Pitkä avautuminen adhd:sta!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minty"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minty"

Vieras
Oikeesti mä en ymmärrä miksi pahoitan tarkoituksella oman mieleni lukemalla noita adhd- lapsista käytäviä keskusteluja missä osa leimaa koko diagnoosin vain kasvattamattomuudeksi, vanhempien laiminlyönniksi tai muuksi vastaavaksi. Kertoen sitä kuinka lapsen 'voi parantaa' lopettamalla tv:n katselun, syöttämällä omega 3:sta, pitämällä kurin, katsomalla että lapsi nukkuu, ei syö sokeria jne jne.

Mulla on itsellä adhd diagnoosin saanut lapsi. Tämä lapsi oli pienenä jo hyvin erilainen, jälkeenpäin sen tajuaa selvemmin kun on saanut muitakin lapsia että mitä se 'normaali' olisi ollut.

Raskausaika oli loppua kohden vaikea,mulla todettiin raskausmyrkytys,kärsin klassisista oireista verenpaineen noususta yms. Myös synnytys oli vaikea ja päättyi kiireelliseen sektioon, poika syntyi sinisenä ja sai streptokokkitulehduksen synnytyksessä. Vietettiin 2 viikkoa sairaalassa ja päästiin esikoisen kanssa kotiin viettämään vauva-arkea. n.6kk ikäisenä vauva alkoi nukkumaan selkeästi huonommin, yöt olivat heräilyä ja katkonaista unta, päivisinkin hän nukkui vain liikkuvissa vaunuissa tai esim.sitterissä mitä piti heiluttaa koko ajan. Muuten hän oli iloinen, hyvin kehittyvä lapsi. Oppi kävelemään jo 10kk ikäisenä täysi ilman tukea ja 1v osasi jo sanoja.

1,5v ikäisenä alkoi oman tahdon osoittaminen. Raivokohtaukset, uhmaaminen, yliaktiivisuus, kiipeily jatkova tohottaminen. Kiukustuessaan saattoi hakata päätään esim.lattiaan.Neuvolassa meinasivat että ikään kuuluvaa, menee ohi (tästä käytöksestä puhuin moneen otteeseen 1,5-4v neuvoloissa ja aina vastaus oli sama). Mietin että kai hän on vain tempperamentiltaan erilainen lapsi ja koitettiin opetella pärjäämään asian kanssa.

Hieman reilu 4v lapsi aloitti päiväkodissa ja ensimmäisen kerran joku ulkopuolinen ns.ammattilainen otti puheeksi ongelmat lapsen kanssa. Hänen oli vaikea sopeutua ryhmään, toimia isossa ryhmässä, siirtymätilanteet olivat hankalia, tunteisiin reagoiminen välitöntä, saattoi usein lyödä ja sai hillittömiä raivokohtauksia. Oli yliaktiivinen eikä pysynyt paikallaan. Palaute mitä alettiin saamaan oli lähes joka päivä negatiivista, myös lapsi alkoi huomaamaan että poikkeaa muista ja alkoi kyselemään että miksi hän on tämmöinen. Juteltiin, ohjattiin, kokeiltiin kaikkia juttuja mitä palavereisa saatiin neuvoja. Tavattiin keltoa, pk:n johtajaa ja lopulta päästiin ensimmäisiin psykologin testeihin. Niissä ei havaittu juuri poikkeamia, lapsi vain tarvitsee enemmän aikaa oppiakseen tunteiden käsittelyä psykologi sanoi.

Noina aikoina alettiin olemaan aika poikki, pelotti hakea lapsi päiväkodista.. mietin kotiin jäämistäkin välillä että voitaisiin olla kotona. Ihmiset usein katsoi kaupassa tai puistossa pitkään ja kuiskutteli perään kun kannoin lasta kotiin kun hän raivosi.

