Pph ja nirso lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Miten päin se pitäisi sitten tehdä jos tilanne on esim. sama kuin ap:n lapsella, että hän ei syö mitään kasviksia? Millä saat sellaisen lapsen mieltämään ne kasvikset ihanaksi herkuksi?

Helppoa. Tekee hyvää ruokaa, tarjoilee sitä mielekkäässä ympäristössä ja syö niitä kasviksia itsekin. Ei tee ruoasta numeroa; ei korosta ruoan terveellisyyttä, hvyyttä tai pahuutta. Kunhan syö yhdessä, nauttii yhdessä, tekee ruokaa yhdessä ja nauttii.

:D Ja jos se ruoka ei sittenkään maistu ihan vain siksi, että lapsi ei tykkää sen mausta? Ai niin, sehän on tietenkin mahdotonta koska sun lapsesi tekee niinkuin sä haluat.

Jos lapsi ei tykkää sen mausta niin jättää syömättä. Yksinkertaista. En mä esim puolisoa pakottaisi syömään pahaa ruokaa. Miksi pakottaisin lapsen?

Jees. Eli jos lapsesi haluaa kohta syödä vain Heseä ja suklaata, niin se on ihan ok sulle. Muistamme tämän. :)

Mä voin kertoa, että vaikka tykkään kasviksista, niin tykkään KOVASTI Hesestä ja suklaastakin. Vaikka meillä kotona oli aina maistuvaa, vaikkakin kasvispainotteista ruokaa.

en nyt jaksanut kaikkea lukea, mutta eikös pph ole samat ruokalistat kuin päiväkodeissakin?!?! tai ainakin pitäisi olla... siis jos ei ole yksityinen??? joten ei sitä perunaa ja kiisseliä joka pvä voi olla tarjolla..

mutta ei nyt kyllä ihan normaalia ole tuollainen ruokanirsoilukaan :/ ja se että sitten annetaan lapsen syödä kokoajan vain sitä mitä haluaa...

Sepä se. Mä käytän mieluummin sitä jälkkäriä apuna, että se lapsi syö niitä kasviksia. Mä en jätä sitä herran huomaan ja toivo, että joinain päivänä se niistä oppii tykkäämään.

Suosittelen sulle keskustelua psykiatrin kanssa. Joko lastenpsykiatrin tai syömishäiriöihin erikoistunutta.

Lapset tykkäävät lähes kaikista ruoista; heitä ei tarvitse opettaa tykkäämään jostakin. He lähestyvät ennakkoluulottomasti kaikkea sellaista mitä muukin perhe syö. Sen sijaan sinä voit opettaa heille, että tuo tai tuo on pahaa ruokaa. Näin sinä olet tehnyt, ja joudut nyt ilmeisesti lahjomaan ja uhkailemaan jotta lapsesi syövät terveellisesti. Sen sijaan minä ja esim siskoni laitamme lapsille terveellistä ruokaa ja he nauttivat sen syömisestä :) Siskon vanhin tykkää kauheasti kokkaamisesta ja syö puolet porkkanoista, kaalista ja parsakaaleista ennen kun ne edes ehtii kypsentää :laugh: Jos tarjolla ei ole kasviksia, hän kysyy omatoimisesti niiden perään. Tälle herralle ei kelpaa pelkkä makaroni ja juustokastike vaikka äitiä tai tätiä väsyttäis ;) Vähintään porkkanaa pitää olla mukana, tai kurkkua ennen varsinaista ateriaa.

Mua ihmetyttää suuresti näissä pph-keskusteluissa se, että miksi pph:lta tunnutaan odottavan ihan eri asioita kuin päiväkodilta. Ihankuin perhepäivähoitajalta olisi jokaisen lapsen kohdalla oikeutettua odottaa samanlaista hoitoa, kuin mitä lapsi kotona saa. Kuinka moni ihan oikeasti odottaa samaa "toimi meidän jokaisen hoitolapsen kohdalla niinkuin me vanhemmat toimimme kotona" -käytöstä päiväkodilta?

Jos se johtaa siihen, että lapsi syö pelkästään jälkkäriä niin sitten tarjolla on aivan liikaa herkkuja ;)

Meillä on liikaa jälkkäriä tarjolla
:ashamed: Mutta se johtuu vain siitä, että itse himoitsen niitä ja sen vuoksi mulla onkin eri taktiikka ruokailun suhteen kuin mulla oli lapsena.

