Pohdinta-apua lapsen päivähoitoon liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Meillä on nyt 2v 4kk ikäinen lapsi. Hän meni päiväkotiin viime elokuussa juuri 2v synttäreidensä kynnyksellä. On alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Nyt meille on syntymässä juuri toinen lapsi ja mietin, kuinka toimisin esikoisen kanssa.

Lapsen hoitajat päiväkodista ovat esittäneet, että heidän mielestään olisi lapsellemme hyväksi jatkaa päiväkodissa. Lapsi oli ennen hoitoon menoaan hyvinkin arka ja hiljainen, tai sellainen hitaasti lämpenevä. On sitä toki edelleen, mutta omaan ryhmäänsä on nyt tottunut ja on siellä kuulema aina iloinen ja viihtyy muiden lasten kanssa.

Itse tiedän, että päiväkotiin on jonottamassa lapsia ja että pk:n johto varmastikin haluaa paikan vapaaksi. Itsekin koen jo nyt äippäloman alettua jotenkin hassuksi sen, että vien lasta päiväkotiin. En kuitenkaan uskalla luopua paikasta vielä nyt, kun eihän sitä tiedä jos vaikka vauva tarvitsee paljon sairaalahoitoa synnyttyään, itse olen todella kipeä tms ja tällöin esikoilla olisi hyvä tuo hoitopaikka olla. Samoin en uskalla pitää pidempää taukoa, koska tosiaan on sitten niin hitaasti lämpenevä asioille.

Mutta mitä siis tekisin. Otanko esikoisen kotiin? Pidänkö hoidossa? Millainen vaihtoehto puolipäivähoito olisi tässä tapauksessa?

Mitä puolipäivähoito tarkoittaa pk:n kannalta? Viekö lapseni silloin ryhmässä kokopäiväisen paikan?

Mietin asiaa siltäkin kannalta, että ensi syksynä lapsi on sitten jo 3v ja "virallisesti siinä iässä", että hyötyisi jo muiden seurasta. Pelkään kuitenkin, että hälle esim kerho kerran tai kahdesti viikossa (jos sellaiseen edes pääsisi) voisi olla aika kurja kokemus, kun tosiaan vierastaa aina kaikkea uutta :/

Meillä alotti kerhon 2xviikossa, kun vauva oli tulossa. Meidän poika oli myös aika arka, onneksi nyt jo rohkeempi. (kun kerhossa oli sijainen, pisti jarrut kiinni ovella ja alko huuto) Mä en itse jaksais joka aamu lähteä viemään toista hoitoon ja taas hakea muutaman tunnin päästä. Käydään myös avoimessa, jossa on kivaa tekemistä lapselle ja äidille :)

Jos olet palaamassa työelämään äippäloman jälkeen, niin kannattais varmaan jatkaa vaikka puolipäiväsenä tai muutama päivä viikossa.
Noi on hankalia juttuja!

Mä oon samanlaisessa tilanteessa kuin ap, ja oon ajatellut että jos vaan kiva paikka löytyy, niin esikko vois aloittaa päiväkodissa kolmena päivänä viikossa (olis siis aina kokonaisen päivän) kun oon kakkosen ja vauvan kanssa kotona. esikko tosin täyttää meillä jo 4 eli sitäkin enemmän tarvii muutakin kuin äitin seuraa, ja oon aatellut että häntä harmiitais lähteä aina kesken päivän ja leikkien kotiin, joten mieluummin 4 päivää kotona ja 3 hoidossa, jos saadaan kiva paikka.

Lapsi kyllä viihtyy päiväkodissa. Saattaa aamulla sanoa, ettei mene tänään päiväkotiin tai noin. Mutta hoitajat on sanoneet, ettei koskaan itke perään ja että nyt on tosiaan alkanut viihtymään niin että on iloinen ja reipas päivien aikana. On aina hyväntuulinen kun haen hoidosta, ja senkin takia uskon, että viihtyy. Puhuu paljon kavereista hoidossa ja niin edelleen.

