Poikaa kiusataan koulussa eikä mikään auta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Pyytäsin pennun kylään ja "juttelisin" niin että se ei enää uskaltais. On meillä ainakin toiminut.

Mä en ihan tällä viisiin lähtis asiaa hoitamaan. Jos mä kuulisin että joku vieras aikuinen on salaa multa vähän "jutellu" mun lapseni kans niin sitten kyllä "juttelisin" minäkin.

Opettajaan yhteys ja lapsen vanhempiin. Ihan nokakkain kaikki ja asiat tiskiin.

Kyllä mä ainakin hoidan asian itse, jos opettajat eivät kykene ja aina vaan kiusataan. Jos joku kiusaa minun lastani, minä kiusaan sitten häntä, jos ei muu auta.

Pyytäsin pennun kylään ja "juttelisin" niin että se ei enää uskaltais. On meillä ainakin toiminut.

Mä en ihan tällä viisiin lähtis asiaa hoitamaan. Jos mä kuulisin että joku vieras aikuinen on salaa multa vähän "jutellu" mun lapseni kans niin sitten kyllä "juttelisin" minäkin.

Kyllä mä ainakin hoidan asian itse, jos opettajat eivät kykene ja aina vaan kiusataan. Jos joku kiusaa minun lastani, minä kiusaan sitten häntä, jos ei muu auta.

kyllä jonkun tarttis olla tällasessakin tilanteessa se aikuinen... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:

Aikuisen tehtävä on kyllä ensisijaisesti suojella omia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:

Kiusattu tarvitsee leijonaemoa tuossa tilanteessa, eli mielestäni mantis on oikeassa.

Toivottavasti ei sitten ollut sinun kakarasi, jota jouduin ojentamaan, kun kiusasi koulussa minun lastani! Ei sen koommin kiusannut.

Musta tuntuu, että tossa tilanteessa olisi paras, jos saisi lapselle itselleen keinot millä selvitä kiusaustilanteista. Saada lapselle itselleen itsetunto korkeammalle ja yrittää olla välittämättä kiusaamisesta. Tietty ei toiset saisi kiusata missään tapauksessa, mutta jostain syystä lapsi tuntuu olevan hyvä kohde kiusaamiselle. Siis tään sanon teoriassa, mutta käytännössä se tietty onkin haastavampi juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Kiusaaminen jatkunut viis vuotta ja silti kiusaaja kutsutaan yökylään? :o

Samaa ihmettelen minäkin. Mitä ne sellaiset kaverit ovat jotka koulussa kiusaavat?? Jestas mitä puusilmiä ap:n perheessä on!!! En ymmärrä tätä kuviota, en ollenkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Musta tuntuu, että tossa tilanteessa olisi paras, jos saisi lapselle itselleen keinot millä selvitä kiusaustilanteista. Saada lapselle itselleen itsetunto korkeammalle ja yrittää olla välittämättä kiusaamisesta. Tietty ei toiset saisi kiusata missään tapauksessa, mutta jostain syystä lapsi tuntuu olevan hyvä kohde kiusaamiselle. Siis tään sanon teoriassa, mutta käytännössä se tietty onkin haastavampi juttu.

sanotaan että esim.judo on hyvä kiusatuille, siitä saa itsevarmuutta ja siinä on paljon sosiaalista kanssakäymistä

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Kiusaaminen jatkunut viis vuotta ja silti kiusaaja kutsutaan yökylään? :o

Samaa ihmettelen minäkin. Mitä ne sellaiset kaverit ovat jotka koulussa kiusaavat?? Jestas mitä puusilmiä ap:n perheessä on!!! En ymmärrä tätä kuviota, en ollenkaan!

Ai puusilmiä? mISSÄ MÄ KIRJOITIN, ETTÄ ON SAMA KIUSAAJA? Ja missä mä kirjoitin, etten ole tehnyt asialle yhtään mitään?
Kiusaajat on samalla luokalla.
Olen antanut myös heille tilaisuuden, olen jutellut vanhempien kanssa, ja luullut että kiusaaminen on loppunut jo.
Mutta tää tän päivänen kiusaaja on näköjään jo isoissa vaikeuksissa, joten siitä ei ole enä huolta.
Ja ei tosiaan tule enää meille edes viideksi minuutiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä ottaisin aika pian yhteyttä lakimieheen, niin johan tulee vauhtia opettajiin ja kiusaajien vanhempiin

