PPH - 2,5 v lapsi ja puistoulkoilu ja kakkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Melkein kuivan lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
No sinähän se reilu olet! Juu, pph ei vaan SUOSTU ostamaan leikkivälineitä pihaansa, kyse ei varmaankaan ole rahasta, ihan vaan ilkeyttään ei osta. No ostappa sinä ne leikkivälineet sinne jos se ei sinulle ole kustannuskysymys :) Ja heti kun olet viikon ajan ulkoillut ja pottaillut puistossa NELJÄN noin pienen kanssa, niin jutellan sitten uudestaan :)

Ei taida pph saada neljää alle 3veetä niskoille. Vai mites se lapsimäärät menee.

Käsittääkseni pph:lla saa olla 4 vai oliko se 4,5 lasta hoidossaan. Missään ei taida olla säädetty minkä ikäisiä lasten pitää olla? Rankkaa tuo pph:n työ :/

Ei oo säädetty, ja tosiaan voi olla 4 pientä. Se on kyl aikamoista palapeliä hoitajalla pyörittää porukkaa.

On kyllä säädetty sillä tavalla että hoitajalla saa olla 2 alle 2 vuotiasta muut vanhempia!

Ok,miulla väärä muistikuva asiasta.

... hmmh - olemme nimenomaan vanhemmat tarjoutuneet ostamaankin leikkivälineitä , mm liukumäen ... että sikäli.
Ja muitakin leluja olen vienyt ja varustellut.
Eikä tämä(kään) homma ole rahoituksesta kiinni - jos tarvitsee , niin ostan tarvittavat vermeet itse.

Täällä näemmä suurin osa huolehtii ja huomioi perhepäivähoitajaa ja hänen eloaan ja oloaan. Se on mukava se.
Lapsen kehitys ja kehityksen tukeminen on toissijaista.
Samoin monen mielestä perhepäivähouitaja voi yksipuolisesti toimia vanhempien tahdon vastaisesti.

Kuivaksiopetteluvaheessa ihan varmasti kaikkien lapsilla on ollut vaiheita , että vahinkoja on sattunut. En jaksa uskoa että lapsenne ovat olleet superlapsia, jotka sormia napasuttamalla ovat oppineet pidättämään tuon mainitun 2 tuntia.
Lisäksi en usko, että kun vaipat ovat jo jääneet pois - kukaan omille lapsilleen haluaisi niitä takaisin helpolla laittaa.

Ja kyllä saa olla - oli 4 alle 2-vuotiasta - näin oli siis hieman aiemmin , nyt ovat sentään 4 2,5 - 3 vuotiasta.
Ja päiväkoti-immeisen kanssa olen samaa mieltä - kyllä lapsen pissa tai kakkahädän huomaa sanomattakin.
Ja lapseni osaa puhua ja sanoa monemoista - ikäistään paremmin. En tiedä kuuleeko tai kuunteleeko hoitaja, jos sanoo (kotona kajauttaa varsin kuuluvasti kyllä).

Ammatinvalintakysymyksiähän nämä on (tämä on yksityinen PPH) PPH:llekin - ja voipa olla että hoitopaikkaa vaihdankin.

Kiitos enimmäksen provosoivista ja solvaavista kirjoituksista.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Ja päiväkoti-immeisen kanssa olen samaa mieltä - kyllä lapsen pissa tai kakkahädän huomaa sanomattakin.

Niin, tässä varmaan piilee ongelma. Kas kun lapset ovat erilaisia ja ilmaisevat hätää eri tavalla, kaikista ei sitä todellakaan etukäteen näe. Joillekin lapsille pottaan kakkaaminen vieraassa paikassa voi olla hankalaa - eräs hoitolapsi ei kakannut hoidossa ollenkaan ensimmäisen puolen vuoden aikana vaan panttasi kotiin asti. Et kuitenkaan voi olettaa että hoitaja on ajatustenlukija.

Puhu hoitajan kanssa siitä, miten lapsi ilmaisee vessahätää. Puhuuko hän siitä hoitajalle? Onko hoitajalla erilainen potta kuin teillä kotona?

