Poika käyttäytyy eskarissa hyvin erikoisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eskarilaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eskarilaisen äiti

Vieras
Poikani 7v. on alkanut eskarin aloittamisen jälkeen käyttäytyä hyvin väkivaltaisesti, eskarissa. Lähinnä leikit koskee sotaa, lyödään kepillä muita ja kaikesta tehdään "aseita". Muutaman kerran on nyt eskarista tullut kirje kotiin, että leikit kovin väkivaltaisia ja aggeressiivisia. Myöskin on käyttäytynyt hoitajia kohtaan huonosti, koittanut lyödä/purra/potkia, tms, kun ovat joutuneet komentamaan..

Erikoisinta tässä on se, että kotona poika on kuin enkeli. Tottakait välillä ollaan tottelemattomia tms. Mutta ei mitään vastaavaa ole kotona. Meille on eskarin toimesta ehdoitettu kasvatus- ja perheneuvolaa pojan käytöksen takia. En nyt tiedä mitä pitäisi tehdä.

Onko muilla tullut vastaavaa eteen, tai osaisiko joku sanoa mistä kyse?

No ilman muuta jos on ehdotettu perheneuvolaa, niin sinne. Oletko kuullut siitä, että monilla kuusivuotiaalla tulee uhmaamista ja agressiivista käytöstä? Se kai liittyy siihen, kun lapset tajuavat, että kohta pitäisi olla jo isoja ja se ahdistaa tms. Yleistä on kuulemma ja kohdistuu useasti vanhempiin ja omaan perheeseen, mutta jos eskaristakin tulee palautetta, niin kai tuolle pitäisi tehdä jotakin.

Onko se lapsesi kehitysvammainen tai jotain, kun se on jo 7 mutta ei ole vielä koulussa vaan eskarissa? Lapsesi on vapautettu oppivelvollisuudesta vammaisuuden takia?

[QUOTE="Aikuinen";29780917]Onko se lapsesi kehitysvammainen tai jotain, kun se on jo 7 mutta ei ole vielä koulussa vaan eskarissa? Lapsesi on vapautettu oppivelvollisuudesta vammaisuuden takia?[/QUOTE]

Vai olisikohan lapsi alkuvuodesta syntynyt, että on jo täyttänyt 7v, kaikki eivät ole syksyllä syntyneitä!

Jos se liittyy vaan yhteen paikkaan ja tilanteeseen, eli eskariin niin lähtisin etsimään syitä sieltä. Tuonikäisillä pojilla on paljon noita väkivaltaisia ihanteita (pelejä yms.) ja aseita leluina. On myös tarve näyttää kavereille. Ehkä lapsi ottaa mallia joltain toiselta? Ehkä eskarissa on liikaa lapsia, liian vähän aikaa antaa huomiota, ainakaan positiivista, joten siitä joutuu taistelemaan? Ehkä hänellä ei vaan "natsaa" hoitajien kanssa, mitä hoitajat tekevät erilailla kuin te kotona? Joku joka kiusaa?
Miten lapsi on oppinut eskariasioita? Minusta kuulostaa siltä, että siellä eskarissa on jotain mikä lasta ahdistaa. Varaisin keskusteluajan sinne eskariin ja tiedustelisin tarkemmin, mitkä on sellaisia tilanteita mitkä lapsella ei onnistu ja milloin tämä aggressiivisuus näkyy. Lapsi on jo sen verran iso, että osaa kyllä itsekin sanoa varmaan mikä siellä mättää, joten keskustele lapsesi kanssa myös, sieltä saattaa paljastua jotain mitä kukaan ei ole huomioinut kuten vaikka kiusaamista tai ongelmia oppimisessa.

Vai olisikohan lapsi alkuvuodesta syntynyt, että on jo täyttänyt 7v, kaikki eivät ole syksyllä syntyneitä!

No jos se olisi alkuvuodesta syntynyt, niin tietenkin se olisi mennyt kouluun kun koulujen kevätlukukausi alkaa, sillä eikö se niin mene, että tammikuusta kesäkuuhun alkaneet menevät syksyyn tammikuussa ja heinäkuusta joulukuuhun syntyneet menevät kouluun syksyllä elokuussa?

Ehkä eskarissa on kavereita, joihin samastuu? Yrittää esittää heille, pysyä jengissä, tehdä vaikutuksen? Onko tietoa onko muilla hänen kavereillaan samanlaista?

