Pitääkö tästä sanoa vanhemmille mielestänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PPH"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"PPH"

Vieras
Niin, pidempään olen jo katsonut tilannetta ja alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään vanhempien ilmoittaminen lapsen hoitopäivistä.

Lapsen äiti on päivätyössä, isänsä vuorotyössä. Nyt ovat tuskailleet kun lapsi ei mene riittävän ajoissa illalla nukkumaan (menee 12 aikaan yöllä) ja aamuisin niin väsynyt, ettei jaksa tulla hoitoon. Lapsi nukkuu kotonaan 9.30-10 asti, jonka jälkeen napsii jotain "aamupalaa" (kuulema keksiä/nakkia/pillimehua..) ja tulee hoitoon 11.00 (tästä ei ole minulle ikinä ilmoitettu, tavallisesti lapsi tullut hoitoon aina 8.20. ) jolloin olisi lounas aika, mutta luonnollisesti lapselle ei ruoka maistu.

Muut lapset ovat jo väsyneitä ja päiväuni aika alkaa vähän ennen 12. Tämä lapsi ei tietenkään ala nukkumaan ja ei osaa rauhoittua edes lepäämään (ei tarvitse nukkua, jos ei nukuta). Kun nostan sängystä, hänellä on tietenkin kova nälkä ja lämmitän sen päiväruoan, jolloin muut lapset saavat välipalaa ja ei tälle hoitolapselle enää päiväruoka maistu kun toiset saa eri ruokaa. Iltapäivällä tämä on jo niin väsynyt, että kiukkuilee vaan kaikille. Ulkona ei jaksa tehdä mitään. Illalla perhe on menossa joka paikkaan, harrastuksista toiseen ja lapsi ei saa levähtää ja luulempa, että nukkumaanmenokin sitten venyy kun ilmassa on energiaa niin paljon kun vieraita käy jne.

Pitääkö minun puuttua asiaan vai jatkaa vaan entiseen malliin "eri rytmillä"? Kyseessä alle 3v lapsi, jolloin olen kaikille vanhemmille sanonut, että päiväuniaikaan meillä ainakin levätään, pakko ei ole nukkua. Lepo kestää sen 45min, jonka jälkeen voi tulla lukemaan kirjoja/värittämään tms. Tuntuu kuitenkin, että vanhemmat alkavat kohta syyttämään minua, että pakotan lapsen nukkumaan. (joskus lapsi nukahtaa, annan nukkua näinä päivinä vain tunnin, että nukahtaisi illalla ajoissa).

Minä kutsuisin vanhemmat ''vanhempainiltaan'' ja keskustelisin asiasta. Mä luulen että tuo asia ei ole heilleekkään helppo.
Käytte tilanteen yhdessä läpi ja missä se ongelma kohta on. Asiallisesti otat asian esille. ja kysyt myös vanhempien mielipidettä.

Eikö päiväkodissakin ole joku kellonaika, johon mennessä lapsi on tuotava päiväkotiin? Etkö sä voisi tehdä samalla tavalla - lapsi tulee klo 8:30 mennessä tai sitten ei ollenkaan ? Pieni lapsi tarttee päivärytmin, oli vanhemmat vuorotyössä tai ei.. Siksi on vuorotyöläisten lapsille omat päiväkodit, eikä niihinkään saa lasta ihan milloin tahansa tuoda tai hakea pois.

se on sun työ,sopeudu siihen. mun vilkas lapsi menee kans hoitoon vasta klo.12-13 välissä koska nyt on iltavuorot. en tuo lasta sen takia klo.7.30 oven taakse että pph-lla olisi hyvä olla vaan ajattelen lapsen parasta. mitä sitten tekisit jos sulla olisi hoidossa kaksi 1v-ta ja kaksi eskarilaista? mietipä sitä.

