Pph ja nirso lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
kaikki kasvikset, marjat ja hedelmät menee... eipäs ku hetkinen, 4v ei tykkää tomaatista, ei ole koskaan oikein tykännyt, mutta ei ole mikään pakkokaan :)

Ettei vain olisi kuitenkin siskosi syöttänyt salaa lapselleen sosetta? Tai opettanut lapselleen, että tomaatti on hyi pahaa? Mistä arvelet tämän johtuvan?

Voi helvattu :(
Asia on kyllä niin ettei lasta saa pakottaa syömään väkisin!!!
Lasta ei myöskään saa pitää koko päivää nälässä!!!
Haloo hei, tässä puhutaan nyt lapsen (oli nirso tai ei) oikeudesta!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja sano:
Tää on kyllä sellanen aihe, että täällä tykkää kamalasti päteä nämä joilla ei ole nirsoista lapsista edes kokemusta. Samoin, nämä jotka pakottamalla saavat lapsensa syömään mitä vain, ja ah, kylläpä lapsi syö mitä vain. Totta mooses syö, ku pakotetaan. Sit ku ite saavat valita, ni huomaatte kuinka rajoittunut se ruokailu on. Puuroa ei syö ku kotona piti aina syyä, juustoa yökkii, ku äiti aina pakotti maistamaan... Hohhoijaa.

Ehkä me nirsojen lasten vanhemmat emme edes enää kuulu tähän ketjuun. =) Onneksi täällä on ollu paljon asiaakin, mutta nämä lautanen tyhjäksi äidit ja pakottajat ovat itse niin neuroottisia etteivät näe ongelmaa missään muussa kuin meidän nirsojen tavassa..vielä.. Katotaan kumman lapset syö paremmin sitte ku ovat isoja.. Veikkaampa että näiden jotka ei ole pakottaneet.

Mä saatoin antaa väärän kuvan =) Ymmärrän, että nirsoja lapsia on, mutta väittäisin, että lapsen on annettava nirsoilla eikä siitä pidä tehdä numeroa oli keinot sitten kovat tai pehmeät :D Ja että usein nirsoilun alkusyy on joku ihan muu ku ruoka, esim stressi tai sairaus. Eli en katso automaattisesti nirsoilevan lapsen äitiä pahalla ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Vattu vaan:
Voi helvattu :(
Asia on kyllä niin ettei lasta saa pakottaa syömään väkisin!!!
Lasta ei myöskään saa pitää koko päivää nälässä!!!

:D Kiitos, tämä on asiaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
kaikki kasvikset, marjat ja hedelmät menee... eipäs ku hetkinen, 4v ei tykkää tomaatista, ei ole koskaan oikein tykännyt, mutta ei ole mikään pakkokaan :)

Ettei vain olisi kuitenkin siskosi syöttänyt salaa lapselleen sosetta? Tai opettanut lapselleen, että tomaatti on hyi pahaa? Mistä arvelet tämän johtuvan?

Niin. Miksi mun nirso maakarin pitäisi syödä porkkanaraastetta tai pojan sieniä?

Mä olen varmaan sen niille jotenkin opettanut (vaikka itse pidän ylikaiken porkkanaraasteesta ja sienistä ).
:'(

Tää on kyllä sellanen aihe, että täällä tykkää kamalasti päteä nämä joilla ei ole nirsoista lapsista edes kokemusta. Samoin, nämä jotka pakottamalla saavat lapsensa syömään mitä vain, ja ah, kylläpä lapsi syö mitä vain. Totta mooses syö, ku pakotetaan. Sit ku ite saavat valita, ni huomaatte kuinka rajoittunut se ruokailu on. Puuroa ei syö ku kotona piti aina syyä, juustoa yökkii, ku äiti aina pakotti maistamaan... Hohhoijaa.

Ehkä me nirsojen lasten vanhemmat emme edes enää kuulu tähän ketjuun. =) Onneksi täällä on ollu paljon asiaakin, mutta nämä lautanen tyhjäksi äidit ja pakottajat ovat itse niin neuroottisia etteivät näe ongelmaa missään muussa kuin meidän nirsojen tavassa..vielä.. Katotaan kumman lapset syö paremmin sitte ku ovat isoja.. Veikkaampa että näiden jotka ei ole pakottaneet.

