Pitäisikö huolestua vai antaa olla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan(ko)

Vieras
Taas jupinaa miehestä.. Hieman pohjatietoa ensin;

Olen tapaillut jonkun aikaa tätä ko. miestä, vietetty aikaa kuin paita ja pee yhdessä. Asumme naapureina joten välimatkakaan ei ole ollut esteenä, sen kuin kipaisee naapuritaloon. Aina yöksi mies meni omaan kotiinsa sillä hän kuorsaa aivan tolkuttomasti enkä minä ja tyttäreni saataisi nukuttua+ hänellä on koira jonka hän vielä käytti iltalenkillä ja vastaavasti aamulla taas lenkillä ennen luokseni tuloa.

Sitten eräs perjantai lähtiessämme kahdelleen kaupungin yöelämään tuntui että mies muuttui totaalisesti, hyvä että penkillä pysyi ja kun selkäni käänsin oli toista naista naurattamassa ja minulle selitti että luuli minun hyljänneen hänet ja blaa blaa. Aivan järjetöntä tarinaa. No baarista lähdettiin yhtä matkaa mutta taksitolpalla mies keksi jostai ihme asiasta riidan ja painui toiseen kuppilaan jatkamaan juomistaan. Minä yksin kotiin.

Viimein kun istuttiin nokat vastakain pöydän ääreen sain vastauksen kaikkeen. Miehellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja lisäksi vielä alkoholi ongelma. Tuona perjantaina hän oli ottanut kirkkaita jotka saa näköjään "pimahtamaan". Ja joka ilta kun mies on luotani lähteny, on hän avannu kaljapullon. Milloin tissutellut kotonaan, milloin lähteny ihan kapakkaan asti. Tuo taksitolpalta vielä baariin karkaaminen selittyi alkoholistin viinan himolla.

Lääkkeensä hän oli "unohtanut" ottaa jo pitkään tuon juopottelun takia joten maanisderpessiivisyyden oireet alkoivat nekin.
Mies sai varoituksen taloyhtiöltä koirastaan joka haukkui yksin ollessaan. Eli mies sai taas "syyn" lähteä juomaan, mutta rahattomana hän menikin exänsä (jonka kanssa hänellä on yhteinen lapsi) luo sanoen että lapsensa seura auttaa häntä. Mikäs minä mikään psykologi olen, mutt onko 4vuotiaan lapsen "tehtävä" piristää juoppohullua isäänsä...

No, puhuimme taas kerran vakavasti että alkaessaan seurustella kanssani olen luvannut auttaa häntä kaikin mahdollisin keinoin mitä pystyn, että minua loukkasi että hän meni exänsä luo "pään silitystä" saamaan. Mies sanoi vastaisuudessa soittavansa minulle jos tekee liian tiukkaa selvitä yksin.

Sitten tuli kirjallinen varoitus yksin haukkuvasta koirasta miehen asunnossa (eli mies ei jälleen ollutkaan kotonaan ollut vaikka minulle monesti niin sanoi)
ja mies pelkäsi saavansa häädön ja tuumi että koira piikille. Minä siihen väliin että terveelle nuorelle koiralle löytyy aina koti ja lupasin auttaa. Ja minä autoin, koiralle löydettiin uusi hyvä koti. Sen jälkeen en miestä ole nähnytkään...

Tässä siis tilanne. Tiedän että mies on viinaan menevä, mutta ainakin vielä alkuviikosta hän oli täysin rahaton ettei ainakaan jatkuvaan voi juomassa olla. Puhelimeen ei ole vastannut, puhelin hälyyttää mutta kukaan ei vastaa. Viestit menee perille milloin sattuu. Näin viimeksi hänet maanantaina kun kävimme viemässä koiran uuteen kotiinsa, sen jälkeen hän kävi luonani juomassa kupin kaakaota ja meni kotiinsa. Pari kertaa soitin pärjääkö, oli nukkumassa ollut, tai sitten kaatokännissä.. Eilen ei vastannut enää puhelimeen, ei ovikelloon. Valoja asunnossa ei ole ollut niillä kerroilla kun olen ohi kulkenut. Illalla kävin uudelleen soittamassa ovikelloa, ei vastausta.

Nyt mietin sitten pääni puhki mitä tehdä..
Olen laittanut viestin miehelle että vastaisi onko edes kunnossa, mutta ei siihenkään vastaa. Onko tuo tyypillistä alkoholistille jättää sitten vastaamatta kun putki menee päälle?
Mies ei tunne tästä kaupungista kuin ex-vaimonsa ja entisen työkaverinsa joten juurikaan ei tuttuja ole kenen kanssa mies voisi jossain olla.