Kun lapsesi kerran osaa puhua "ikäistään paremmin" (mitä se sitten tarkoittaakaan...) niin jostain syystä ei kuitenkaan hoitajalle hätäänsä ilmaise?
Ja kyllä, vahinko sattuu, sitähän ei kukaan täällä ole kieltänyt? Mutta itse en kyllä koskaan ole nähnyt kenenkään pottaa mukanaan kuljettavan.

Minä en ainakaan tarkoittanut ettei vahinkoja olisi sattunut sen jälkeen kun vaippa jäi pois.
Poika oli sisätiloissa ollut kuiva n. puolisen vuotta ennen kun jätin ulkoiluista vaipan pois.
Ulkona kun kuitenkin vahinkoja sattui kun ei ollut vessaa lähellä, poika ei edes hoksannut viestiä puistossa minulle hädästään yhtä hyvissä ajoin kun kotona ollessamme.
Sitten kun ulkonakin alkoi vaipat pysyä puhtaina, jätimme ne pois ja sen jälkeen yhden kerran yllätti se kakkahätä josta kerroinkin ja pissavahinkoja sattui useitakin.
Vahingoista huolimatta en ottanut pottaa puistoon vaan laukkuun vaihtovaatteita ja puhdistusliinoja, -vaihdoin puistossa märät housut kuiviin vahingon sattuessa.

Tottakai vahinkoja sattuu, myös isommille mutta eikö kyse ollutkin alunperin siitä ottaakko potta puistoon vai ei? Ja minun mielipide oli ettei pottaa puistoon vaan vaippa tai vaihtovaatteet + puhdistuspyyhkeet. Ja se oli vain minun näkemykseni, ei minua vaivaa jos toiset ottavat potan puistoon ja tekevät kuinka itse parhaaksi näkevät =)

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Alkuperäinen kirjoittaja Melkein kuivan laspen äiti:
Aijaa ,

vanhempana kyllä kuljetan juuri tämän ikäisen lapsen kanssa varuilta pottaa mukana autossa tai rattaissa. Aina.
Ymmärrän , jos ollaan päiväkodissa tai hoitopaikan omalla pihalla - jossa on pääsy vessaan.

Aika paljon on vaadittu että lapsi osaisi pidättää tuntikaupalla ?
Tuon ikäiset lapset kyllä tarvitsevat suht nopean vessaan pääsyn .

Mä en ole koskaan kuljettanut mukanani pottaa kyllä ulkona, ja kumpikaan lapsista ei ole koskaan housuun kakkaillutkaan. Eihän pph nyt monia tunteja kuitenkaan ole ulkona. Jos hän käyttää lapsen potalla ennen lähtöä ja heti kotiin tullessa, niin mun mielestä sen pitäisi lapselle riittää. Jos lapsi ei väliaikaa pysty olemaan käymättä potalla, hän ei ole vielä valmis kuivaksi.

Kysessä kuitenkin vain puolitoista tuntia joka pitäisi jaksaa pidätellä.

meillä ainakaa toi 2v11kk ikänen ei pysty pidättelee puolttoist tuntia halusin tai en!missä ne lapset sit pissal käy?jos pissaa puskaan ni eikö vois kakata kans ja ottais pussii ja roskiin?

Mut hei miettikääs oisko kiva tällä kelillä istua siellä puistossa potalla ? Täällä kun on 10 astetta lämmintä ja tulee kovaa, istuisitteko itse? Mä laittaisin vaipan vaikka siinäkin tapauksessa joutuisimme lähteä peppupesulle kotia ! Eikä olisi kyllä lämmin jos ois housuihin tullut..omalla kannoin viime kesänä pottaa ja vettä mukana mutta sinne tulikin vain pisut jotka oli helppo huuhtaista pois ! Mutta en tosiaan kylmällä sitten enää..

Se on hankala, jos lapsen kakkarytmi menee niin, että se on tulollaan just kun ollaan ulkona.

Mun omalla lapsella oli tällainen vaihe, kakka tuli aina ulkona. Kulki silloin vaipoissa ja oli kesä. Joskus siivosin puistossa pois, joskus lähdettiin kotiin.

Koittakaa nyt selvitä tuosta ilman isoa riitaa. Kakkariita!