Alkuperäinen kirjoittaja k-ä:
en nyt jaksanut kaikkea lukea, mutta eikös pph ole samat ruokalistat kuin päiväkodeissakin?!?! tai ainakin pitäisi olla... siis jos ei ole yksityinen??? joten ei sitä perunaa ja kiisseliä joka pvä voi olla tarjolla..

mutta ei nyt kyllä ihan normaalia ole tuollainen ruokanirsoilukaan :/ ja se että sitten annetaan lapsen syödä kokoajan vain sitä mitä haluaa...

on niillä listat mut ei niitä tarvitse noudattaa :)

Minkälaista ruokaa te vanhemmat itse syötte, jos lapsesta on tullut noin nirso?? Kyllähän yleensä normaali lapsi (ei allerginen siis) seuraa vanhempien esimerkkiä ja popsii mielellään samaa ruokaa kuin muukin perhe. Kasviksia kehiin jo heti kiinteisiin siirryttäessä niin kyllä maistuu..

Miten päin se pitäisi sitten tehdä jos tilanne on esim. sama kuin ap:n lapsella, että hän ei syö mitään kasviksia? Millä saat sellaisen lapsen mieltämään ne kasvikset ihanaksi herkuksi?

Helppoa. Tekee hyvää ruokaa, tarjoilee sitä mielekkäässä ympäristössä ja syö niitä kasviksia itsekin. Ei tee ruoasta numeroa; ei korosta ruoan terveellisyyttä, hvyyttä tai pahuutta. Kunhan syö yhdessä, nauttii yhdessä, tekee ruokaa yhdessä ja nauttii.

:D Ja jos se ruoka ei sittenkään maistu ihan vain siksi, että lapsi ei tykkää sen mausta? Ai niin, sehän on tietenkin mahdotonta koska sun lapsesi tekee niinkuin sä haluat.

Jos lapsi ei tykkää sen mausta niin jättää syömättä. Yksinkertaista. En mä esim puolisoa pakottaisi syömään pahaa ruokaa. Miksi pakottaisin lapsen?

Jees. Eli jos lapsesi haluaa kohta syödä vain Heseä ja suklaata, niin se on ihan ok sulle. Muistamme tämän. :)

Mä voin kertoa, että vaikka tykkään kasviksista, niin tykkään KOVASTI Hesestä ja suklaastakin. Vaikka meillä kotona oli aina maistuvaa, vaikkakin kasvispainotteista ruokaa.

Mä en oikein hesen ruoaista tykkää. Tumma suklaa on hyvää, mutta en mä sitäkään halua rajattomasti :x Muutaman palan jälkeen jo ähky.

Lapseni tuskin haluaa kohta syödä pelkkää heseä ja suklaata kun hesessä käydään ehkä kerran vuodessa :laugh: Siellä ei ole kovinkaan hyvää ruokaa. Tummaa suklaata saa niin paljon ku haluaa jos olen sitä ostanut. Kuitenkin syö ihan mielellään myös tomaattia sellaisenaan, kaurapuuroa, omenaa, päärynää, papuja, pastaa... Aivan kuten serkkunsakin. Tykkäävät kyllä herkuista, mutta kohtuudella. Tykkäävät ihan tavallisestakin ruoasta ja hedelmät ovat suurinta herkkua mitä tietävät.

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:
hän sanoi, että jotkut lapset osaavat omaehtoisesti rajata ruokavalioaan.

Tässä olen itseasiassa kanssasi samaa mieltä (vaikka muuten en olekaan). Meillä isompi lapsi syö kaikkea hyvällä ruokahalulla paitsi tomaattia, kananmunaa ja herneitä. Nämä kaikki on niitä ruoka-aineita joille isä on ollut pienenä allerginen (ei ole onneksi enää ). Minä en ole allerginen millekään. Tästäkin huolimatta niitä tarjoillaan pojalle... Herne (muuten kuin tuoreena) alkaa pikku hiljaa mennä. Kesällä ihmeteltiin monta viikkoa (kihomatoja yms.) että mikä sillä pojalla on kun pyllyä kutittaa, mutta kun tuoreet herneet jätettiin pois ruokavaliosta, niin kutina hävis saman tien. Eli tämä kolmen ruoka-aineen rajaus ei ole minusta pelkkää sattumaa tai nirsoilua.

