pikkujoulut, miten selviän..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
iltaa..

perjantaina olisi pikkujoulut, siis firman sellaiset. Mitä nyt sitten oikein tekisin, kun en haluaisi kertoa raskaudesta vielä siellä kenellekään..?

Kun en ottaisi mitään, niin se olisi melkoisen selvä merkki, että olen raskaana / yritetään raskautta...

nimittääin tässä jo muutamissa juhlissa ja illan vietoissa olen ollu autolla tai olen kehittäny jotain menoa seuraavalle aamulle, koska en ole halunnut riskeerata juomisella, vaikka en olekaan plussannut.
ja pari kertaa on tullu jo uteluja, et oletkos raskaana..?

Nyt kuitenkin siis plussa vihdoin tuli viime viikolla! :)

Miten te järkkäisitte homman? menisitte paikalle, mutta mitä sanoisitte selitykseksi kun ei ota mitään??
(kyllä ne mut tuntee sellaisena, että ottaisin ilman muuta jos en olis raskaana...)
Mä luulen, että jään pois koko kekkereiustä ja soitan että oon kipeä. Onko typerä idis? mulla ei ole kauheaa hinkua sinne - mieluummin olen oman kullan kainalossa ja mietin esimerkiks vauvalle nimeä :)

jos joku sitten myöhemmi laskee tai miettii et hei olinko jo sillon raskaana, niin voin sanoo, et olin niin väsynyt + huono olo, että ei pystyny lähtee (siis raskauden takia)

ehdotuksia...?

moikka

kiitti samasta mielipiteestä! siis ite mietin samoin. Mies sanoi, että meet vaan sinne mut sanot että ei maistu! se on vähän outoo, koska olen ollu aikamoinen bilekärpänen työpaikan ja tietty muissakin pippaloissa...

Ja miehet ei varmaan osaa ajatella sitä niinkuin me naiset. sehän on aika helposti epäilyn aihe, jos tämän ikäinen yleensä siidukasta ja olusesta nainen ei juo YHTÄKKII MITÄÄN pikkujouluissa...

öitä!!

Minä menin pikkujouluihin, koska se olisi herättänyt vielä enemmän epäilyksiä jos en olisi mennyt ollenkaan. En juonut mitään ja sanoin että minulla on lääkekuuri jonka aikana ei saa juoda. Yksi työkaverini tiesi minun olevan raskaana (hän on muutenkin hyvä ystäväni), joten hän auttoi sepityksissä :) Kyllä niitä raskaus-uteluita silti tuli mutta kuittasin ne vaan naurulla.

Minä menin pikkujouluun. Siellä oli baaritiski, josta haettiin drinksuja. Sain myös omat juomalippuni. Kävin aina hakemassa paukun, kun ketään muita ei ollut tiskillä. Käskin tehä aina alkoholittiman version. Ei kukaan tajunnut, kun join hienon näkösiä drinkkejä. Muutaman hain ja sitten lähdettiinkin jo jatkoille baariin. Siellä porukka rupes oleen niin jurrissa, että ei ne tajunnu mitään. Hengailin mukana ja kävin tanssimassa. Puoli kahteen jaksoin olla ja sit hurautin autolla kotiin :)

Jep, baaritiskille silloin, kun siellä ei ole muita ja sitten appelsiinimehua, kokista tms. pieneen lasiin jäillä. Jos teillä on yhteinen jouluillallinen, et uskalla ottaa viiniä ruuan kanssa, koska viimeeksi siitä tuli niin tajuton hedari. Et myöskään tykkää juoda ruuan kanssa siideriä tai kaljaa, joten vettä kiitos...

Oikeasti parin tuntia hyviä selityksiä ja taitavia aiheen vaihtoja, niin sen jälkeen kaikki muut ovat niin päissään, etteivät huomaa tarkkailla sinua :) Toimi mulla risteilyllä, kunnes kaverini osui samaan aikaan baaritiskille ja kuuli, kun tilasin appelsiinimehua... Ja kaikki paljastui...

Itse jättäisin pippalot väliin. Jos olet aiemmin esiintynyt firman juhlissa selvinpäin, eli se ei ole kenellekään mitään uutta, silloin mukaan vaan. Mutta, jos olet yleisesti ottaen aina nauttinut paukkuja firman juhlissa, niin varmasti herättää kysymyksiä jos et yhtäkkiä juo. Kannattaa punnitta, huvittaako selitellä muille miksi et juo ja huvittaako katsella humalaista jengiä... Pikkujouluja tulee aina uusia!

Mulla ainakin meni yhden firman pippalot alkuraskaudesta hyvin, kun kuljeskelin saman valkoviini/vissylasin kanssa pari tuntia. Siemailin siitä minihuikkia ja taisin vielä jättää osan juomatta. Kukaan ei jaksa seurata mitä muut juovat.