Mun lapsi ei kuolis siihen, jos joutuis opetteluvaiheessa olla sen pari tuntia vaipoissa. Voisin hyvin suostua siihen, jos hoitaja sen kokee helpommaksi.

Itse toimisin niin, että ottaisin vaikka paperia mukaan reilusti, ja antaisin lapsen puskassa kakata "kouraani" tai vaikka muovipussiin. Siitä sit roskikseen. Tuo tuntuis helpoimmalta, mutta edellytttää sen, että lapsi kertoo kakasta.

Jos päästää vain housuihin sanomatta mitään, silloin ilman muuta se vaippa!

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

Niin, tässä varmaan piilee ongelma. Kas kun lapset ovat erilaisia ja ilmaisevat hätää eri tavalla, kaikista ei sitä todellakaan etukäteen näe. Joillekin lapsille pottaan kakkaaminen vieraassa paikassa voi olla hankalaa - eräs hoitolapsi ei kakannut hoidossa ollenkaan ensimmäisen puolen vuoden aikana vaan panttasi kotiin asti. Et kuitenkaan voi olettaa että hoitaja on ajatustenlukija.

Puhu hoitajan kanssa siitä, miten lapsi ilmaisee vessahätää. Puhuuko hän siitä hoitajalle? Onko hoitajalla erilainen potta kuin teillä kotona?

Se tosiaan on kyl niin että jotku ei ilmase mitenkään ja antavat mennä suunnilleen vauhdissa. Niistä lapsista ei kyl huomaa koska on hätä. Omani on jo ennen hoidon alotusta pottaillu kotona mut hoidossa se viivästyi koska ei puhunu aikoihin mitään sielä vaikka osas reippasti ilmottaa hädän. Alko se sitte sanomaan tädillekin.

iita - marille halaus :
- ihanaa, toinen epänormaali lapsi , joka ei jo 2,5 - 3 vuotiaana osaa pidätellä 1,5 - 2 tuntia hätäänsä !!!

Ja viimoselle vieraalle : - juuri noin . omana lapsenikin kakkarytmi olisi se ,e ttä hätä on klo 10-11 , ainakin koti-oloissa . Käytännössä juuri ulkoilun aikaan...
Mutta - lapsenhan täytyy osata kakata hoitotädin kello mukaan sopivaan aikaan - kuten täällä on ystävällisesti opastettu.
Tai sitten pitää vaippoja hamaan rippikouluikään saakka, ettei vaan tulee yhtään hoitotädille hankalaa vahinkoa.
Vaikka kotona oltaisiinkin jo yötkin ilman vaippaa ...

PPH ei olisi aiemminkaan (muidenkin lasten osalta) halunnut aloittaa kuivaksiopettelua , koska 'hän voi joutua pesemään matot jos ja kun tulee vahinko' - siis sisällä.
Niinpä ...
Ammativalintakysymys.
Olen ihan eri linjoilla tuon suhteen , että lapsi oppisi kuivaksi olemalla vaipoissa.
Jos vaippa on - niin siihen lorotellaan huoletta .

Hoitajan yksipuolisella Sanelupolitiikalla ja lapsen vahingoista 200 askelta taaksepäin ja rangaistus - ajattelutavalla kyllä tulee varmasti mehevä kakkariita .

Mutta oikeasti, ei milläään pahalla.. jos lapsesi on kakannut pottaan jo vuoden, luulisi että vahingot ovat jo vähissä? Ja jos kakkarytmi on ollut aina tuo sama, sulla on sitten ollut potta joka kerta mukana? Mitä SE opettaa lapselle?

Ja kuinka pitkään vielä ajattelit sitä pottaa kuljettaa mukana?

Me ainakin käymme kävelyllä ja puistoissa silloinkin kun sataa. Onnistuisiko se potalla istuminen sateella? Luulisin että olisi varmaan aika epämukavaa, sade housut nilkkoihin ja potaille.. En ymmärrä, en ikinä ole pottaa tarvinnut ulkona, enkä tule ottamaankaan. Kuivaksi opetteleville on varalle vaippa laitettu. Ja ei siihen tarvitse lorottaa, voi sanoa että yritä jaksaa pidättää, kohta mennään sisälle...

iita - marille halaus :
- ihanaa, toinen epänormaali lapsi , joka ei jo 2,5 - 3 vuotiaana osaa pidätellä 1,5 - 2 tuntia hätäänsä !!!

