Pitäisikö tästä ilmoittaa jonnekin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapset kotivankeina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapset kotivankeina

Vieras
Nyt täytyy kysyä teidän lapsi- ja kasvatuseksperttien neuvoa tähän asiaan:

Yläkertaamme muutti lähes vuosi sitten perhe, jossa 3 tai 4 lasta.

Isä ilmeisesti työssäkäyvä ja päivät ja joskus kai illatkin poissa, mutta äiti on kotona lasten kanssa ja korostan sanaa KOTONA. Eli kyseinen äiti on toistasataakiloinen eikä näytä liikkuvan missään, on nähty että hän vie lapset autolla läheiselle grillille tai kebab-paikkaan tuohon muutaman sadan metrin päähän ja liikkuvat muutenkin yleisesti ottaen ainoastaan autolla joka sekin parkissa melkein ulko-oven vieressä ettei tarvitsisi montaa ylimääräistä askelta ottaa. Lapset raahataan äkkiä autoon ja autosta sisään taloon ja on ilmiselvää että heidät todellakin pidetään sisällä suurimman osan elämästä. Teen nimittäin joskus etätöitä kotona ja kuulen jatkuvasti sitä meteliä aamusta iltaan ja joskus hävettää jos puhun asiakkaiden kanssa puhelimessa kun nämä tömistelevät yläpuolella, ja huutavat suoraa huutoa joka kaikuu ilmastointikanavien kautta. Edellisessä yläkerran lapsiperheessä oli 2 pientä lasta mutta sieltä ei juuri koskaan kuulunut mitään ylimääräistä, eli talon äänieristys on ihan normaali.

Olen nähnyt kyseisiä lapsia muutaman kerran rappukäytävässä, kaikki itkeneen, kalpean ja surkean näköisiä. Heillä on myös koira, joka ulvoo välittömästi yksinäisyyttään silloin kun perhe lähtee autolla johonkin kauppaan tai grillille. Käyttävät sitä koiraakin vain tuossa portin pielessä tarpeilla alle parin minuutin (talvella rappukäytävän ulko-oven vieressä kun kuvittelivat tietysti ettei kukaan näe!) eli eivät lenkkeile sen kanssa missään. Välillä koira haukahtaa ja ulvahtaa kivuliaan kuuloisesti, kun joku lapsista ilmeisesti rääkkää tai lyö sitä, ja sitten alkaa taas äidin kovaääninen rähinä.

Nämä lapset juoksevat ja metelöivät kotona, kuulostaa aivan hullujenhuoneelta se touhu kun huudetaan, kiljutaan, kaadetaan kaikkea, tömistellään kantapäillä ja lopuksi itketään, joskus tuntikausia. Kuulostaa siltä ettei heillä ole mattoja lattioilla. Vanhemmat karjuvat välillä lapsilleen niin että kuuluu meille saakka. Ei ihme jos ovat mökkihöperöitä kun eivät pääse pihalle leikkimään muiden lasten kanssa ja näkevät miten muiden lapsilla on hauskaa, ja vain sen vuoksi ettei äitinsä ilmeisesti jaksa kävellä montaa metriä eikä vahtia heitä pihalla.

Ensin miestäni ja minua ärsytti se meteli, mutta nyt meitä on alkanut säälittämään ne lapset. Mitähän he ajattelevat kun näkevät ikkunasta kun muut lapset leikkivät pihalla mutta eivät pääse mukaan? Näin nimittäin heidän pienen pojan pettyneen naaman ikkunassa eräänä päivänä kun katseli samanikäisten hippaleikkiä.

Eli pitäisikö meidän ilmoittaa tästä jonnekin viranomaisille?
Isännöitsijä on laittanut heille jotain metelivaroitusta, mutta nyt tarkoitan lastensuojeluviranomaisia.

En ole koskaan kuullut tai nähnyt että lapsia pidetään lähes vankeina kerrostaloasunnossa. Tällainen kerrostaloasunto on sopiva kahdelle henkilölle kuten miehelleni ja minulle kun meillä ei ole vielä lapsia, mutta heitä on tosiaan siellä 5-6 henkilöä (koska en ole ihan varma lapsiluvusta mutta kuulostaa siltä että heitä olisi 10 meluamassa!) ja keskikokoinen koira samassa pinta-alassa.

No ei kyllä todellakaan kuulosta normaalilta lapsiperhe-elämältä,eli tekisin ilmoituksen jos oisin itse samat asiat havainnut.Tuntuisi pahalta olla tekemättäkään koska ei tuo tosiaan vaikuta normaalilta.