Näin tekisin minäkin :-)
Näin olen oppinut että asiat saa rullaamaan kun vähän maksaa juristille tuesta. Muuten toimii täydellisesti kaikissa "riitatilateissa"! Ei kannata koskaan mennä hoitamaan riitoja ilman juristia vaikka kuinka ajattelisi että haluaa hoitaa asiat asianosaisten kesken vain. Se "asianosaisten kesken" kun ei toimi kuin harvoin. Yleensä saa itse sormilleen ja tässä on nyt kyse vakavasta rikoksesta eli päällekarkauksesta, alistuksesta ja kunnianloukkauksesta.. ja nämä jatkuvana toimintana :(

Luokalla on ilmeisesti joku oppilas, joka ei anna muiden olla kaveri poikasi kanssa. Siksi toiset käyttäytyvät eri lailla koulussa ja teillä kotona. En kyllä kieltäisi tulemasta kotiin näitä kavereita, vaan nimenomaan pyrkisin vahvistamaan ystävyyssuhteita ja samalla selvittämään, mikä siellä luokassa mättää. Opettajan kyllä luulisi tietävän luokan hierarkian ja sen, onko siellä joku "pomo-poika", joka käskyttää muita.

nosto. mietin myöskin, miten voisin asiallisesti kiusaajien vanhemmille enää puhua, kun niin kauan jatkunut? Pelkään että kun soitan, tunteet saa vallan.
Se, että syytän omaa poikaani tai itseäni, ei auta. Sitä olen tehnyt ihan tarpeeksi.
Jos oma lapsi toivoo joskus, ettei olisi ikinä syntynytkään, kai jokainen äiti menee itseensä ja miettii sekä omaa että muiden suhtautumista lapseensa!!!!!

Mitä ne vanhemmat on sanoneet, kun olet soittanut aikaisemmin? Ovatko kieltäneet asian vai luvanneet tehdä jotakin? Kyllä minä vaan kutsuisin vanhemmat ihan kylään ja pojat myös ja nimenomaan kertoisin tunteistani selkeästi - jos itku tulee, sitä parempi: välttämättä kaikki ei ole ymmärtäneet tilanteen vakavuutta.

Pitkään samalla luokalla oleville tahtoo muotoutua roolit, joista on hyvin vaikea päästä eroon: kiusattu on kiusatun roolissa, kun hänet on kerran siihen isketty. Tämän takia (ja mikäli luokasta löytyy se pomotteleva poika) pitäisi kaikin keinoin pyrkiä purkamaan näitä rooleja. Se on itse asiassa tosi hyvä juttu, että pojat käyvät lapsesi luona: yleensähän kiusattu eristetään. Pojat pitäisi vain saada tajuamaan, että koulussa ei ole syytä ottaa mitään eri rooleja kuin kotonakaan.

Tämän päivän lehdessä kerrottiin amerikkalaistutkimuksesta, jonka mukaan 20% oppilaista nauttii kiusaamista katsoessaan! Usein ongelmana kiusaamisen lopettamisessa ei olekaan itse kiusaaja vaan se joukko, joka kiusaamista todistaa ja josta osa näköjään on innokkaana yleisönä... Toivon, että kaikkien pienten lasten äidit vahvistaisivat lastensa kykyä tuntea empatiaa. Jos kaikki välittäisivät toistensa tunteista ja näkisivät itsensä toisissa, ei kiusaamista olisi.

AP:lle: Vaadi koululta, että asiaan puututaan kaikin mahdollisin keinoin. Sano, että haluat tapaamisen, jossa kaikki osapuolet ovat läsnä. Kiusaamisen on loputtava, piste. On myös tärkeää, että poikasi saisi keskusteluapua, jossa tuodaan esille, että hänessä ei ole mitään vikaa ja hän on hyvä sellaisena kuin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Mitä ne vanhemmat on sanoneet, kun olet soittanut aikaisemmin? Ovatko kieltäneet asian vai luvanneet tehdä jotakin? Kyllä minä vaan kutsuisin vanhemmat ihan kylään ja pojat myös ja nimenomaan kertoisin tunteistani selkeästi - jos itku tulee, sitä parempi: välttämättä kaikki ei ole ymmärtäneet tilanteen vakavuutta.

