Pitääkö mun valehdella pph:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VaikkaOlenkinHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja kuuden äiti:
Vapaapäivinä meillä remontoidaan, siivotaan, tehdään pihahommia...niitä jotka ovat lasten takia jääneet rästiin!!!!

miksei lapsia voi ottaa mukaan töihin? jo pienetkin tekee mielellään vanhempien kans arkijuttuja.
Meillä nuo hommat tehdään lasten kanssa -eivätpä ole mitään uusavuttomia aikuisina... Eilenkin poika rakensi linnunpönttöä käytellen omaa sahaa ja vasaraa... toisilla jää hommat rästiin lasten takia ja toisilla on toisenlainen asenne...
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Myönnän, olen kipeänä, mutta en ymmärtänyt mitä tarkoitat :ashamed: :ashamed:

Lisäsin tuohon aiempaan, mutta tämä on taas niin tukkoinen tämä palsta. Koitan uudelleen. Eli minusta ei pitäisi olla kyse siitä, että vanhemmat ajattelevat, että he ostavat hoitopalveluita x eurolla ja kunna on ne tarjottava, tarvittiinpa niitä tai. Vaan että hoitoa käytettäisiin sen verran kuin sitä tarvitaan ja maksu muodostuu tämän tarpeen kautta. Silloin minusta säästyy resursseja ja turvallisuuskin päiväkodeissa ja pph:n luona lisääntyy =) Pääsitkö tästä
kärryille? Pikaista paranemista. =)

Jep, kärryille päästiin. Ja minustakin se pitäisi olla juuri noin. Ihmettelinkin vain sitä, että miksi esim. teidän piti ilmoittaa, jos olitte varanneet hoitopäiviksi koko kuukauden. Eli varmaan on se ruokatilaus syynä. Eli vaikka on varannut maksimimäärän hoitopäiviä, mutta perhe toistuvasti pitää arkivapaita, niin onhan se perusteltua ja kohteliasta ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen vapaapäivät. En tiedä, eikä ajatus nyt kulje :ashamed:

Kiitos, sitä toivon itsekin =)

Meilläkin vietettäisiin useammin vapaapäiviä lasten kanssa, jos ne päivät vähennettäisiin päivähoitomaksuista.

Päivähoidon johdon olisi aika vaikea suunnitella budjettia jos ne hoitopäivät laskutettaisiin aina käytettyjen mukaan, ei etukäteen varattujen päivien. Kun tietää miten tiukoilla monet kunnat on niin kyllä mä toisaalta ymmärrän, että ne haluaa tietää paljonko rahaa tulee kun on tietty määrä lapsia hoidossa. Esim. jos lapsi A on täysillä tunneilla hoidossa ja sitten hoitopäiviä onkin vaan vaikka 13, niin sehän tekee rahassa -70 euroa. Ei tunnu isoltas, mutta jos vaikka 30 lasta kuussa hukkaisi tunteja tuohon tahtiin, se tekisi 2100 euroa joka kuukausi ja se on iso lovi kadota budjetista.
Mutta sitähän se on että aina pitäisi saada parasta ja etenkin ilmaiseksi...

fanta, luin meidän keskustelun uudestaan ja sovitaanko, että vedetään pikakelauksella taaksepäin :D Oikeasti, minulla ei ajatus nyt kulje, eikä leikkaa, joten puhumme (tai minä puhun) aidasta ja aidan seipäästä :ashamed: En edes osaa selittää mitä tarkoitan, joten lähden parantelemaan itseäni....ehkä :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Jep, kärryille päästiin. Ja minustakin se pitäisi olla juuri noin. Ihmettelinkin vain sitä, että miksi esim. teidän piti ilmoittaa, jos olitte varanneet hoitopäiviksi koko kuukauden. Eli varmaan on se ruokatilaus syynä. Eli vaikka on varannut maksimimäärän hoitopäiviä, mutta perhe toistuvasti pitää arkivapaita, niin onhan se perusteltua ja kohteliasta ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen vapaapäivät. En tiedä, eikä ajatus nyt kulje :ashamed:

Kiitos, sitä toivon itsekin =)

Meillä ei ollut kunnallinen hoitopaikka, mutta tiedän tästä, kun moni työkaveri asian kanssa paini. Eli vuortotyöläisten lasten hoitoaikataulut ovat aika soviteltavaa siellä hoitopaikassa, olipa lapsi paljon tai vähän hoidossa, kellonajatkin voivat vaihdella vaikka kuinka paljon, etenkin jos molemmat vanhemmat tekevät muuta kuin päivätyötä. Meillä ei edes ollut tarjolla vuorohoitopaikkaa, joten oli pakko tukeutua päiväkotiin ja sumplia sen aukiolojen mukaan. Ymmärsin oikein hyvin, että töykavereitten työvuorolistat kiinnostivat hoitopaikkaa ja niin ymmärsivät he itsekin. Joillakin oli tätä 12 päivää/kk systeemiä ja minä sitten koitin ottaa sen huomioon listoja tehdessäni, eli olin siinäkin sekamelskassa mukana =)

Minä en ole koskaan ajatellut, että lapsen rutiinien takia hänet pitäisi ehdottomasti viedä hoitoon viitenä päivänä viikossa. Alle 2-vuotias on tosi pieni minusta, ja hän kyllä varmasti osaa olla äidin tai isän kanssa kotona päivän silloin tällöin keskellä viikkoakin ilman, että hänen perusturvallisuutensa tai muu siitä järkkyy.

Itse en ole ajatellut hoitoa koskaan niin, että minulla on oikeus ehdottomasti käyttää jokainen minuutti ja tunti maksetusta hoitoajasta, enemmän koen sen mahdollisuutena. Kai sitä säästäisi rahaa siinäkin, että veisi lapsen hoitoon kukonlaulun aikaan, että ei tarvitisi tarjota kotona aamupalaa, maksaahan sekin. Mutta kun ei ole pakko, niin ennemmin ottaa ilon irti kiireettömistä aamuista sen sijaan, että säästäisi lapsen aamupuurorahat.

Minusta kyllä olisi aika itsekästä valehdella pph:lle omista työvuoroistaan, en kyllä muutenkaan hyväksy valehtelemista oikein ikinä. Hänhän tekee työtään ja varmaan voit kuvitella, että hänen työnsä suunnittelulle tällä tiedolla on iso merkitys. En tiedä, minua kyllä koko ajatus valehtelemisesta tällaisessa asiassa tuntuu aika oudolle.

Mielestäni voisit kertoa pph:lle vapaapäiväsi, mutta sanoa samalla, että lapsesihan on täyspäiväsesti täällä joten jos sinä haluat pitää vapaapäivän tai nukkua pitempään työvuoron takia niin voisit sopia, että lapsesi silti tulee hoitoon. Suunnittelisit vain itse sitten viikkoa ennen, että mitä haluat. Huonosti selitetty, mutta jospa ymmärrät mitä tarkoitan. Koska ymmärrän pph:takin, että pitää suunnitella asioita etukäteen.

Meillä on sitten ihan outo pph :o

Mies hakee aina pojan hoidosta. Pph huomasi että homma ei oikein sujunut kun mies tuli suoraan töistä poikaa hakemaan niin pph ehdotti että mies menis ekaks kotiin max tunniks ja hakis pojan vasta sitten.

Toinen mikä on sovittu on se, että koska mies on talvella 2-3 kk lomalla, poika ei satunnaisia päiviä lukuunottamatta ole pois hoidosta. Pph:n ja mun mielestä pojalle parempi niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:

Mies hakee aina pojan hoidosta. Pph huomasi että homma ei oikein sujunut kun mies tuli suoraan töistä poikaa hakemaan niin pph ehdotti että mies menis ekaks kotiin max tunniks ja hakis pojan vasta sitten.