Usein mietin mitä teen väärin ja mitä voisin tehdä lisää/erilailla/paremmin. Onneksi päiväkodin väki oli kuitenkin ihanaa ja yrittivät auttaa jaksamisessa, juttelivat siitä että toinen lapsemme samassa päiväkodissa on aivan vastakohta, hyvin kiltti ja molemmilta lapsilta löytyy perustavat kuitenkin eli tietää että heitä on kasvatettu. Pk alkoi ottamaan lapsen omituisuuksia huomioon niin hyvin kuin vain pystyivät.

Palavereita, keskusteluja, psykologeilla käyntejä, toimintaterapeutilla käyntejä, lääkäreissä käyntiä ja mitään vikaa ei löydetty. Tilanne hieman tasaantui eskarivuonna, mutta kun lapsen koulu alkoi koko homma räjähti pirstaleiksi. Oltiin taisteltu että saadaan lapsi erityisen tuen piiriin, silti lapsi joutui normiluokalle, diagnoosia kun ei ollut. Raivarit kasvoivat uusiin mittasuhteisiin, lapsi itki kotona välillä oloaan miettien miksi hän on tämmöinen, hänestä ei kukaan pidä ja että hän on täysi nolla. Itsetunto alkoi olemaan nollassa ja itsellä ei enää ollut vastauksia.

Opettaja soitti minulle yksi perjantai, n.kk koulun alkamisen jälkeen että hae lapsi kotiin, me ei pärjätä täällä enää, että koko viikko ollut hirveä. Sillä viikolla ei yhtään puhelua, viestiä tai merkintää missään että viikko olisi ollut hankala. Soitin koulupsykologille itkien ja hän aloitti taistelun meidän puolesta. Lapsi siirtyi starttiluokalle jossa pienempi ryhmä ja mahdollisuus yksilölliseen opetukseen. tavattiin taas lääkäreitä, täytettiin lomakkeita aloitettiin uudet testit. Vihdoin puoli vuotta koulun alkamisen jälkeen päästiin sairaalaan asiakkaiksi. Siellä testejä, haastetteluja, uusia lomakkeita. Verikokeita, sydänkäyriä. Keväällä saimme diagnoosin. Adhd. Lisäksi lapsen itsetunto oli jo kärsinyt lukuisista vuosista ja tunne-elämä oli jäänyt pienemmän lapsen tasolle. Pääsimme aloittamaan lääkekokeilut ja lapsi pääsi pienluokalle jatkamaan koulunkäyntiä. Muistan sen kuinka lääkäri yhden palaverin jälkeen totesi että lapsesta kyllä huomaa että on kasvanut rakastavassa ja huolehtivassa kodissa, pillahdin meinaan itkuun.

Vielä vuosi eteenpäin ja nyt olemme tässä. Muutama kuukausi sitten pääsimme aloittamaan terapian lapselle. Vuosi diagnoosin jälkeen. Olemme saaneet vanhempainohjaajan itsellemme jolle voimme purkaa asioita. Lapsi on jo 9 vuotias, ja alkaa käyttäytymään kuin esiteini joka taas tuo uudet haasteet. Usein tuntuu että koko perheen elämä pyörii esikoisen ympärillä. Jokaviikoiset terapiat, tapaamiset, miettimiset missä mikäkin hetkellä lapsen sietokyky menee. Suunnittelut mitä voidaan tehdä ja missä. Ihan vain siksi että kun se elmä vaan menee helpommin niinkun ottaa toisen 'omituisuudet' huomioon. Siltikään se ei aina uta. Ja sein onkin päiviä kun tekee mieli mennä komeroon vaan itkemään.

