaleja lapsia, mutta ehkä siinäkin arvioin väärin ja ongelmia ihan varmasti on. Henkilökunnasta yli 90%:n kanssa synkkaa tosi hyvin ja ovat selvästikin oikealla alalla. Itse teemme vanhempina osamme, että lapsella menisi hoito mahdollisimman hyvin. Eli siis riittävästi unta, rauhallinen vapaa-aika, lyhyet hoitopäivät, riittävästi lomaa jne. Mutta kuten sanoin, olen tässä kaikessa ilmeisesti ihan väärässä kun hoitohenkilökunta paljasti totuuden kaikista Suomen päiväkodeista, että haitallista ja kamalaa on.

[QUOTE="noh";25367399]PEESI - täällä kerrotaan nimettöminä faktoja kuinka kamalaa päiväkodissa on ja kuinka kurja työ. Sitten kaksnaamaisesti vaan hymyillään vanhemmille ja kerrotaan että kaikki on niin hyvin. Mistä perkeleestä mäkin voisin valittaa kun lapsi tykkää olla hoidossa ja hoitajat kertovat että asiat on hyvin. Ja kun käännen selkäni niin helvetti ottaa laitoksessa vallan.

Muthan naurettas ulos jos menisin kunnanvirastoon valittamaan huonosta hoidosta. Kun kysyttäs perusteita niin tokaisisin että ei niitä huonoja oloja meille vanhemmille näytetä ja kerrota, ja lapsetki on ton salaliiton takana... että oikeesti siellä on kamalaa vaikka sitä ei huomaa.[/QUOTE]

Nyt on mahdollista tutustua ihan oikeaan tutkimustietoon päiväkotien tilanteesta. Lukekaa Ihmeidetekijät. Päivähoidon ryhmäkokoselvitys Tehy. Löytyy googlaamalla.

Hyvä puheevuoro!

Mun mielestä aloituksen ei ollut tarkoitus syyllistää 1vuotiaan hoitoon viemisestä. Hoitopaikkoja on joka lähtöön. Isot pk-ryhmät ei mielestäni ole vauvan paikka. Tiedän kyllä, että monilla ei ole mummoja, kummeja, tuttuja tai muita verkostoja joiden kautta lapsi pääsisi toisenlaiseen hoitoon. Vielä paremmin tiedän, että raha ratkaisee tässäkin.

Tuntuu hurjalta ajatella että minä aloitin hoidossa 7kk ikäisenä puolipäiväisesti. Naapurin pph hoiti tosin silloin vain minua ja pari vuotiasta...

[QUOTE="HUOM";25367439]Kaipa mäkin olen ihan sokea ja kuuro, kun en huomaa, miten kamala paikka päiväkotimme on. Olen käynyt siellä usein eri aikoihin päivästä enkä ole ikinä huomannut mitään kamalaa tapahtuvan. Kyllä, joskus joku lapsi itkee, eikä HETI päästä avuksi, mutta niin käy kotonakin joskus kun on monta lasta. Lapsemme myös ovat tasapainoisia, iloisia, normaaleja lapsia, mutta ehkä siinäkin arvioin väärin ja ongelmia ihan varmasti on. Henkilökunnasta yli 90%:n kanssa synkkaa tosi hyvin ja ovat selvästikin oikealla alalla. Itse teemme vanhempina osamme, että lapsella menisi hoito mahdollisimman hyvin. Eli siis riittävästi unta, rauhallinen vapaa-aika, lyhyet hoitopäivät, riittävästi lomaa jne. Mutta kuten sanoin, olen tässä kaikessa ilmeisesti ihan väärässä kun hoitohenkilökunta paljasti totuuden kaikista Suomen päiväkodeista, että haitallista ja kamalaa on.[/QUOTE]

Meillä kanssa varmaan kaikki kolme on niin hyvin sulkenut päiväkodin kauheudet mielen syövereihin että ne ei näy pintaan koskaan.

Sama juttu, meillä on ihanat hoitajat, samat olleet pienemmillä jo kolme vuotta. Ainoastaa lomilla on tuuraajat ja jos joku hoitaja kipeä. Sisarrusryhmä jossa on 16 lasta ja 3 hoitajaa. Lapset jaettu kolmaan pienryhmään iän mukaan ja tutut hoitajat vuorottelevat ryhmissä. Isot saa tehdä isojen juttuja ja pienet pienten. Yhteisiä hetkiä on loruttelut, laulelut ja ruokailu... Ihania hoitajia joiden kanssa yhteistyö toimii. Kertovat huonoista päivistä rehellisesti ja hyvistä. Mä olen taas äitinä kysellyt niinkin "tyhmiä" kuin että millaisia haalareita pitävät parhaina ja helpoimpina HEIDÄN TYÖN kannalta. En kyseenalaistanut vaikka laittoivat kuopukselle vaipan ulosmentäessä vaikka tämä olikin jo kotona täysin kuiva...kun tiedän että täti ei pääse samalla hetkellä pissittämään lasta ulkoa ja märät ulkovaateet taas ei ole kiva lapsellekaan. Mitäs sitten?