Toinen mikä on sovittu on se, että koska mies on talvella 2-3 kk lomalla, poika ei satunnaisia päiviä lukuunottamatta ole pois hoidosta. Pph:n ja mun mielestä pojalle parempi niin.

eli eikssun poikas osaa olla isänsä kanssa toisin sanoen ? ei onnistu isän haut hoitajalta ja isän lomaillessa poika enimmäkseen hoidossa ? vai menikö multa jotain ohi korkeelta ja kovaa - menihän?

Mulla on viikossa 1-2 vapaapäivää (opiskelen). Vien poikaa koulutilanteen mukaan hoitoon vapaapäivinä. Joskus ollaan vapaapäivät kotona (yleensä viikon 2.sta päivästä yksi) ja toisinaan taas poika menee hoitoon ja minä puurran kotona koulutehtäviä tai siivoan, lepään, hoidan asioita, millon mitäkin (olen yh). Perhepäivähoitaja tietää, että mulla on yleensä vajaita viikkoja, mutta en ole hänelle alkanut selittelemään mitä teen kun poika on hoidossa. Hoitoajat kyllä tiedän yleensä jo kuukausia etukäteen (tosin muutoksia aina tulee).
Hoitajalle valehtelu ei oo mun mielestäni ookoo. On myös hoitajalta ihan oikein vaatia hoitoajat viikkoa etukäteen. Laitat niihin hoitoaikoihin mitä laitat sen enempiä selittelemättä. Jos lapsella on kokoaikainen paikka niin hoitajalle ei kuulu mitä sinä lapsen hoitoajat teet, mutta sen sijaan hänellä on kyllä mun mielestäni oikeus tietää omaan tilanteeseensa vaikuttavat asiat. Eli lapsen hoitoajat ajoissa.
Olipas vaikeesti selitetty.

Mä en nyt ymmärrä... siis jos maksaa täysiaikaisesta hoidosta, niin miksi hoitaja vaatii äitiä pitämään lasta vapaapäivinä kotona?? Eikö sen pitäisi olla niin, että äiti pitää, jos haluaa ja silloin ilmoittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

eli eikssun poikas osaa olla isänsä kanssa toisin sanoen ? ei onnistu isän haut hoitajalta ja isän lomaillessa poika enimmäkseen hoidossa ? vai menikö multa jotain ohi korkeelta ja kovaa - menihän?

Ei sulta mikään ohi menny :whistle:

Mies oli kiukkunen kuin ampiainen aina kun meni hakemaan poikaa ja tappeluhan siitä tuli. Pph toivoi että mies kävis "rauhoittumassa" kotona ennen kuin hakee pojan.

Ja tuohon toiseen. Jos isä ei viitsi ulkoilla pojan kanssa niin tuskin sitä kahta kuukautta kannattaa pitää sälliä kotihoidossa vaan sen takia että niin kuuluisi olla.

kaikki miehet kun eivät ole täydellisiä ei aviosiippoina mutta valitettavasti eivät isinäkään :/

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
[

Hän on ollut niin paljon kipeä koko elämänsä aikana, että nyt kun terveitä jaksoja on, haluan, että hän on hoidossa, kun siitä kerran maksetaan. Varmasti ollaan taas muutama päivä pois hoidosta (ja töistä) tytön korvatulehduksen takia.

Mulle särähti tämä..
Miksi et haluaisi olla niitä terveitäkin jaksoja lapsen kanssa?
Sä sanot, kuin yhdessä olo olis joku rangaistus sulle.
Kun joudun kuitenkin olemaan sairaan lapsen kanssa kotona, niin terveenä joutaa olla hoidossakin!?

No terveenä siellä hoidossa yleensä ollaan.
Ja haluan olla vähän yksiksenikin juu. =)

Musta ap:llä on ihan terve asenne.Mitä vikaa siinä on jos äiti haluaa omaakin aikaa?Ja kuitenkin jos ei ihan aina hoitoon vie edes kun on vapaata niin en tajua mitä murisemista tässä on.

