Pk-seudun autoilijoille jopa tuhannen euron tienkäyttömaksu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maaliskuussa 2019 hyväksytyn pääkaupunkiseudun maankäyttö- ja liikennesuunnitelman mukaan Rinteen hallitusohjelmasta löytyvät tiemaksut tarkoittaisivat yksityisautoilijalle enimmillään noin 700-1000 euron vuosikustannusta.

Kyseinen summa tulisi maksettavaksi kaikkien jo olemassa olevien autoilukulujen päälle, mukaan lukien tulossa olevat 250 miljoonan euron suuruiset polttoaineverojen korotukset.
Kuluttajien maksuhalukkuudesta Helsingin seudun liikenne HSL:n johdolla laadittu liikennesuunnitelma toteaa, että autoilijat maksavat kyllä pääkaupunkiseudulla tien käytöstä, ”jos automatka on riittävän tärkeä, vaikka tarjolla olisi henkilöautolle kilpailukykyisiä vaihtoehtoja”.

Suunnitelman mukaan pääkaupunkiseudun tiemaksut kerättäisiin todennäköisimmin ns. porttijärjestelmällä, eli autot ajaisivat eri maksuvyöhykkeille mikroaaltotekniikkaa käyttävien tunnisteporttien läpi

Aika suuri osa PK-seudulla olevista käyttää julkisia. Meillä sekä minä että mieheni käymme töissä julkisilla. Yksi auto meillä on, mutta Töölössä asuvana sen käyttö on aika hankalaa kun aina pitää ettiä parkkipaikkaa tms.

Minun mielestä ihan hyvä, että autoilijoilta rokotetaan pk-seudulla kun tosiaan niitä muita vaihtoehtoja on.

Joskus harvoin kun menemme sitten autolla, maksamme ihan ilomielin kyseiset maksut.

Sitä mä ihmettelen kun autoilijat aina jaksaa ruikuttaa ja ruikuttaa. Ei pitäis kyseisen vekottimen olla mikään itsestäänselvyys vaan luksusta.

Julkiset ei vaan toimi. Työmatkaan menee 20-25 minuuttia omalla autolla. Julkisilla vaihtoineen reilut puolitoista tuntia. (Lisäksi käyn töistä tullessani ruokaostoksilla eikä olisi kiva raahata montaa kassillista julkisissa.)

Aika suuri osa PK-seudulla olevista käyttää julkisia. Meillä sekä minä että mieheni käymme töissä julkisilla. Yksi auto meillä on, mutta Töölössä asuvana sen käyttö on aika hankalaa kun aina pitää ettiä parkkipaikkaa tms.

Minun mielestä ihan hyvä, että autoilijoilta rokotetaan pk-seudulla kun tosiaan niitä muita vaihtoehtoja on.

Joskus harvoin kun menemme sitten autolla, maksamme ihan ilomielin kyseiset maksut.

Sitä mä ihmettelen kun autoilijat aina jaksaa ruikuttaa ja ruikuttaa. Ei pitäis kyseisen vekottimen olla mikään itsestäänselvyys vaan luksusta.

Se onkin luxusta ja maksaa aivan julmetusti. Mutta kun vasemmistolaisilla kommareilla on perversio kieltää kaikki mukavuus. Näkeehän sen kommarivaltioista. Kaikki kiva pitää kieltää, tehdä vaikeaksi tai helvetin kalliiksi. Siksikö tänne pallolle ihminen syntyi? Että vaikeaa ja mahdollisimman hankalaa olisi. Aika merkillinen maailmankatsomus :D

Se että itsellä ei ole varaa, on kateutta. Se ei silti ole meidän muiden vika, jos kateellinen sattui syntymään tyhmäksi ja laiskaksi. :D Sen kanssa kannattaa vain oppia elämään. Niillä fiksuilla ja ahkerilla tulee aina olemaan enemmän.

Kyllähän tuo tulee kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin. Myös Turkuun ja Tampereelle.

Matka-ajat pitenevät eikä matkalla ole kätevää käydä missään (ruokakaupassa, hakemassa lapsia päiväkodista jne.) Myös harrastuksiin kuskaqmiset vaikeutuvat ja harrastuksia täytyy monen lapsen perheessä vähentää.

Ne Töölössä parkissa olevat autot ovat osa sitä ruuhkautumista. Siksi vain ajamiseen puuttuvat tietulli ovat rajoitettu ja osin väärä ratkaisu. Pääkaupunkiseutulaisille voitaisiin laittaa pakollinen gps-paikannus ja veloittaa 10 euroa jokaiselta päivältä, kun auto on Kehä kolmosen sisäpuolella.

Ne Töölössä parkissa olevat autot ovat osa sitä ruuhkautumista. Siksi vain ajamiseen puuttuvat tietulli ovat rajoitettu ja osin väärä ratkaisu. Pääkaupunkiseutulaisille voitaisiin laittaa pakollinen gps-paikannus ja veloittaa 10 euroa jokaiselta päivältä, kun auto on Kehä kolmosen sisäpuolella.
Anna kun arvaan: et ole itse Kehä kolmosen sisäpuolella.

Voiko oikea syy olla tämä. Esimerkkinä Tampere, mutta mikä vaan suurempi kaupunki käy.

Oikeasti varakkaat rakennusyritysten omistajat ja sijoittajat haluavat lisää rahaa. Ovat saaneet Tampereelle aikaiseksi pikaratikan, jotta voisivat tienata sen pysäkeille rakennettavilla uusilla asunto-alueilla. Ongelma on se, että ihmiset eivät tykkää käyttää pikaratikkaa, muuta kuin jos asuvat sen pysäkillä. Voidellut pikaratikan järjestäneet poliitikot joutuvat järjestämään lisää matkustajia pikaratikalle, jotta ilmiselvä hukkainvestointi ei paljastuisi.

Koska ihmiset haluavat suoraan keskustaan ja paikallisbussilla pääsee enää ratikkapysäkille ja siitä pitää vaihtaa ratikkaan, niin verottamalla yksiryisauroja tarpeeksi, nuokin saadaan siihen ratikkaan.

Näin noi poliitikot osoittaa, miten hyvä oli, että pikaratikka tehtiin ja asu To alueiden rakennukset voi alkaa.

Anna kun arvaan: et ole itse Kehä kolmosen sisäpuolella.

En, mutta ei täällä ulkopuolella ole niitä ruuhkiakaan poistettavaksi. Käyn toki joskus Helsingissä työ- tai muilla asioilla ja voisin kyllä silloin kympin maksaa.

Suomalaisella peruskateusmentaliteetilla pitää kaikkien syödä kanakeittoa, jos yksi ei sairautensa vuoksi muuta voi nauttia...

On aina helppoa kannattaa veroja/maksuja kun ei itse tarvitse niitä maksaa.

On aina helppoa kannattaa veroja/maksuja kun ei itse tarvitse niitä maksaa.

Väärin, juurihan kerroin, että olen valmis maksamaan kympin jokaiselta vuorokaudelta, jonka autoni viettää kehä kolmosen sisäpuolella. Siis siellä, missä ruuhkat ovat ongelma.

Saako ihminen, joka ei polta tai ryyppää joka päivä, kannattaa tupakka- ja alkoholiveroa?

Viimeksi muokattu:

Kuumimmat

Yhteistyössä