Kukaan joka ei tätä ole itse käynyt läpi ei voi tätä ymmärtää. Ei sitä tuskaa mikä on lapsen puolesta joka itsee kun hän on paska, ei sitä raivoa ja kiukkua mikä itsestä löytyy lasta kohtaan kun ei vain enää millään jaksaisi. Ei sitä työn määrää mitä ollaan tehty ja joudutaan joka päivä tekemään uudestaan. Onneksi välillä on myös hyviä päiviä. Mutta minä rakastan lastani, jokaista heistä. En oiekin osaa edes kertoa tämän kirjoituksen pointtia, ehkä haluaisin että edes yksi teistä skeptikoista ymmärtäisi.. tai ehkä edes että tämä pistäisi miettimään. Ja seuraavan kerran kun mietit kaupassa kun lapsi raivoaa että mitä äiti tekee väärin, mieti mitä hän on voinut tehdä jo oikein. Seuraavan kerran kun olet kirjoittamassa nettisivulle kuinka tämmöiset diagnoosit on muoti-ilmiöitä ja niitä saa kuka vaan niin mieti uudestaan. Koska meille tämä on ainakin ihan normaalia arkipäivää.
 
Aika samanlaista kuin meillä, mutta diagnoosiksi tulossa kai asperger. Meilläkin normilapsia myös, ero on todellinen. Välillä tuntuu, että kaikki kasvatustyö mitätöidään ja mitätöityy. Elämä olisi kyllä huomattavasti helpompaa, jos kaikki lapset ois taviksia.
 
Olen samaa mieltä ylemmän kanssa: ohita hyvällä omallatunnolla tuollaiset typerät ketjut. Te olette rakastavat vanhemmat, jotka teette kaikkenne lapsenne suhteen. Teillä on ollut pitkä matka tuohon diagnoosiin, sitä ei olla kepein perustein lapsellenne annettu. Tietämättömiä ja ymmärtämättömiä ihmisiä on maailma pullollaan. Olennaista on, että te itse tiedätte totuuden.
 
Avoin, hyvä kirjoitus. Kiitos siitä!

Olen samaa mieltä, että ymmärrys oireyhtymää kohtaan on pinnallinen ja negatiivinen.Vastuu lapsestasi on suuri, mutta en missään kohtaa kirjoituksestasi löytänyt yhtäkään myönteistä piirrettä oireyhtymästä saati sinua auttaneista instansseista. Tästä en sinua arvostele, vaan missä ovat ammattikasvattajien ajatukset ylipäätään lapsista puhuttaessa tai tukiessaan vanhempaa? Adhd-lapsi on myös lapsi, ihminen, oma persoonallisuutensa ja mietin mihin on kadonnut kannustava, kiittävä ja hyviä ominaisuuksia tukeva asenne aikuisilta lapsia kohtaan. Lapsien pitää olla niin paljon ja niin valmiita niin hirveän pieninä.

Toivotan teille menestystä ja voimia eteenpäin. Juttusi vain kannustaa minua jatkamaan omalla sarallani asenneilmapiiriä vastaan!
 
[QUOTE="Minty";29972145]Oikeesti mä en ymmärrä miksi pahoitan tarkoituksella oman mieleni lukemalla noita adhd- lapsista käytäviä keskusteluja missä osa leimaa koko diagnoosin vain kasvattamattomuudeksi, vanhempien laiminlyönniksi tai muuksi vastaavaksi. Kertoen sitä kuinka lapsen 'voi parantaa' lopettamalla tv:n katselun, syöttämällä omega 3:sta, pitämällä kurin, katsomalla että lapsi nukkuu, ei syö sokeria jne jne.

Mulla on itsellä adhd diagnoosin saanut lapsi. Tämä lapsi oli pienenä jo hyvin erilainen, jälkeenpäin sen tajuaa selvemmin kun on saanut muitakin lapsia että mitä se 'normaali' olisi ollut.

