Pakko ottaa kantaa, oli sen verran ajan kohtainen aihe... Itse olen ollut monta vuotta 3vuorotöissä, jolloin lapseni olivat viikolla koko päivän hoidossa/iltapäivän hoidossa/vapaalla kotona (lasten iät tuolloin 1,5v-6v). Meillä ei ainakaan tullut mitään vaikeuksia tästä, vaikka viikkorytmit vaihtelivat tosi paljon. Lapsille oli aina kivaa mennä hoitoon, mutta juhlaa, kun oli äitin vapaapäivä ja sai olla kotona. Enkä kyllä ajatellut asiaa rahallisestikaan, meillä oli lapsilla 15 päivään kuukaudessa oikeus hoitoon, joskus päiviä tuli se 15, useimmiten kymmenkunta, joskus allekin.
Tällä hetkellä toimin perhepäivähoitajana, suurelta osin siitä syystä, että nyt nuorin lapseni saa vielä olla kotona ja vanhemmat tulla koulusta kotia. Minulla on ollut hoidossa monen perheen lapsia ja itse kyllä arvostan sitä, jos saan tietää etukäteen päivät, jolloin lapsi on hoidosta pois. Ei minulle äidin vapaapäivät kuulu ja oikeastaan en halua niitä edes tietää, koska en oikeesti ymmärrä sitä, että vie lapsen hoitoon ja viettää vapaa päivää. Sen ymmärrän, että tuo lapsen hoitoon, jos on vaikka omia asioita, joita täytyy hoitaa vapaa päivänä (niihin ei kuulu siivous

.
En myöskään ymmärrä sitä, että vanhempien työaika loppuu klo 14 ja lapsi haetaan joka päivä puoli 5. Ei, vaikka se ei minulla ainakaan työpäivää pidennä, koska toiset lapsetkin ovat siihen asti. Tätä asiaan en nimittäin ymmärrä ihan lapsen kannalta ajateltuna, sillä vanhemmat ovat kertoneet, että heillä lapset menee nukkumaan kahdeksalta illalla. Siis miettikää... Lapset viettävät päivässä hoidossa 9-9,5 tuntia ja illasta kotona 3,5 tuntia!!! Minusta se on järkyttävän vähän ja väärin. Kyllä lapset tarvitsisivat vanhempiaan paljon paljon enemmän!! Olen asiasta yrittänyt vihjata vanhemmille ja ehkä jotain ajatuksia heilläkin heräsi jossakin vaiheessa syksyä, kun he aikoivat aina välistä hakea lapsen aiemmin hoidosta. Kerran se on tapahtunut...
Toisaalta sitten mietin, kun en asiaa mitenkään voi puolustella ja ymmärtää tuolta kannalta, että oikeesti minä olen aika etuoikeutettu, kun saan kuulua näiden lasten elämään ja sen huomaan jo nyt, että olen tosi tärkeä aikuinen heille.
Aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille! Nauttikaa ajasta lastenne kanssa, pian ne ovat jo niin isoja, etteivät ne enää meitä tarvitsekaan...