Mutta palatakseni asiaann ninaTT onnistui kyllä hyvin minusta tässä: "Terveellisessä ruokavaliossa ei tarvitse olla mitään pahaa tai ikävää. Mä en koskaan syö jotain pahaa sen takia, että se on "terveellistä". En pakota lastakaan assosioimaan terveellistä ja pahaa. Sittenhän ne oppii, että epäterveellinen on hyvää ja kasvikset pahaa.

Tarjolla on lähinnä terveellistä perusruokaa ja herkut ovat minimissään jotta lapsi tottuu oikeanlaisiin suhteisiin niiden välillä, mutta siitä mitä on tarjolla, saa ihan itse valita mitä syö ja kuinka paljon. On ihan suoraa väkivaltaa pakottaa lapsi syömään tai pitää nälässä ja keinotella herkkujen yms kanssa. "

Alkuperäinen kirjoittaja k-ä:

Terveelle lapselle kyllä kunnon ruoka maistuu, jollei sen avulla ole alettu keinottelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

No sitten se ei maistu, mutta saattaa ehkä joskus myöhemmässä vaiheessa maistuakin. Eivät aikuisetkaan kyllä tykkää kaikesta ruuasta eikä siihen auta yhtään se, että syö väkisin pahaa ruokaa.

Ei toki. Mutta kyllä mä pakotan itseni maistamaan uusia ruokia ja uusia makuja. Montakin kertaa. Ja kuten sanoin: mä en ole sitä mieltä, että tarvii syödä iso lautasellinen jotain mistä ei tykkää, vaan että on maistettava kunnolla. Tosin kasvisten kohdalla mä olen sitä mieltä, että jos MIKÄÄN kasvis ei maistu hyvältä, niin kyse ei ole enää makuongelmasta.

Totta, ehkä lapsi on vain oppinut sen, että ruualla voi keinotella, koska aikuiset menevät siihen hommaan mukaan. Lahjovat jälkiruualla, tekevät syömisistä ison numeron jne.

Miksi leikkiä että syöminen ei ole iso numero kun se oikeasti on? Terveellinen ruokavalio on monessa suhteessa tärkein ihmisen elämässä. Johan sitä tarkkaillaan viimeistään teini-iässä hyvin tarkkaan että mitä syödään ja kellä on kilo tai kaksi liikaa painoa. Syöminen on iso numero ja siksi musta on tärkeää opettaa syömään lapsi myös niitä kasviksia tai sellaisia ruokia, mitkä eivät ole suurinta lempparia. Ja jos lapsen lahjonta on kiellettyä, niin kieltäkää nyt herranjestas sentään kaikki tarravihkot ja lelupalkinnotkin.

No meillä myös 4v tyttö joka elää pyhällä hengellä. Ja tässä äiti joka vaatii kyllä että se ruoka-annos syödään mitä laitetaan, KOSKA tämän lapsen ruoka-annos on kooltaan n.4tl eli hyvin hyvin pieni annos, josta ei ole varaa nipistää. Ja ei, ei meillä anneta leipää jos ei syö ruokaa ensin, koska tämä pienisyömäinen lapsi eläisi sitten sillä leipapalalla eikä ruokaan koskisikaan.

Suosittelen sulle keskustelua psykiatrin kanssa. Joko lastenpsykiatrin tai syömishäiriöihin erikoistunutta.

Lapset tykkäävät lähes kaikista ruoista; heitä ei tarvitse opettaa tykkäämään jostakin. He lähestyvät ennakkoluulottomasti kaikkea sellaista mitä muukin perhe syö. Sen sijaan sinä voit opettaa heille, että tuo tai tuo on pahaa ruokaa. Näin sinä olet tehnyt, ja joudut nyt ilmeisesti lahjomaan ja uhkailemaan jotta lapsesi syövät terveellisesti. Sen sijaan minä ja esim siskoni laitamme lapsille terveellistä ruokaa ja he nauttivat sen syömisestä :) Siskon vanhin tykkää kauheasti kokkaamisesta ja syö puolet porkkanoista, kaalista ja parsakaaleista ennen kun ne edes ehtii kypsentää :laugh: Jos tarjolla ei ole kasviksia, hän kysyy omatoimisesti niiden perään. Tälle herralle ei kelpaa pelkkä makaroni ja juustokastike vaikka äitiä tai tätiä väsyttäis ;) Vähintään porkkanaa pitää olla mukana, tai kurkkua ennen varsinaista ateriaa.