Ja viimoselle vieraalle : - juuri noin . omana lapsenikin kakkarytmi olisi se ,e ttä hätä on klo 10-11 , ainakin koti-oloissa . Käytännössä juuri ulkoilun aikaan...
Mutta - lapsenhan täytyy osata kakata hoitotädin kello mukaan sopivaan aikaan - kuten täällä on ystävällisesti opastettu.
Tai sitten pitää vaippoja hamaan rippikouluikään saakka, ettei vaan tulee yhtään hoitotädille hankalaa vahinkoa.
Vaikka kotona oltaisiinkin jo yötkin ilman vaippaa ...

PPH ei olisi aiemminkaan (muidenkin lasten osalta) halunnut aloittaa kuivaksiopettelua , koska 'hän voi joutua pesemään matot jos ja kun tulee vahinko' - siis sisällä.
Niinpä ...
Ammativalintakysymys.
Olen ihan eri linjoilla tuon suhteen , että lapsi oppisi kuivaksi olemalla vaipoissa.
Jos vaippa on - niin siihen lorotellaan huoletta .

Hoitajan yksipuolisella Sanelupolitiikalla ja lapsen vahingoista 200 askelta taaksepäin ja rangaistus - ajattelutavalla kyllä tulee varmasti mehevä kakkariita .

Joku lorottaa, toinen ei. Meillä on päästy kuivaksi vaipankin kanssa. Ja nt toisaan on jäämässä pois aivan kokonaan.

Maomao : - ei me kotona olla puistoissa tuohon aikaan - kotona tai korkeintaan omalla takapihalla . Eli pottaa ei tarvita mukaan... Kylässäkin lapsi on sanonut kyllä hätänsä ja käynyt potalla siellä.
Ei ainakaan mun lasta voi pakottaa 'nyt menete ja teet kakan' - vaan kun hänellä on hätä hän menee itse potalle ja tekee asiansa.
Tämä toimii ihan hyvin .

Pottaa kyllä kuljetan VARAN VUOKSI mukana vielä vaikka kuinka kauan - ainakin siellä auton takakontissa. Ei siitä vaivaa ole. Eikä varautuminen minusta mihinkään opeta. Eikä sitä usein tarvita - ja jos tarvitaan yleensä pissailuun. Kaikissa julkisissa vessoissa tai kyläpaikoissa kun ei ole pottia.
On meillä varalta vaihtopikkuhousutkin mukana.
Eikä sekään mihinkään opeta tai kehoita.

Ja juups - lapseni on siinäkin jälkeenjäänyt (verrattuna muiden vastaajien superlapsiin) ettei oikein suostu vielä pöntölle .

Kokeiles ihan huviksesi joskus olla neljän 2,5-3-vuotiaan kanssa puistossa ja mieti sitten kuinka siellä potatat jne. yhtä lasta.. :) Ymmärrän hyvin miksi pph menee mieluummin leikkipuistoon kuin omaan pihaan - yleensä puistot ovat aidattuja alueita joissa neljänkin lapsen vahtiminen on helpompaa, lisäksi voi olla paikalla muitakin lapsia. Oma piha voi olla vaarallinenkin (autotiet ehkä lähellä jne. ja sen pihan laittaminen leikkikuntoon kallista).

Sinuna keskustelisin tästä vessa-asiasta vielä ja siitä, kuinka lapsesi vessahätä on tunnistettavissa etukäteen.

Puistossa on roskiksia - ja johonkin ne koirankakatkin kai laitetaan ?
Eli potan voinee tyhjentää Bioskapusiin tms , ja laittaa roskiin ?
Tai jos hoitajalle on niin vaikeaa lapseni hoitaminen - voi laittaa koko homman muosipussiiin ja minä hoidan illalla itse.

Kiitos asialliselle perhepäivähoitajalle mielipiteestä, mukava kuulla että järkeviäkin ihmisiä on !