Mutta mulla on myös kavereita, joiden mielestä lapsi kokee että hänet lykätään päiväkotiin tieltä. Siis että äiti haluaa olla vain vauvan kanssa :( Sellaista tunnetta en todellakaan haluaisi lapselle aiheuttaa eikä se pidä paikkaansakaan. Minä kyllä voisin ottaa neidin kotiin, mutta ihan oikeasti mietin onko se hälle paras vaihtoehto.

On ihan mahdollista, että joudun palaamaan töihin melko lailla heti äippäloman jälkeen rahatilanteen vuoksi, kuten joku edellä mainitsi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kotiin ehdottomasti.
Meillä esikko siirtyi päiväkerhoon vauvan synnyttyä. viet paikan päiväkodissa niitä todella tarvitsevilta.

Riippuu vähän siitäkin missäpäin asuu. Meidän kunnassa on tilaa niin pph:lla kuin päiväkodeissakin, joten kukaan ei kyllä vie kenenkään muun paikkaa.

Kotiin ehdottomasti.
Meillä esikko siirtyi päiväkerhoon vauvan synnyttyä. viet paikan päiväkodissa niitä todella tarvitsevilta.

Riippuu vähän siitäkin missäpäin asuu. Meidän kunnassa on tilaa niin pph:lla kuin päiväkodeissakin, joten kukaan ei kyllä vie kenenkään muun paikkaa.

Mitä järkeä silti hommata useita lapsia jos ei kykene kotona hoitamaan?
Herätkää nyt ihmiset. Älkää tehkö lapsia päiväkodille jos olette itse kotona!
Kavereita lapsille löytyy muualtakin (ja tietysti sisaruksista) jos vain viitsii nähdä vähän vaivaa (toisissa kunnissa joutuu näkemään enemmän kuin toisissa)

Meillä esikoinen on täyttää pian 5v ja kuopus on 3,5v. Aloittivat päiväkodissa kun olivat 2,5v ja 1v. Nyt on kolmas tulossa hetkenä minä hyvänsä (la 27.1.09).

Meillä lapset siirtyvät sopimuspäiville (3pv/vko päiväkodissa) todennäköisesti maaliskuun alusta, siihen saakka ovat koko ajan päiväkodissa. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan lasten piti siirtyä sopimuspäiville jo tammikuun alusta, mutta oma vointini ei sitä sallinut, joten päätimme lykätä asiaa siihen saakka että vauva on syntynyt. Kun nyt ei voi tietää syntyykö vauva tammi- vai helmikuun puolella on meille yksinkertaisempaa pitää lapset vielä täysipäiväisesti hoidossa helmikuun ajan. Voihan lapset pitää vapaata päiväkodista helmikuussakin jos meiltä siltä tuntuu. Mutta kun mieheni työ ei välttämättä anna periksi isyyslomalle ainakaan muutamaa päivää enempää on helpottavaa että isommat voivat mennä purkamaan energiaansa päiväkotiin.

Päiväkodissa haluamme pitää lapset nimenomaan heidän sosiaalisten kontaktiensa vuoksi. En halua ladata liikaa odotuksia ja paineita itselleni siitä että pitää selvitä joka päivä ulos ja kavereille yms, että isommat saavat aktiviteetteja. En myöskään ole kummoinenkaan askartelija ja haluan myös saada välillä aikaa ihan vaan vauvan kanssa, joten päiväkoti tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Ja sopimuspäivien avulla saan yhdistettyä arkemme päiväkodin ja sen että isotkin lapset saavat olla enemmän kotona.. ja olisihan se aika haasteellista alkaa hakea päivähoito paikkoja kolmelle lapselle sitten kun itse lähden kotoa.

Kotiin ehdottomasti.

mä olen kanssa tätä mieltä =) kivoja kerhoja on varmasti joka paikkakunnalla =) aika pikkuinen vietäväksi pois jaloista kun uusi vauva tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja tulia:
Meillä esikoinen on täyttää pian 5v ja kuopus on 3,5v. Aloittivat päiväkodissa kun olivat 2,5v ja 1v. Nyt on kolmas tulossa hetkenä minä hyvänsä (la 27.1.09).

