pojat 14,11 ja 4v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meeri

Jäsen
30.08.2004
31
0
6
Hei!Olen kolmen pojan 41-vuotias äiti itä-suomesta.Haluaisin saada keskustelua ja mielipiteitä siitä minkä ikäisinä olette jättäneet omat lapsenne kotiin yöksi ilman vanhempia.Meillä on ongelmana se että kaksi vanhinta on ilmoittanut että he eivät halua lähteä esim mökille mukaan kun siellä ei ole mitään tekemistä.kummatkin lapset ovat mukana urheilutoiminnassa,eikä milloinkaan ole ollut mitään ongelmia esim kotiintuloaikojen yms kanssa.luotamme lapsiimme siis 110 %,mut tuntuu ,että he ovat kuitenkin liian pieniä olemaan kotona ,isossa talossa yötä ilman vanhempia.mitä mieltä olette?antakaa neuvoja.

Riippuu varmasti paljon lapsista, minkä ikäisenä jättäisin. Voisihan aluksi kokeilla vain yhtä yötä ja kännykäthän on nykyään lähes jokaisella. Oma poikani täyttää kesällä 14v., mutta ei ole vielä yöksi halunnut jäädä kotiin yksin tai kaverinkaan kanssa, vaikka muuten on yksinkin kotona paljon ja on reipas urheilijapoika. Itse olin aikoinani juuri tuon ikäisenä ensi kerran yksin kotona, kun vanhemmat menivät mökille. Sisareni oli kanssani ja oli 12v. :)

Olen ajatellut juuri samoin kuin sinä.Itse olen myös jäänyt kotiin ollessani 13-v ja hyvinhän se meni.Mietin vaan sitä,että pystyyköhän sitä rentoutumaan ollenkaan,kun tietää,että jälkikasvu on kotona keskenään.Pojat on kyllä ilmaisseet halunsa olla kahdestaan,siinä ei ole mitään ongelmaa.ja onhan ne kännykät olemassa.Mietin juuri sitäkin,että kun he ovat itse ilmaisseet halunsa olla kahdestaan,niin minunhan vanhempana pitäisi tukea heidän päätöstään,eikä heti tuomita sitä.,vaan kannustaa.mutta kun tuntuu,että lapsiahan he vielä ovat......

Minulla pojat 15,13 ja 3.Aiemmin ollut yhden yön keskenään.Nyt hiljattain olivat risteilyn ajan(kaksi yötä).Tuntui,ettei ehkä pidempään vielä,tosiaan lapsia vielä kuitenkin.Niin no siinä oli sekin,ettei kännykkäyhteys laivalla toimi.Toisaalta kun ajattelee,voiko 14-vuotis ottaa vastuun 11-vuotiaasta.Tosin itse siinä iässä minulle jätettiin vauva hoidettavaksi.
Sinällään jännää toi,että ei tekemistä tulee niin vahvana tossa iässä..itse asiassa se on vähän helpottunut nyt.Otamme silti aina mökille(jos esim.viikon ollaan)mukaan.Ja viihtyväthän he kuitenkin.Ton ikäisillä on vielä paljon opittavaa aikuisilta.Ja kun on aikaa ja rauhaa,saattavat kysyä yllättävän hassuja.

En jättäisi keskenään. Vaikka kuinka vakuttaisivat että pärjätään, vaikka miten reippaita ja isoja ja hyvät elämäntavat ja luotettavia lapsia, en jättäisi 14 ja 11 v keskenään enkä 14 v yksin, vaan laittiaisin kavereille kylään, mummolaan, tai pakottaisin mukaan.

Kesämökille pitäisi keksiä jotain tekemistä, lautapelejä, lukemista, yhdessä tekemistä minkä tuon ikäiset kokee mielekkään. Hiihtäminen, lähipitäjään uimahallille, jotakin..

Olen kuullut että ei pitäisi yksin kotiin jättää alle 15-17 v lasta, en muista oliko siinä keskustelussa sanottu että 15 vai 16 vai 17 v. mutta aika "iso" ikä siis kuitenkin. Siinä katsotiin että sen ikäinen onvielä niin lapsi kuitenkin, että yksin kotiin jättäminen viikonlopuksi ei ole hyvä asia.

Jos sinulla on epävarma olo, edes vähäsen epävarma olo siitä kotiin jättämisestä, älä jätä, vaan ota lapset mukaan.
On pienempi paha kuunnella teinien vinguntaa kuin olla sydän syrjällään koko ajan.

Minusta tuon ikäiset pojat ovat jo tarpeeksi isoja viettämäään yön-pari kotona kahdestaan. Itse olen jättänyt 13-vuotiaan tytön serkkunsa kanssa ja nyt 15-vuotiaan pojan kaverin kanssa ja hyvin on mennyt! Lapset näkevät että vanhemmat luottaa heihin ja kun mitään pahaa ei tapahdu niin luottamushan siinä kasvaa.

Kyllä se on kaikille kidutusta jos jo isot lapset joutuu pakosta lähtemään mökille, eikä tekemistä ole. Ei siinä itsekään nauti mökkeilystä jos lapset mököttää. Itse en edes haluaisi, että esim. poikani olisi niin avuton, että vielä äidin helmoissa pitäisi mennä jokapaikkaan. Niin, ja ajatelkaa, meidän mummot ja vaarit ovat aikoinaan joutuneet työn tekoon vähän päälle kymmenvuotiaina!!Piioiksi ja metsätöihin..

Yhteistyössä