Pitääkö mun valehdella pph:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VaikkaOlenkinHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläpäin vuorotyötä tekevät (jos siis on arkivapaita) on kyllä pitänyt toimittaa työvuoronsa hoitopaikan tietoon, ihan siitä riippumatta minkä verran, koko maksun tai osan maksaa.

Itse olen nyt kotona, mutta.. meillä ei lasta ja tulevaisuudessa lapsia viedä hoitoon silloin kun miehelläni on viikkovapaa. Tuntuu epäreilulta viedä lapsi hoitoon, jos itse on kotona. Koska ei ainakaan meillä ole mitään niin pakollista, miksi lapsi/et pitäisi olla hoidossa ja itse kotona!
Kyllä ne lapset saa olla hoidossa ihan riittävästi muutenkin, päivät vielä pidempiä kuin vanhempien, ja työstä se lapselle käy. Meillä ajatellaan lapsia tälläisisa asioissa, ei omaa oikeutta viedä hoitoon, kun kerran on maksettu!

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Meilläpäin vuorotyötä tekevät (jos siis on arkivapaita) on kyllä pitänyt toimittaa työvuoronsa hoitopaikan tietoon, ihan siitä riippumatta minkä verran, koko maksun tai osan maksaa.

Minkhän vuoksi? Kun toisaalta, lapsella on subjektiivinen oikeus päivähoitoon riippumatta siitä, onko vanhempi kotivanhempi vai työ-/opiskeluvanhempi. Eli jos täyden maksun maksaa ja hoitopäiviä on varattu se 20 kuukaudessa, niin periaatteessahan sillä ei ole mitään merkitystä, onko lapsi 5 päivää viikossa hoidossa, vai vähemmän. Tietenkin sen vuoksi, jos toistuvasti lapsi on vajaita viikkoja, niin ruoan haaskun vuoksi se etukäteisilmoittaminen on perusteltua. Olisikohan tässä siitä kyse?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja näin minä tekisin:
Jos teille on kokopäivä paikka myönnetty niin tottakai saat viedä lapsesi ma-pe hoitoon vaikka itse olisitkin vapaalla!
Ymmärsin tekstistäsi että viikonloppuna miehesi katsoo lasta kun olet töissä?

En ymmärrä mitä tuossa nyt tarvitsee valehdella???
Mielestäni lapselle on hyväksi viikkorutiini!
Toiset voi ajatella mitä tahtoo mutta näin minä tekisin :)

ISO hali sulle! Ymmärsit ja vastasit asialliasesti. Kiitos! =)

En halua valehdella ja en olekkaan valehdellut. Mietin vaan pitääkö, jos ei asia muuten selviä eli mun pitää toisen lapsen takia pitää omaani pois ja silti maksaa täyttä maksua...

Sinun ei tarvitse pitää omaa lastasi pois toisen lapsen takia. Teille on kokopv paikka myönnetty....pidä siitä kiinni!
Lapselle on hyvin tärkeää ne viikkorutiinit...ettei tule niitä katkoksia keskelle viikkoa.
Jaksamisia teille :)

Äläkä välitä noista inhottavista kommenteista.

Alkuperäinen kirjoittaja Antitabs:
Mulla ärsyttää vanhemmat jotka ei ole kotona lapsen kanssa jos voisi vaan vie aina hoitoon! Jos kerta on viikossa aina 1-2 vapaata niin miksei sitä voi viettää lapsen kanssa?! Viettää SILLOIN TÄLLÖIN sen vapaan itselleen tai vaikka niin, että lapsi on puoli päivää hoidossa. Mukavampi luulis lapsellakin olla äidin tai isän kanssa kuin hoitolassa...

Mutta on niitäkin vanhempia, ketkä vie kesälomallansakin lapset hoitoon! Tiedän parikin surullista tapausta, kun lapset ovat aina hoidossa, lomat ja kesät, kun vanhemmat eivät halua olla lastensa kanssa edes lomillaan. Miksi tehdä lapsia, jos heidän kanssaan ei halua olla? :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olen nyt kotona, mutta.. meillä ei lasta ja tulevaisuudessa lapsia viedä hoitoon silloin kun miehelläni on viikkovapaa. Tuntuu epäreilulta viedä lapsi hoitoon, jos itse on kotona. Koska ei ainakaan meillä ole mitään niin pakollista, miksi lapsi/et pitäisi olla hoidossa ja itse kotona!
Kyllä ne lapset saa olla hoidossa ihan riittävästi muutenkin, päivät vielä pidempiä kuin vanhempien, ja työstä se lapselle käy. Meillä ajatellaan lapsia tälläisisa asioissa, ei omaa oikeutta viedä hoitoon, kun kerran on maksettu!