Minkäköhän ikäisiä nuo lapset ovat? kyllähän heidän luulisi voivan ulkoilla itsekkin jos haluavat?
Kyllä grillillä saa käydä autolla ja olla olematta ulkona lasten kanssa ilman että siihen olisi jotenkin syytä viranomaisten taholta puuttua.
Mutta jos koet huolta lasten hyvinvoinnista, niin soita ihmeessä , kunhan kerrot oikeista asioista etkä itse tekemistäsi johtopäätöksistä, jotka voivat olla hyvinkin kaukana todellisuudesta.

Toi on ihan normaalielämää jossain jenkkilässä... Ja en usko että sossut tekevät mitään asian eteen sillä perusteella että joku ei ulkoiluta lapsiaan, sillä valitettavasti sossut ovat aivan ylityöllistettyjä eikä pahoihinkaan tapauksiin riitä aika. MUTTA sinuna tekisin ilmoituksen ja ilmaisisin huoleni, sillä hyvä että joku pitää niiden lasten puolta, se on välittämistä.

Melusta ärsyyntyminen sen sijaan turhaa, kyllä ne ulkoievat lapset meilläkin ihan yhtälailla metelöivät sen lopun aikaa.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mä en nyt vain millään käsitä että miten voit tietää missä perhe käy autollaan??? Onko teillä laitettu kameravalvonta autoon? Ette voi mitenkään tietää että käyvät vain grillillä.
Meilläkin on ollut tapana joissakin paikoissa lähteä autolla ihan muualle puistoihin ulkoilemaan, kun oman rivarin piha ei ole kiinnostanut.
Ja et millään voi olla kyttäämässä niiden kaikkia liikkeitä.

Jotenkin vaan ärsyttää tällainen mentalliteetti että kun ei edes viitsitä tutustua naapureihin mutta heti ollaan kyllä tekemässä ilmoituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27290461:
Mistä muuten tiedät ettei perheen lapset ulkoile muiden lasten kanssa pihalla jos et edes tiedä montako heitä on?

jos alkup. kirjoittaja tuntee sen talon muiden perheiden lapset, ja tietää niiden perusteella että uusien asukkaiden lapset eivät ole heidän seurassaan?

Jos asiat on niinkuin ajattelet niin tosi ikävää.. Mutta eipä missään lue, mitä lasten kanssa "pitää" tehdä, kuinka paljon ulkoilla jne. niin tuskin on lastensuojelun asia.:/ Sairaalloinen ylipaino varmasti vähentää ulkoiluhaluja. Mutta mistä tiedät, etteivät käy autolla esim. kavereilla/puistossa?

Me asutaan kolmen lapsen kanssa reilusti alle sadan neliön kerrostaloasunnossa ja pihalla ollaan oltu ehkä alle 10 kertaa vuoden sisään. Mutta me käydään puistoissa lähellä ja kauempana joka päivä ja ollaan useampi tunti kerrallaan. Mutta voin kuvitella et joku naapuri vois hyvinkin kuvitella et ollaan aina "vaan" kotona.
Voin myös kuvitella et joku tavaraa keräilevä naapuri ajattelee et me asutaan pienessä loukossa, mutta meillä on avaraa ja mukavaa, hyvin mahdutaan.
Meidän lapset voi hyvinkin huutaa ja tapella montakin tuntia päivässä, mihin toki osin puutun, mutta kun on monta lasta ja ikärerot pieniä niin riitaa tulee helposti ja sopuisatkin leikit on aikamoista kiljumista välillä. Toki illalla meteliä ei kuulu kun lapset menee nukkuu kahdeksan jälkeen.
Ja välistä käydään grillilltä ruokaa ja naapurit kai sen näkee kun tullaan grillin pussin kaa kotiin, mutta on meidän kauppakaseissa aika paljon vihanneksiakin, ne ei vaan näy samoin.

Yhteenveto, ap: naapurit voi olla niinkuin me, jolloin on ihan naurettavaa ajatella että lapset olis kotiin lukittuja raukkoja.
Toki voi olla et asiat on ap:n naapurissa kammottavan huonosti ja silloin ls-ilmoitus on tarpeen. Mutta ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksia oman mielikuvituksen pohjaltakaan?
Toki, jos asiat on ok, ei se soskun tarkastus-soito/käynti varmaan ongelma ole.

