Poikaystävä valittaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Drained
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

Drained

Vieras
Poikaystäväni valittaa siitä etten ole saanut kesätöitä. Töitä olen kyllä hakenut kokoajan, olen käynyt kysymässä eri firmoista olisiko töitä tarjolla etc. Päässyt työhaastatteluunkin.
Mutta koska en ole töitä saannut, olen (työnhaun lisäksi) yrittänyt pitää kodin siistinä, siivonnut vaikka kuinka, jotta poikaystäväni ei pitäisi minua aivan laiskana.

Valitettavasti hän ei minun siivoamistani arvosta, vaan valittaa vain työttömyydestäni ja sanoo minua siksi lapselliseksi. Hänen isänsä on sovinisti, joka ei kotitöiden tekoa arvosta, ja hän on selvästi saanut iskostettua poikaystäväni päähän, että ihminen on arvoton, jos hän ei tee töitä. Lisäksi poikaystäväni näyttää ajattelevan, etten siitä syystä ansaitse hellydenosoituksia tai seksiä. Hän käyttäytyy kuin olisin kämppis hänelle. Eli sen lisäksi että minua itseänikin ärsyttää työttömyyteni, hän saa minut tuntemaan itseni epäkelvoksi naisena, ja ihmisenä.

Mitä mieltä olette hänen tavoistaan toimia? Onko oikein käyttäytyä noin?

Lukemastani päätellen asiassa on niin monta erillistä toisiinsa vaikuttavaa tekijää joita ei näe kovinkaan hyvin tuntematta tilannetta sen paremmin. Jaan kuitenkin joitain asioita joita tupsahti mieleeni.

Mielestäni tämän voi jakaa kahteen eri asiaan: miksi et saa työpaikkaa ja mitä asialle on tehtävissä, sekä toisena miten poikaystäväsi lähestymistapa vaikuttaa sinuun. Ensimmäiseen asiaan lääke on lähinnä selvittää miksi työtarjousta ei ole tullut - ovatko tavoitteesi liian korkealla suhteessa työ/opiskeluhistoriaasi, oletko työhaastattelussa antanut vääränlaisen vaikutelman, jne. Tähän auttaa kyselemällä perään että oman kehityksesi kannalta olisit kiinnostunut tietämään mitä he kokivat kriittisiksi tekijöiksi miksi sinua ei valittu. Teen tätä itse ja vaikka jotkut voivat alussa olla nihkeitä sen suhteen, kunhan lähestyy ystävällisesti ja ilman, että on heti puolustamassa itseään (eli kuuntelee enemmän kuin puhuu), yleensä se ollut hyvinkin antoisaa. Voisit myös puhua ihmisten kanssa, joilla on jo se työpaikka, jota havittelet, ja keskustella heidän kanssaan, että mitä puutteitta sinulla saattaisi mahdollisesti olla. Tämänkaltaiset foorumit auttavat paljon jos sellaisia ihmisiä ei ole lähipiirissä.

Tärkeämpänä asiana kuitenkin on mielestäni se, miten poikaystäväsi tukee (tai ei tue) sinua työnhaussa. Teillä on kuitenkin kummallakin yhteinen tavoite - että työllistyt. Voisit kertoa hänelle, että teet parhaasi asian suhteen ja että hänen suhtautumisensa hankaloittaa asioitaan entisestään. Olettehan kuitenkin samalla puolella. Voisit kysyä, voiko hän auttaa sinua työnhaussa jollain tapaa, esimerkiksi CV:n täyttämisessä ja muotoilussa, haastatteluun coachaamisessa, tai vähintään tukemalla henkisesti.

Sekin on mahdollista, että poikaystävääsi ottaa päähän jokin toinen asia suhteessanne ja että hän käyttää tätä vain keinona saada takaisin. Koita selvittää jos sellainen asia on ja mikä se voisi olla. Voisit kysyä, että onko jokin asia tämän työnhakujutun ulkopuolella joka harmittaa häntä. Koita miettiä myös, millä tavoin itse mahdollisesti lyöt vettä myllyyn tässä asiassa - tämä on aina vaikeinta, myös itselleni, varsinkin kun jokin toisen käytöksessä suututtaa.

Nämä ovat lähinnä arvailuja asiaa sen paremmin tuntematta, toivottavasti niistä on jotain apua!

