Pitääkö kummin olla välttämättä mukana kastejuhlassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
helkatin pöllöt ei kukaan teijän takia muuta mieltään joten voitte lopettaa ton meuhkaamisen! ketjun alottajalle sanon et jos tuntuu kivemmalta jäädä kotiin ni sitten niin. eälä lähde sen takia ku näitten idioottien mielestä pitäs tehä niiku ne tekis.

Alkuperäinen kirjoittaja pläääh:
helkatin pöllöt ei kukaan teijän takia muuta mieltään joten voitte lopettaa ton meuhkaamisen! ketjun alottajalle sanon et jos tuntuu kivemmalta jäädä kotiin ni sitten niin. eälä lähde sen takia ku näitten idioottien mielestä pitäs tehä niiku ne tekis.

No just miehen kanssa nauroinkin täällä, että meidän pitäis näköjään toimia niinkuin täällä jotkut äidit haluaa... Eikä niinkuin me halutaan.

Vastaus kysymykseen, eli ei tarvi kaikkien kummien olla paikalla. Meidän tytön ristiäisisä kävi melkoinen kato kummeista. :ashamed: n Kummina oli kaksi sukulaispariskuntaa ja paras ystäväni (miehensäkin olisi ollut muttei kuulu kirkkoon eli on kummi vain meidän mielissä, ei virallisesti). Me asutaan ruotsissa, samoin toinen näistä kummipariskunnista, siskoni perhe asuu Tanskassa ja paras ystäväni suomessa. Parhaan ystäväni perheeseen odotettiin vauvaa ja laskeskelivat että mikäli pienellä olisi kerennyt olla ikää 2 viikkoa olisivat lentäneet tänne juhliin, mutta vaiva sitten syntyikin vain kolme päivää ennen ristiäisiä eli luonnollisesti jäivät pois. Siskoni esikoisella oli joku leirikoulu, miehellään töitä toisella paikkakunnalla ja jotains ellaista eli eivät päässeet tulemaan. Täällä lähistöllä asuvan pariskunnan mies oli Kiinassa työmatkalla eli vaimonsa oli aino näistä viidestä kummista joka oli päässyt paikalle... :whistle:

Mutta juu, me ollaan erilaisia. Jos ei nyt tarvi toiselle puolella maata matkustella niin kyllä olisin itse vauvan kanssa osallistumassa tilaisuuteen. Eihän sitä vauvaa tarvi siellä joka räkänokan sylissä kierrättää. Mutta kukin tavallaan, ehlppo kai itseni sanoa kun meillä ollaan molempien vauvojen kanssa liikuttu ihan normaalisti.

Voi voi, kun TE ootte liikkunut normaalisti ja TE ootte menneet ja tehneet... Esim. koliikkivauvan kanssa tuskin huvittaa lähteä ihmisten ilmoille? TEILLÄ onkin ollut helpot vauvat, joiden kanssa on menty, ja terassillekin kesällä otettu mukaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pläääh:

No just miehen kanssa nauroinkin täällä, että meidän pitäis näköjään toimia niinkuin täällä jotkut äidit haluaa... Eikä niinkuin me halutaan.

No ei tietenkään pidä, kuten jo kirjoitin niin jokainen tavallaan. Kai tässä ihmiset ovat vain kertoneet omia näkemyksiään siitä mitä tekisivät, te sitten päätätte itse miten toimitte.

ottamatta kantaa siihen miten ap:n pitäis tehdä kerron et me oltiin ristiäisissä kummeina alle 1 kk ikäisen vauvan kanssa. olin vieläpä sylikummina. varoitin muita kummeja että ottavat vauvan nopsaan multa pois jos näyttää että alan pyörtyillä:) no en pyörtyny ja kaikki meni hienosti. ristiäispaikkaan oli meiltä matkaa yli 100 km.

