Pitääkö tästä sanoa vanhemmille mielestänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "PPH"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kyllä minä helposti tunnistaisin jos minun perheestäni tai läheisestäni olisi kyse...

tiedän kyllä että ongelmaperheitä on pilvin pimein, mutta emme voi tietään perheen sen hetkistä elämäntilannetta ja sitä miten suuria asioita siellä voi olla menossa (kaikki eivät ymmärrettävästi puhu niistä pph:lle), silloin olisi TODELLA surullista jos oman lapsen asiat päätyisivät kaiken lisäksi tällaisille palstoille.

Vanhemmilla on palikat hukassa tai sitten vain eivät ymmärrä, että asiat tehdään niinkuin sovitaan. Voi olla, että hyvä keskukstelu auttaisi heitäkin. Jos kaipaavat ihan neuvoja, miten toimitaan. Mitään järkeä ei varmaan ole siinä, että annetaan 3-vuotiaan rieukkua puolilleöin, jos sitten koko seuraava päivä menee poskelleen.

En tiedä liittyykö tähän mitenkään, mutta toki hiukan ihmettelen, että niin moni pph pystyy työpäivän aikana kirjoittelemaan tänne? Päiväuniajat ymmärrän hyvin, mutta kesken muun päivän en. Ei kai netti voi olla auki, jos samalla lapsia hoitaa?

Meillä pehepäivähoitoon otetaan vain kokopäivähoitoa tarvitsevia lapsia. Tämä tehdään selväksi jo hakuvaiheessa. Ja tämä siksi, että kaikilla lapsilla pitää olla sama rytmi. Hoitoon pitää tulla viimeistään klo 8, jos lapsi syö aamupalan hoidossa ja klo 8.30 jos lapsi syö kotona. Toki neuvoloiden ym. takia joustetaan, mutta silloinkin lapsi pitää tuoda hoitoon sinne missä pph on (puitossa tmv.), eli pph ei päivystä kotonaan ottamassa vastaan lapsia. Minusta tämä on hyvä systeemi sekä lasten että pph:n kannalta. Päiväkodeissa on helpompi joustaa hoitoaikojen suhteen, kun on enemmän henkilökuntaa ja päivät vietetään pääasiassa päiväkodin alueella. Minusta jokaisen pph:n esimiehen pitäisi pitää hoitajiensa puolta ja keskustella tietyt perusasiat vanhempien kanssa selviksi.

Mielestäni kaikki viivytykset ja myöhästelyt ovat merkki jostain ja hoitajan täytyisi puuttua asiaan. Totta lapsen on saatava hoitoa, mutta ei sinne hoitoon voi miten sattuu kuljettaa. Eihän se hoitopaikkakaan aina irtoa heti. Siinäkin on se kahden viikon sääntö. Meillä kun molemmat teemme vuorotyötä lapset ovat ryhmäperhehoidossa. Hoitoajat täytyy kuitenkin ilmoittaa edellisellä viikolla. Mahdollisista ennakoimattomista muutoksista soitamme aina päivähoitoon ja neuvottelemme asiat. Onhan päivähoitajillakin omaa elämää ja se meidän vanhempienkin pitäisi ottaa välillä huomioon eikä ajatella aina sitä omaa napaa. Me esim. viemme lapset hieman aikaisemmin iltavuoron ollessa, koska näin ollen rauhoittuvat päiväunille muiden lasten kanssa. Tämä on hoitajien pyyntö.

En tiedä liittyykö tähän mitenkään, mutta toki hiukan ihmettelen, että niin moni pph pystyy työpäivän aikana kirjoittelemaan tänne? Päiväuniajat ymmärrän hyvin, mutta kesken muun päivän en. Ei kai netti voi olla auki, jos samalla lapsia hoitaa?

No, itse olen ainakin lomalla, ja voin tehdä mitä haluan. Työpäivän aikana ei tietenkään olla netissä, silloin on kyllä kädet täynnä työtä :D

[QUOTE="hiiri";22767289]kyllä minä helposti tunnistaisin jos minun perheestäni tai läheisestäni olisi kyse...

tiedän kyllä että ongelmaperheitä on pilvin pimein, mutta emme voi tietään perheen sen hetkistä elämäntilannetta ja sitä miten suuria asioita siellä voi olla menossa (kaikki eivät ymmärrettävästi puhu niistä pph:lle), silloin olisi TODELLA surullista jos oman lapsen asiat päätyisivät kaiken lisäksi tällaisille palstoille.[/QUOTE]

Todellisuudessa luulisit ongelman käsittelevän itseäsi, jos se sattuisi liippaamaan läheltä. Mutta toisaalta uskon tai toivon, että nämä tapaukset joista hoitajat kirjoittelevat täällä, eivät ole sanasta sanaan totta, vaan sellaista "muutettua totuutta".