En voi ihan noinkaan vaan olla kuin ei mitään, sillä pohjalla jossain on huoli kuinka hän todella voi. Koirasta luopuminen oli hänelle tosi kipeä paikka, epäonnistumisen tunteet oli pinnassa. En tiedä onko hänellä niin paljon lääkkeitä kotonaan että jotain voisi tehdä itselleen... Joskus hän on puhunut itsemurhasta.

Vai olisiko hän vain juomassa ja juomassa ja juomassa ja juomassa. Silloin voisin viskata vesilintua hänen puhelinnumerollaan koska tekee näin..

Nyt muistinkin mitä unta näin viime yönä. Äitillä on tapana kertoo kaikki asiat niin hemmetin yksityiskohtasesti ja en oo kehdannu sanoa sille siitä, paitsi viime yön unessa sitten sain sanottua et ei tartte niin juurta jaksain selittää... Samat sanat sulle ap!

Mies on viinaan JA naisiin menevä. Voipi vielä olla agressiivinenkin jos kerran viina sekoittaa päätä..
Minä jättäisin tuon suhteen taakseni, valitettavasti naisilla vaan tuntuu olevan " rakkauteni korjaa kaiken"-mentaliteetti.

Jos kysyt rehellistä mielipidettä, niin totetan, että parisuhteen edellytykset eivät taida teidän tilanteessa ihan täyttyä. Mietihän, mitä miehellä on tässä tilanteessa tarjota sulle ja lapsellesi? Olen sitä mieltä, että kaverina voit häntä auttaa, mutta sulla täytyy ensisijaisena mielessä olla kuitenkin oma lapsesi ja se, miten saat hänen arkensa turvattua. Tämän miehen tilanne taitaa olla nyt sellainen, ettei hänestä turvaa ja pysyvyyttä saa. Kaksisuuntainen mielialahäiriö on sellainen, että hän tarvitsee pysyvän lääkityksen. Mielestäni hänet pitäisi saada nyt motivoitua taas syömään lääkkeitä. Alkoholia hän voi ottaa ahdistukseen tms. mutta se ei oikeasti auta. Miehellä on varmasti olemassa joku taho, josta hän lääkkeet saa. Olisiko sieltä mahdollista saada myös keskusteluapua tai jopa pääsyä osastolle, jotta mania- tai masennuskausi saataisiin katki ja lääkkeet alkuun?

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Nyt muistinkin mitä unta näin viime yönä. Äitillä on tapana kertoo kaikki asiat niin hemmetin yksityiskohtasesti ja en oo kehdannu sanoa sille siitä, paitsi viime yön unessa sitten sain sanottua et ei tartte niin juurta jaksain selittää... Samat sanat sulle ap!

Kiitos kannustavista sanoistasi!!! Luojan kiitos en ole äitisi, tai muutenkaan "ystäväsi". Jaksoit kuitenki vaivata karvaisia pikku kätösiäsi ja rustata "vastauksen." Kiitos siitä.

karkasi..

Miksi ihmeessä laitat LAPSESI siihen asemaan että hän joutuu mahdollisesti seuraamaan vierestä alkoholismia!!!!!!!!!!!!!!!

Alkoholisti ei hyysäämällä parane ja tuo kaksisuuntainen mielenhäiriö ei tilannetta sen paremmaksi tee.

Voin kertoa että alkoholistille on totaalisen tyypillistä olla vastaamatta jos hän ei halua. Alkoholistille on totaalisen tyypillistä olla piittaamatta toisen huolissaan olosta. Alkoholisti on mielestään oikeassa ollessaan ärsyyntynyt yhteydenotoistasi. Sitten kun viinaa on juotu aikansa riittävästi niin tullaan häntä koipien välissä takasin ja luvataan maat ja taivaat.

Ei, et sinä voi auttaa jos hän ei itse halua. Ja jo ihan lapsesi/lastesi tähden lopetat tuon ihmisen ajattelun. Äiti ajattelee ensin lastaan ja vasta sitten rupeaa pelastamaan muuta maailmaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt sitten järki käteen. Miksi ihmeessä laitat LAPSESI

Ööö siis miksi ihmeessä mitä???

Ei hän sen kummemin naisiin ole menevä, normaalisti pelkkää kaljaa juodessa on kyllä ihan mukava ja "yhden naisen mies", mutt kirkkaat vetää kuulan sekasin ja mustasukkasuudesta meni sitä toista naista jututtaa.