Ei ole pakko olla. Me asuttiin Ruotsissa silloin kun oli siskon pojan kastajaiset. Me tehtiin modernisti ja oltiin skypeyhteydessä perheeseen. Eli skypet oli molemmissa päissä auki ja tietsikka oli sivupöydällä, meidän pärstät näkyi livenä ruudulla ja me nähtiin livenä kastetilaisuus :D Sit pappi kysyi jossain vaiheessa että jotain tyyliin tahdotteko tukea tätä "Kallea" jne.. ja sit sanottiin et ".Tahdon". Me oltiin lapset ainoat kummit.

en ole ikinä ymmärtänyt, kun tänne tullaan kyselemään että voiko ja eikö voi ja mitä teen ja teenkö näin vai noin...
vastauksia on tasan kahdenlaisia:
1) tee kuten suunnittelit
2) tee kuten minä olen tehnyt, eli toisella tavalla

Ohjeita ja neuvoja ja mielipiteitä sitten sateleekin asian vierestä ja analyysejä tehdään joka suuntaan ja kaikesta. Ja siihen päälle vielä intetään ja riidellään siitä,miten ap on tätä muttei tuota ja miten joku vastaajista on idiootti ja toiselta puuttuu suomen kielen kielioppi ja kirjoitustaito....

Miten ihmeessä ihmiset pärjäsi ja osasi silloin ennen, kun nettejä ei ollut eikä voinut kysyä jokaiseen elämän risahdukseen muiden ihmisten mielipiteitä ja näkökantoja?

Alkuperäinen kirjoittaja herkkis:
Minä ehkä loukkaantuisin, jos kummit ei tulisi paikalle vain sen takia, että vauvan kanssa on hankala lähteä. Mutta minä olenkin tällanen herkkis...

Niin... onhan ne kummilapsen vanhemmatkin jaksaneet mennä juhlapaikalle vauvansa kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja argh:
Voi voi, kun TE ootte liikkunut normaalisti ja TE ootte menneet ja tehneet... Esim. koliikkivauvan kanssa tuskin huvittaa lähteä ihmisten ilmoille? TEILLÄ onkin ollut helpot vauvat, joiden kanssa on menty, ja terassillekin kesällä otettu mukaan!

Voi, voi itsellesi. :hug:

Kuten juuri sanoin niin tältä omalta pohjaltani minun on vaikea ymmärtää miksi vauvan kanssa liikkuminen on niin vaikeaa ja tosissaan niin ihmiset kuin vauvatkin on erilaisia. No, tuo helppo vauva on suhteellinen käsite. Vaikka ollaan ns. helposti noiden kanssa liikuttu niin varmaan kumpainenkin meidän vauvoista tuossa kuukauden iässä oli jonkin verran keskivertovauvaa haastavampia vaikka tämä vertailu tyhmää onkin. =) Mutta ihmiset tosissaan itse päättää mitä haluavat ehdä ja jos ei itse oltaisi haluttu vauvojen kanssa liikkua niin varmaan oltaisiin saatu se tuntumaan tosi hankalalta. Mutta mistäs tiedän vaikka ap:n vauva olisi paljon sairaampi ja vaikeampi kuin meidän vauvat yhteensä.

Tässä vaan alkuun hämäsi kun aloituksessa puhuttiin syöttämisten ja vaippojen vaihdon hankaluudesta, sitten seuraavissa kirjoituksissa pöpöriskistä ja nyt kyseessä onkin jatkuvasti huutava koliikkivauva. Ei, jos teitsäisin että vauvani huutaisi varmuudella kurkku suorana tilaisuuden alusta loppuuna asti niin en varmasti sinne lähtisi. Mutta olisi tosissaan kannattanut kertoa tuo jo aloituksessa eikä viitata vaan niihin syöttämisiin ja vaippojen vaihtoihin joita aika moni täällä on pystynyt hoitamaan erilaisissa olosuhteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja argh:

Voi, voi itsellesi. :hug:

Kuten juuri sanoin niin tältä omalta pohjaltani minun on vaikea ymmärtää miksi vauvan kanssa liikkuminen on niin vaikeaa ja tosissaan niin ihmiset kuin vauvatkin on erilaisia. No, tuo helppo vauva on suhteellinen käsite. Vaikka ollaan ns. helposti noiden kanssa liikuttu niin varmaan kumpainenkin meidän vauvoista tuossa kuukauden iässä oli jonkin verran keskivertovauvaa haastavampia vaikka tämä vertailu tyhmää onkin. =) Mutta ihmiset tosissaan itse päättää mitä haluavat ehdä ja jos ei itse oltaisi haluttu vauvojen kanssa liikkua niin varmaan oltaisiin saatu se tuntumaan tosi hankalalta. Mutta mistäs tiedän vaikka ap:n vauva olisi paljon sairaampi ja vaikeampi kuin meidän vauvat yhteensä.

Tässä vaan alkuun hämäsi kun aloituksessa puhuttiin syöttämisten ja vaippojen vaihdon hankaluudesta, sitten seuraavissa kirjoituksissa pöpöriskistä ja nyt kyseessä onkin jatkuvasti huutava koliikkivauva. Ei, jos tietäisin että vauvani huutaisi varmuudella kurkku suorana tilaisuuden alusta loppuuna asti niin en varmasti sinne lähtisi. Mutta olisi tosissaan kannattanut kertoa tuo jo aloituksessa eikä viitata vaan niihin syöttämisiin ja vaippojen vaihtoihin joita aika moni täällä on pystynyt hoitamaan erilaisissa olosuhteissa.

Minä ehkä loukkaantuisin, jos kummit ei tulisi paikalle vain sen takia, että vauvan kanssa on hankala lähteä. Mutta minä olenkin tällanen herkkis...

Mä loukkaantuisin toden teolla.. en yhtään ymmärrä miksei vauvan kanssa voi mihinkään lähteä.. eihän siellä ole pakko olla kuin sen kasteen ajan.. jos ei oman lapsensa kanssa pysty puoltatuntia olemaan paikalla kummilapsen ristiäisissä niin ei tarvii kummiksi ruvetakaan.. |O

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
en ole ikinä ymmärtänyt, kun tänne tullaan kyselemään että voiko ja eikö voi ja mitä teen ja teenkö näin vai noin...

Ohjeita ja neuvoja ja mielipiteitä sitten sateleekin asian vierestä ja analyysejä tehdään joka suuntaan ja kaikesta. Ja siihen päälle vielä intetään ja riidellään siitä,miten ap on tätä muttei tuota ja miten joku vastaajista on idiootti ja toiselta puuttuu suomen kielen kielioppi ja kirjoitustaito....

Miten ihmeessä ihmiset pärjäsi ja osasi silloin ennen, kun nettejä ei ollut eikä voinut kysyä jokaiseen elämän risahdukseen muiden ihmisten mielipiteitä ja näkökantoja?

Mun kysymys kuului "PITÄÄKÖ KUMMIN OLLA VÄLTTÄMÄTTÄ MUKANA KASTEJUHLASSA" simppeli kysymys, johon voi vastata kyllä tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

Mä loukkaantuisin toden teolla.. en yhtään ymmärrä miksei vauvan kanssa voi mihinkään lähteä.. eihän siellä ole pakko olla kuin sen kasteen ajan.. jos ei oman lapsensa kanssa pysty puoltatuntia olemaan paikalla kummilapsen ristiäisissä niin ei tarvii kummiksi ruvetakaan.. |O

No voi hyvät hyssykät. Mä en kyllä loukkaantuisi moisesta asiasta, että toinen kummi jää kotiin hoitamaan vauvaa. ja se kummina olo on pikkasen muutakin kuin käydä kastejuhlas kääntymäs! hohhoh.

Mun kysymys kuului "PITÄÄKÖ KUMMIN OLLA VÄLTTÄMÄTTÄ MUKANA KASTEJUHLASSA" simppeli kysymys, johon voi vastata kyllä tai ei.