Näitä samoja asioita ja kysymyksiä olen itsekkin miettinyt, olen koittanut lapsen kanssa jutelle,mutta häneltä ei oikeen saa mitään vastausta tähän.. jotenkin pattitilanne, ehkä paras tosiaan olisi varata aikaa sinne eskariin ja jutella kasvotusten henkilökunnan kanssa. Selvästi "ongelma" on siellä eskarin päässä. Kiitos näistä, vahvisti omia ajatuksiani kovasti :)

[QUOTE="aikuinen";29780977]No jos se olisi alkuvuodesta syntynyt, niin tietenkin se olisi mennyt kouluun kun koulujen kevätlukukausi alkaa, sillä eikö se niin mene, että tammikuusta kesäkuuhun alkaneet menevät syksyyn tammikuussa ja heinäkuusta joulukuuhun syntyneet menevät kouluun syksyllä elokuussa?[/QUOTE]

urpo

[QUOTE="aloittaja";29781009]Juurikiin näin, en tiedä missä maassa aikuinen itse on, mutta kyllä suomessa kaikki -07 syntyneet menevät kouluun vasta tulevana syksynä :)[/QUOTE]

Minä olen ihan suomessa syntynyt ja asunut, mutta kyllä ainakin silloin kun minä menin peruskouluun vuonna 2000, niin tammikuussa 1993 syntynyt serkkuni meni peruskouluun tammikuussa 2000 kun hän täytti alkuvuodesta 7 ja itse taas marraskuussa 1993 eli sen vuoden loppuvuodesta syntyneenä menin peruskouluun vasta elokuussa 2000. Samoin minun serkku meni tämän vuoden tammikuussa peruskoulun ensimmäiselle luokalle, koska hän on syntynyt alkuvuodesta 2007 eli kesäkuussa, mutta naapurissani asuva lokakuussa 2007 syntynyt tyttö menee elokuussa kouluun.

[QUOTE="Aikuinen";29781114]Minä olen ihan suomessa syntynyt ja asunut, mutta kyllä ainakin silloin kun minä menin peruskouluun vuonna 2000, niin tammikuussa 1993 syntynyt serkkuni meni peruskouluun tammikuussa 2000 kun hän täytti alkuvuodesta 7 ja itse taas marraskuussa 1993 eli sen vuoden loppuvuodesta syntyneenä menin peruskouluun vasta elokuussa 2000. Samoin minun serkku meni tämän vuoden tammikuussa peruskoulun ensimmäiselle luokalle, koska hän on syntynyt alkuvuodesta 2007 eli kesäkuussa, mutta naapurissani asuva lokakuussa 2007 syntynyt tyttö menee elokuussa kouluun.[/QUOTE]

joo, niin

[QUOTE="Aikuinen";29781114]Minä olen ihan suomessa syntynyt ja asunut, mutta kyllä ainakin silloin kun minä menin peruskouluun vuonna 2000, niin tammikuussa 1993 syntynyt serkkuni meni peruskouluun tammikuussa 2000 kun hän täytti alkuvuodesta 7 ja itse taas marraskuussa 1993 eli sen vuoden loppuvuodesta syntyneenä menin peruskouluun vasta elokuussa 2000. Samoin minun serkku meni tämän vuoden tammikuussa peruskoulun ensimmäiselle luokalle, koska hän on syntynyt alkuvuodesta 2007 eli kesäkuussa, mutta naapurissani asuva lokakuussa 2007 syntynyt tyttö menee elokuussa kouluun.[/QUOTE]

Missäpäin maata asutte? Meille täällä Etelä-Suomessa 2007 vuonna syntyneet lapset menevät kouluun elokuussa, huolimatta syntymäkuukaudesta. Oppivelvollisuus alkaa kaikilla samaan aikaan ja esikoulu loppuu kaikilta 07-syntyneiltä toukokuussa, ei siis kenelläkään ole loppunut joulukuussa. Nämä on tosin kunnallisessa, tavallisessa koulussa. En tiedä onko yksityisillä erityiskouluilla eri systeemit.

Oli se käyttäytymisen syy mikä tahansa, perhe- tai kasvatusneuvolasta avun hakeminen on järkevää. Ei kai sitä kukaan enää hävetäkään voi, tällä vuosituhannella?

Ainakin sinne menemättä jättäminen voi merkata rankempia ongelmia myöhemmin.

Mitä tarkoitat sillä, ettet tiedä mitä tekisit?

Ensin hoitaisin asian siellä eskarissa, tiedustelisin mikä se ongelma siis oikeasti on, mihin tilanteisiin liittyy, onko kaikkien hoitajien kanssa vai ainoastaan tiettyjen, millaisia muut ovat vai leikkiikö lapsi niitä aggressiivisia sotaleikkejä yksinään yms.? Vaikea mennä perheneuvolaankaan, jos ei ole enempää tietoa eskarissa olevasta ongelmasta kuin paperilappuja mitä ovat lähettäneet.

Ilman eskarin henkilökuntaa ei tuollaista ongelmaa voi mielestäni ratkaista, koska se ilmenee vain siellä eskarissa. Keskusteluun olisi hyvä ottaa se eskarilainen itsekin osaksi aikaa kertomaan oma näkökantansa.