Raskausaika oli loppua kohden vaikea,mulla todettiin raskausmyrkytys,kärsin klassisista oireista verenpaineen noususta yms. Myös synnytys oli vaikea ja päättyi kiireelliseen sektioon, poika syntyi sinisenä ja sai streptokokkitulehduksen synnytyksessä. Vietettiin 2 viikkoa sairaalassa ja päästiin esikoisen kanssa kotiin viettämään vauva-arkea. n.6kk ikäisenä vauva alkoi nukkumaan selkeästi huonommin, yöt olivat heräilyä ja katkonaista unta, päivisinkin hän nukkui vain liikkuvissa vaunuissa tai esim.sitterissä mitä piti heiluttaa koko ajan. Muuten hän oli iloinen, hyvin kehittyvä lapsi. Oppi kävelemään jo 10kk ikäisenä täysi ilman tukea ja 1v osasi jo sanoja.

1,5v ikäisenä alkoi oman tahdon osoittaminen. Raivokohtaukset, uhmaaminen, yliaktiivisuus, kiipeily jatkova tohottaminen. Kiukustuessaan saattoi hakata päätään esim.lattiaan.Neuvolassa meinasivat että ikään kuuluvaa, menee ohi (tästä käytöksestä puhuin moneen otteeseen 1,5-4v neuvoloissa ja aina vastaus oli sama). Mietin että kai hän on vain tempperamentiltaan erilainen lapsi ja koitettiin opetella pärjäämään asian kanssa.

Hieman reilu 4v lapsi aloitti päiväkodissa ja ensimmäisen kerran joku ulkopuolinen ns.ammattilainen otti puheeksi ongelmat lapsen kanssa. Hänen oli vaikea sopeutua ryhmään, toimia isossa ryhmässä, siirtymätilanteet olivat hankalia, tunteisiin reagoiminen välitöntä, saattoi usein lyödä ja sai hillittömiä raivokohtauksia. Oli yliaktiivinen eikä pysynyt paikallaan. Palaute mitä alettiin saamaan oli lähes joka päivä negatiivista, myös lapsi alkoi huomaamaan että poikkeaa muista ja alkoi kyselemään että miksi hän on tämmöinen. Juteltiin, ohjattiin, kokeiltiin kaikkia juttuja mitä palavereisa saatiin neuvoja. Tavattiin keltoa, pk:n johtajaa ja lopulta päästiin ensimmäisiin psykologin testeihin. Niissä ei havaittu juuri poikkeamia, lapsi vain tarvitsee enemmän aikaa oppiakseen tunteiden käsittelyä psykologi sanoi.

Noina aikoina alettiin olemaan aika poikki, pelotti hakea lapsi päiväkodista.. mietin kotiin jäämistäkin välillä että voitaisiin olla kotona. Ihmiset usein katsoi kaupassa tai puistossa pitkään ja kuiskutteli perään kun kannoin lasta kotiin kun hän raivosi.

Usein mietin mitä teen väärin ja mitä voisin tehdä lisää/erilailla/paremmin. Onneksi päiväkodin väki oli kuitenkin ihanaa ja yrittivät auttaa jaksamisessa, juttelivat siitä että toinen lapsemme samassa päiväkodissa on aivan vastakohta, hyvin kiltti ja molemmilta lapsilta löytyy perustavat kuitenkin eli tietää että heitä on kasvatettu. Pk alkoi ottamaan lapsen omituisuuksia huomioon niin hyvin kuin vain pystyivät.

Palavereita, keskusteluja, psykologeilla käyntejä, toimintaterapeutilla käyntejä, lääkäreissä käyntiä ja mitään vikaa ei löydetty. Tilanne hieman tasaantui eskarivuonna, mutta kun lapsen koulu alkoi koko homma räjähti pirstaleiksi. Oltiin taisteltu että saadaan lapsi erityisen tuen piiriin, silti lapsi joutui normiluokalle, diagnoosia kun ei ollut. Raivarit kasvoivat uusiin mittasuhteisiin, lapsi itki kotona välillä oloaan miettien miksi hän on tämmöinen, hänestä ei kukaan pidä ja että hän on täysi nolla. Itsetunto alkoi olemaan nollassa ja itsellä ei enää ollut vastauksia.