No vastaus on: ei.

Se on sitten teidän ja kummilapsen vanhempien välinen asia onko poissaolo noin "asiallista". Jos kummilapsen vanhemmat ymmärtävät syynne ja heille se on ihan ok niin eihän tässä mitään ongelmaa ole.

Monet varmaan lähtivät tuolle neuvomis-linjalle juuri siksi että jotkut kummilapsen vanhemmat ei välttämättä ihan täysin ymmärrä tuota vauvaa syynä poissaololle ja näiden kahnausten välttämiseksi halusivat kertoa että vauvankin kanssa on mahdollista liikkua.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

No voi hyvät hyssykät. Mä en kyllä loukkaantuisi moisesta asiasta, että toinen kummi jää kotiin hoitamaan vauvaa. ja se kummina olo on pikkasen muutakin kuin käydä kastejuhlas kääntymäs! hohhoh.

No mutta mä loukkaantuisin.. ootko kysyny lapsen vanhemmilta, onko ok jos et ole paikalla? Tää on katos mielipideasia.. :D mutta siis kirkko ei velvoita kaikkia kummeja olemaan paikalla.. kaksi riittää.. ei munkaan mies ollu meiän kummilapsen ristiäisissä.. mutta syy oli kyllä hitusen eri..

KYSY PAPILTA!!
KYSY KUMMILAPSEN VANHEMMILTA!!

Tee se päätös itse ja sillä selvä?

Kuten tuossa sanoin, täältä on ihan oikeasti turha kysyä yhtään mitään, kun ne vastaukset menee just tuolla tavalla.

Jos sinun kysymys olisi oikeasti ollut vain tuo, olisit kysynyt sen. Mutta kuten tuolla joku sanoi, selittelit ja syitä tuli koko ajan lisää.

Elikkä jos haluaa johonkin eksaktiin kysymykseen täsmävastauksen, kannattaa vuolaiden sepustusten sihjaan esittää täsmäkysymys.

Jos haluat esittää simppelin kysymyksen ja haluat siihen vastaukseksi kyllä tai ei, kannattaisi esittää se simppeli kysymys.
Vähän tyyliin:
kannattaako asua vuokralla vai ostaa oma asunto?
kumpi on parempi asumismuoto, omakotitalo vai rivitalo?

-- ja sitten vaan vastauksia odottelemaan, ihan sama mikä se kysymys on.. :D koska, kuten sanoin..... *tuolla se jo lukeekin*

Tuskin ap:n vauvalla mitään koliikkia ole, se olisi mainittu jo ensimmäisessä viestissä.

Mutta jos se on teille niin hankalaa viedä lapsi mukana, niin älkää menkö. Yhtäpaljon niitä pöpöjä on kaupassa ja muissa kyläpaikoissa ja onhan se kastettava lapsikin siellä, jota pitää ruokkia ja pestä pyllyä ja varmaan huuutaa kanssa. Ikävää että lapsenne on teille rasite tämmöisen tapahtuman tullessa. Sairaus on eri asia, mut tommonen syy ku et ei vaan viitti sitä raahata[/] mukana (niinkuin ap sanoi jossain viestissään), niin on pöyristyttävää ja minä ainakin loukkaantuisin mokomasta tekosyystä.

Alkuperäinen kirjoittaja no niinpä niin :
Alkuperäinen kirjoittaja miten vaan:
antakaa herranjestas toisen tehä niiku ite haluaa.

ei pidä sitten tulla tänne neuvoja kyselemään !!

opettele lukemaan kysymykset, pitää vissiin opetella luetun ymmärtämistä!

ehkä ap:n kannattaisi myös opetella kysymyksen asettelua. Ja se luetun ymmärtäminenkään ei pahaa tekisi.