Mä saatoin antaa väärän kuvan =) Ymmärrän, että nirsoja lapsia on, mutta väittäisin, että lapsen on annettava nirsoilla eikä siitä pidä tehdä numeroa oli keinot sitten kovat tai pehmeät :D Ja että usein nirsoilun alkusyy on joku ihan muu ku ruoka, esim stressi tai sairaus. Eli en katso automaattisesti nirsoilevan lapsen äitiä pahalla ;)

No mutta itsehän juuri sanoit, ettei lapsi luonnostaan nirsoile, vaan kun antaa lapselle aina hyvässäs seurassa maittavaa ruokaa, niin kaikki kelpaa kyllä koska lapsi on luonnostaan utelias eikä nirso. :D

Mä kyllä edelleen ihmettelen, että mitä tapahtuu jos sun lapsesi jonain päivänä rakastuukin suklaaseen ja haluaa syödä vain sitä eikä ollenkaan oikeaa ruokaa.... :)

Tää on kyllä sellanen aihe, että täällä tykkää kamalasti päteä nämä joilla ei ole nirsoista lapsista edes kokemusta.

Meillä on käynyt kylässä pojan päiväkotikaveri, joka on hyvin nirso syömisistään (tyyliin nakkienkin pitää olla tietyn merkkisiä...). Ollessaan meillä (yökylässä ) söi ihan normaalia ruokaa, hieman vähemmän kylläkin kuin meidän suursyömäri. Ja saman tien kun äiti tuli hakemaan (oltiin just syömässä ), loppui syöminen kuin seinään, sitten ei enää kelvannut mikään. Leipä ja maito oli ainoa mikä uppos... Kerroin äidille, mitä meillä oli syöty tuon vuorokauden aikana ja hieman loksahti suu auki...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Voi elämä taas näitä valopäitä.. Periksi annetaan joka tilanteessa; "ei meidän pirkko-jannican tarvi pahaa ruokaa syödä, jos pirkko-jannica haluaa niin kyllä pirkko-jannicalle on annettava jäätelöä ruuan sijaan... Ja jos paha hoitotäti sanoo että pirkko-jannican pitää syödä pahaa keittoa niin se on maailman pahin asia ja sitten pirkko-jannica ei syö mitään. Kotona äiti antaa sitten pirkko-jannicalle leipää ja jäätelöä ja tekee vielä pirkko-jannican isoveljelle, jussi-cimi-kullerolle, muusia ja perheen isille jauhelliha kastiketta"...
Ja sitten ihmetellään mistä näitä suklaata ruuaksi mussuttavaia limsaa litkiviää teinejä oikein sikiää.. Se on niiiiin ihanaa että 16 vuotiaana pirkko-jannica painaa 200kg ja hampaat tippuu suusta (koska niitä ei voi harjata kun ei pirkko-jannica halua)...

AAAAAARRRRGGGG!!!!

Meidän nirsolle "pirkko-jannicalle" ei kyllä kelpaa nuo mainisemasi herkutkaan. Lisäksi lapsi on alipainoinen koska syö niin niukasti. Suurin syy meidän lapsen nirsoilulle on siinä, että ruoka tuntuu ikävälle lapsen suussa ja aiheuttaa helposti oksennusrefleksin laukeamisen. Hapokkaat hedelmät taas kirvelevät kovasti jne. Lapseni haluaisi esim. kovasti syödä viinirypäleitä, koska ne näyttävät hänestä hyville ja muut lapset syövät niitä ja puhuvat niiden olevan hyviä. Hän tyytyy kuitenkin vain nuoleskelemaan rypälettä varovasti, koska se happamuus on liikaa.

Näissä ruokakeskusteluissa kannattaa muistaa se, että kaikki lapset eivät nirsoile sen takia, että on olemassa jälkkäriä ja limsaa ja lapsi haluaisi elää vain niillä. Nirsoilu ei aina myöskään johdu siitä, että lapsella on lepsut ja periksiantavat vanhemmat. Kaikki eivät saa kaikkea alas vaikka kuinka yrittävät ja nirsoilu ei aina ole lapsen oma valinta. Joskus se jopa harmittaa lasta itseäänkin ettei kykene syömään sitä mitä kaikki muut.