Voi jestas. Aina yhtä kapeakatseinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Kerro mulle Nina TT kuinka sä opetat lapsen inhomaan ruokaa, jos hän jo vauva-ajasta lähtien on nirso?

Jos lapsi on saanut syödä itse alusta asti, siis ihan siitä asti kun on kiinteitä alkanut saamaan, niin arvelisin taustalla olevan allergiaa tai yliherkkyyttä :) Jos on sosesyötetty vauva niin en ihmettele nirsoilua.

Sepä se. Mä käytän mieluummin sitä jälkkäriä apuna, että se lapsi syö niitä kasviksia. Mä en jätä sitä herran huomaan ja toivo, että joinain päivänä se niistä oppii tykkäämään.

Mä otin aikanaan tuon jälkkärin käyttöön vasta, kun esikoiseni alkoi nirsoilemaan. Jälkkärin ansiosta mulla on nyt 13v poika, joka syö lähes kaikkea. On muutama ruoka-aine jota ei suuhunsa laita, mutta onneksi ilman niitäkin pärjää. Kuitenkin alkutekijöissä alkoi nirsoilemaan yhdelle sun toisellekin ja varsinkin kaikille kypsytetyille vihanneksille, joita on mm myös päiväkotien ja koulujen ruoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Voi jestas. Aina yhtä kapeakatseinen.

Joo. Olenpas kapeakatseinen kun mun mielestä lapsia ei saa kiusata aikuisten ruokaneurooseilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM:
Kerro mulle Nina TT kuinka sä opetat lapsen inhomaan ruokaa, jos hän jo vauva-ajasta lähtien on nirso?

Jos lapsi on saanut syödä itse alusta asti, siis ihan siitä asti kun on kiinteitä alkanut saamaan, niin arvelisin taustalla olevan allergiaa tai yliherkkyyttä :) Jos on sosesyötetty vauva niin en ihmettele nirsoilua.

Perustele

Alkuperäinen kirjoittaja Tea:
Siis apua, nuo "lautanen on syötävä tyhjäksi" -opit on ihan jostain 60-luvulta! Nykyään neuvola, lastenlääkärit, päiväkoti ym. opastaa, että maistaa pitää, mutta todellakaan ei tarvitse kaikkea syödä. Jotkut lapset on oikeasti hirveän huonoja syömään, ei se kerro vanhempien huonoudesta (joissakin tapauksissa voi kertoa siitäkin, mutta silloin on aika paljon muitakin ongelmia). Ystäväni 2 lapsesta vanhempi popsii mukisematta kaiken mikä eteen laitetaan, nuorempi ei söis millään mitään. Lastenlääkärin ja ravintoterapeutin ohje oli, että pääasia että syö, vaikka sitten leipää tai jugurttia tai mitä tahansa, kunhan syö - ja pikkuhiljaa lapsi oppikin syömään, kun ikääkin tuli lisää eikä syömisestä tehty turhaa numeroa. Lasten "nirsoilu" ei todellakaan ole välttämättä mitään nirppanokkaisuutta - lapsella voi esim. olla joku fysiologinen (tai psyykkinen) syy, minkä takia tietyt ruoat juuttuu kurkkuun. Tuollainen "lautanen tyhjäksi" -skitsoilu vaan pahentaa asiaa, ja voi johtaa vaikka millaisiin syömishäiriöihin. Tsemppiä ap, toivottavasti löydätte yhteisen sävelen pph:n kanssa!

Hyvä kirjoitus. Minulla on kaksi lasta. Toinen lapsistani (4v) syö ihan mitä vaan, haluaa maistaa kaikkea ja suurinta herkkua on esim. parsa- ja kukkakaali, sinappi, fetajuusto ja oliivit. Toinen lapseni (2v) puolestaan voi olla vaikka päiväkausia syömättä jos hänelle tarjotaan "väärää" ruokaa, esim. mikään vihannes kurkkua lukuunottamatta ei mene alas. Olennaista näiden supernirsojen kanssa on välttää valtataistelua, antaa lapselle sitä mikä maistuu energiansaannin ja kasvun turvaamiseksi ja pikku hiljaa tarjota uusia ruokia, ei pakolla, vaan siten että ruokailutilanne säilyy miellyttävänä. Kaikkein pahinta on jos nirso lapsi saa negatiivisen käsityksen ruokailusta.

ninatt, mä syön salaattia, kasviksia, hedelmiä.....mutta lapsi sylkee pois joka ikisen kurkun tai tomaatinpalasen mikä suuhun eksyy. Sen sijaan mä EN SYÖ leipää mutta lapsi mutustaa sitä mielellään.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
ja nyt tuli mieleen, että miksi se HERKKU pitää olla aina suklaata tai hampparia tai karkkia ?
Miksi HERKKU ei voi olla kukkakaali, banaani tai viinirypäleet esimerkiksi ?