Lapseni on jo kuukauden ollut yökuivakin , eikä kotona viikonloppuina tai iltoina ole KOSKAAN mennyt kakkaa housuun yli vuoteen .

PPH on ulkona puistossa JOKA päivä 1,5 - 2 tuntia. Omalle pihalleen PPH ei suostu leikkivälineitä hommaamaan, joten siellä ei voi ulkoilla.

Aikuisenkin on kyllä kakkahädän yllättäessä pidättelyajaksi vaikkapa 1,5 tuntia pitkä. Luulen että moni kirjoittajistakin mieluusti painuu kakoilleen 10-15 minuuttia hädän yllätetettyä. Mutta vaatii taas 2,5 vuotiaalta lapselta jotain muuta ?

Saako kysyä minkä ikäsisinä kirjoittajien lapset ovat heidän katsomallaa tavalla 'kuivia' eli osaavat pidätellä 1,5 tuntia hätäänsä ? Ja aina ? 7 vuotiaanako - ja siihen asti pidetään vaippaa ?
Varmasti näin tulee käymäänkin - jos pitää ajatella hoitajan , eikä lapsen parasta.

Kuivaksi opetteluvaiheeseen kuuluu vahinkoja , siihen pitää hoitajankin sopeutua ja varustautua. Jos kohta on hoitajaksi ryhtynyt.

elä ny puolustele lastasi tolleen,jos se ei pärjää pph:n kanssa puistossa niin vaippa siksi aikaa puistoon.puistosta ei kai liene pitkä matka hoitajan kotiin johon voivat mennä jos lapsesi kertoo,osaako edes sanoa että kakattaa,että on hätä.täysin kuiva ja vaipatta pärjäävä lapsi osaa pisättää sen aikaa että ehtii vessaan.
ymmärrän pph:n kannan asiaan myös koska itse toimin hoitajana.vaikka asumme omakotitalossa ja ulkoilemme vaan omalla pihalla niin kyllä mun melkein kuivalla hoitomuksulla on vaippa ulkona

Alkuperäinen kirjoittaja jhny:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Tämän luettuani - onneksi lapseni ei oo pph:lla...

ai meinaatko että ne siellä päiväkodissa antaa lapsena kakkailla housuun jos ei osaa pidättää?vaippa menee ja hätäseen jalkaan jos ei osaa

Juu onneksi mun lapsi ei oo päiväkodissakaan. viime syksynä vein sinne viittä vaille kuivan 2vuotiaani ja niiden 5kk aikana jotka oli päiväkodissa, alkoi uudelleen pissata housuun ja laittoivat sit lapselle vaipat. Ja syynä ilmeisesti vaan se että eivät ehdi käyttää potalla kuin potatusaikana ja lapsen olis pitäny päästä useammin. tänä keväänä oli jo se tilanne ettei lapsi käyny ees kotonakaan potalla kun päiväkodissaki piti vaippaan päästää. Huhtikuun puolivälissä otin lapsen pois päiväkodista (jäin eka sairaslomalle ja nyt oon äitiyslomalla) ja muutamassa viikossa lapsi oppi täysin kuivaksi ja nyt vielä yökuivaksikin. Kauankohan lie olis menny kuivaksi oppimiseen jos sen olis pitäny jäädä päiväkotihoitoon vielä...

Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
miks pitää ap:ta nyt tässä ketjussa ns. "herjata"? mielestäni asia menee niin jos ap:n lapsi on oppinut kuivaksi ja ei kakkaa vaippaan niin sillä siisti! ja jos ap ei halua että hänen lapselleen laitetaan vaippa niin miks työ muut änkytätte vastaan?? jokaisella on toki mielipiteensä mutta tuokin asia nyt luulis olevan päivän selvää! mut ei näille palstalaisille ole mikään päivän selvää! tietäähän tän kaksplus palstan, kun kysyt jotain niin saat paskaa niskaan!