Sano ap. suoraan vaan, että haluat laiskotella, palstailla, makoilla pari arkipäivää viikossa. Ethän sä tänäänkään ois ehtinyt muutamaa tuntia täällä kirjoitella ellei sulla ois vapaapäivä ja lapsi hoidossa :) Niin.. kyse on sitä paitsi vielä yhdestä (!!!) lapsesta, mullakin on kolme pientä lasta ja ei paljon vapaapäiviä ole näkyny. Oishan se ihan luxusta jos vaikka pari kertaa vuoteen sais päivän ilman lapsia, vois tehdä mitä huvittais. Mut sitä en ymmärrä, että jotkut "äidit" vaatii sen vapaapäivän kaks kertaa viikkoon, huh huh.

Mielestäni sinulla on oikeus viedä joka päivä hoitoon lapsi kokopäiväsesti, jos siitä maksat. Eihän tuo mene oikein, että pph ottaa kokopäiväpalkan lapsestasi, ja kuitenkin ottaa siihen ylimääräisen lapsen hoitoon, kun ajattelee, että et aina vie.

Tähän ketjuun en muuten jaksa alkaa jankkaamaan yhtään mitään, mutta sen verran sanon, että pph:n palkassa on ihan yks ja hailee tuo tilanne mitä kuvasit. Ja pph ei OTA yhtään lasta tosta noin vaan, vaan se lapsi sijoitetaan ihan tuolta ohjaajan toimesta.

Sano ap. suoraan vaan, että haluat laiskotella, palstailla, makoilla pari arkipäivää viikossa. Ethän sä tänäänkään ois ehtinyt muutamaa tuntia täällä kirjoitella ellei sulla ois vapaapäivä ja lapsi hoidossa :) Niin.. kyse on sitä paitsi vielä yhdestä (!!!) lapsesta, mullakin on kolme pientä lasta ja ei paljon vapaapäiviä ole näkyny. Oishan se ihan luxusta jos vaikka pari kertaa vuoteen sais päivän ilman lapsia, vois tehdä mitä huvittais. Mut sitä en ymmärrä, että jotkut "äidit" vaatii sen vapaapäivän kaks kertaa viikkoon, huh huh.

Mitä ihmettä sä mariset jos et osaa tehdä sille asialle mitään.Ei ole AP:n vika jos sulla ei ole vapareita.Ja kyllä, mä myönnän ihan suoraan että haluan laiskotella välillä.

No muuta en tiedä mutta itse olen ollut yksityisenä pph ja minua ei koskaan ole kiinnostanut vanhempien työajat tai se ovatko kotona vai töissä.
Hoitosopimukseen on kirjattu vaan hoito aika esim 8-16 ja se tieto on riitänyt minulle. Samoin jos edellisenä päivänä on sanottu että huomenna ei tulla tai jostain syystä on tullut muutos ja onkin tarvittu hoitoa vaikka ensin luultiin että ei tarvita niin asia on ollut ok.
Eikä se ruoan määrä siitä miksikään muutu onko hoidossa kolme vai neljä lasta tai itse ainakin tein tosi ison läjän ruokaa aina, koska oma perhe söi samaa ruokaa vielä illall
Ehkä minä olen outo hoitaja tai sitten nämä on jotain kunnallisten hoitajien määräyksiä jotka ei koske yksityisiä

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
No muuta en tiedä mutta itse olen ollut yksityisenä pph ja minua ei koskaan ole kiinnostanut vanhempien työajat tai se ovatko kotona vai töissä.
Hoitosopimukseen on kirjattu vaan hoito aika esim 8-16 ja se tieto on riitänyt minulle. Samoin jos edellisenä päivänä on sanottu että huomenna ei tulla tai jostain syystä on tullut muutos ja onkin tarvittu hoitoa vaikka ensin luultiin että ei tarvita niin asia on ollut ok.
Eikä se ruoan määrä siitä miksikään muutu onko hoidossa kolme vai neljä lasta tai itse ainakin tein tosi ison läjän ruokaa aina, koska oma perhe söi samaa ruokaa vielä illall
Ehkä minä olen outo hoitaja tai sitten nämä on jotain kunnallisten hoitajien määräyksiä jotka ei koske yksityisiä

Sä olet yhtä outo kuin meidän pph joka on kunnallinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Meilläkin vietettäisiin useammin vapaapäiviä lasten kanssa, jos ne päivät vähennettäisiin päivähoitomaksuista.