No, meillä nukkuu vielä melkain 6v päiväkodissa eikä vaikuta yöuniin mitenkään, joten tuossa on ihan jotain muuta taustalla. ilman muuta sanoisin noista hoitoajoista, koska teidän rytmit menee ihan sekaisin. Miten työssäkäyvät voivat tehdä töitänsä jos eivät pidä lapsella rytmiä. meillä mies päivätöissä ja minä 3-vuorotyössä ja meillä lapsilla kuitenkin ihan säännöllinen rytmi. menevät nukkumaan 20.30, myös vapaapäivinä (minulla paljon viikkovapaita ) Hoidossa ovat vain silloin kun minulla työpäivä ja nukkuvat kumpikin siellä eikä vaikuta ollenkaan yöuniin.

Sanot, että tarvitset säännölliset tuonti-ja hakuajat ja piste. Niistä ei lipsuta. Meillä ei päiväkodissa tuollainen onnistuisi millään!

Säännölliseen aikaa päiväkotiin tai sitten vanhemmat huolehtivat, että vaikka lapsi tulisi myöhemmin, niin hänellä olisi sama rytmi kuin muillakin lapsilla, esim. herätys aikaisin ja aamupala klo 8 (?).

se on sun työ,sopeudu siihen. mun vilkas lapsi menee kans hoitoon vasta klo.12-13 välissä koska nyt on iltavuorot. en tuo lasta sen takia klo.7.30 oven taakse että pph-lla olisi hyvä olla vaan ajattelen lapsen parasta. mitä sitten tekisit jos sulla olisi hoidossa kaksi 1v-ta ja kaksi eskarilaista? mietipä sitä.

Eli teillä on sovittu asiasta etukäteen hoitajan kanssa? Silloinhan homma on ihan ok. Mutta jos hoitoaika on sovittu esim. niin, että aamulla lapsi tuodaan klo 8-9 välillä, se myös tarkoittaa sitä.

vuorotyöläisten lapset pyritään nykyään justiinsa sijoittamaan pph-lle koska sen työaika saa venua. meille naapuriin tuodaan eka lapsi klo 5.30,toka klo 7,kolmas jossain kymmenen maissa ja mun kullanmuru klo 12. eika ole joutunut puhutteluun vielä kertakaan eika kuullut vikinä siitä että kun miulla on vapaapäivä niin lapsi on välillä hoidossa=) elämä on,onneksi mulla on hyvä pph naapurissa...=)

vuorotyöläisten lapset pyritään nykyään justiinsa sijoittamaan pph-lle koska sen työaika saa venua. meille naapuriin tuodaan eka lapsi klo 5.30,toka klo 7,kolmas jossain kymmenen maissa ja mun kullanmuru klo 12. eika ole joutunut puhutteluun vielä kertakaan eika kuullut vikinä siitä että kun miulla on vapaapäivä niin lapsi on välillä hoidossa=) elämä on,onneksi mulla on hyvä pph naapurissa...=)

No ei tämäkään minua haittaisi, jos tietäisin asiasta etukäteen. Nytkin jouduin tänä aamuna vanhemmille laittamaan viestiä, että monenko aikaan lapsi tulee hoitoon kun on ainoa hoitolapsi tänään eli eivät ilmoittaneet ollenkaan. Jos asia olisi sovittu noin, että lapsi tulee tällä viikolla klo 11 ja ensi viikolla taas 8.30 niin asia ok. Nämä viikot on aina tälläisiä "vaikeita" kun lapsi saa nukkua pitkään ja syödä miten sattuu. Ei ole kiva seurata itse, eikäö muidenkaan hoitolapsien kun tämä hoitolapsi itkee ja huutaa ulkona kun ei jaksa tehdä mitään.

Ottaisin puheeksi vanhempien kanssa päivärytmin tärkeyden. Voi olla, että heitäkin rassaa lapsen iltavalvomiset, mutta eivät oikein tiedä miten kierteestä pääsee pois. Lisäksi kannattaa varmaan puhua myös siitä kuinka tuloajan muutoksesta ilmoitetaan hoitajalle.