Vissy ja omenamehu jäiden kanssa näyttää ihan siideriltä, pelkkä tonic ilman giniä näyttää aidolta tavaralta, karpalomehusta saa hyvänmakuisia, ei liian makeita drinkkejä jne.

Tiesin olevani raskaana omissa häissäni elokuussa. Hain alkoholitonta boolia silloin kuin kukaan ei nähnyt. Se oli onneksi saman väristä kuin alkoholillinen versio. Jos joku kiikutti mulle lasin, kanniskelin sitä pitemmän aikaa ja jätin sen sitten jonkin pöydän reunalle. Olen ollut myös muutamissa juhlissa nyt raskaana ja onnistunut jättelemään juomat aina pöydille. Nyt on menossa 25. viikko, joten minun tapauksessa ei ole pikkujouluissa ollut enää epäselvää, miksi en juo. Näin siis mulla... Jokainen tekee sellaiset ratkaisut kuin hyvältä tuntuu! :) Hyvää odotusta kaikille!

Yritin harrastusporukan pikkujouluissa myös olla hiljaa mukana. Eka kysely tuli jo matkalla, kun en huolinut hörppyä taskumatista... Lopullisesti taisin paljastua, kun ruokailu aloitettiin kuohuviinillä ja satuin olemaan kierroksen alkupäässä, niin kaikkihan sen hoksas ja kuuli kun pyysin alkoholitonta... Illan mittaan sitten sain kyselyitä, enkä viitsinyt valehdella.

kiitos paljon kaikille kommenteista ja ohjeistuksesta!

Näyttäisi olevan kahta neuvoa.. eli:

1) mukaan pippaloihin ja juo alkoholitonta tai kulkee lasin kanssa ja jättää ""jonnekin""
- tämä ei oikein onnistu kun porukka on pieni ja ollaan pienessä tilassa (ei baari, ei baaritiskiä) eli käy aivan heti selväksi etten meinaa juoda mitään ja sitten kyselyt alkaakin (oikeestaan on jo parissa juhlissa kyselty, kun olen ollu varon vuoksi juomatta)

2) jää pois ja keksii selityksen
- minä ajattelin ottaa tämä vaihtoehdon, koska silloin ei tartte enempiä selitellä ja ei tartte katella tosiaan muiden pikkujouluörvellystä
- sitten myöhemmin jos tulee ilmi, että olin jo silloin raskaana ja oli pahoinvointia ja kovaa väsymystä yms. Kaikki varmasti ymmärtävät,että en tullut paikalle!!

Vielä en VOI KERTOA työporukoille raskaudesta, koska sitä ei kukaan muukaan vielä tiedä (paitsi tuleva isukki tietty). Olisha se nyt outoa siellä kertoa kun ystävät ja sukulaisetkaan ei tiedä. Olen vasta jossain 8 rv, eka neuvola ensi viikolla.

ja kun mielessä on vielä edellinen keskenmeno, ni ei uskalla hehkuttaa mihinkään, vaiks haluaisikin!

Hänelle joka kirjoitti ""hölmöä""-nimimerkillä. tottakai kunnioitan raskautta, en oikein ymmärrä mitä tarkoitit? tämä nyt vain on ajankohtainen ""ongelma"" tämä pikkujoulu ja moni muu tuntuikin hyvin ymmärtävän mun ""pointit"".

osta pari alkoholitonta kaljaa (tai siideriä tai mitä nyt meinaatkaan juoda) ja laita ne tarpeeksi isoon käsilaukkuun.Sitten vaan (muiden nähden tilatun) tuopposen kanssa vessaan, sisältö viemäristä alas ja holitonta tilalle. Sitä voi sitten kallistella vapautuneesti muiden mukana. Kokeiltu on, hyvin toimii.

Miten te ajattelette sitten sen baarikeikan vaikuttavan sikiöön tupakansavun osalta? 6h tai enemmän tupakansavussa on yhtä mahtavaa kuin polttaisi itse. Ja sikiö siellä sitten ilman happea sätkyttää... No toivottavasti mammalla oli hauskaa.

Hei! Oman työpaikan pikkujoulut sujuivat eilen ihan OK. Ruokapöydässä istuessa en viitsinyt pyytää alkoholitonta, koska se varmasti herättää huomiota, vaan otin viiniä ja jopa nostin lasin huulille skoolatessa. Sitten vaan ""on juovinaan"", täytyy tietysti muistaa nielaista myös. :) Lasi ei tyhjene, mutta kun viinipullo on pöydässä niin eipä siihen kukaan juuri kiinnitä huomiota, ei ainakaan miehet (toiset naiset ehkä, mutta kukaan ei kommentoinut mitään). Olin myös varautunut lyömään asian leikiksi, eli jos joku olisi kysynyt olenko raskaana, olisin vastannut tyyliin ""näytänkö muka siltä... tulipas valittua huono mekko"". Mutta kukaan ei siis tosiaan kommentoinut mitään. Meni paljon paremmin kuin odotin!

