Pitäisikö sinusta luovutetulla munasolulla alkunsa saaneelle lapselle kertoa asiasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siis sitten kun hän on siinä iässä että ymmärtää asiasta.

Meidän lapsemme on vasta pieni, mutta olemme jo nyt vääntäneet miehen kanssa asiasta moneen otteeseen. Miehen mielestä ei missään tapauksessa pitäisi kertoa koskaan, minun mielestäni taas ilman muuta lapsella on oikeus tietää.

Mitä mieltä te olette?

Tottakai!
Onhan sillä ihmisellä oikeus tietää. Ja ihan kaikkien perinnöllisyysjuttujenkin takia on ihan hyvä hänen itsekin myöhemmin tietää, ettei ole sinulle biologista sukua. Mutta kertoa voi monella tavalla ja monessa vaiheessa.

Pitäisi. Uskoisin lapsen kokevan melkoisena pettymyksenä ja valheena, jos jonain päivänä hänen syntyperänsä joka tapauksessa selviäisi. Esimerkiksi siten, että lapsi saisi aikanaan vammaisen lapsen ja perinnöllisyystutkimuksissa selviäisi, että aviopuoliso olisikin lähisukulainen ( sisko/veli) tai että leikkaukseen joutuessaan veriryhmä ei täsmäisikään vanhempiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Pitäisi, ja samaa mieltä ovat myös Ava-klinikan lääkäri ja psykologi.

Olen luovuttanut viisi kertaa munasolujani.

Hyvällä asialla olet todella, sinun ja kalstaistesi ansioista minullakin on lapsi. <3 Omat munasarjani on poistettu kasvaimien takia jo ennen kuin olin lapsentekoiässä.

Hyvä tietää että ko. ammatti-ihmiset ovat kanssani samaa mieltä tuosta kertomisesta. :-)

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Pitäisi, mutta ymmärrän myös miehesi kannan. Eli ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Musta kyllä on, nimittäin sen lapsen oma paras. Hänelle voi jossain vaiheessa olla tärkeäkin tieto tuo, ettei ole mahdollista, että olisi perinyt äitinsä geenejä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mies perustelee kantaansa sillä, että lapsen pää menee vain sekaisin kun kuulee asiasta, ja siitä tulee ongelmia.

Pyydä miestä kuvittelemaan tilanne, missä jo teini-ikään ehtinyt lapsi kuulee yhtäkkiä sukulaiselta tms alkuperästään.

Parempi tietää siitä jo pienestä pitäen. Siihen on kuulemma satukirjojakin saatavilla, siis aiheesta kertovia, joiden avulla lapselle voi asiaa selittää.

Nuo ovat siis asioita, joita klinikan psykologi ja lääkäri mulle selittivät, kun pohdittiin luovutusjuttuja.

Mies perustelee kantaansa sillä, että lapsen pää menee vain sekaisin kun kuulee asiasta, ja siitä tulee ongelmia.

Taatusti menee, mutta ajan kanssa varmaan ymmärtää, kun kerrotte, miksi näin. Ei se teille vanhemmillekaan varmaan olisi helppoa pitää ikuisesti sisällään salaisuttaa lapsen alkuperästä.

Pyydä miestä kuvittelemaan tilanne, missä jo teini-ikään ehtinyt lapsi kuulee yhtäkkiä sukulaiselta tms alkuperästään.

Parempi tietää siitä jo pienestä pitäen. Siihen on kuulemma satukirjojakin saatavilla, siis aiheesta kertovia, joiden avulla lapselle voi asiaa selittää.

Nuo ovat siis asioita, joita klinikan psykologi ja lääkäri mulle selittivät, kun pohdittiin luovutusjuttuja.

Joo minä olen juurikin ollut koko ajan sitä mieltä että heti pitäisi kertoa kun lapsi vaan suinkin alkaa ymmärtää, vaikka leikin varjolla.

Taatusti menee, mutta ajan kanssa varmaan ymmärtää, kun kerrotte, miksi näin. Ei se teille vanhemmillekaan varmaan olisi helppoa pitää ikuisesti sisällään salaisuttaa lapsen alkuperästä.

Jos kertoo melko pienenä lapsi ottaa sen normaalina asiana. ei siitä tarvitse tehdä suurta numeroa ja muistuttaa joka päiväisessä elämässä.

Minunkin mielestäni pitäisi kertoa. Itsekin olen luovuttanut, ja asiasta gynekologin ja psykologin kanssa keskustellut, ja näissä hoitopaikoissa tunnutaan järjestelmällisesti olevan sitä mieltä, että on ehdottoman tärkeää kertoa lapselle.

Joo minä olen juurikin ollut koko ajan sitä mieltä että heti pitäisi kertoa kun lapsi vaan suinkin alkaa ymmärtää, vaikka leikin varjolla.

Mä luin siellä Ava-klinikalla ihanan kirjan, jossa oli sadunomaisesti kerrottu erilaisista lapsen saamisen vaikeuksista, oli tosi herttainen kirja. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Mä luin siellä Ava-klinikalla ihanan kirjan, jossa oli sadunomaisesti kerrottu erilaisista lapsen saamisen vaikeuksista, oli tosi herttainen kirja. =)

kirja oli varmasti Väestöliiton julkaisema Pupujuttu

http://www.vaestoliitto.fi/nettikauppa/lapsettomuus/?num=187839&upotusURI=/nettikauppa/lapsettomuus/&x198550=Select/Card

Pitäisi, mutta kun käytetään vieraan sukusoluja pitää hyväksyä myös se, että välit voivat etääntyä kun lapsi saa tietää, että se jota hän on kuvitellut vanhemmakseen, ei olekaan hänen oikea äitinsä tai isänsä.

Mun mielestä lapsella on aina oikeus tietää perimästään. Enkä todellakaan usko että lapsi etääntyy yhtään mihinkään jos pienestä saakka asiasta tehdään luonnollinen osa lapsen minuutta.

Yhteistyössä