Meillä lapset siirtyvät sopimuspäiville (3pv/vko päiväkodissa) todennäköisesti maaliskuun alusta, siihen saakka ovat koko ajan päiväkodissa. Alkuperäisten suunnitelmien mukaan lasten piti siirtyä sopimuspäiville jo tammikuun alusta, mutta oma vointini ei sitä sallinut, joten päätimme lykätä asiaa siihen saakka että vauva on syntynyt. Kun nyt ei voi tietää syntyykö vauva tammi- vai helmikuun puolella on meille yksinkertaisempaa pitää lapset vielä täysipäiväisesti hoidossa helmikuun ajan. Voihan lapset pitää vapaata päiväkodista helmikuussakin jos meiltä siltä tuntuu. Mutta kun mieheni työ ei välttämättä anna periksi isyyslomalle ainakaan muutamaa päivää enempää on helpottavaa että isommat voivat mennä purkamaan energiaansa päiväkotiin.

Päiväkodissa haluamme pitää lapset nimenomaan heidän sosiaalisten kontaktiensa vuoksi. En halua ladata liikaa odotuksia ja paineita itselleni siitä että pitää selvitä joka päivä ulos ja kavereille yms, että isommat saavat aktiviteetteja. En myöskään ole kummoinenkaan askartelija ja haluan myös saada välillä aikaa ihan vaan vauvan kanssa, joten päiväkoti tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Ja sopimuspäivien avulla saan yhdistettyä arkemme päiväkodin ja sen että isotkin lapset saavat olla enemmän kotona.. ja olisihan se aika haasteellista alkaa hakea päivähoito paikkoja kolmelle lapselle sitten kun itse lähden kotoa.

Tässäpäs sen just huomaa, että äiti aikoo itse päästä myös helpommalla kun saa olla _vauvan kanssa kaksin_ . En vain ymmärrä miksi hankkia useita lapsia jos ei kykene niitä hoitamaan. Ei jaksa keksiä virikettä yms..
Haluatte kasvattaa vain yhden vauvan kerrallaan ja laittaa muut pois jaloista?

Ottaisin isomman lapsen kotiin. Joku todella tarvitseva saa pk-paikan ja oma lapsesi saa äidin hoitoa kotona. Kerhoja on nykyään niin paljon ja siellä saa sos. kontakteja ja virikettä. Lapset pärjäävät kyllä mainiosti vaikka äiti ei joka päivä jaksaisi askarrellakaan. Energiaa voi purkaa ulkona peuhaamalla eikä vaadi äidiltä suurempia toimenpiteitä. älkää aliarvostako itseänne äiteinä, riitätte kyllä lapselle eikä pk-hoito ole mikään autuaaksi tekevä asia. Esikkoni kanssa jäin työttömäksi kun hän oli n. 4v ja ollut pari vuotta pk:ssa. Poika oli niin onnellinen kun sai olla kotona. 5v hän aloitti 2xvko srk kerhossa.

Tiedän, että hitaastilämpeävän kanssa eivät muutokset ole helppoja. Omani ei puhunut kerhossa ensimmäisenä vuonna ohjaajille mitään. Se siis puoltaisi hoidossa pitämistä, jos lapsi siellä on alkanut viihtyä.

Toisaalta lapsesi joutuu varmaankin vaihtamaan ryhmää kolme täytettyään, joten muutosta siinäkin tulee. Eli samapa tuo vaikka ottaisitkin kotiin ja syksyllä yrittäisitte jotain kerhoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tulia:

Tässäpäs sen just huomaa, että äiti aikoo itse päästä myös helpommalla kun saa olla _vauvan kanssa kaksin_ . En vain ymmärrä miksi hankkia useita lapsia jos ei kykene niitä hoitamaan. Ei jaksa keksiä virikettä yms..
Haluatte kasvattaa vain yhden vauvan kerrallaan ja laittaa muut pois jaloista?

Minä kyllä ymmärrän tämän ihan toisin. Siis 3,5 ja 5 vuotiaat lapset ovat mielestäni jo sen verran isoja, että ihan oikeastikin on hyvä, että ovat myös muualla kuin kotona. Ja jos ovat jo tottuneet omaan päiväkotiinsa, miksi heidät pitäisi sieltä ottaa pois ja lähteä etsimällä etsimään heille kummallekin omia kerhoja jne. Ja ymmärrän senkin, että näin säilyttää ne paikat päiväkodissa odottamassa vanhempien töihin paluuta, eikä tarvitse alkaa sitten kolmelle etsimään uutta paikkaa, joka voi olla alkuun vaikka missä eikä todellakaan mieleiseksi todetussa paikassa.