kyse nyt ei ole siitä että ap:ta herjataan, tai en minä ainakaan. Mutta kyllähän aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että jos hoitajalla on useampi lapsi hoidettavanaan ei hän voi keskittyä vain ja ainoastaan yhteen lapseen. Ap:n kannattaisi kysyä hoitajalta miten hän tähän asti on asian kanssa toiminut jos jollekulle puistossa vessahätä yllättää. Toiseksi kysyä osaako lapsensa ilmoittaa hädästään, tosiaan ei hoitaja voi olla koko ajan yhdeltä kyselemässä asiaa kun on niitä muitakin huomioitavia. Mites muiden samanikäisten hoitolasten kanssa siellä toimitaan? Ja tuokin että jos pari kertaa on kakkavahinko sattunut niin se nyt ei maailmaa kaada, seKIN kuuluu kuivaksi opetteluun enkä nyt tuon takia edes nostaisi asiasta numeroa. Jos kakkavahinko tapahtuu lähes päivittäin niin sitten olisi syytä pohtia sitä seikkaa että lapsen annettaisiin tosiaan rauhassa istuksia potalla ennen ulkoilua. Kakkahätä on myös asia jota ei pitäisi joutua pidättelemään 2 tuntia, se nyt ei ensinkään ole terveellistä jatkuvasti ihan samoin kun sen pumpan pidätteleminen :D Minusta vain kuulostaa että ap tekee tästä turhan suuren numeron ymmärtämättä sitä että on eri asia hoitaa yhtä lasta kuin viittä. Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka kaukana pph ulkoilee lasten kanssa kotoaan? Että kaukanako se vessa on? Ja eikös kukaan ole kuullut "puskapissimisestä"? Sitä ne pph:t ja muut puistotädit tekevät ilman POTTAA! Siinä olen samoilla linjoilla ettei semmosta pottaa perässä tarvitse laahata, kautta aikain on lapsia pissitetty puskaan!

Alkuperäinen kirjoittaja jhny:
Tämän luettuani - onneksi lapseni ei oo pph:lla...

ai meinaatko että ne siellä päiväkodissa antaa lapsena kakkailla housuun jos ei osaa pidättää?vaippa menee ja hätäseen jalkaan jos ei osaa

Juu onneksi mun lapsi ei oo päiväkodissakaan. viime syksynä vein sinne viittä vaille kuivan 2vuotiaani ja niiden 5kk aikana jotka oli päiväkodissa, alkoi uudelleen pissata housuun ja laittoivat sit lapselle vaipat. Ja syynä ilmeisesti vaan se että eivät ehdi käyttää potalla kuin potatusaikana ja lapsen olis pitäny päästä useammin. tänä keväänä oli jo se tilanne ettei lapsi käyny ees kotonakaan potalla kun päiväkodissaki piti vaippaan päästää. Huhtikuun puolivälissä otin lapsen pois päiväkodista (jäin eka sairaslomalle ja nyt oon äitiyslomalla) ja muutamassa viikossa lapsi oppi täysin kuivaksi ja nyt vielä yökuivaksikin. Kauankohan lie olis menny kuivaksi oppimiseen jos sen olis pitäny jäädä päiväkotihoitoon vielä...

En olisi kuiteskaan tuota mieltä asiasta etteivät muka ehdi käyttää vessassa.lapsesi reagoi psyykkisesti hoitoon ja hoidon aloitukseen että näin kävi.vaihe olisi mennyt luultavasti ohi,en syyttäisi ainakaan hoitopaikkaa tällaisissa asioissa vaan katsoisin peiliin.
ja sitäpaitsi lapsi osaa itsenäisesti mennä vessaan kun sitä pissattaa,ei sitä tarvi käskeä,silloin lapsi on täysyn kuiva ja vaipaton,sama koskee myös yöllä,lapsi on yökuiva kun sitä ei tarvii herättää pissalle vaan se herää itse hätään

Alkuperäinen kirjoittaja marjo:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
miks pitää ap:ta nyt tässä ketjussa ns. "herjata"? mielestäni asia menee niin jos ap:n lapsi on oppinut kuivaksi ja ei kakkaa vaippaan niin sillä siisti! ja jos ap ei halua että hänen lapselleen laitetaan vaippa niin miks työ muut änkytätte vastaan?? jokaisella on toki mielipiteensä mutta tuokin asia nyt luulis olevan päivän selvää! mut ei näille palstalaisille ole mikään päivän selvää! tietäähän tän kaksplus palstan, kun kysyt jotain niin saat paskaa niskaan!