Opettaja soitti minulle yksi perjantai, n.kk koulun alkamisen jälkeen että hae lapsi kotiin, me ei pärjätä täällä enää, että koko viikko ollut hirveä. Sillä viikolla ei yhtään puhelua, viestiä tai merkintää missään että viikko olisi ollut hankala. Soitin koulupsykologille itkien ja hän aloitti taistelun meidän puolesta. Lapsi siirtyi starttiluokalle jossa pienempi ryhmä ja mahdollisuus yksilölliseen opetukseen. tavattiin taas lääkäreitä, täytettiin lomakkeita aloitettiin uudet testit. Vihdoin puoli vuotta koulun alkamisen jälkeen päästiin sairaalaan asiakkaiksi. Siellä testejä, haastetteluja, uusia lomakkeita. Verikokeita, sydänkäyriä. Keväällä saimme diagnoosin. Adhd. Lisäksi lapsen itsetunto oli jo kärsinyt lukuisista vuosista ja tunne-elämä oli jäänyt pienemmän lapsen tasolle. Pääsimme aloittamaan lääkekokeilut ja lapsi pääsi pienluokalle jatkamaan koulunkäyntiä. Muistan sen kuinka lääkäri yhden palaverin jälkeen totesi että lapsesta kyllä huomaa että on kasvanut rakastavassa ja huolehtivassa kodissa, pillahdin meinaan itkuun.

Vielä vuosi eteenpäin ja nyt olemme tässä. Muutama kuukausi sitten pääsimme aloittamaan terapian lapselle. Vuosi diagnoosin jälkeen. Olemme saaneet vanhempainohjaajan itsellemme jolle voimme purkaa asioita. Lapsi on jo 9 vuotias, ja alkaa käyttäytymään kuin esiteini joka taas tuo uudet haasteet. Usein tuntuu että koko perheen elämä pyörii esikoisen ympärillä. Jokaviikoiset terapiat, tapaamiset, miettimiset missä mikäkin hetkellä lapsen sietokyky menee. Suunnittelut mitä voidaan tehdä ja missä. Ihan vain siksi että kun se elmä vaan menee helpommin niinkun ottaa toisen 'omituisuudet' huomioon. Siltikään se ei aina uta. Ja sein onkin päiviä kun tekee mieli mennä komeroon vaan itkemään.

Kukaan joka ei tätä ole itse käynyt läpi ei voi tätä ymmärtää. Ei sitä tuskaa mikä on lapsen puolesta joka itsee kun hän on paska, ei sitä raivoa ja kiukkua mikä itsestä löytyy lasta kohtaan kun ei vain enää millään jaksaisi. Ei sitä työn määrää mitä ollaan tehty ja joudutaan joka päivä tekemään uudestaan. Onneksi välillä on myös hyviä päiviä. Mutta minä rakastan lastani, jokaista heistä. En oiekin osaa edes kertoa tämän kirjoituksen pointtia, ehkä haluaisin että edes yksi teistä skeptikoista ymmärtäisi.. tai ehkä edes että tämä pistäisi miettimään. Ja seuraavan kerran kun mietit kaupassa kun lapsi raivoaa että mitä äiti tekee väärin, mieti mitä hän on voinut tehdä jo oikein. Seuraavan kerran kun olet kirjoittamassa nettisivulle kuinka tämmöiset diagnoosit on muoti-ilmiöitä ja niitä saa kuka vaan niin mieti uudestaan. Koska meille tämä on ainakin ihan normaalia arkipäivää.[/QUOTE]