Miksi ap painit yksiksesi asian kanssa? Ota yhteys ohjaajaasi ja juttele ensin hänen kanssaan. Tosin ihmettelen jos ohjaaja ei ole jo takertunut tuohon asiaan, meillä ainakin ohjaaja on tilanteen tasalla minkälaiset hoitoajat kullakin lapsella on ja noudatetaanko niitä.

Vanhemmilla on palikat hukassa tai sitten vain eivät ymmärrä, että asiat tehdään niinkuin sovitaan. Voi olla, että hyvä keskukstelu auttaisi heitäkin. Jos kaipaavat ihan neuvoja, miten toimitaan. Mitään järkeä ei varmaan ole siinä, että annetaan 3-vuotiaan rieukkua puolilleöin, jos sitten koko seuraava päivä menee poskelleen.

Tää pph on ainakin lomalla just nyt. :)

Kyllä mäkin sinuna ap juttelisin perhepäivähoidon ohjaajan kanssa ja kysyisin hänen mielipidettään. Sitten kertoisin vanhemmille, että hoitoajat pitää sopia etukäteen, ja niitä myös noudattaa. Teidän rytmistänne riippuen voisitte esim. sopia, että lapsen tulee olla hoidossa vaikkapa klo 10 mennessä. Tuo 11 aikaan hoitoon tuominen kuulostaa kaikkein pahimmalta lapsen rytmin kannalta, silloin ei onnistu syöminen, nukkuminen, ei mikään muiden kanssa samassa rytmissä. Se ei ole muiden lapsien eikä tämän kyseisenkään lapsen etu.

nyt olikin kyse pph-n työpäivästä kuin päiväkodista,siellä on eri säännöt=)=)=) pph.n pitää joustaa vaikka 5.30-22 jos tarve vaatii

Missä päin Suomea pph:n työpäivä voi venyä noin pitkäksi? Mun käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla pph:n työpäivät eivät missään nimessä veny noin pitkiksi. Työpäivä voi olla maksimissaan jotain 7-17. Pidempiä hoitoaikoja tarvittaessa haetaan vuoropäivähoitoa.

Missä päin Suomea pph:n työpäivä voi venyä noin pitkäksi? Mun käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla pph:n työpäivät eivät missään nimessä veny noin pitkiksi. Työpäivä voi olla maksimissaan jotain 7-17. Pidempiä hoitoaikoja tarvittaessa haetaan vuoropäivähoitoa.

Mä olen kanssa käsittänyt, että tää on se maksimi... ja sitäkin ollaan lyhentämässä työaikalailla. Mutta niinpä tää "juuuu" hävisi kuin pieru saharaan kun alettiin kyselemään. :)

:)

Sen tiedän, että joskus hämärässä menneisyydessä tuollaisia työaikoja toki oli.

Niin varmaan on ollutkin. :O Ja kai pph vieläkin SAA tehdä millaisia vuoroja haluaa, mutta on siinä kai nykyään sentäs joku raja oltava, ei kenenkään nyt niillä palkoilla tartte päivystää melkein 24/7 että milloin joku vanhempi sattuis kullanmurunsa tuomaan paikalle.

Mä aikoinaan hain pph:lle tota lasta,mut ei oo kunnallisia täälläpäin. Mut kyllä mun mielestä tollaiseen pitää puuttuta,koska se pilaa koko muun ryhmän päivän.
Meillä tyttö 2v 3kk on päikyssä ja vaikka mä menisisn välivuoroon joka alkaa klo 10 niin vien tytön aamupuurolle tarhaan. Koska se on meidän arki rytmi.
Kyllä mun milestä pitäisi olla juuri jotenkin et jos syö aamupalan teillä hoitoon tullaan kllo 8 muuten klo 9 mennessä.

Meillä hoitoaika on 6.00-18.00. Mutta onneksi tulee tämä uudistus :) . Itselläni jo nyt jatkuvasti ylitöitä tulee, työaika 7.15-17.00.