Jos silloin tällöin istuu raskaana ravintolan savussa, niin tuskinpa tuo niin vaarallista on. Nykyään on isommissa yökerhoissa kuitenkin sen verran tehokkaat ilmastoinnit. Eihän sitä savuisissa pikkupubeissa varmaan istu!

Sitäpaitsi, ajatelkaas kuinka paljon muita saasteita elimistöön kulkeutuu ulkona ilmansaasteiden ja muiden mukana! Ja kaikki lisäaineet ruuasta jne... Happinaamari päässäkö sitä pitäis jossain bunkkerissa kyhjöttää raskaana ollessaan?

Järki käteen.

Niin tai sitten yksinkertaisesti vaan menee ja kertoo muille paikalla oleville olevansa raskaana. Mielestäni raskautta ei tarvitse peitellä tai pelätä sen paljastumista. Joskus se kuitenkin tulee ilmi. HYVÄT YSTÄVÄT: RASKAUDESA TULEE NAUTTIA...

Olen samaa mieltä aikaisemman kirjoittajan kanssa... miksi kertoa ensin työkavereille kun tulevat isovanhemmatkaan eivät vielä tiedä? Keskenmenon riski on myös vielä niin suuri, etten halua sitten selitellä jos vauvaa ei tulekaan... lisäksi monelle voi olla strategisesti tärkeää, milloin kertoo työnantajalle onnellisesta perhetapahtumasta ja poissaolosta.

Nautimme mieheni kanssa siitä, että meillä on yhteinen ihana salaisuus, jota kukaan muu ei vielä tiedä.

Mallun kommentti on just tyypillinen keskenmenoja kokemattoman urpon laukaisu. Näitä ""raskaudesta pitää nauttia"" -huruja on riittämiin kaveripiirissäni. Suorastaan sikamaista vähätellä keskenmenon mahdollisuutta varsinkin kun ei tiedä, montako niitä kullakin on takana. Ei tosiaan ole kiva selitellä kaikille mahdollisille tahoille uudestaan ja uudestaan ettei sitä vauvaa nyt sitten taaskaan tulekaan.

Ja se tyhmä joka oli sitä mieltä että baarissa istuminen suunnilleen tappaa sikiön - varmaan joo, ja kyllä äidin tiukka pipo on kasvavalle lapselle varmasti helvetin paljon vaarallisempi asia.

Sinulle röökistä kyselevä:
pippalot ei ole missään baarissa, vaan firman omissa tiloissa (tupakointi kielletty) joten polttelijat olisi kyllä käyneet ulkona ""asioillaan"". Itse en polta enkä aio raskaana ollessanikaan oleilla missään savullisissa tiloissa.

nyt tilanne on se , että oon kotona mieheni kanssa, kattelen telkkua ja selailen näitä juttuja... ja pikkujoulut menee siellä ihan omalla painollaan ;)

Ai sulle meni sitten ihan ok! hyvä juttu.
Itse jäin pois, en pelkästään sen takii että olisin joutunut selittelemään ja kiertelemään ja kaarteleemaan, vaan myös siksi, että olen viime päivinä ollu hirveän väsynyt.

Ei se ole kuitenkaan mikään pakolinen juttu, jos musta tuntuu paremmalta itselleni jäädä pois, niin sehän on se tärkein juttu, eikös?

kiitos kaikile kommenteista! siellä ne nyt juhlivat ja aamul on luultavasti monella heikohko olo. Hauskaa varmasti on, että ei sen puoleen. Mun on kuitenkin paras nyt omassa kodissa ottaa rauhassa ja nauttia siitä, että suurin haaveeni on vihdoin toteutumassa!

Kivaa viikonloppua!

Ok... Onhan se tietenkin niin että raskauden alussa ei halua, tai kannata hehkuttaa asiaa mahdollisen raskauden keskeytymisen pelossa. Mutta mun mielestä raskaudesta on kuitenki kerrottava kohtuullisen hyvissä ajoin lähimmäisille (huom! tämä on vaan mun henkilökohtainen mielipide) Ja tiedoksi, itse olen 24 vuotias yhden lapsen äiti. Olen kokenut kaksi keskenmenoa, ja olen nyt kuudennella kuulla raskaana

Yhteistyössä