Tiedän että tällainen suhde on kaikkea muuta kuin turvallista ja harmoonista perhe-elämää. Mutta elän tässä ja nyt-hetkessä. Huolestuttaa niin kovasti kuinka hän voi ja missä ihmeessä hän on. En todellakaan halua olla se joka noin vaan unohtaa ja tiedä makaako hän taju pois asuntonsa lattialla tms.
Haluaisin vain jotenkin päästä tästä hetkestä eteenpäin.
Lapselleni olen edelleen äiti eikä tämä mies ole tyttäreni elämään "päässyt käsiksi" niin että likka osais miestä sen kummemin kaivata tai perään kysellä.

Itselläni on vaan niin suuri huoli.. Jatkaakko perään soittamista jos se vaikka vastais tai JOKU vastais sen puhelimeen.. Mitä ihmettä voin tehdä auttaakseni häntä vai onko peli jo menetetty, hän päättänyt ettei apuani tartte ja painunu jonnekin... minne lie.

Kyllä, jos putki jää päälle saattaa myös se kännykkään vastaaminen jäädä kokonaan, terveisin maanis-depressiivisen alkoholistin tytär, joka moneen kertaan omilla avaimillaan isänsä luokse mennyt kun ei puhelimeen ole pitkään aikaan vastannut.

Mutta neuvo sinulle, ole nyt itsekäs ja pelasta itsesi ja lapsesi. Tuosta ei takuulla seuraa yhtään mitään hyvää, ja saattaa olla oikestikkin todella arvaamaton, kun taas toisena hetkenä on todella ihana ja mukava ihminen josta ei haluaisi uskoa mitään pahaa. "Huonon" kauden aikana ihminen on oikeasti niin erilainen ja se oireilee eri ihmisillä eri tavalla.

Tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö vaatii kyllä lääkityksen ja lääkkeiden kanssa ei välttämättä alkoholi sovi ollenkaan (ystävälläni on ko. sairaus). Itsemurhariskikin on olemassa. Yrittäisin kyllä selvittää tilanteen ja auttaa mahdollisuuksien mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ihmeessä laitat LAPSESI siihen asemaan että hän joutuu mahdollisesti seuraamaan vierestä alkoholismia!!!!!!!!!!!!!!!

Alkoholisti ei hyysäämällä parane ja tuo kaksisuuntainen mielenhäiriö ei tilannetta sen paremmaksi tee.

Voin kertoa että alkoholistille on totaalisen tyypillistä olla vastaamatta jos hän ei halua. Alkoholistille on totaalisen tyypillistä olla piittaamatta toisen huolissaan olosta. Alkoholisti on mielestään oikeassa ollessaan ärsyyntynyt yhteydenotoistasi. Sitten kun viinaa on juotu aikansa riittävästi niin tullaan häntä koipien välissä takasin ja luvataan maat ja taivaat.

Ei, et sinä voi auttaa jos hän ei itse halua. Ja jo ihan lapsesi/lastesi tähden lopetat tuon ihmisen ajattelun. Äiti ajattelee ensin lastaan ja vasta sitten rupeaa pelastamaan muuta maailmaa

Lapseni ei joudu tekemisiin miehen alkoholismin kanssa mitenkään. Mies ei koskaan käynyt meillä humalassa/krapulassa ollessaan tms. Itse olen alkoholisti-perheen lapsi ja suojelen lastani kynsin ja hampain ettei hän joudu KOSKAAN näkemään/kokemaan samaa kuin itse lapsena. Joten lapseni on turvassa tältä asialta. Painin vain itse ajatuksieni kanssa voinko jotain tehdä miestä auttaakseni.

Juurikin tuota tuuminkin että liekkö alkoholistin tapa jättää vastaamatta vaikka toinen olisi kuin huolissaan... Ilmeisesti se sitten heille on normaalia. Siinä tapauksessa taitaa olla viisainta lakata soittelemasta ja laittamasta viestiä. Viimeisin viestini oli hänelle että olen todella huolissani että kertoisi ees olevansa edes elossa. Siihenkään ei vastausta.

