Meillä on aina anoppi tykännyt hoitaa lapsia ja ihan vauvaiästä asti pyytänyt saada ottaa hoitoon. Tänään kävimme siellä kyläilemässä ja kysyin onko hänellä vapaapäivä ja voisiko ottaa lapset hoitoon, kun minulla on ensi kuussa työpaikan koulutus ja mies on töissä. Sanoi, että on vapaata sinä päivänä, ja voi kyllä tämän kerran ottaa hoitoon, mutta vastaisuudessa ei aio uhrata vapaapäiviään meidän lasten hoitoon. Käytti ihan sanaa "uhrata". Sinänsä isovanhemmilla on oikeus kieltäytyä lastenlasten hoidosta, mutta minusta olisi kohtuullista sitten kieltäytyä kaikkien lastenlasten hoitamisesta. Samaan hengenvetoon hän lisäsi, että on luvannut hoitaa tyttärensä poikaa yhden illan viikossa, jotta tytär miehensä kanssa saisi vähän kahdenkeskistä aikaa. Lisäksi hän aikoo ottaa ensi talvena töistä viikon palkatonta vapaata, koska tytär haluaa lähteä miehensä kanssa kahdestaan etelään. Hoitoapua emme ole koskaan anopilta pyytäneet ilman hyvää syytä. Aina on ollut syynä työ, lääkärissä käynti tms. Lisäksi minulla on aina ollut hänen kanssaan hyvät välit. Nyt kyllä tekisi mieli pistää välit poikki kokonaan, mutta lasten takia en sitä tee. Olen itkenyt siitä asti kun tultiin kotiin, koska on niin paha mieli. Miten joku voi asettaa omat lapsenlapsensa eri arvoiseen asemaan???