Kiitos osuvista kysymyksistä!
Joku koukku siinä on, mutta minkälainen? Yksi asia olisi tärkeää selvittää. Onko niin että olet (yhä vuosien jälkeen) edelleen rakastunut häneen? Auttaisiko tilanteen saaminen omaan hallintaasi? Että voisit vaikuttaa siihen millä mielellä mies on ja saada tuntumaa siihen mitä kulloinkin voi odottaa?
Ehkä muu kuin ongenkoukku kuitenkin. Olen kyllä kiintynyt mieheeni, mutta en ole kokenut rakkautta häneen enää vuosiin. Hän on torjunnalla ja kylmyydellään kuollettanut rakkauden tunteeni. Auttaisi jo paljon, jos hän olisi edes kiinnostunut siitä, rakastanko häntä.
Mieheni reagoinnissa vaikuttimiini ei ole mitään logiikkaa. Tuntuu, ettei hän reagoi niihin millään tavalla. Toki hän viihtyy kun huusholli on siivottu, mutta ei hän tätä viihtymistään osoita mitenkään. Ei halaa, ei pussaa, eikä helli, edes silloin, kun tätä hänelle tekisin, mitä olen kokeillut "miljoonat" kerrat. Vaikka teen ja hoidan asiat miten mainiosti tai yrittän toimia vaikuttaen siihen, että miehelläni olisi hyvä olla, niin vastakaikua ei tähän tule. Joskus hän kyllä tokaisee, että kiva kun siivosit. Mutta se, että suunnitelisin tai tekisin asioita, jotta voisin jotakin odottaa, on aivan "out". Olipa kyseessä kotiaskareet, gourmet-ruuat tai timmi vaimo kauniina odottamassa kotona, niin lehdellä jään soittamaan. Ei hän ole kiinnostunut siitä, miltä minusta tuntuu. Kysyessäni häneltä palautetta hän saattaa jotakin tokaista, mutta mitään muuta huomiota ei tule. Kun kysyn, eikö hän välitä, miltä minusta tuntuu, niin hän ei osaa vastata, tai jos vastaa niin saan "kylmää suihkua siitä", mitä olen jättänyt tekemättä tai mikä on muka vialla minun syystäni.
Löytäisikö tähän toimivaa logiikkaa; että turvattomuudesta ei voi karata kuin turvallisesti?
En näe ulospääsyyn muuta vaihtoehtoa kuin turvallisuus. Jos aistin siinä uhkia, niin vetäydyn itseeni - en tiedä mistä voisin löytää lisää rohkeutta. Olen taituri kyllä keksimään syitä ja selityksiä perusteeksi, että pakitan tilanteesta. Ehkä kuitenkin parempi niin, kuin "soitellen sotaan".
Tunnetko olevasi fyysisesti turvassa? Kun olet hänen lähellään, niin tulee jotenkin turvallinen olo? Ehkä henkisesti tyhjä, mitäänsanomaton olo, mutta tunnet olevasi suojassa joltain uhkalta, turvassa joltain vielä pahemmalta vaaralta?
Toisen fyysinen läheisyys tuo jonkilaista turvaa, kuten sanoit. Fyysinen läheisyys ehkä korvaa sitä puuttuvaa henkistä. Mutta todellakin henkinen olo on tässä tyhjä. Siis henkisesti yksin, mutta fyysisesti yhdessä. Toisen fyysistä läsnäoloa en tarvinne meteoriiteilta suojautumiseen, mutta tunnistan, että ainoana suhteena se on myös ainoa pakopaikka / suoja, kun omat askeleet tuntuvat turvattomilta. Tällöin se on kylläkin enemmän taantumapaikka omassa kehitysprosessissa, mutta relapsit lienee luonnollisia joka prosessissa.
Eron ajatteleminen pelottaa? Eron toteuttaminen kauhistuttaa? Epävarmuus estää täydellisesti omista asioista päättämisen?
Kyllä. Eron ajatteleminen pelottaa ja eron toteuttaminen tuntuu mahdottomalta asialta. Tiedän, että ero olisi tässä varmasti paras ratkaisu loppuelämääni ajatellen (narsua ei voi rakastaa ei-narsuksi) tai vaihtoehtona on oma henkinen sairastuminen tai ainakin tunne-elämän tyrehtyminen.