Jos poikaystäväsi ei arvosta kodinhoitoa, niin aiotko tehdä yhteisessä kodissanne aina kaikki hänen mielestään turhat työt? Miltä se tuntuu viiden vuoden kuluttua?
Tekeekö poikaystäväsi kotitöitä lainkaan, kun ne ovat niin turhia?

Ooppa välillä vaikka viikko tekemättä mitään kotitöitä. Siis MITÄÄN1
JOS EI POIKAKAVERIS OO IHAN PAUKAPÄÄ, NIIN BONJAA, ETTÄ TEETHÄN SINÄKIN LOPPUJEN LOPUKSI TOSI PALJON YHTEISEN KODIN ETEEN.
Älä anna latistaa itteäs, vaan pidä puolesi.

Tätä asiaa voi tarkastella kahdesta näkökulmasta. Ensimmäiseksi tietysti tulee mieleen se, että miksi sinulla ei ole kesätöitä: oletko liian valikoiva, onko työnhakumenetelmissäsi kehittämisen varaa, onko palkkatoiveesi liian suuri jne. Toinen asia on se, että poikaystävältäsi ei näytä heruvan juurikaan sympatiaa, tukea, välittämistä, arvostusta ja kunnioitusta.

Jos arvostat itseäsi, niin älä anna poikaystäväsi latistaa itsetuntoasi. Älä salli hänen komentaa ja arvostella. Parisuhteessa pitää olla yhteiset pelisäännöt, joten älä vain salli sitä, että poikaystäväsi on se, joka määrittelee säännöt. Ne pitää olla teidän yhdessä luomat säännöt. Totta kai on selvää, että hän toivoisi, että sinulla olisi enemmän rahaa käytössä talouteenne laitettavaksi, mutta elämässä on joskus tilanteita, että tarvitsee enemmän tukea toiselta eikä kaikki mene aina tasan 50 %/50 % (sairaus, työttömyys, opiskelu, äitiys).

Meistä jokainen on geenien ja kasvatuksen summa. On todella ikävää, jos poikaystäväsi on omaksunut isältään vanhakantaisen käsityksen siitä, että on vain yksi ainoa oikea tapa elää. Jos poikaystäväsi on muissakin asioissa kovin vahvasti mustavalkoisesti ajatteleva, niin kannattaa todellakin miettiä, haluatko sitoutua sellaiseen mieheen vielä enemmän. Pidemmän päälle on erittäin raskasta elää ihmisen kanssa, joka on mielestään aina oikeassa ja sen vuoksi aina parempi ihminen kuin muut.

Alkuperäinen kirjoittaja Drained:
Poikaystäväni valittaa siitä etten ole saanut kesätöitä. Töitä olen kyllä hakenut kokoajan, olen käynyt kysymässä eri firmoista olisiko töitä tarjolla etc. Päässyt työhaastatteluunkin.
Mutta koska en ole töitä saannut, olen (työnhaun lisäksi) yrittänyt pitää kodin siistinä, siivonnut vaikka kuinka, jotta poikaystäväni ei pitäisi minua aivan laiskana.

Valitettavasti hän ei minun siivoamistani arvosta, vaan valittaa vain työttömyydestäni ja sanoo minua siksi lapselliseksi. Hänen isänsä on sovinisti, joka ei kotitöiden tekoa arvosta, ja hän on selvästi saanut iskostettua poikaystäväni päähän, että ihminen on arvoton, jos hän ei tee töitä. Lisäksi poikaystäväni näyttää ajattelevan, etten siitä syystä ansaitse hellydenosoituksia tai seksiä. Hän käyttäytyy kuin olisin kämppis hänelle. Eli sen lisäksi että minua itseänikin ärsyttää työttömyyteni, hän saa minut tuntemaan itseni epäkelvoksi naisena, ja ihmisenä.

Mitä mieltä olette hänen tavoistaan toimia? Onko oikein käyttäytyä noin?

No ei ole jos kerran oikeasti haet aktiivisesti toita.

Ja mieti toisenkin kerran miksi olet laittanut hynttyyt yhteen tuollaisen ihmisen kanssa. Mita han mahtaa sanoa sinulle tulevaisuudessa kun tulee vastoinkaymisia? Sairastut vakavasti - marmattaako han etta makaat laiskana sangyssa ja taas katkesi rahantulo? Pienia lapsia, aitiysloma ja koti sekaisin - ai jai, siita kotona (ja tietysti "hanen rahoillaan") laiskottelusta vasta sanomista tulee (silla eihan pikkulasten hoito kotona mitaan tyota ole). Kuolemantapaus lahipiirissa? Mies artyy kun itket viela kolmantena paivanakin ja kaskee ryhdistaytymaan ja lopettamaan typeran vinkumisen?