Ja esim. yliherkän suutuntuman takia nirsoilevan lapsen pakottaminen syömään tai nälässä pitäminen sen takia, että joku ruoka ei mene alas, on väkivaltaa. Lapsi ei voi sille mitään että hänen suuhunsa koskee tiettyjä ruoka-aineitä syödessä. On melko kamalaa jos esim. hoidossa pakotetaan syömään vaikka se aiheuttaisi kipua ja huonon olon. Lapsen nirsoilu ei aina ole temppuilua ja mielestäni lapsella on oikeus tulla kuulluksi myös syömisasioissa. Aikuisen ei kuulu näyttää valtaansa pakottamalla toinen syömään. Ei missään tilanteessa.

Nälkäinen lapsi ei nirsoile. Miettikääpä itsekin.. Nälkäinen lapsi voi nirsoilla silloin, kun tietää sen tuottavan tulosta (kuten ap:n lapsi, hänhän tietää että kieltäytymisestä seuraa leipää ja maitoa). Oikeasti nälkäinen lapsi syö vaikka kylmää kaurapuuroa ilman suolaa.

Ongelma nyky-yhteiskunnassa on se, että kaikkea on tarjolla liikaa.. Vai luuletteko että jossain Haitissa tai Darfurissa on nirsoja lapsia? "Äiti emmä tänään taho riisiä" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Öhh? Nirsoilu liittyy usein aluksi johonkin ihan muuhun ku itse ruokaan. Mun tytöllä on ollu yksi kausi ku tuntu siltä, ettei syönyt mitään. En pakottanu syömään, mutta kyllä se vähän tuntu musta pahalta kun ei mikään mennyt alas. Liittyikin loppuen lopuksi ihan muihin asioihin kun ruokaan ja meni ohi itsekseen. Sen sijaan jos olisin lähtenyt pakottamislinjalle niin saisin jatkaa koko loppuelämäni.

Lukisit vähän tarkemmin mitä mä kirjotan, jooko? Ei nirsoilu tarkoita sitä, että vanhemmilla on ruokaneurooseja, mutta se, että pakottaa lapsen väkisin syömään, on merkki jonkinasteisesta ongelmasta syömisen kanssa. Siis aikuisella.

Lainaus tekstistäsi:
"Lapset tykkäävät lähes kaikista ruoista; heitä ei tarvitse opettaa tykkäämään jostakin. He lähestyvät ennakkoluulottomasti kaikkea sellaista mitä muukin perhe syö. Sen sijaan sinä voit opettaa heille, että tuo tai tuo on pahaa ruokaa. Näin sinä olet tehnyt...." Perään jatkoit kyllä pakottamisesta, mutta tuossa sanot ihan selkeästi että mielestäsi vanhemmat opettavat lapselle mikä ruoka on pahaa.

Lue itse tarkemmin, mitä olet kirjoittanut.

Puhuin sille henkilölle, joka pakottaa lapsensa syömään ja lahjoo heitä jälkkärille; sen tyypin mielestä tämä on ihan ok eivätkä hänen lapsensa ole erityisen nirsoja.

Eli siis edelleen SINÄ olet lukenut huolimattomasti.

Edelleen olen samaa mieltä. Lapset eivät mene pilalle siitä, että heidät laitetaan maistamaan kaikkea useampaankin otteeseen eivätkä ne mene pilalle siitä, että syövät joskus jotain muuta kuin lempiherkkuruokaansa. Eivätkä lapset varsinkaan mene rikki vaikka niitä vähän lahjoisikin esim. jälkkärillä.

Juurihan tuolla arvelit nirsoilun johtuvan siitä että äiti on opettanut lapselle että ruoka on pahaa tai että tälle on vauvana syötetty sosetta. Ja annoit ymmärtää että se on pahasta.