Niin ja nyt sairaslomalla..

[QUOTE="tenavat";22767618]Meillä hoitoaika on 6.00-18.00. Mutta onneksi tulee tämä uudistus :) . Itselläni jo nyt jatkuvasti ylitöitä tulee, työaika 7.15-17.00.

Niin ja nyt sairaslomalla..[/QUOTE]

Voiko sun päivä siis olla sellainen että ensimmäinen tulee klo 6. ja viimeinen haetaan vasta klo 18. ?

Aika hurja jos näin. Eikä lainkaan inhimillistä. Milloin sitä hoitaa omia asioitaan? Käy kaupassa, lenkillä, postissa tai siivoaa? Tai ihan vaan löhöää omalla sohvalla ja nauttii hiljaisuudesta?? Meinaan, kun täältäkin olen lukenut , ettei pph saisi hoitaa omia asioitaan KOSKAAN silloin kun sillä on hoitolapsia hoidossa.
Ja ymmärrän, jos joku nyt _joskus_ tekee ylimääräisen tunnin ja joustaa jonkun perheen kanssa, mutta aina? Kuka suostuu siihen ja millä palkalla?

Voiko sun päivä siis olla sellainen että ensimmäinen tulee klo 6. ja viimeinen haetaan vasta klo 18. ?

Aika hurja jos näin. Eikä lainkaan inhimillistä. Milloin sitä hoitaa omia asioitaan? Käy kaupassa, lenkillä, postissa tai siivoaa? Tai ihan vaan löhöää omalla sohvalla ja nauttii hiljaisuudesta?? Meinaan, kun täältäkin olen lukenut , ettei pph saisi hoitaa omia asioitaan KOSKAAN silloin kun sillä on hoitolapsia hoidossa.
Ja ymmärrän, jos joku nyt _joskus_ tekee ylimääräisen tunnin ja joustaa jonkun perheen kanssa, mutta aina? Kuka suostuu siihen ja millä palkalla?

Kyllä valitettavasti voi olla. Meillä kyllä käytössä kiertävä hoitaja joka mahdollisuuksien mukaan tulee hoitamaan, pitää varata etukäteen. Kaupassa töiden jälkeen kerran viikossa. Harrastukset töiden jälkeen. jne...

pph on päivässä tietty rytmi minkä mukaan toimitaan. Siitä keskustellaan kun ollaan tutustumassa.
Vanhempien kanssa sovitaan tarkat tulo ja haku ajat jonka mukaan toimitaan. Jos tulee poikkeuksia niin niistä ilmoitetaan mahdollisimman ajoissa. Hoitajalla on tarjolla ruuat tietyn aikaa päivästä samoin kun päiväkodissa. Päivälevolle mennään kaikki hetkeksi. Yhdelle ei räätälöidä erityisohjelmaa ja erilaista päivärytmiä ellei ole lääkärin lausuntoa asiasta.
Vanhempien toivotaan omalta osaltaan tukevan tätä päivä rytmiä. Eli ei valvota yöhön asti ja rauhotetaan jossain vaiheessa lapsen ilta aika.

[QUOTE="PPH";22767188]Meillä ei tarvitse ja kohta tulee uusi työaikalakikin voimaan, ettei päivät veny noin pitkiksi.[/QUOTE]

Vaikka pääsemmekin työaikalain piiriin vuonna 2012 niin ei ne päivät lyhene. ylityökorvaukset vaan lisääntyy. tarkempi valvonta tulee hoitoajoista.

[QUOTE="vierailija";22768116]Vaikka pääsemmekin työaikalain piiriin vuonna 2012 niin ei ne päivät lyhene. ylityökorvaukset vaan lisääntyy. tarkempi valvonta tulee hoitoajoista.[/QUOTE]

tuo on toisaalta totta, mutta ylitöitä kun ei saa tehdä mielin määrin. Kyllä siihenkin tulee joku raja vuositasolla. Ja katsotaan mikä tasoitusaika saadaan aikaan... Mutta mielenkiinnolla odotan uutta sopimusta.

Onkohan näissä työajoissa paikkakuntaisia eroja?
Mä voisin vaikka vannoa ettei pääkaupunkiseudulla voi tehdä noin pitkää päivää kuin klo. 6-18. Mun mielestä työpäivän maksimipituus on 10h joka sekin on kyllä aika pitkä.

Yhteistyössä