Pph:n lapsen erityisoikeudet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pitkä ketju näytti tulevankin. Minusta se on vain kirjoittamaton sääntö, että pph:n omaa lasta koskee samat säännöt "hoitoaikana" kuin muitakin lapsia! Miltä se muista tuntuu, kun yhdelle pakataan uimakassia ja muut "pääsevät" päiväunille? Ei pieni lapsi tuota eroa ymmärrä, että itse on VAIN hoitolapsi ja se hoitajan oma on sitten erityisasemassa.

Ei lapsi ole hoidossa silloin kun isällä on vapaa ja mahdollisuus viettää lapsensa kanssa laatuaikaa. Näin..

Eihän se pph:n lapsi ole siellä sen takia että siitä on muille seuraa.Sillä lapsella on vaan hyvä ´säkä´siinä mielessä että sen äiti on kotona töissä ja sitä kautta lapsikin saa olla.
Kyllähän joku isä voi tulla lapsen hakemaan aikasemmin tarhastakin ja ne lähtee yhdessä hoploppiin,niin pitäskö sekin sitten laissa kieltää ettei kellekään tule pahamieli.

Hih, meidän lapsi yhtenä päivänä kysyi, että "äiti, miksi mä en pääse HopLoppiin, kuten xxxx" eli eräs hoitolapsi. Tätä hoitolasta haettiin siis aiemmin ja olivat menossa HopLopiin. Minun oli vastattava, että olen nyt työssä enkä voi lähteä, kun hoidossa oli vielä 2 lasta ja autolla en saa kuljettaa.... Pitäisiköhän ajatella niin, että tämän hoitolapsen isä olisi ollut velvollinen ottamaan myös oman lapseni mukaan HopLoppiin ;-D

[QUOTE="pph";23117677]Hih, meidän lapsi yhtenä päivänä kysyi, että "äiti, miksi mä en pääse HopLoppiin, kuten xxxx" eli eräs hoitolapsi. Tätä hoitolasta haettiin siis aiemmin ja olivat menossa HopLopiin. Minun oli vastattava, että olen nyt työssä enkä voi lähteä, kun hoidossa oli vielä 2 lasta ja autolla en saa kuljettaa.... Pitäisiköhän ajatella niin, että tämän hoitolapsen isä olisi ollut velvollinen ottamaan myös oman lapseni mukaan HopLoppiin ;-D[/QUOTE]

Sun kersa kyytiin vaan, tottahan toki raukan on päästävä matkaan kun hoitolainen menee, ettei vain tule paha mieli :D

Pitkä ketju näytti tulevankin. Minusta se on vain kirjoittamaton sääntö, että pph:n omaa lasta koskee samat säännöt "hoitoaikana" kuin muitakin lapsia! Miltä se muista tuntuu, kun yhdelle pakataan uimakassia ja muut "pääsevät" päiväunille? Ei pieni lapsi tuota eroa ymmärrä, että itse on VAIN hoitolapsi ja se hoitajan oma on sitten erityisasemassa.

No mutta eihän se sen lapsen ´vika´ole jos äiti on pph.Ja jos isä sattuu olemaan päivällä kotona tai vaikka iltaisin töissä niin ne ei saa yhdessä lähteä mihinkään koska äiti on pph..?Ja tottakai mustakin tuntuisi pahalta jos mun lapsesta tuntuisi mutta kohtuutonta vaatia pph:n koko perheeltä tollasta sitoutumista.Pph:n lapsia koskee munkin mielestä samat säännöt kuin hoitolapsia mutta sellasissa asioissa mitkä koskee esim.kiusaamista,riehumista,syömistä...