Näin juuri, erotuksella että meillä on jo se lapsi jonka kanssa juurikin vapaapäivää vietellään, kohta päikkäreille =)

Perhepäivähoitajat kiroaa juuri näitä vanhempia, jotka ei voi ilmoittaa vapaita tai istuvat viikosta toiseen kotona vapaat ja tuovat AINA lapset hoitoon. Miten se on sinulta pois jos ilmoitat milloin on vapaata ja voisit hakea lapset pois vaikka jo puolelta päivin??!!
[/quote]

Tästä ne saavat syyttää vain ja ainoastaan kuntien päivähoitomaksu politiikkaa. Miksi pitäisi pitäisi pitää lapset kotona, kun niistä päivistä on kuitenkin maksettu. Vapaapäivinä meillä remontoidaan, siivotaan, tehdään pihahommia...niitä jotka ovat lasten takia jääneet rästiin!!!!

Meilläkin vietettäisiin useammin vapaapäiviä lasten kanssa, jos ne päivät vähennettäisiin päivähoitomaksuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
kun ei ole kunnon viikkorytmiä, jos olen vaikka ma töissä, ti lapsen kanssa, ke töissä ja to taas lapsen kanssa. Sata varmana itkee, jos tottuu äitin kanssa oleen viikolla ja taas joutuu kylmästi hoitoon.

En kai häntä nyt tahallani itketä. Hyvä ihme.

Monet parjaavista voisi muistaa tämän, ettei joka paikassa ole kunnollista työrytmiä.

Mä opin aikoinaan kun esikoinen oli hoidossa, etten kertonut koskaan mun ylim. vapaista tai muista liian aikasin (lomat eri asia ) ihan jo sen vuoksi etten voinut olla varma pääsenkö sittenkään hakemaan aikaisemmin tai tuleeko vapaapäivälle jokin este.

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:

Minkhän vuoksi? Kun toisaalta, lapsella on subjektiivinen oikeus päivähoitoon riippumatta siitä, onko vanhempi kotivanhempi vai työ-/opiskeluvanhempi. Eli jos täyden maksun maksaa ja hoitopäiviä on varattu se 20 kuukaudessa, niin periaatteessahan sillä ei ole mitään merkitystä, onko lapsi 5 päivää viikossa hoidossa, vai vähemmän. Tietenkin sen vuoksi, jos toistuvasti lapsi on vajaita viikkoja, niin ruoan haaskun vuoksi se etukäteisilmoittaminen on perusteltua. Olisikohan tässä siitä kyse?

mä oon justiinsa päättäny et en enää ilmota tarhalle mun vapaapäiviä vaan soitan aamulla ettei tule. Jos ilmotan vapaapvät ja tuleeki töitä niin joudun kieltäytymään, koska en saa viedä tarhaan silloin..
vähäisten tuntien takia ei olis oikein varaa kieltäytyä.. meilläkin ollaan kokoaikaisia.

Mielestäni sinulla on oikeus viedä joka päivä hoitoon lapsi kokopäiväsesti, jos siitä maksat. Eihän tuo mene oikein, että pph ottaa kokopäiväpalkan lapsestasi, ja kuitenkin ottaa siihen ylimääräisen lapsen hoitoon, kun ajattelee, että et aina vie.

Tietenkin siksi, kun ei ole kunnon viikkorytmiä, jos olen vaikka ma töissä, ti lapsen kanssa, ke töissä ja to taas lapsen kanssa. Sata varmana itkee, jos tottuu äitin kanssa oleen viikolla ja taas joutuu kylmästi hoitoon.

Miten pienestä lapsesta nyt on kyse?
Itse teen epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, ja lapset sen vuoksi vaihtelevalla rytmillä hoidossa. Ei heitä ole vapaapäivät keskellä viikkoa ole haitanneet. Meillä on käytössä 12 toimintapäivää kk:ssa, tuntuu rahallisesti kahden lapsen hoitomaksuissa. Siinä on vaan se ongelma, että joutuu viimeisenyövuoron jälkeen pitämään lapset kotona, jos päivät ei riitä. Lapset tottuu nopeasti epäsäännöllisyyteenkin. Se oli minun sanomani.

En tiedä, mutta voisin kuvitella, ettei kyse olekaan niinkään siitä, että pitää voida hyödyntää kaikki palvelu, vaikkei sitä tarvisikaan, vaan siitä, että lapsella on oikeus olla hoitopaikassa, kun vanhemmat ovat työssä. Minusta siinä on eroa =)
Myönnän että ajattelussa on se heikkous, että jokaisella lapsella on se samanlainen oikeus siihen hoitopaikkaan, mutta kun minusta siinä on myös kyse myös esim turvallisuudesta ja suunnitelmallisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äiti:
Perhepäivähoitajat kiroaa juuri näitä vanhempia, jotka ei voi ilmoittaa vapaita tai istuvat viikosta toiseen kotona vapaat ja tuovat AINA lapset hoitoon. Miten se on sinulta pois jos ilmoitat milloin on vapaata ja voisit hakea lapset pois vaikka jo puolelta päivin??!!

