Ponnistusvaihe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitkä ponnistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eka synnytys 13h5min,ponnistusvaihe 24min
toka synnytys 4h,ponnistusvaihe 2min
kolmas synnytys 3h35min,ponnistusvaihe 5 sekuntia
neljäs synnytys 50min,ponnistusvaihe 9min
viides synnytys 45min,ponnistusvaihe 1min

Eka synnytys papereissa 14 h, ponnistus 1 h 20 min, toka 7 h ja olisko ollut 8 min ponnistus. Eli aika pitkä oli tuon ensimäisen ponnistusvaihe, mutta eipä siinä tullut paljlon kelloa kytättyä ja kivunlievitys oli ihan ok. Ei tullut toivoton olo missään vaiheessa ja vauvan vointi pysyi hyvänä. Kaipa ne kohta olisivat imukuppia tarjonneet...

Miten jumalauta kukaan jaksaa ponnistaa jonkun tunninkin?:o

Mä en ole itse synnyttänyt, enkä välttämättä edes haluakaan, mutta kuulostaa nin hurjalta, ponnistaa nyt yli tunnin.

Esikoisesta 16 min. Okei, papereissa lukee et 36 min mut mä oon huutanut siitä 20 min jalat ristissä et mä en suostu :laugh:
Kuopuksesta vajaa 10 min.

*muoks* avautumisvaiheiden kestoja en muista tarkalleen. Esikoisesta lähemmäs pari vuorokautta ja kuopuksesta joku 16 h vissiin.

Synnytys 14 h, ponnistus 1 h 15 min (huh huh ) tulihan se sieltä! episiotomia avuksi otettiin, mutta ei imukuppia.. ja vauva ei siis hengittänyt, mutta virkosi nopeasti ja 5 minuutin iässä sai jo 6 pistettä. syntymähetkellä 1 piste

Synnytys 20h josta ponnistus 1h35min. Ei sitä sektiota ryhdytä tekemään ellei jommalla kummalla ole todellinen hätä. Silloinkin ensin vaihtoehtona on imukuppi. Esim mulla aika pitkä ponnistusvaihe, muttei mitään puhettakaan imukupeista tai mistään, kun vauvalla oli koko ajan kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja epa:

Mä en ole itse synnyttänyt, enkä välttämättä edes haluakaan, mutta kuulostaa nin hurjalta, ponnistaa nyt yli tunnin.

Minä muistaisin että terkkari sanoi synnytysvalmennuksessa, että ensisynnyttäjällä avautumisvaihe kestää keskimäärin 12-18 h ja ponnistusvaihe 1-2 h. Toivottavasti muistan väärin:o

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:

Minä muistaisin että terkkari sanoi synnytysvalmennuksessa, että ensisynnyttäjällä avautumisvaihe kestää keskimäärin 12-18 h ja ponnistusvaihe 1-2 h. Toivottavasti muistan väärin:o

Mulle kätilö sanoi viime synnytyksessä et ensisynnyttäjän kanssa mennään sillä linjalla että se ponnistusvaihe kestää vähintään 50 min.

Siinä mielessähän pitkä ponnistusvaihe on hyvä (jos kaikki muuten ok) että vaurioita tulee yleensä vähemmän kun paikat ehtii joustaa paremmin. Nopeissa ponnistuksissa tulee enemmän repeämiä ja välilihan leikkauksen tarvetta. Poikkeuksia toki on.

Synnytyksen kesto noin 5 h, josta ponnistusta aika tarkalleen tunti. Ilman kivunlievitystä :D Kun kätilö ei alkuun tajunnut, että synnytys on jo niin käynnissä ja sitten kun tajus, ei enää ehtinyt antaa mitään (vauva lähes ulkona, mutta kuitenkin sitä siinä sitten kauon ähellettiin ulos )

Mulle on aina annettu aivan eri lukuja. Sanottu että ensisynnytys voi kevyesti kestää yli 20h ja ponnistus voi helposti olla mitä tahansa kymmenestä minuutista kahteen tuntiin.

Itsellä synnytys kesti 17,5h josta ponnistusta 29min. Ponnistusvaihe tuntui itsestä tosi lyheltä, tosi hyvä fiilis kun pääsi tositoimiin :)
Jännään miten tokan kanssa, lyheneekö avautumisvaihe reilusti, toiveissa olis ;)

Mä tiedän yhden synnytyksen, jossa ponnistusvaihe oli 2h 15min. :D Ja äiti oli tähän ihan tyytyväinen. Usein noiden ponnistusvaiheiden pituuteen vaikuttaa se, että ponnistusvaihe kirjataan alkaneeksi siitä kun k.suu on täysin auki, eikä koko aika silti ole aktiivista ponnistamista, alkuunhan voi vain odotella ponnistuksen tarvetta tai ponnistella osan ajasta rauhallisemmin.

Yhteistyössä