Pitkään samalla luokalla oleville tahtoo muotoutua roolit, joista on hyvin vaikea päästä eroon: kiusattu on kiusatun roolissa, kun hänet on kerran siihen isketty. Tämän takia (ja mikäli luokasta löytyy se pomotteleva poika) pitäisi kaikin keinoin pyrkiä purkamaan näitä rooleja. Se on itse asiassa tosi hyvä juttu, että pojat käyvät lapsesi luona: yleensähän kiusattu eristetään. Pojat pitäisi vain saada tajuamaan, että koulussa ei ole syytä ottaa mitään eri rooleja kuin kotonakaan.

Juttelin juuri tämän päiväisen kiusaajan äidin kanssa. Ehdotin, että tavattaisiin sekä muksut että me vanhemmat yhdessä ja puhutaan asiasta.
Hänkin oli ymmällään, miksi hänen lapsensa jatkaa kiusaamista, vaikka pojat ovat niin nätisti keskenään esim yökylässä.
Tavataan ensi viikolla jo.

Katsotaan auttaako tämä :)

Mutta hirveän hyvä, että vanhemmat ovat kuitenkin ns. järkeviä ja tiedostavat ongelmat.
Kamalaa olisi, jos heillä olisi vakavia ongelmia. Ovat ihan tavallisia työssä käyviä vanhempia kuin minäkin.
Tosin erona on se, että omat lapseni eivät ole joutuneet olemaan niin paljoa yksin, kuin heidän.
No en menisi sitäkään silti sanomaan, että ne ongelmat johtuu yksin olosta.... en tiedä. Kukapa tietää!
Ei varminkaan äiti tai isä voi mennä sanomaan, että juuri MINUn lapsestani kasvaa se järkevä ja jne...tai KUKAAN vanhempi yleensä...

Ja älkää luulko ihan väärin, myös mun lapseni osaa olla raivostuttava tai kiusata muita. Puutun niihin heti.
Vetoan pojan tunteisiin, miltä sinusta tuntuisi jne...
Toisaalta taas yritän kasvattaa pojasta kovempaa, ettei välittäisi ihan kaikesta herjasta mitä koulussa heitetään.
Mutta hän nyt sattuu olemaan herkkä, ja helposti ärsyyntyvä.
Siksi kai häntä on helppo kiusata.
Äh... no mä mietin näitä vissiin ihan liikaa.

Kertokaa miten lapsestaan voi kasvattaa komean/kauniin, henkisesti/fyysisesti vahvan, kaikkien pitämän, menestyneen jne...

Sä voit sanoa opettajalle, että ilmoittaa kiusaajien vanhemmille ettet aio enää sietää tuota ja teet asiasta seuraavalla kerralla rikosilmoituksen (johtaa automaattisesti lastensuojelu ilmoitukseen, koska tekijä on alaikäinen) Ja teet myös jos vielä jatkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:

Siis täh? Jos sun lapsesi kiusaisi jotain koulukaveriaan, ja tämän äiti vähän keskustelisi asiasta lapsesi kanssa niin sä vetäisit herneet nenään siitä? Kyllä toisten lapsia voi ojentaa jos näyttää tarpeelliselta, ainakin mun lapsiani, jos käyttäytyvät typerästi.

Kyllä mä vetäsin herneet nenään. Kiusaamiseen täytyy aina puuttua, mun lapsia saa ojentaa vieraat ihmiset jos ne käyttäytyy huonosti mutta myös mua täytyy silloin asiasta informoida että mä tiedän missä mennään.
Kiusaamisjutuissa varmaan on tunteet pinnassa vanhemmilla ja ihan aiheesta,kenenkään ei tule joutua kiusatuksi mutta jos puhutaan rankemman luokan kiusaamisesta sen selvitykseen tarvitaan aina myös vanhempia.
Ja jos vielä on jotain korvattavaa, esim. vaatteita tai varusteita niin silloin tahdon ilman muuta olla paikalla kun mun lapselle ruetaan lakia lukemaan.

Minä sanoisin opettajalle ja kiusaajien vanhemmille että seuraavasta kiusaamiskerrasta tulee rikosilmoitus (jos esim. tönitään), ja myöskin tekisin rikosilmoituksen sitten seuraavalla kerralla.

Tässä ap:lle vähän tietoa mitä tehdä jos opettajalla ei ole keinoja:
http://verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/8.syyskuu/kius3600.htm

Yhteistyössä