Kun tilanne ei ole itsellä hallinnassa, niin epävarmuus estää omista asioista päättämisen. Näin on. Narsupuolison kanssa eläminen itse asiassa on jatkuvaa henkistä tuvattomuutta ja siten kroonista henkistä hallitsemattomuuden tunnetta. Tässä mielessä narsu huolehtii kiitettävästi kumppanistaan. Siis pitää kumppanin olon turvattomana ja epävarmana, jotta voi pyörittää ja hallita omaa kuviotaan. Kun kaikki tapahtuu hänen ehdoillaan, niin asiat ovat ok (narsun mielestä). Jos jossakin on vika, niin syyllinen löytyy aina muualta kuin itse narsusta. Samoin ongelmalle jokin ulkokohtainen ratkaisu, ei siis ratkaisuna ongelman yhdessä pohtinminen ja toteuttaminen molempien tuntemuksia kuunnellen ja huomioon ottaen.
Jos oletetaan yksinkertaisuuden vuoksi että miehesi on narsku, niin Sinun asemassasi olevan ihmisen on oikeasti vaikea tunnistaa tunteitaan, mikä ei tarkoita varsinaisesti aleksitymiaa, vaan on narskun kanssa elämiseen sopeutumisen seuraus. Tiedätkö selvemmin mitä miehesi haluaa kuin sen mitä itse haluat tai tarvitset?
Hyvinpä tunnistit ilmiön. Narsusuhteessa oppii kantapään kautta sen, että omilla tunteilla ei ole mitään merkitystä tai arvoa toisen silmissä. Jos / kun niistä toiselle kertoo, on kuin antaisi toiselle kirveen kiljotiiniksi oman pään teloitusta varten. Narsupuoliso käyttää toisen tunteita lyömäaseena, eli toisen hallinnan välineenä, eikä toisen tunteiden hellän huomioinnin välineenä. Siispä omien tunteiden ilmaisemisesta ei ole hyötyä, vaan harmia. Näin omassa avioliitossani. Tämä opin luotsaamana pitäisi sitten kehittää itseä ja parisuhdetta tuvallisin mielin...?
Minun on siis hyvin vaikea kokea aitoa tunnetason yhteyttä mieheni kanssa. Tunne-elämämme eivät toimi toistemme peilinä. Mieheni kanssa minun on lähes mahdotonta saada kokemusta siitä, miltä tuntuu, kun puoliso osaa huomioida ja vastata teoillaan tunteisiini. En koe, että mieneni tässä mielessä rakastaa minua, vaikka kysyttäessä myöntääkin "kait rakastavansa". Tämä rajoittaa minun ja myös mieheni tunne-elämää ja sen kehittymistä, sekä yhteistä kumppanuuden kehittymistä, mikä tulisi olla tärkein suhde ja voimavara elämässä.
Antaisin vaikka "kuun taivaalta", jos mieheni olisi kiinnostunut siitä, mitä haluan tai tarvitsen, ja vastaisi näihin teoillaan. Kun olen omat tunteeni ja tarpeeni hänelle tuhannesti kertonut, niin hän ei noteeraa näitä millään tavalla; ei keskity näitä kuuntelenaan tai asia siirtyy muiden asoiden tekemisiin tai tekemättäjättämisiin. Minun pitäisi vain olla tyytyväinen jsiihen "näkymättömään hyvään", mitä hän oletuksena luulee minulle tarjoavan kaiken autuutena, vaan mitään ei näy, ei kuulu, ei tunnu.
Kun kysyn mieheltäni, mitä HÄN haluaa, en saa vastaukseksi koskaan mitään henkilökohtaista itseeni liittyvää hyvää ja arvokasta, mitä voisin hänelle ihmisenä ja naisena tarjota. Se, mitä hän minulta haluaa on aineellista tai milloin mitäkin suoritusta, jota voisi tehdä kuka tahansa, kuten kodinhoitoasioita. Kuvaukseni voi tuntua itsekkäälle, mutta tiedän kyllä hyvin, mitä tarvitsen. Mitä tämän tietoni kanssa voisin tehdä? Mutta en todellakaan tiedä tai pysy kärryllä, mitä mieheni tunnetasolla oikeasti tarvitsee, koska hän ei niitä pysty itse loogisesti kertomaan. En siten tavoita hänen tunteitaan.
Rakkaudetta jääminen elämässä on surullista - ihan sääli ja altistaa sairastumiselle - niin että ihan itkettää! Mutta kun itsesääli ei ole terveydeksi, niin lähden tästä kuivattelemaan kyyneleitäni ulos. Onneksi on lämmin tuuli ja ilta-aurinko paistaa!