ap esitti kysymyksen NN.
henkilö X vastasi, että älkää hei neuvoko ap:ta, antakaa sen tehdä miten itse haluaa.
mutta mitä se ap halusikaan? Tuliko ap kertomaan, mitä aikoo tehdä? EI: ap esitti omasta mielestään kysymyksen siitä, pitääkö kummin olla paikalla, mutta kysymys katosi omituisen selittelyn alle. Kukaan ei kuullut kysymystä, kaikki ihmetteli syytä. AP jatkoi selittelyä, eikä tarkentanut kysymystään.

ap ei enää ymmärrä koko ketjua eikä sitä, mitä täällä kirjoitetetaan vaan kokee kaiken itseään vastaan hyökkäyksenä, vaikka se ei kohdistuisikaan häneen itseensä, vaan olisi vain asian vierestä, kuten henkilön X ja hänelle vastanneen Y:n kommentointi.

ap odottaa vastauksia joita ei saa eikä ymmärrä mistä muut puhuu.

tämänkin ap lukee joksikin muuksi kuin mitä se on.

LOPUKSI AP:LLE
SUOSITTELEN ETTÄ TEET KUTEN ITSE HALUAT MUTTA ILMOITAT SIITÄ KASTELAPSEN VANHEMMILLE, JA KESKUSTELET SIITÄ HEIDÄN KANSSAAN niin silloin asia menee oikeaan osoitteeseen.

No, jos matka ei ole pitkä vaan on jopa samalla paikkakunnalla niin mä ainakin menisin vauvan kanssa sinne käväisemään. Kastehetki kestää ehkä 20 minuuttia, kahvit kitusiin ja sit voi lähteä pois. Tuskin siinä kauheeta vauvanhoitorumbaa ehtii käynnistyä. Jos on pidempi matka ja vaatisi esim yöpymisiä niin en varmaan jaksais lähteä. Jos on koliikkivauva, en varmaan menisi huudattamaan sinne.

Odotan toista lasta, ja voin sanoa että aika kätevää on noin pienen kanssa mennä. Vauva nukkuu todnäk suurimman osan ajasta. 2-vuotiaan esikoisen kanssa olis paljon enemmän tekemistä siellä, mutta mentäis kyllä hänenkin kanssa ;)

Jos tuntuu kauhean ahdistavalle, niin ette mene. Mutta ehkä teidän mielessä asia on saanut vähän liian suuret mittasuhteet? Ristiäiset ei kuitenkaan yleensä kestä kauan, ja sieltä pääsee pois vaikka tunnin kuluttua.

Mäkin muistelen että 2 kummia pitää olla läsnä toimituksessa. Muut voi laittaa papin toimesta papereihin ylös.

ei tarvitse . Me asuimme silloin Yhdysvalloissa kun nuorimman kummipoikamme kastejuhla oli. Ristiaiset osuivat sellaiseen aikaan, ettei ollut mahdollista tulla kaymaan Suomessa. Toiset kummit olivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhhuh:
Tuskin ap:n vauvalla mitään koliikkia ole, se olisi mainittu jo ensimmäisessä viestissä.

Mutta jos se on teille niin hankalaa viedä lapsi mukana, niin älkää menkö. Yhtäpaljon niitä pöpöjä on kaupassa ja muissa kyläpaikoissa ja onhan se kastettava lapsikin siellä, jota pitää ruokkia ja pestä pyllyä ja varmaan huuutaa kanssa. Ikävää että lapsenne on teille rasite tämmöisen tapahtuman tullessa. Sairaus on eri asia, mut tommonen syy ku et ei vaan viitti sitä raahata[/] mukana (niinkuin ap sanoi jossain viestissään), niin on pöyristyttävää ja minä ainakin loukkaantuisin mokomasta tekosyystä.

Voi kuule kun meille ei vauva ole RASITE, sen keksit ihan omasta päästäsi. Harmi, että silloin vauva muuttuu joidenkin mielestä RASITTEEKSI, jos sitä ei halua RAAHATA mukanaan joka paikkaan. Ja "raahata" on täällä ihan yleinen murresana.

Yhteistyössä