Tästä ne saavat syyttää vain ja ainoastaan kuntien päivähoitomaksu politiikkaa. Miksi pitäisi pitäisi pitää lapset kotona, kun niistä päivistä on kuitenkin maksettu. Vapaapäivinä meillä remontoidaan, siivotaan, tehdään pihahommia...niitä jotka ovat lasten takia jääneet rästiin!!!!

Meilläkin vietettäisiin useammin vapaapäiviä lasten kanssa, jos ne päivät vähennettäisiin päivähoitomaksuista.

[/quote]

ja minkä helv. takia tehdään lapsia , JOS NIIDEN KANSSA EI PYSTY ELÄMÄÄN NORMAALIA ELÄMÄÄ????

Meillä lapset on kotona vaikka rempataan tms. MIKSI OLETTE NOIN HELV. TUMPELOITA. ETTÄ ETTE MUKA PYSTY TEKEMÄÄN HOMMIA LASTEN OLLESSA KOTONA???? VOI V!!!!!!

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee, eikös? Itse vapailla pidän tytön kotona ( tänäänkin ) ja kyllä sitä moni ihmettelee miksen vie hoitoon. Miksi ihmeessä veisin?!? Kyllä se siellä hoidossa kerkeää olla. Kyllä nuo kotihommat ja asioinnit onnistuu lapsenkin kanssa. Jokainen tekee omat päätöksensä, niitä en kritisoi, ainoastaan sitä ihmettelen miksi moni vetoaa siihen että kun maksan koko kuukaudesta niin mulla on OIKEUS viedä lapsi vapaapäivänä hoitoon. Tätä en tajua en....[/quote]

Et ehkä ymmärrä, jos maksat vain yhdestä lapsesta hoitomaksua...eihän se niin paljoa ole, mutta toista on kun maksaa 4 lapsesta täyden maksun. Siinä maksussa jo vapaapäivät tuntuisivat.

En tiedä, mutta voisin kuvitella, ettei kyse olekaan niinkään siitä, että pitää voida hyödyntää kaikki palvelu, vaikkei sitä tarvisikaan, vaan siitä, että lapsella on oikeus olla hoitopaikassa, kun vanhemmat ovat työssä. Minusta siinä on eroa =)

Myönnän, olen kipeänä, mutta en ymmärtänyt mitä tarkoitat :ashamed: :ashamed:

Näin juuri, erotuksella että meillä on jo se lapsi jonka kanssa juurikin vapaapäivää vietellään, kohta päikkäreille =)

Siis, silloin esikoisen tarha-aikana, mies ei edes esittänyt ajatusta lapsen tarhaan viemistä silloin kun hänellä oli vapaa. :)
Eikä meillä kyllä mitkään rutiinit kärsineet.

Kamalaa, että menee raha lasten edelle!

Näin kyllä, voisiko sen rahan säästää vaikka muusta ja olla lapsen / lapsien kanssa?

Näin kyllä, voisiko sen rahan säästää vaikka muusta ja olla lapsen / lapsien kanssa?

Matalapalkka alalla sitä useimmiten ei enää pysty repimään säästöä mistään muualta.

Myönnän, olen kipeänä, mutta en ymmärtänyt mitä tarkoitat :ashamed: :ashamed:

Lisäsin tuohon aiempaan, mutta tämä on taas niin tukkoinen tämä palsta. Koitan uudelleen. Eli minusta ei pitäisi olla kyse siitä, että vanhemmat ajattelevat, että he ostavat hoitopalveluita x eurolla ja kunna on ne tarjottava, tarvittiinpa niitä tai. Vaan että hoitoa käytettäisiin sen verran kuin sitä tarvitaan ja maksu muodostuu tämän tarpeen kautta. Silloin minusta säästyy resursseja ja turvallisuuskin päiväkodeissa ja pph:n luona lisääntyy =) Pääsitkö tästä
kärryille? Pikaista paranemista. =)

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:

Matalapalkka alalla sitä useimmiten ei enää pysty repimään säästöä mistään muualta.

No onhan se varmaan näinkin, etenkin jos useampi lapsi.

Rutiinithan (=heräämisaika, ulkoilu, ruokailu, päivälepo) voi pitää samoina olipa lapsi hoidossa tai ei? Perhepäivähoitajallakin on muutakin elämää kuin lasten hoito, ehkäpä hänestäkin olisi mukavaa jonain aamuna siivoilla rauhassa tai hoitaa asioitaan mikäli etukäteen on selvillä kunkin päivän aikataulut että montako lasta tulee hoitoon ja minkä aikaa hoidossa ovat. Asioita voisi ehkä välillä koittaa ajatella myös toistenkin näkökulmasta eika aina pelkkää omaa etuaan ajatellen..

Vapaapäivinä meillä remontoidaan, siivotaan, tehdään pihahommia...niitä jotka ovat lasten takia jääneet rästiin!!!!

miksei lapsia voi ottaa mukaan töihin? jo pienetkin tekee mielellään vanhempien kans arkijuttuja.

Yhteistyössä