Nimenomaan ;) Tytön suuria herkkuja ovat kaurapuuro vadelmilla, pasta + kastike, banaani, viinirypäleet, jugurtti...

Mikä vaikeus se on taas ymmärtää, että lapset on erilaisia. Meillä on se hyvin syöjä, joka maistaa mielellään kaikkea uutta ja meillä on se nirsopetteri, joka on kuitenkin pikkuhiljaa vuosien myötä laajentanut ja laajentanut ruokarepertuaariaan kun on annettu aikaa.

Tuolle yökkäysrefleksille ei lapsi voi mitään. Itselläni on ollut se, vieläkin jotkut ruuat meinaavat kääntää vatsan nurin mutta aikuisena sitä pystyy hillitsemään paremmin kuin lapsena. Meillä tämä nirsoilija sai aikanaan vapautuksen eskarissa juuri noista marjakiisseleistä. Hoitajat sanoivat, että näkivät kuinka toinen yritti urheasti maistaa ja aina tuli ylös. Eivät nähneet mitään järkeä pakottaa. Vieläkään ei saa marjakiisseliä alas ja ikää on 10 v.

Omasta kokemuksesta tiedän, että ikä tekee yleensä tehtävänsä ei pakottaminen. Omalle äidille kiitos siitä, että tämän ymmärsi. Omasta kokemuksestaan hänkin. Vieläkin muistaa kuinka oli koulussa joutunut syömään kertaalleen oksentamaansa ruokaa, eikä hän ollut edes nirsosyöjä. Itse pystyn nykyään syömään lähes kaikkea mutta vieläkin muistan ne kauhunhetket kun piti partioleirillä syödä kaurapuuroa, jolla olisi voinut muurata tiiliseinän. Meni meinaan parikymmentä vuotta ennenkuin pystyin edes maistamaan kys. puuroa. Sama ylisuolatun, pohjaanpoltetun hernekeiton kanssa.

Tuosta allergiasta on meillekin lastenlääkärin aikanaan sanonut, että kaikki ei näy testeissä mutta lapsi saattaa itse tuntea että joku ruoka-aine aiheuttaa oireita. Meillä tuo huonommin syöjä ei syö mansikkaa missään muodossa, ei edes jäätelössä, eikä vuosiin juonut tai syönyt appelsiiniä.

Tulipas tekstiä ja vähän sekavaakin mutta kun pistää vihaksi välillä. Ruuasta tehdään kauhea numero. Jos lapsi elää sillä leivällä niin eläköön. Pääasia, että jotain saa sinne suolenmutkaan. Mainitsen vielä, että meilläkin on aina kaikkea laitettu lautaselle ja maistaa on pitänyt mutta ei pakkoa tai ehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Vege jonka lapsi rakastaa kasviksia(kin):
Minkälaista ruokaa te vanhemmat itse syötte, jos lapsesta on tullut noin nirso?? Kyllähän yleensä normaali lapsi (ei allerginen siis) seuraa vanhempien esimerkkiä ja popsii mielellään samaa ruokaa kuin muukin perhe. Kasviksia kehiin jo heti kiinteisiin siirryttäessä niin kyllä maistuu..

Veikkaisin, että suurin osa sitä samaa ruokaa mitä lapsellekin tarjotaan, mutta koska lapselle on ruuan syömisestä palkinnoksi luvattu jälkiruoka tai pakotettu joskus syömään ruokaa kun se ei ole maistunut, on seurauksena nirsoilu.

en jaksanut lukea kuin pari sivua.
Yleensä syy lapsen nirsoiluun on vanhemmat. Ap on todennäköisesti itse tehnyt lapsestaan tuollaisen nirsoilijan. Pph toimii aivan oikein, lapselle on tarjolla ruokaa ja jos hän ei sitä syö niin sitten olkoon nälässä.

Yhteistyössä