Jos asiat on niinkuin ajattelet niin tosi ikävää.. Mutta eipä missään lue, mitä lasten kanssa "pitää" tehdä, kuinka paljon ulkoilla jne. niin tuskin on lastensuojelun asia.:/ Sairaalloinen ylipaino varmasti vähentää ulkoiluhaluja. Mutta mistä tiedät, etteivät käy autolla esim. kavereilla/puistossa?

Näinpä. Tiedän monta vastaavanlaista perhettä. Itse pyrin pitämään oman "sääntöni", että lapsen on päästävä 2 kertaa päivässä ulos, mutta aika harvalla on samaa periaatetta. Ei kaikki diggaa ulkoilusta, mikä on tietysti sääli, mutta ei se pakollista ole. Sen takia on esim. koululiikunta.

joo meillä on yksi adhd lapsi ja sen sisarus ja kuulostaa varmaan siltä että täällä ois 10lasta ku meno on sellasta ku on. Ja vaikka kuinka ulkoiltais niin tuolla addi lapsella riittää virtaa huutaa,riehua, melkata. Onhan sitä jo muutama vuosi tässä yritetty ohjata oikeaan suuntaan... mutta hänelle on melkoisen vaikeaa hillitä itseään. vaikka onki jo rauhottunut paljon.

jos lapset on koulussa tai päivähoidossa niin siellähän ne ulkoilevat!

mä ihmettelin yhtä naapuria kun ei ikinä oo pihalla lastensa kanssa totuus valkeni, he ulkoilevat mummon pihalla usein jopa äitinsä kanssa(olen nähnyt itse) mutta joku toinen naapuri varmaan ajattelee että ne lapset ei ikinä pääse ulos, vaikka pääsevät.

Mutta jos mä olisin yksin lasteni kanssa en välttämättä lähtisi ulos, ainakaan jos lapsia olisi enemmän kuin 2... siinähä loppuu kädet jos on villin puoleisia.

Että ehkä sillä sun naapurilla syy ulkoilemattomuuteen on villit lapset :D

Kuvitteletteko että jos tuollainen toista sataa kiloinen (kuten aloittaja kirjoitti) ei käy edes omalla pihalla ulkona lasten kanssa ja jos liikkuu koko ajan autolla, niin kävisi muka jollain muulla leikkikentällä lapsen kanssa? Tuskinpa sentään!!! :DDD

Toisaalta miten joku päästää itsensä sellaiseen kuntoon? Haluaako itse kuolla sydäriin kun lapset vielä pieniä??? Luulisi että ajattelisi lapsiaan ja yrittäisi kuntoilla vähän ja vaihtaisi pikaruokapaikat terveellisempään vaihtoehtoon!

No, voihan yuosta ls-ilmoituksen tehdä. Sekä eläinsuojeluilmoituksenkin. Mä en kyllä usko että siltikään mitään tapahtuu, mikäli tarkastuksissa todetaan että koti on kunnossa ja lapset ja koira hoidetun näköisiä, ruokittuja ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa.
Kun missään laissa ei määritellä, miten paljon lapsia pitää ulkoiluttaa tai pitääkö yleensä ollenkaan.
Koirastakaan en tiedä, voiko eläinsuojelulain perusteella ottaa pois koiraa jota ei ulkoiluteta kuin pissatusten verran, jos se muuten vaikuttaa hyvin hoidetulta?

Onko perhe muuten mukava? Mitä jos tutustuisit perheeseen, kun asuttekin samassa talossa? Menisit ihan moikkaamaan ja esittelemään itsesi ja juttelemaan jotain tavallista vain. Sillä lailla ne turhat pelot ja epäluulotkin saattaa hävitä.

[QUOTE="vieras";27296798]Onko perhe muuten mukava? Mitä jos tutustuisit perheeseen, kun asuttekin samassa talossa? Menisit ihan moikkaamaan ja esittelemään itsesi ja juttelemaan jotain tavallista vain. Sillä lailla ne turhat pelot ja epäluulotkin saattaa hävitä.[/QUOTE]

Näin toimitaan Tapio I:n maailmassa.

Koiran lenkkeilytyksestä, niin.
Mulla on melko suurikokoinen koira enkä liikuta sitä tässä lähiympäristössä kuin juurikin ne pissityslenkit.
Joka päivä laitan sen kuitenkin autoon, vien metsään juoksemaan vapaana pariksi tunniksi, pari kertaa viikossa käydään myös koirapuistossa tai koulutuksessa.
Naapureista voisi kyllä vaikuttaa siltä ettei se saa yhtään liikuntaa eikä mitään toimintaa, jos seuraavat vaan sitä mihin minä vien sen etuovelta ja kauanko ne lenkit kestävät.

Yhteistyössä