Kamalaa, että menee raha lasten edelle!

Rakkaudella ei lapsen vatsaa täytetä.

No ei. Mutta mites tää nyt liittyy asiaan?
Jos maksat täydet hoitomaksut, ja pidät sen varjolla omina vapareinakin lapset hoidossa, niin miten sä siinä "säästät"?
Juu, saa ne lapset siellä hoidossa toki sen ruuan, säästäähän siinä....

Ei sulta mikään ohi menny :whistle:

Mies oli kiukkunen kuin ampiainen aina kun meni hakemaan poikaa ja tappeluhan siitä tuli. Pph toivoi että mies kävis "rauhoittumassa" kotona ennen kuin hakee pojan.

Ja tuohon toiseen. Jos isä ei viitsi ulkoilla pojan kanssa niin tuskin sitä kahta kuukautta kannattaa pitää sälliä kotihoidossa vaan sen takia että niin kuuluisi olla.

kaikki miehet kun eivät ole täydellisiä ei aviosiippoina mutta valitettavasti eivät isinäkään :/

Mun pojan isi on myös yleensä päivät kotona. Mutta että poika viettäs päivät isänsä kanssa...hallelujaa... Siitä ei tulis niin mitään ihan satunnaisia tapauksia lukuunottamatta. Täälläkään isi ei jaksa ulkoilla pojan kanssa ja ruokanakin ois varmaan vaan leipää. Poika sais yksinään touhuta lattialla isin tuijottaessa telkkaa. Sellanenhan se voittas hoitotädin mennen tullen.
Isi jaksaa olla pojan kanssa vaan lyhyitä aikoja (tai esim iltoja/öitä). Ja hän hoitaa poikaa kotona päivisin vaan erityispoikkeustapauksissa. Eli jos poika on monta päivää kipee ja mun on pakko mennä kouluun.
Isi ei myöskään ikinä voi hakea poikaa hoidosta, vaikka mulla menis kuinka myöhään. Se vaan ei muista. Ja kun ei siihen muutenkaan oo luottamista.

Meillä myös on hoitajan kanssa sovittu, että hoitoon mennään joka aamu viimestään kello 8 ja pois haetaan aikaisintaan kello 14.30. Eli vaikka mulla ois koulua 10-12 niin poika on hoitajan pyynnöstä hoidossa 8.00-14.30.
Näin hoitaja pääsee lasten kanssa ulos ajoissa (ja esim kerhoihin yms) ja toisaalta poika saa rauhassa nukkua päiväunensa.

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:

Näinhän sen pitäisi olla.

En lukenut ihan koko ketjua, joten pahoittelen jos on toiston, toiston toistoa.

Kysymykseesi pitääkö pph.lle valehdella vastaan että tietenkään ei. Rehellisesti vaan liikkeellä niin on parempi.

Sitten onkin nämä kaksi muuta kysymystä, eli onko hoitajalla oikeus tietää etukäteen lapsen hoito- ja vapaapäivistä ja "tarvitseeko" lapsi pitää kotona omana vapaapäivänä.

Ensimmäiseen kysymykseen vastaan, että kyllä on kohteliasta ilmoittaa etukäteen VARMAT vapaapäivät. Ja hoitajalla on oikeus niitä kysyä ja ihan perustellut syyt niistä olla tietoinen. Perustellut syyt onkin jo käsitelty ketjussa aikaisemmin, eli toiminnan, ruokailun suunnittelu jne.