kyse nyt ei ole siitä että ap:ta herjataan, tai en minä ainakaan. Mutta kyllähän aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että jos hoitajalla on useampi lapsi hoidettavanaan ei hän voi keskittyä vain ja ainoastaan yhteen lapseen. Ap:n kannattaisi kysyä hoitajalta miten hän tähän asti on asian kanssa toiminut jos jollekulle puistossa vessahätä yllättää. Toiseksi kysyä osaako lapsensa ilmoittaa hädästään, tosiaan ei hoitaja voi olla koko ajan yhdeltä kyselemässä asiaa kun on niitä muitakin huomioitavia. Mites muiden samanikäisten hoitolasten kanssa siellä toimitaan? Ja tuokin että jos pari kertaa on kakkavahinko sattunut niin se nyt ei maailmaa kaada, seKIN kuuluu kuivaksi opetteluun enkä nyt tuon takia edes nostaisi asiasta numeroa. Jos kakkavahinko tapahtuu lähes päivittäin niin sitten olisi syytä pohtia sitä seikkaa että lapsen annettaisiin tosiaan rauhassa istuksia potalla ennen ulkoilua. Kakkahätä on myös asia jota ei pitäisi joutua pidättelemään 2 tuntia, se nyt ei ensinkään ole terveellistä jatkuvasti ihan samoin kun sen pumpan pidätteleminen :D Minusta vain kuulostaa että ap tekee tästä turhan suuren numeron ymmärtämättä sitä että on eri asia hoitaa yhtä lasta kuin viittä. Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka kaukana pph ulkoilee lasten kanssa kotoaan? Että kaukanako se vessa on? Ja eikös kukaan ole kuullut "puskapissimisestä"? Sitä ne pph:t ja muut puistotädit tekevät ilman POTTAA! Siinä olen samoilla linjoilla ettei semmosta pottaa perässä tarvitse laahata, kautta aikain on lapsia pissitetty puskaan!

Ja unohtui sanoa etten usko että hoitaja tahallaan antaa lapsen kakata pöksyynsä eli selvästi tuntuisi siltä ettei lapsi osaa ilmaista kakkahätäänsä. Miten lapsi kotona asian ilmaisee, sekin olisi hyvä kertoa hoitajalle jotta osaa toimia. Toisaalta onko se housuvaippa ensinkään niin paha asia väliaikaisesti kunnes lapsi osaa asiansa ilmaista? Lapsellekin voi selittää asiaa, ei ne tyhmiä ole...vaikka olet jo iso niin laitetaan varmuuden vuoksi vaippa ulos niin ei ole inhottava olla märillä housuilla...

Ja syynä ilmeisesti vaan se että eivät ehdi käyttää potalla kuin potatusaikana ja lapsen olis pitäny päästä useammin.

Oho :o
En tiedä miten yleinsä päiväkodeissa homma toimii mut itse olin vuosia sitten päiväkodissa töissä ja me pissatettiin aina aamupalan jälkeen, uloslähtiessä, sisälle tullessa, nukkumaan mennessä, herätessä lapset olipa hätä tai ei ja sen lisäksi meistä ryhmän kolmesta hoitajasta ihan varmasti ehti aina yksi pissattamaan kesken leikkien sitä joka viesti hädästään koska edelleen ryhmään jäi kaksi hoitajaa valvomaan leikkejä yhden mennessä lapsen kanssa vessaan.
Ihan yhtälailla takapuolen pesulle lähti yksi hoitajista lapsen kanssa heti kun huomattiin kenellä oli ehtinyt vaippaan asti..
Enemmän mä ihmettelen miten pph:t pystyy samaan, hatun nosto heille.
Itse en pystyisi yksin pyörittämään usean hoitolapsen kanssa arkea, myönnän.. omien kanssa ei minusta ole niin tarkkaa mutta jos hoitajan vastuulla on toisten lapset niin ei isompiakaan voi jättää hetkeksikään ilman valvontaa edes hoitajan kotipihalle siksi aikaa kun vie yhden sisälle vessaan..

Yhteistyössä