Ja nyt ei kyse ollut omalla kohdallani siitä, ettenkö haluaisi hoitaa omaa lastani :( Kyse oli siitä, onko lapselle parempi jäädä nyt kotiin tutusta päiväkodista jos ja todennäköisesti kun tauko olisi noin maaliskuulta joulukuulle ja sitten tammikuussa 2010 viimeistään joutunen palaamaan töihin. Tällöin lapsi joutuu menemään uuteen päiväkotiin/ryhmään ja vielä ns. kesken vuoden :( Se tuntuu oikeasti pahalta, kun tiedän itse miten arka meidän esikoinen on tottumaan uusiin ihmisiin ja tilanteisiin - ja joihinkin ei totu lainkaan, vaikka kuinka totuttaisi (kuten ukkiinsa, jota edelleen vierastaa yli kaiken.

JOS esikoinen olisi ollut tähän saakka kotona, en todellakaan aloittaisi hänelle hoitoa tässä vaiheessa. Kyse on siitä, että lapsi on juuri tottunut olemaan päiväkodissa ja haluaisin pohtia sitä, mitä hyötyä päiväkodista voisi hänelle olla. Lapsen hoitajat ovat suositelleet jatkamista - ovat kuulema oikein tiimissä siitä puhuneet. Tämä ei todellakaan ole minulle sivuseikka, kun etukäteen olin jo päättänyt, että lapsi jää kotiin mutta palaute sai miettimään näitä hankalia juttuja uudesta näkökulmasta...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Tiedän, että hitaastilämpeävän kanssa eivät muutokset ole helppoja. Omani ei puhunut kerhossa ensimmäisenä vuonna ohjaajille mitään. Se siis puoltaisi hoidossa pitämistä, jos lapsi siellä on alkanut viihtyä.

Toisaalta lapsesi joutuu varmaankin vaihtamaan ryhmää kolme täytettyään, joten muutosta siinäkin tulee. Eli samapa tuo vaikka ottaisitkin kotiin ja syksyllä yrittäisitte jotain kerhoa.

Totta kyllä tämäkin, että ryhmä vaihtuu syksyllä. Tosin tuossa pk:ssa seuraava ryhmä on samassa talossa nykyisen kanssa, lapset leikkivät usein yhdessä ja hoitajatkin tuuraavat toisiaan yli ryhmärajojen. Eli jotain tuttua olisi kuitenkin...

Niin ja vielä. Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää tuosta 3 päivää viikossa tai vastaavasta järjestelystä, koska se kuulostaa todella paljon paremmalta kuin joka päiväinen hoito, joka itseänikin ahdistaa jo ajatuksena. Miten sellainen sovitaan? Saako sen automaattisesti vai pitääkö olla erityiset perustelut?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Totta kyllä tämäkin, että ryhmä vaihtuu syksyllä. Tosin tuossa pk:ssa seuraava ryhmä on samassa talossa nykyisen kanssa, lapset leikkivät usein yhdessä ja hoitajatkin tuuraavat toisiaan yli ryhmärajojen. Eli jotain tuttua olisi kuitenkin...

Mitäs täällä sitten enää kyselet kun olet jo selkästi sillä kannalla että lapsi jää hoitoon?!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mitäs täällä sitten enää kyselet kun olet jo selkästi sillä kannalla että lapsi jää hoitoon?!

haet kenties sympatiaa päätöksellesi..