On lastensuojelu immeinen sanonu, että ruokaa tarjotaan ja jos ei kelpaa, niin seuraava ruoka sitten kun sen aika on. Ja samaa ruokaa tarjotaan mitä muutkin syö, eli ei aleta monia ruokia tekemään, sen takia, kun lapsi ei nyt vaan tykkää siitä mitä muut syö. Lapsi syö kun nälkä tulee! Näin mulle kerrottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi elämä taas näitä valopäitä.. Periksi annetaan joka tilanteessa; "ei meidän pirkko-jannican tarvi pahaa ruokaa syödä, jos pirkko-jannica haluaa niin kyllä pirkko-jannicalle on annettava jäätelöä ruuan sijaan... Ja jos paha hoitotäti sanoo että pirkko-jannican pitää syödä pahaa keittoa niin se on maailman pahin asia ja sitten pirkko-jannica ei syö mitään. Kotona äiti antaa sitten pirkko-jannicalle leipää ja jäätelöä ja tekee vielä pirkko-jannican isoveljelle, jussi-cimi-kullerolle, muusia ja perheen isille jauhelliha kastiketta"...
Ja sitten ihmetellään mistä näitä suklaata ruuaksi mussuttavaia limsaa litkiviää teinejä oikein sikiää.. Se on niiiiin ihanaa että 16 vuotiaana pirkko-jannica painaa 200kg ja hampaat tippuu suusta (koska niitä ei voi harjata kun ei pirkko-jannica halua)...

AAAAAARRRRGGGG!!!!

Meidän nirsolle "pirkko-jannicalle" ei kyllä kelpaa nuo mainisemasi herkutkaan. Lisäksi lapsi on alipainoinen koska syö niin niukasti. Suurin syy meidän lapsen nirsoilulle on siinä, että ruoka tuntuu ikävälle lapsen suussa ja aiheuttaa helposti oksennusrefleksin laukeamisen. Hapokkaat hedelmät taas kirvelevät kovasti jne. Lapseni haluaisi esim. kovasti syödä viinirypäleitä, koska ne näyttävät hänestä hyville ja muut lapset syövät niitä ja puhuvat niiden olevan hyviä. Hän tyytyy kuitenkin vain nuoleskelemaan rypälettä varovasti, koska se happamuus on liikaa.

Näissä ruokakeskusteluissa kannattaa muistaa se, että kaikki lapset eivät nirsoile sen takia, että on olemassa jälkkäriä ja limsaa ja lapsi haluaisi elää vain niillä. Nirsoilu ei aina myöskään johdu siitä, että lapsella on lepsut ja periksiantavat vanhemmat. Kaikki eivät saa kaikkea alas vaikka kuinka yrittävät ja nirsoilu ei aina ole lapsen oma valinta. Joskus se jopa harmittaa lasta itseäänkin ettei kykene syömään sitä mitä kaikki muut.

Ja esim. yliherkän suutuntuman takia nirsoilevan lapsen pakottaminen syömään tai nälässä pitäminen sen takia, että joku ruoka ei mene alas, on väkivaltaa. Lapsi ei voi sille mitään että hänen suuhunsa koskee tiettyjä ruoka-aineitä syödessä. On melko kamalaa jos esim. hoidossa pakotetaan syömään vaikka se aiheuttaisi kipua ja huonon olon. Lapsen nirsoilu ei aina ole temppuilua ja mielestäni lapsella on oikeus tulla kuulluksi myös syömisasioissa. Aikuisen ei kuulu näyttää valtaansa pakottamalla toinen syömään. Ei missään tilanteessa.

Sun lapsesi syömättämyyten ei ole syynä nirsous vaan sairaus.

Alkuperäinen kirjoittaja ls-immeinen kertoi:

On lastensuojelu immeinen sanonu, että ruokaa tarjotaan ja jos ei kelpaa, niin seuraava ruoka sitten kun sen aika on. Ja samaa ruokaa tarjotaan mitä muutkin syö, eli ei aleta monia ruokia tekemään, sen takia, kun lapsi ei nyt vaan tykkää siitä mitä muut syö. Lapsi syö kun nälkä tulee! Näin mulle kerrottiin.

Näinhän se on. Miksi sitten lapselle ei anneta hoidossa ruualla leipää tai jälkiruokaa, jos muutkin ne saavat?

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Näinhän se on. Miksi sitten lapselle ei anneta hoidossa ruualla leipää tai jälkiruokaa, jos muutkin ne saavat?

Koska lapsikin osaa pelata valtapeliä. Pienikin lapsi huomaa, että jos jätän ruoan syömättä, niin saan jälkkärin tai leivän. Ja miksi ihmeessä sitten söisikään ruokaa, kun voi syödä vain leivän, jälkkäriä ja maitoa?