Minusta on vähän ikävää, kun pph:t kirjoittelevat tänne jatkuvaan lapsiasioita..:( Teitä koskee vaitiolovelvollisuus ja vaikka kuinka tunnistamattomasti kirjoittaisi, niin siitä huolimatta joku (ainakin lapsen vanhemmat) voivat tunnistaa. Ja silloin on hoitajan arvostus heidän silmissään mennyttä, eikö suotta.

En tarkoita sinua ap pelkästään, mutta viime aikoina näitä aloituksia on riittänyt. Mielestäni yksittäisen perheen asiat eivät kuulu tällaiselle foorumille. ammattilainen ei tänne kirjoittaisi ongelmien ratkaisua etsiessään.

On aivan eri asia, että lapsi tuodaa säännöllisesti klo 12 hoitoon: silloin pph voi rakentaa erilaisista aikatauluista huolimatta lapsille suunnilleen samanlaisen päivärytmin.

Tähän työpäivän venyniseenhän on nyt sitten tulossa muutos, koska työaikalaki tulee noudatettavaksi myös perhepäivähoidossa.

Ja eihän siinä mitään ongelmaa olekaan, jos hoitoajat ovat tiedossa. Ongelma tulee vasta silloin, jos kaikki kulkevat ihan miten sattuu.

[QUOTE="hiiri";22767180]Minusta on vähän ikävää, kun pph:t kirjoittelevat tänne jatkuvaan lapsiasioita..:( Teitä koskee vaitiolovelvollisuus ja vaikka kuinka tunnistamattomasti kirjoittaisi, niin siitä huolimatta joku (ainakin lapsen vanhemmat) voivat tunnistaa. Ja silloin on hoitajan arvostus heidän silmissään mennyttä, eikö suotta.

En tarkoita sinua ap pelkästään, mutta viime aikoina näitä aloituksia on riittänyt. Mielestäni yksittäisen perheen asiat eivät kuulu tällaiselle foorumille. ammattilainen ei tänne kirjoittaisi ongelmien ratkaisua etsiessään.[/QUOTE]

Voi kuule tällaisia perheitä on Suomi täynnä, ei voi tunnistaa aloittajan kirjoituksesta kenestä puhutaan. Ja ethän oikeasti voi tietää onko kaikki tiedot aloituksessa edes totta, vai onko asioita sekoiteltu tunnistamisen välttämiseksi.

[QUOTE="hiiri";22767180]Minusta on vähän ikävää, kun pph:t kirjoittelevat tänne jatkuvaan lapsiasioita..:( Teitä koskee vaitiolovelvollisuus ja vaikka kuinka tunnistamattomasti kirjoittaisi, niin siitä huolimatta joku (ainakin lapsen vanhemmat) voivat tunnistaa. Ja silloin on hoitajan arvostus heidän silmissään mennyttä, eikö suotta.

En tarkoita sinua ap pelkästään, mutta viime aikoina näitä aloituksia on riittänyt. Mielestäni yksittäisen perheen asiat eivät kuulu tällaiselle foorumille. ammattilainen ei tänne kirjoittaisi ongelmien ratkaisua etsiessään.[/QUOTE]

Tää on aivan totta. Salassapitovelvollisuus koskee myös nettikirjoittelua eikä vain hiekkalaatikolla juoruamista.

No ei se nyt ihan niinkään mene, että pph:n työpäivää saa venyttää miten tahtoo ja lapsen tuoda ja viedä milloin huvittaa, ilmoittamatta mitään. Jos sinun lapsellasi on sellainen pph, niin sehän on sun kannaltasi ihan hyvä, mutta missään nimessä pph:n ei tarvitse sellaiseen suostua. Kyllä myös pph:n työpäivällä saa olla jotkin rajat ja raamit, ja ennen kaikkea tieto siitä, milloin lapsi tulee hoitoon. Silloin voidaan vaikkapa suunnitella retkiä.

Yhteistyössä