Paljon tuttua...kouluun on vasta menossa syksyllä mutta on ehditty jo monenmoista tahoa käyä läpi ja saada osaksi monenlaista asennetta. 3v saakka se oli vaan jokapaikan häirikkö joka ei pysynyt missään ja hirveä tohotus, 3v meni päiväkotiin jossa alko loputon syllistämiskierre lapsen hankaluuksien vuoksi. Ei pärjänny isossa ryhmässä eikä ne aikuiset ton kanssa. Syy oli siis kotona...Kunnes tuli yksi joka näki että homma ei oo kohdallaan ja keksi kysyä miten me jaksamme kun ei ammattiväkikään pysy lapsen perässä. Saatiin siirto integroituun pienryhmään ja alkoi sujua hlökunnan ymmärryksen ja ammattitaidon ansiosta. Ja sopivan ryhmän. Lapsessakin näkyi jo se leima ja itsetunnon korjaamisessa on ollut työtä. Eskari mentiin osin mukautettuna ja koulussa on pienryhmä lisäresursseineen. Todella fiksu lapsi jolla oleminen on vaikeaa. On ollu eltoa, toimintaterapeuttia, neurologia,psykologia jne tukijoukkoina ja tutkijoina. Erityisen hyvä tuki on ollut sairaanhoitaja jolla vankka kokemus tämän tyyppisistä lapsista. Olemme saaneet monia toimivia vinkkejä arkeen ja kasvatukseen häneltä ja ymmärrystä kun tapaamiskerta on ollut yhtä paskafiilistä. Meilläkin on itketty ja väsytty jne...
Samalla hoitava taho on opettanut näkemään lapsessa positiivisia asioita ja muutakin persoonaa kun se adhd-oireinen lisukkeineen. Päiväkodista olemme saaneet myös hyvin tukea pelkoihin mitä tulee koulun aloitukseen ja käyntiin. Se elää sitkeässä se kokemus että uudessa ei suju ja meille alkaa tulla paskaa ja valitusta jokapäivä.
Se on todella helppoa huudella mielipiteitään jos itsellä ei oo sellasta lasta tai kokemusta heistä. On helppo ajatella ja luulla. Nykyään mä ohitan sellaset kommentit.
Voimia sinnekin puutamisen keskelle :hug:
 
Avoin, hyvä kirjoitus. Kiitos siitä!

Olen samaa mieltä, että ymmärrys oireyhtymää kohtaan on pinnallinen ja negatiivinen.Vastuu lapsestasi on suuri, mutta en missään kohtaa kirjoituksestasi löytänyt yhtäkään myönteistä piirrettä oireyhtymästä saati sinua auttaneista instansseista. Tästä en sinua arvostele, vaan missä ovat ammattikasvattajien ajatukset ylipäätään lapsista puhuttaessa tai tukiessaan vanhempaa? Adhd-lapsi on myös lapsi, ihminen, oma persoonallisuutensa ja mietin mihin on kadonnut kannustava, kiittävä ja hyviä ominaisuuksia tukeva asenne aikuisilta lapsia kohtaan. Lapsien pitää olla niin paljon ja niin valmiita niin hirveän pieninä.

Toivotan teille menestystä ja voimia eteenpäin. Juttusi vain kannustaa minua jatkamaan omalla sarallani asenneilmapiiriä vastaan!

Kiitos kommentistasi :) Tänä aamuna lukiessani tekstiä tajusin tosiaan että lapsesta kokonaisuudessaan välittyy hirveän negatiivinen kuva.. sitä se väsyneisyys kun silmät sikkurassa ja tunnemyrskyssä kirjoittaa teetti. Ja myös näin ison asian kuvaileminen pienille riveille ylipäänsä, kun eilen ajattelin vain että ihmiset jaksaisi myös lukea loppuun.

Ja onhan siis lapsessa hyviä puoliakin! Hän on muuten aurinkoinen ja sosiaalinen luonne, hyvin avoin ja innokas tutustumaan uusiin ihmisiin ja paikkoihin. Kokeilee mielellään uusia asioita ja on rohkea. Nyt isommaksi kasvettuaan alkaa lapsella ilmetä huumorintajua ja välillä nauretaan kaikki yhdessä kun katsotaan maailmaa hänen silmin.

-AP-
 

Yhteistyössä