En koskisi itse tuollaiseen mieheen pitkalla tikullakaan, mutta omahan on elamasi. Jos menet sittenkin naimisiin niin ennustan etta avioero on ajankohtainen noin 5 - 10 vuoden kuluttua ja mies v*ttuilee sinulle milloin mistakin kunnes lapset ovat taysi-ikaisia ja senkin jalkeen. Tama on nahty niiiin monta kertaa. Sitten mietit etta olisi sittenkin ollut parempi nuorena katsoa kuin katua.

Alkuperäinen kirjoittaja Huomattu on:
Ooppa välillä vaikka viikko tekemättä mitään kotitöitä. Siis MITÄÄN1
JOS EI POIKAKAVERIS OO IHAN PAUKAPÄÄ, NIIN BONJAA, ETTÄ TEETHÄN SINÄKIN LOPPUJEN LOPUKSI TOSI PALJON YHTEISEN KODIN ETEEN.
Älä anna latistaa itteäs, vaan pidä puolesi.

En usko, että tuollaisesta tulee muuta kuin lisää tappelua. Voihan tuon asian tuoda esille sivistyneesti keskustelussa sen sijaan, että vehkeilee jotain omiaan. Homman polarisointi "minä vastaan hän" -tilanteisiin on mielestäni aika takuuvarma tapa tuoda koko suhde alas.

Alkuperäinen kirjoittaja Turha edes kysella - tiedat itsekin!:
No ei ole jos kerran oikeasti haet aktiivisesti toita.

Ja mieti toisenkin kerran miksi olet laittanut hynttyyt yhteen tuollaisen ihmisen kanssa. Mita han mahtaa sanoa sinulle tulevaisuudessa kun tulee vastoinkaymisia? Sairastut vakavasti - marmattaako han etta makaat laiskana sangyssa ja taas katkesi rahantulo? Pienia lapsia, aitiysloma ja koti sekaisin - ai jai, siita kotona (ja tietysti "hanen rahoillaan") laiskottelusta vasta sanomista tulee (silla eihan pikkulasten hoito kotona mitaan tyota ole). Kuolemantapaus lahipiirissa? Mies artyy kun itket viela kolmantena paivanakin ja kaskee ryhdistaytymaan ja lopettamaan typeran vinkumisen?

En koskisi itse tuollaiseen mieheen pitkalla tikullakaan, mutta omahan on elamasi. Jos menet sittenkin naimisiin niin ennustan etta avioero on ajankohtainen noin 5 - 10 vuoden kuluttua ja mies v*ttuilee sinulle milloin mistakin kunnes lapset ovat taysi-ikaisia ja senkin jalkeen. Tama on nahty niiiin monta kertaa. Sitten mietit etta olisi sittenkin ollut parempi nuorena katsoa kuin katua.

Mun on tosi vaikea nähdä mihin tietoon Drainedin viestissä pohjaat tämän analyysin hänen poikaystävästään. Kuulostaa enemmänkin siltä, että hänestä muistuu mieleen jokin henkilö, jonka tunnet, ja oletat hänen olevan aivan samanlainen. En menisi noin vahvoilla oletuksilla ja rankalla tuomiolla kun en tiedä ihmisestä juuri mitään.

En ole liian valikoiva, kyllä työ kotonaolon voittaisi. Palkkatoivekaan ei ole liian suuri. Töitä olen hakenut mm. lähettämällä hakemuksen+cv:n, viemällä ne henk.koht. ja/tai soittamalla. Kokemusta on kahdesta paikasta, mutta esim. joissakin kaupoissa joihin hain, tuntui olevan vaatimuksena kassan käytön kokemus, mitä minulla ei ole -asiakaspalvelukokemusta kuitenkin olisi. Muihinkin paikkoihin olen toki hakenut. Parannettavaa olisi jonkin verran haastattelutilanteessa ja puhelimella soitettaessa siinä että muistaa kaikki asiat mitä sanoa.