Nälkäinen lapsi ei nirsoile. Miettikääpä itsekin.. Nälkäinen lapsi voi nirsoilla silloin, kun tietää sen tuottavan tulosta (kuten ap:n lapsi, hänhän tietää että kieltäytymisestä seuraa leipää ja maitoa). Oikeasti nälkäinen lapsi syö vaikka kylmää kaurapuuroa ilman suolaa.

Nirso lapsi ei syö vaikka olisi nälkä. Kun on nälkä riittävän kauan, elimistön normaali nälkätuntemus häviää ja lapsi voi olla syömättä päiväkausia.

Nirsolla lapsella energiansaannin turvaaminen on kaikkein tärkeintä.

Nirso lapsi ei syö vaikka olisi nälkä. Kun on nälkä riittävän kauan, elimistön normaali nälkätuntemus häviää ja lapsi voi olla syömättä päiväkausia.

Mä olen ihan aikuisten oikeasti nähnyt kaksi nirsoa lasta jotka eivät edes enää aistineet nälkää. Molemmat oli yli 10 vuotiaita, vaikka näyttivät ennemmin ekaluokkalaisilta ilman rasva kerrosta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Koska lapsikin osaa pelata valtapeliä. Pienikin lapsi huomaa, että jos jätän ruoan syömättä, niin saan jälkkärin tai leivän. Ja miksi ihmeessä sitten söisikään ruokaa, kun voi syödä vain leivän, jälkkäriä ja maitoa?

Pelaa, jos aikuinen alkaa peliin mukaan. Ja jos on tarvetta tuollaiseen pelailuun, on alkuperäinen ongelma jossain muualla. Meillä esim. ei ole koskaan pakotettu syömään yhtään mitään eivätkä lapsemme tosiaankaan elä pelkällä leivällä tai jälkiruuillla.

Mä vielä kerran selvennän tätä mun pointtiani.

Eli mä en ole sitä mieltä, että lapsen pitäisi syödä kolme lautasellista oksettavaa kalansisälmyspuuroa, mutta mä olen sitä mieltä että kun puhe on normaalista ruoasta, niin sitä on maistettava. Kunnolla. Eikä riitä, että on eilen maistanut jo. Mä olen sitä mieltä, että kasviksia tulee syödä myös eikä meilläkään saa leipää ennenkuin puolet ruoasta on syöty. Muuten muksut eläisivät pelkällä leivällä.

Meillä on lähes jokaisen lämpimän aterian jälkeen jälkkäri ja sitä saa kun on syönyt ruokansa. Luonnollisestikaan en laita 2veen lautaselle kuutta perunaa, vaan sen mukaan mitä lapsi yleensä syö. Uutta kastiketta en kippaa puolilleen, vaan laitan ensin vain vähän. Mutta sitäkin pitää maistaa. Jos ruoka ei kelpaa, niin sitten voi poistua pöydästä, mutta silloin ei myöskään saa jälkiruokaa.

Ja ei, mä en edelleenkään usko että mä aiheuttaisin tällä lapsilleni traumoja tai syömishäiriöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

AAAAAARRRRGGGG!!!!

Sun lapsesi syömättämyyten ei ole syynä nirsous vaan sairaus.

Lääkärimme mielestä ei välttämättä ole. Ihmiset ovat erilaisia siinä, miten herkästi suu tuntee. Joskus luin tutkimuksesta, jossa esittettiin, että nirsous saattaa joissakin tapauksissa olla seurausta poikkeuksellisen herkästi tuntevasta suusta. Herkkä suu ei kuitenkaan tarkoita sairautta.

Mahtaakohan näitä nirsoja lapsia olla paljon esim. vaikka tuolla Haitilla tai Afrikassa? Äidit pyytää avustusteltalta vain tietyn valmistajan basmatiriisiä kun lapsi ei suostu muuta syömään...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Pelaa, jos aikuinen alkaa peliin mukaan. Ja jos on tarvetta tuollaiseen pelailuun, on alkuperäinen ongelma jossain muualla. Meillä esim. ei ole koskaan pakotettu syömään yhtään mitään eivätkä lapsemme tosiaankaan elä pelkällä leivällä tai jälkiruuillla.

Eli sun mielestä pitäisi antaa lapsen syödä vain leipää ja jälkkäriä ja maitoa, niin se oppii syömään kaikkea muutakin?

Yhteistyössä