Toinen kysymys liittyen tuohon vapaapäivä asiaan: Mielestäni on hienoa jos lapsellakin on vapaapäivä kun sinulla tai miehelläsi on. MUTTA myös sinulla on mielestäni oikeus silloin tällöin ottaa aikaa vain itsellesi ja kuten täällä aikaisemmin todettiin, lääkärit, kampaaat jne asiat haluaakin hoitaa mielummin yksin kuin lasten kanssa ja mikäs siihen oivallisempaa kuin arki-vapaa. Olisiko tässä löydettävissä kompromissi ratkaisua? Ymmärsin viestistäsi, että sinulla on säännöllisiä arkivapaita. Voisiko myös lapsesi/lastesi kohdalla näin olla? Eli maksaisitte pienempää ph-maksua kun lapsille olisi sovittu vaikka säännölliset 3 vapaa päivää kuukaudessa. (olettaen, että sinulla on 4 arkivapaata kuussa, joista yhden käytät vain itse ja 3 päivänä lapset saavat myös vapaapäivän) Tässä tulisi sitten vähän kompensoitua sitä, "kun kuitenkin maksan täydestä hoidosta"- asiaa.

Vaikea ja tunteita herättävä aihe kyllä, pakko myöntää :hug:

Ottamatta muuhun kantaa, pph:n "puolikas" lapsi saa olla lain mukaan vain eskarilainen tai iltapäivähoitoa tarvitseva koululainen. Ei siis mitään puolipäiväisia tai parina päivänä viikossa hoidettavia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja VaikkaOlenkinHarmaana:
Kun nuorimmaisen (1v8kk) perhepäivähoitajalla on 4 lasta + 1 osa-aikanen (ilm. 10 pv/vko).

Ja mulla on sellanen työ, että viikolla on 1-2 vapaapäivää (koska lauantaina on töitä). Tää täti haluaa nyt tietää mun vapaapäivät ja ilmottaa niistä edellisellä viikolla, koska se on omien sanojensa mukaan "tosi tärkeetä, kun hällä on tää yks osa-aikanen hoitolapsi".

Mun käsittääkseni ei saa edes olla kuin 4 lasta per hoitaja, mutta hällä on nyt 5 lasta.

Mua ottaakin päähän se, että mun lapsi on kokoaikanen ja voisin ollakkin hänen kanssaan joinain vapaapäivinä, mutta että on pakko edellisviikolla ilmottaa, millon mun lapsi on pois.
haloo pahvi se on sun lapses, onko niin kamalaa viettää sen kanssa vapaapäivää?
Onko muiden mielestä outoa, että mun lapsen pitäis olla pois mun vapaapäivinä tän osa-aikasen hoitolapsen takia.

Mun mies sanokin, että jos valehdellaan, että mulla on työvuorot muuttunu niin, että mulla on viikolla joka päivä töitä, että laps sais olla mun vapaapäivinäkin hoidossa, tai siis niitä ei tarttis etukäteen ilmottaa (toki joskus voisin olla likan kanssa vapaapäivänäni kotona).

Aattelin kuitenkin ottaa yhteyttä päivähoidon-johtajaan (vai mikä se nyt oli) ja kysyä, että onks tää ny reiluu tms...

Ja sillon kun likka alotti tällä hoitaja (mikä on tosi kiva ja varmasti hyväkin) hoitaja sano, että kannattaa olla vapaapäivät kotona omina vapaapäivinä, ettei LAPSESTA TUNNU ETTÄ HÄNET ON HYLÄTTY. A

Aijjaa, vai niin...

No tänään, vapaapäivänäni, kun lapseni ovat hoidossa, olen tehnyt erään yhdistyken tilinpäätöstä ja sitä ei tehdä yhdenkään lapsen läsnäollessa edes talossa, sen verran tarkka siinä pitää olla.

Ja kiitos niille, jotka ymmärtää ja kiitokset myös asiallisista kommenteista. =)

Yhteistyössä