Mulla kyllä alkaa kanssa mennä usko hoitajiin. Jos suhtautuminen omaan ammattiin on se että olen paskassa paikassa töissä ja lastani en koskaan tänne toisi hoitoon niin... niin mitä? Sehän kertoo siitä että hoitajat ovat juutaan ammattitaidottomia vätyksiä joiden aika menee sitten ilmeisesti kahvitellessa ja juorutessa kuinka tuo pikku Millakin tulee kamalasta kodista kun 1 v tänne tuotiin.

Mä luoja paratkoo toivon että tänne palstalle on eksynyt ne hoitajien mätämunat ja että siellä töissä on nyt ne jotka tekee marmattamisen sijaan asioille sen minkä pystyy. Niille hoitajille nostan hattua - itse kannan vastuun siitä että tiedän elämän realiteetit, tiedän että arki päiväkodissa on hektistä ja voin omilla teoillani vaikkapa rauhoittaa lasten arjen kotona. Ja että voin helpottaa hoitajien taakkaa yhteistyöllä.

Näinkin voi suhtautua hoitajien hätään lastenne hyvinvoinnista ja omasta avuttomuudestaan ja riittämättömyydestään tilanteessa joka ei enää (liian usein!) mahdollista laadukkaan työn tekemistä. Ehkä on helpompaa nähdä vika hoitajissa kuin päivähoitolaitoksessa ja yhteiskunnassa joka ei enää pysty riittävän hyvää hoitoa kaikkein pienimmille tarjoamaan. Ei tässä kyllä syyttely tai asian vähättely tai kieltäminen enää auta vaan tarvitaan yhteistä ponnistusta asian parantamiseksi!

[QUOTE="vieras";25367472]Nyt on mahdollista tutustua ihan oikeaan tutkimustietoon päiväkotien tilanteesta. Lukekaa Ihmeidetekijät. Päivähoidon ryhmäkokoselvitys Tehy. Löytyy googlaamalla.[/QUOTE]

Mitä tämä kertoo juuri MEIDÄN päiväkodistamme? Onko siis totuus se, että kaikki päiväkodit ovat kamalia paikkoja ja me tyhmät vanhemmat emme vain sitä huomaa kun lapset ovat hyvinvoivia ja hoitajat eivät kerro?

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Micosa
[QUOTE="HUOM";25367546]Mitä tämä kertoo juuri MEIDÄN päiväkodistamme? Onko siis totuus se, että kaikki päiväkodit ovat kamalia paikkoja ja me tyhmät vanhemmat emme vain sitä huomaa kun lapset ovat hyvinvoivia ja hoitajat eivät kerro?[/QUOTE]

Ei todellakaan, päiväkotien työtavat ja tilanteet ovat hyvinkin toisistaan poikkeavia. On päiväkoteja joissa ollaan jo pitkään panostettu vanhempien ja hoitajien välisen hyvän suhteen toteutumiseen ja toimimiseen. Päiväkoteja joissa omahoitajalla on läheinen merkitsevä suhde "omiin" neljään lapseen ja tämän vanhempiin. Joissa äidin ja lapsen välistä, kehitykselle olennaista kiintymyssuhdetta, ollaa yhdessä vanhempien kanssa ylläpidetty, pitkästä erosta huolimatta. Näitä päiväkoteja on vielä kuitenkin valitettavan vähän. Panostamalla pienten hoitoon oikealla tavalla pystyttäisiin ehkä tulevaisuudessa kaikille pienille ja heidän työssäkäyville vanhemmilleen tarjota yhtä laadukasta hoitoa.

[QUOTE="vieras";25367523]Näinkin voi suhtautua hoitajien hätään lastenne hyvinvoinnista ja omasta avuttomuudestaan ja riittämättömyydestään tilanteessa joka ei enää (liian usein!) mahdollista laadukkaan työn tekemistä. Ehkä on helpompaa nähdä vika hoitajissa kuin päivähoitolaitoksessa ja yhteiskunnassa joka ei enää pysty riittävän hyvää hoitoa kaikkein pienimmille tarjoamaan. Ei tässä kyllä syyttely tai asian vähättely tai kieltäminen enää auta vaan tarvitaan yhteistä ponnistusta asian parantamiseksi![/QUOTE]

Miten vanhemmat voi ponnistella jos hoitajan asenne on sama kun tällä "hoitsulla"? eli vanhemmille ei kerrota mitään ja kaikki pidetää sisällä -paitsi palstalla v**tuillaan niille jotka lapset vie hoitoon? Ja sitten vielä jos lapsi ei anna mitää merkkejä pahoinvoinnista hoidossa. Millä eväillä vanhemmat voi taistella t'llöin hoitohenkilökunnan rinnalla?