Eli on vaan taas pakko koettaa unohtaa ja kasata se kivimuuri takaisin sydämen ympärille. Tekisi mieli sanoa ruma sana.... Mutta empä sano. 3.5v yksinhuoltajana ja AINA nämä pohjamudat osuu kohdalle... :,(

Asia vaivaa selvästi sua. Toivottavasti mies löytyy. Ja sen jälkeen sanot kitos ja hei, mitään kunnon parisuhdetta tuosta ei taida tulla. Mies kaiketi masentuu erostakin ja juo ja sekoilee, kenties tappaakin itsensä, mut se ei ole sun syy. Aikuisilla ihmisillä on vastuu omista teoistaan. Ja myös onnestaan ja hyvinvoinnistaan. puhumattakaan lapsesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
No huh huh. Peesaan montaa muutakin eli juoksisin ja lujaa, mies saisi jäädä ongelmineen ihan keskenään, kaksisuuntailkoot keskenään pullo kädessään..

PEESIEN PEESI!!!!!!!!!!

Jos ap todella oikein haluamalla haluaa elämäänsä ongelmia, niin jatka vaan naapurin miehessä roikkumista!

En kai minä muuten huolissani olisin, meni vaan pirulainen ja vei sydämen. Silloin kun vielä kohtuullisen kuivilla oli. Pentele että se onkin totta ett naiset rakastuvat renttuihin!!!

Mutta nyt saa riittää!!! Kiitos kaikille!!
En laita en viestin viestiä en soita en mitään. Katsotaan ajaako routa porsaan kotiin vai jääkö sille tielleen.
Nyt kun vain osaisi kylmettää sydämensä.. Kuka tietää miten se onnistuu...???

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan(ko):
En kai minä muuten huolissani olisin, meni vaan pirulainen ja vei sydämen. Silloin kun vielä kohtuullisen kuivilla oli. Pentele että se onkin totta ett naiset rakastuvat renttuihin!!!

Mutta nyt saa riittää!!! Kiitos kaikille!!
En laita en viestin viestiä en soita en mitään. Katsotaan ajaako routa porsaan kotiin vai jääkö sille tielleen.
Nyt kun vain osaisi kylmettää sydämensä.. Kuka tietää miten se onnistuu...???

Pistä konkreettisesti ja järkevästi paperille miehen kaikki + ja -. Ja sitten katsot kumpi lista voittaa. Järjellä.

Järjen ääni vaan tahtoo mulla olla aika hiljanen kun sydän huutaa että rakastaa... Mutta kai se joskus kuolee sekin, rakkaus meinaan.
Jostain luin että lapsuuden koti ja vanhempien keskinäinen rakkaus vaikuttaa suoraan lapsen aikuiselämän tunne-elämään.
Sieltäkö se sitten on kun isä pieksi aina äitiä ja koskaan en nähny niiden edes halaavan saati sanovat että rakastaa. Siksikö sitä itsekin rakastuu aina noihin k***päihin.

No, ei kai se auta kun eteenpäin sano mummo lumessa. Sitte illan pimeinä tunteina kun lapsi jo nukkuu nii itkeä tirauttaa vielä kerran kun on niin ikävä..

Alkuperäinen kirjoittaja xx?2:
Aivan pakko ap kysyä, että ootko kirjoitellut myös liberoon? Jos niin, niin harmi että meni noin.

Alkoholistia ei voi auttaa kukaan muu kuin alkoholisti itse.

En ole sama. En ole kirjoitellut tälle palstallekaan ennen, lukenut vaan muiden tarinoita "katoilevista" miehistä jne.
Ja nyt olen itse samanlaisessa tilanteessa ja kaipaan tukea ja neuvoja joita täältä ihanilta ihmisiltä sainkin.

Totta.. Pitäs "lähteä lipettiin" vielä kun kerkee. Mutta toisaalta tilanne on se että asumme samassa pihassa, hän viereisessä talossa. Ja niinkuin joku asiaa erikseen hehkuttaa, hän on joo naapurin mies, mutt EI naapurin rouvan mies. Molemmat olemme siis sinkkuja taholtamme. Tai siis nyt ainakin..

Pelkään vain kuollakseni sitä hetkeä kun näen hänet pihalla, sillä joku päivähän se vielä tapahtuu. Hänellä on edellisestä liitostaan lähes samanikäinen lapsi kuin omani on, ehkä se sattuvat ulos hiekkalaatikolle tai kiikuille.. lumiukkoja tekemään jos lunta tulee. Pelkään miten reagoin nähdessäni hänet. Ehkä ulkokuori pysyy kylmänä mutta sisällä vuodan verta.. Ei ne tunteet ihan noin vaan kuole, tai ehkä en osaa tappaa niitä niinkuin pitäs.

Yhteistyössä