Katsooko lapsi kotona paljon ohjelmia, missä on tuollaisia aseita tms.? tai pelaako sellaisia pelejä kotonaan? Entä kavereillaan?
Tuonikäisillä on menossa uhmavaihekin, eskari loppuu kohta ja poika joutuu jättämään hyvästit tutuille hoitajille ja ainakin osalle kavereistaan ja siirtymään isoksi koululaiseksi. En ihmettelisi, vaikka tuo hoitajiin kohdistuva kiukku olisi pelkkää eroahdistustakin jota poika etukäteen kokee.

Mäkin lähtisin tutkimaan sitä eskaria. Miten poika on siellä joutunut tuollaiseen roolin ottamaan? Jokuhan siinä on palkitsevaa, kun hän sitä jatkuvasti tekee. Erityislastentarhanope ryhmään katsomaan ja sit keskustelu pystyyn. Asiaan on syytä puuttua heti, ettei rooli seuraa häntä kouluun.

Missäpäin maata asutte? Meille täällä Etelä-Suomessa 2007 vuonna syntyneet lapset menevät kouluun elokuussa, huolimatta syntymäkuukaudesta. Oppivelvollisuus alkaa kaikilla samaan aikaan ja esikoulu loppuu kaikilta 07-syntyneiltä toukokuussa, ei siis kenelläkään ole loppunut joulukuussa. Nämä on tosin kunnallisessa, tavallisessa koulussa. En tiedä onko yksityisillä erityiskouluilla eri systeemit.

Haha, tartuit trolliin. :laugh:

• Tykkää
Reactions: Puuhippa

Ainakin vielä 90-luvulla ollessani ala-asteella alkuvuodesta syntynyt luokkakaverini tuli vuotta aiemmin kouluun, kun hänet katsottiin olevan siihen tarpeeksi kypsä. Tiedän myös pari muuta esimerkkiä, mutta en osaa sanoa onko mahdollista vain tietyillä paikkakunnilla. Tai, että onko mahdollista enää nykyisin.

Meillä eskarilainen käyttäytyy holtittomasti erityisesti silloin jos on jäämässä mieleisen kaveriporukan ulkopuolelle. Muutenkin ollut ongelmia eskarissa pojan kypsymättömyyden takia, poika onkin lähes vuoden muita eskarin poikia nuorempi kun nämä ovat syntyneet alkuvuonna ja hän joulun jälkeen. Mutta ei se kalenteri kaikkea kerro vaikka ap:n poika onkin jo 7 täyttänyt: kuulostaa siltä että hän ei pärjää muiden eskarilaisten kanssa sosiaalisesti ja siksi on ottanut kovat keinot käyttöön.

Usein ajatellaan, että jos päiväkodissa käyttäytyy väkivaltaisesti ja kotona ei, niin kotona on joitain syitä siihen, ettei uskalla käyttäytyä niin kotona. Eli normaali lapsi kiukuttelee kotona, ja jos ei niin kotona on jotain vikaa. Itse en usko tähän, mut valitettavan usein päiväkodeissa ja perheneuvolassakin uskotaan.

Mun luultiiin pahoinpitelevän lapsia ja olevan kovin masentunut, koska toisella lapsista oli häiriökäytöstä päiväkodissa. Perheneuvolan, psykologin ja muiden asiantuntijoiden tutkimusten jälkeen selvisi, että lapsi oli normaali ja perheolosuhteet oli normaalit mutta päiväkodin tunneilmastossa oli ongelmia...

Minusta joillain on vähän kumma asenne tähän asiaan. Jos yksi lapsi käyttäytyy agressiivisesti eskarissa, se tarkoittaa, että eskarissa on jokin ongelma, ei lapsella. Miksi se ongelma on automaattisesti siellä päässä? Se ei välttämättä kerro paljoakaan lapsen sosiaalisista taidoista ja selviytymiskeinoista, jos hän on rauhallinen kotioloissa tai pihalla. Jos ogelma on eskarissa, eikö silloin pitäisi olla useammallakin lapsella ongelma ja sen olisi eskarin henkilökunta varmaan huomannut ja kertonut vanhemmille, että on esim. levoton ryhmä.

Meidän kolmevuotiaalla on myös ongelmaa sopeutua päiväkotiin (heittäytyy passiiviseksi ja avottomaksi), mutta en syytä siitä päiväkotia vaan pidän sitä lapsen vaikeutena sopeutua päiväkotiin. Erityislastentarhanopettaja kävi katsomassa meidän lasta päiväkotiryhmässä ja nyt mietitään tukitoimia. Eskariinkin voi varmaan tulla joku asiantuntija, jos se katsotaan tarpeelliseksi. Se ei todellakaan tunnu vanhemmista kivalta, jos omalla lapsella todetaan jotain ongelmia, joista ei ole mitään havaintoa kotioloissa, mutta ei se auta kuin mennä ongelmia päin.

Yhteistyössä