[QUOTE="ttt";25367287]Ja mikä tämä todellisuus nyt sitten on mitä vanhemmat eivät tiedä? Jos puhutaan teidän hyvästä päiväkodista? kerroppa nyt.

Mä ihan ulkopuolisena voin luetella muutaman seikan jonka tiedosti kun vein lapsen hoitoon:
- Lapseni ei ole hoidossa yksin, eikä siksi saa täysin yksilöllistä huomiota (no ei sitä saa aina kotonakaan kun lapsia on kolme)

- Lapseni ei kaikilla ruokailuilla välttämättä syö "tarpeeksi" koska auttajaa ei ole tai lapsi ei keskity ruokailuun

- Lapseni saattaa itkeä päivällä jotain - niin no kotonakin niin ja edelleen en aina kotonakaan kerkeä kaikille lapsille samantien vastaamaan itkuu.

- Lapseni joutuu olemaan hälinässä koko päivän - jeps, aika selvää jos lapsia on 15 ryhmässä. Minä voin kotona mahdollistaa rauhoittumisen.

- Lastani ojennetaan ääntä korottaen - syyllinen minäkin moiseen...

-Lapseni on noudatettava päiväkodin sääntöjä ja rytmiä - elämä on.

Tää on siis amatöörin listaa - kerro toki kaikki vääryydet[/QUOTE]

Tämä on hyvä lista, kyllähän nuo ymmärtää järjelläkin. Tästä aloituksesta tulee lähinnä olo, että siellä vauvojen osastolla tapahtuisi päivisin jotain todella kamalaa.

Päiväkodin ilmapiiri on tasan tarkkaan kiinni siitä millaisen työntekijät siitä päättävät tehdä. Te olette koulutettuja ammatti-ihmisiä,oisko nyt aika tehdä muutakin kuin narista nurkassa mitkä asiat on päin persettä ja vaikka korjata ne?!

Kokonaisuus on kiinni pienistä asioista. Ryhmäkoot on isoja,joo. Mitäs jos käyttäisitte älliänne ja jakaisitte lapset vaikka parina päivänä viikossa pienempiin ryhmiin ja vaikka ihan vuorotellen halisitte ja paijaisitte jokaikista lasta niin että kylkiluut rutisee?

Vituttaa tuommoset narisijat joilla ei loppupeleissä oo intoo eikä älyä tehdä asioille mitään. Olen itse töissä vanhusten palvelutalossa ja kun aina naristaan että siellä ne mummot makaa märissä vaipoissaan yksin huoneissaan ilman seuraa ja oottaa vaan kuolemaa,niin meidän TYÖNTEKIJÖIDEN TEHTÄVÄ on vaihtaa se vaippa ja mennä hiljaisena hetkenä lukemaan lehti sille vanhukselle joka ei kykene muiden kanssa seurustelemaan.

Tehdään perushoito mahdollisimman hyvin,jutellaan se aika mikä keretään yhden ihmisen luona olemaan ja vaikka halataan ohimennessä. Muutama ystävällinen sana vaikka tärkeistä valokuvista voi valaista koko loppupäivän. Aloittakaa pienistä teoista ja ottakaa se asenne että teette parhaanne,älkääkä nurisko siitä mitä te ETTE voi tehdä. Tai sit voi aina vaihtaa alaa valopäät.

Veisittekö oman äitinne sellaiselle hoitajalle joka katsoo nenänvartta pitkin ja naamasta näkee kilometrin päähän että se halveksii sua yli kaiken kun et viitsi omaa äitiäs sen vertaa hoitaa että pärjäis vielä kotona? Jossain on vika,kun varta vasten alalle kouluttautunut henkilökunta kääntyy asiakkaitaan vastaan. Vai ihan tosissanneko luulitte että pääsette kaikki työskentelemään steinerpäiväkotiin jossa on kymmenen lasta ja yhdeksän hoitajaa,tilana vanha oamkotitalo ja keittiössä häärää naapurin maire? Herätys.

• Tykkää
Reactions: Micosa
[QUOTE="HUOM";25367546]Mitä tämä kertoo juuri MEIDÄN päiväkodistamme? Onko siis totuus se, että kaikki päiväkodit ovat kamalia paikkoja ja me tyhmät vanhemmat emme vain sitä huomaa kun lapset ovat hyvinvoivia ja hoitajat eivät kerro?[/QUOTE]

En usko että missään hoitajat kertovat

Näihin ketjuihin tulee aina niin äärimielipiteitä, että oikein naurattaa.