Kysys, onko teidän päiväkodissa mahdollista pitää paikka, vaikka on poissa? Toisilla paikkakunnilla tämmöinen on mahdollista (esim. Hml) mutta en osaa tarkemmin sanoa, miten se käytännössä menee.
Mä olen sitä mieltä, että kotona lapsen paras paikka, jos äitikin kotona. Näistä ollaan montaa mieltä, tämä mun mielipide.
Itsestähän se on kiinni, miten ne päivät sujuu. Me ei ulkoilla joka päivä 2 kertaa päivässä, eikä askarrella juurikaan. Askartelut tulee Srk:n kerhosta ja avoimessa askarrellaan myös. Sieltä saa kavereita niin lapsi kuin äitikin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Kysys, onko teidän päiväkodissa mahdollista pitää paikka, vaikka on poissa? Toisilla paikkakunnilla tämmöinen on mahdollista (esim. Hml) mutta en osaa tarkemmin sanoa, miten se käytännössä menee.
Mä olen sitä mieltä, että kotona lapsen paras paikka, jos äitikin kotona. Näistä ollaan montaa mieltä, tämä mun mielipide.
Itsestähän se on kiinni, miten ne päivät sujuu. Me ei ulkoilla joka päivä 2 kertaa päivässä, eikä askarrella juurikaan. Askartelut tulee Srk:n kerhosta ja avoimessa askarrellaan myös. Sieltä saa kavereita niin lapsi kuin äitikin =)

http://www.hameenlinna.fi/pages/67506/kesk.lomake.pdf

Mielestäni paras paikka vanhemmalle lapselle on kotona äidin ja vauvan kanssa. Kyllä siellä päivähoidossa ehtii olemaan ja viimeistään koulussa solmimaan aktiivisia sosiaalisia kontakteja. Voihan hän käydä vaikka kerhossa pari kertaa viikossa? lapset ovat pieniä niin vähän aikaa, että nauti molempien seurasta kotona. Vanhemmalla lapsellasi alkaa varmaan jo olla hauskaa juttuakin kuunneltavaksi. Kotona yhdessä olo sitä paitsi vahvistaa sinun ja esikoisesi suhdetta, sekä on tärkeää vanhemmalle lapselle osoittaa, että vauvasta huolimatta teillä on kahdenkeskeistä leikki aikaa aina esim. vauvan päiväunien aikaan.

Miksi ap:n kannattaisi lopettaa päiväkoti ja vaihtaa kerhoon? Päiväkodissa on tutut kaverit - ja hoitajat. Itse tein sen virheen, että otin keskimmäisen pois hoidosta (silloin 4v 4kk) kun jäin ä-lomalle. Seurakunnan kerho 3krt/vko oli aivan liian vähän aktiiviselle neljävuotiaalle (3h kerrallaan). Ja kerhossa oli eri ikäisiä lapsia, ei tytön ikäisiä leikkikavereita kuten ryhmäpph:ssa.
Meidän pihalla ei ollut muita saman ikäisiä, ja oli kyllä haastellista etsiä tuon ikäiselle seuraa!
Jos olisin ap niin ehdottomasti pitäisin päivähoitopaikan 3krt/vko, ja päiväkodissa on vielä se hyvä puoli, että siellä on monipuolista toimintaa ja saa ruoan.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Miksi ap:n kannattaisi lopettaa päiväkoti ja vaihtaa kerhoon? Päiväkodissa on tutut kaverit - ja hoitajat. Itse tein sen virheen, että otin keskimmäisen pois hoidosta (silloin 4v 4kk) kun jäin ä-lomalle. Seurakunnan kerho 3krt/vko oli aivan liian vähän aktiiviselle neljävuotiaalle (3h kerrallaan). Ja kerhossa oli eri ikäisiä lapsia, ei tytön ikäisiä leikkikavereita kuten ryhmäpph:ssa.

Tuohan on tosi paljon kerhoa, jos on kolmesti viikossa 3h! Minusta varsinkin sellaiselle aktiiviselle lapselle pitäisi opettaa joutenoloa, ei kaikki toiminta saa tulla ohjattuna ulkoapäin.

Uuden vauvan on määrä syntyä huhtikuussa. Esikoinen silloin 3 v jatkaa päiväkodissa, jossa hän on ollut 1 v 3 kk ikäisestä. Tyttö on ollut täysiä päiviä, mutta joulukuusta sopimuspäivillä 15 pv kk ja myöhemmin vaihdetaan vielä 10 pvä kk. En mitenkään koe, että se on lapselta pois, jos hän on päiväkodissa muiden lasten ja ammattitaitoisten aikuisten kanssa vauvan synnyttyä 2 pvää viikossa.

Yhteistyössä