Poikaystävä siivoaa harvemmin, mutta silloin kunnolla.Tiskaamisesta hän ei pidä, mutta koska minä pidän siitä, hän jättää sen minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kristiiiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Turha edes kysella - tiedat itsekin!:
Mun on tosi vaikea nähdä mihin tietoon Drainedin viestissä pohjaat tämän analyysin hänen poikaystävästään. Kuulostaa enemmänkin siltä, että hänestä muistuu mieleen jokin henkilö, jonka tunnet, ja oletat hänen olevan aivan samanlainen. En menisi noin vahvoilla oletuksilla ja rankalla tuomiolla kun en tiedä ihmisestä juuri mitään.

No ihan siihen ensimmaiseen viestiin, ja seison edelleen sanojeni takana, en koskisi pitkalla tikullakaan:

"Valitettavasti hän ei minun siivoamistani arvosta, vaan valittaa vain työttömyydestäni ja sanoo minua siksi lapselliseksi. Hänen isänsä on sovinisti, joka ei kotitöiden tekoa arvosta, ja hän on selvästi saanut iskostettua poikaystäväni päähän, että ihminen on arvoton, jos hän ei tee töitä. Lisäksi poikaystäväni näyttää ajattelevan, etten siitä syystä ansaitse hellydenosoituksia tai seksiä. Hän käyttäytyy kuin olisin kämppis hänelle. Eli sen lisäksi että minua itseänikin ärsyttää työttömyyteni, hän saa minut tuntemaan itseni epäkelvoksi naisena, ja ihmisenä".

Tuosta siivoamisesta hän sanoo, että onhan se ihan mukavaa, mutta hän näkisi minun mieluummin käyvän töissä. Hän ei taida itse aina huomata, että hänen isänsä mielipiteet vaikuttavat noihin asioihin siitä huolimatta, että hän ei edes haluaisi olla isänsä kaltainen.

50+ palstalla nainen kirjoittaa, kuinka hän nauttii siitä, että mies on lähtenyt kahden viikon matkalle ja saa olla rauhassa. Ymmärrän, että nuorena on luonnollinen tarve etsiä kumppania ja lisääntyä. Kuitenkin valinnan varaa on!

Kyllä kumppanuus on sitä, että annetaan toisen hengittää ja elää myös omaakin elämää tukien ja huolehtien kumppanin hyvinvoinnista. Parisuhde ei tarkoita sitä, että lakkaa olemasta itsenäinen ajatteleva ihminen.

Itse en rakkauden huumassa ja nuorena pitänyt poikaystävän persoonan muuttumista viinaa otettaessa mitenkään hälyyttävänä, enkä sitä että hän oli komea ja haiskahti pikkuisen naistenmiehelle. Tuhlasin nuoruuteni parhaat vuodet tähän otukseen ja kadun sitä nyt. Nämä huonot piirteet vain pahenivat vuosien kuluessa ja mieheni unohti sen, että parasta mitä voi tehdä lapsilleen on rakastaa vain heidän äitiään....

Luonteenpiirrettä ei muuta rakkaus. Mieti jaksatko elää ihmisen kanssa, joka määrää miten sinun täytyisi elää. Naisen tehtävä ei ole palvella miestä vaikka valitettavasti jotkut miehet niin vielä ajattelevat.

Pidähän tyttö puolesi ja sano mitä ajattelet. Käy keskusteluja ja riitele miesystäväsi kanssa, että opit hänet tuntemaan ja saat hänet paljastamaan tunteensa ennen kuin se on liian myöhäistä.

Kirjoitan tämän siksi, että itse en ymmärtänyt hälytysmerkkejä ja toivon, että olette viisaampia kuin minä olin aikoinaan.

En ota kantaa työhönhakuusi, mutta poikaystävästäsi sanon pari valittua sanaa. Törkeä moukka. Ei arvosta sinua ollenkaan, ei tule tulevaisuudessakaan tukemaan sinua mitenkään. Hän tulee aina keksimään jotain mistä sinua voi solvata. Nyt se on työttömyytesi, tulevaisuudessa jokin muu syy. Joku jo mainitsikin, että jätä hänet ja keskity työnhakuun ja paremman kaverin etsintään. Teidän suhde ei kuulosta normaalilta ja aina vaan pahemmaksi muuttuu. Usko minua, olen nuoruudessani kokenut aivan samanlaista. Älä tee minun virheitäni.

Yhteistyössä