10 vuoden päiväkotityökokemuksella sanon (omana mielipiteenäni), että on todella hyviä päiväkoteja. Olen itse saanut työskennellä parissakin sellaisessa. Myös nykyisessä työpaikassani, josta olen hoitovapaalla, lapsista tykätään todella, lasten kanssa touhutaan, mietitään kaikissa asioissa miten ne menisivät lasten parhaaksi jne. Lapset saavat syliä, huomiota, kannustusta. Totta kai jokaisen lapsen paras paikka pienenä on oman vanhemman kanssa, mutta siihen ei ole kaikilla mahdollisuuksia.

Toisaalta tämän 10 vuoden aikana olen joutunut todistamaan valitettavaa olojen kurjentumista. Tiedän, että monissa kunnallisissa päiväkodeissa ei enää saa ottaa sijaisia kuin pitkiin poissaoloihin. Päiväkodissa niitä sairastumisia kuitenkin tulee väkisin myös henkilökunnalle, ja kun säännöllisesti mennään alimiehityksellä niin kyllähän se vaikuttaa työntekijöihin. Kunnalla on myös kauniit termit täyttöaste ja käyttöaste, joiden varjolla voidaan kiertää lakipykäliä lasten ja henkilökunnan määrän suhteesta, ja ottaa muutama lapsi ylipaikalle. Meilläkin pienessä yksityisessä päiväkodissa laitosapulainen on vaihtunut ulkoiseen siivouspalveluun, ja se on lisännyt kyllä reilusti henkilökunnan työmäärää. Laitosapulainen kun valmisti esim. aamupalat ja välipalat, auttoi lasten kanssa, täytti papereita vessoihin ja paljon, paljon muuta. Lapsiltahan tämä aika on pois. Lisäksi erilaista kirjaamista on nykyään paljon entistä enemmän.

Oman alle 2-vuotiaani veisin (ja vein) perhepäivähoitajalle, enkä olisi mielellään laittanut häntä päiväkotiin. 10 vuotta sitten kyllä, nykyään ei.

[QUOTE="nih";25367700]Miten vanhemmat voi ponnistella jos hoitajan asenne on sama kun tällä "hoitsulla"? eli vanhemmille ei kerrota mitään ja kaikki pidetää sisällä -paitsi palstalla v**tuillaan niille jotka lapset vie hoitoon? Ja sitten vielä jos lapsi ei anna mitää merkkejä pahoinvoinnista hoidossa. Millä eväillä vanhemmat voi taistella t'llöin hoitohenkilökunnan rinnalla?[/QUOTE]

Peesi. Eikä uskoni ole kovin korkealla, että jotkut Tehyn tekemät tutkimukset hoidon tasosta muuttaisi asioita mitenkään. Ainoa mikä auttaa on se, että henkilökunta kertoo avoimesti asiat julki ja vanhemmille. Radikaalimmat keinot käyttöön ja vaikka lakkoon! Kyllä siinä äkkiä kunnan päättäjät heräävät, kun vanhemmat liittyvät kapinaan kunnantalon edessä kun eivät pääse töihin päiväkodin ollessa suljettu. Siis jos ongelmat ovat pahoja, rikotaan suosituksia henkilökunnan määrässä jne. Tai vaikka ei olisi näitäkään, mutta ylipäätään henkilökunta näkee ja kokee, että lapset kärsivät siellä hoidossa. Ei siinä kauhukuvien maalailu ja nimetön puskista huutelu nettipalstoilla auta, vaan toiminta, joka herättää myös huomiota. Netissä ja lehdissä kirjoittelukin kunnan nimellä, päiväkodin nimellä, omilla nimillä. Vaikkei sitten henkilökunnan toimesta, niin vaikka sitten vanhempien, jotka saisivat todellista tietoa oman päiväkotinsa tilanteesta. Harva kunta haluaa iltalehtiin ja paikallissanomiin huonon päivähoidon tarjoajana. Me vanhemmat emme voi TIETÄÄ, mikä tilanne tosiasiassa on juuri omassa päiväkodissamme, ellei kukaan sitä suoraan kerro ja lapset vaikuttavat hyvinvoivilta. Miksei alan ihmiset tee mitään, jos tilanne on oikeasti hirveä? Ja tee siis jotain radikaalimpaa kuin että teetetäämpä taas uusi selvitys tai tutkimus. Ihan varmasti saatte meidän vanhempien tuen taaksenne, jos tuotte oikeasti asiat julki niissä kunnissa ja päiväkodeissa, joissa tilanne on huono ja lasten hyvinvoinnin vaarantava!

Yhteistyössä