[QUOTE="vieras";23117171]Eli millä perusteella pph:n lapsi pääsee kesken päivän uimaan, HopLopiin ja muihin "kivoihin paikkoihin" mihin hoitolapset eivät pääse? Lapsen isä vie. Mutta uimahalli on tosi lähellä tässä eli pph vois viedä muitakin sinne. Oma lapseni on kovin harmissaan, kun tämä vuotta vanhempi lapsi pääsee kaikkeen kivaan osalliseksi :( Eihän se lapsi työsuhteessa ole, mutta eikö tuollaisia juttuja hänkin voisi harrastaa illalla? Eihän hoidossa olevat lapsetkaan pääse kesken päivän minnekään. Ja toinen juttu. Hoitajan lapsi nukkuu monesti tosi pitkään ja omani on vailla kaveria. On hälle tylsää leikkiä 1-3 vuotiaiden kanssa, kun pph:n lapsi saa nukkua posottaa niin pitkään, että ei edes ulos lähde muun ryhmän kanssa. Onko tämä edes oikeudenmukaista/laillista? Ja juu, ollaan haettu päiväkotiin, mutta ei täällä pääse, kun meillä kerran on hoitopaikka :([/QUOTE]

Siis et voi olla tosissasi? Jos et tajunnut, niin se on hoitajan perheen koti! Heillä on oma elämä, johon sinun pirjo-petteri ei kuulu 24/7. On varmasti lapsille virkistävää, kun isä vie heitä harrastuksiin yms. Hoitolasten jatkuva läsnäolo ja äidin jakaminen on kuitenkin raskasta lapselle. Suosittelen todella, että vaadit uuden hoitopaikan, että et terrorisoi hoitajan perhettä enempää!!!

Ei ymmärrä mutta ihan hyvä sen lapsen on oppia että aina ei saa samoja asioita kun kaveri. Kyllä pienempikin lapsi oppii ymmärtämään kunhan vaan tarpeeksi monta kertaa kerrot että kyseinen lapsi ei ole hoitolapsi ja siksi pääsee eri paikkoihin päivisin.

[QUOTE="Hoitaja";23117835]Vie lapsesi päiväkotiin niin ei tarvitse murehtia yhden "erityisoikeuksista"[/QUOTE]

Tosin päiväkodissakin lapsilla on "erityisoikeuksia" kun hoitopäivät on eri mittaisia. Jotain voi vanhempi hakea uimaan jo puolelta päivin ja muuta lapset joutuvat jäämään hoitoon vielä moneksi tunniksi. Vanhempien vapaapäivinä myös päiväkodin lapset voivat päästä tekemään vaikka mitä kivaa mistä muut ryhmän lapsukaiset jäävät paitsi.

täällä kerran taisteltiin siitäkin, kun pph ei päästänyt hoitolapsia teinien huoneeseen sotkemaan ja tekemään tuhojaa. eli ihmiset oli mieltä, että niiden hoidettavien lasten pitää vapaasti saada mellastaa koko talossa. ei se näin voi olla

Sulla on ap vain yksi herranterttu?? Meillä neljän lapsosen perheessä on joutuneet poloiset lapsirassut tottumaan siihen, että jopa OMA isä vie heitä eri aikaan eri juttuihin. Kamalaa miten paha mieli joskus 2v lapselle tulee, kun isikulta pakkaa uimalarepun 5v siskolle ja lähtee uimaan... Mutta se 5v ANSAITSEE laatuaikaa yksin isin kanssa, eikä niin että kaikki ansaitsevat aina saman mitä toinen. Kyllä se mussukkasikin ymmärtää kun selität, että pph:n lapsi pääsee oman isin kanssa, se pääsee sitten omansa kanssa kun on sen aika.

Käsittämätön aloitus, vaikea ymmärtää että joku voisi asian nähdä noin...

Jos meidän lapset olisivat pph:lla, niin minulle olisi itsestään selvää, että pph:n omilla lapsilla on omat menot ja virikkeet. Miksi ap et vie itse lastasi uimaan ja hopploppiin, jos lasta noin kovasti harmittaa, että hän ei ole osallisena tuollaisiin aktiviteetteihin, jotka kuuluvat vanhemmille, eikä niinkään lapsen päivähoitajan työtehtäviin. Enpä ole ikinä kuullut, että päiväkodit tai pph:t käyttää hoitolapsia uimassa tai sisäleikkihalleissa..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23117957:
ja saako nää pph:t edes viedä lapsia uimaan ja eikö näistä autokuljetuksistakin ole omat lakinsan

Kunnalliset perhepäiväoitajat eivät saa kuljettaa omalla autolla lapsia,vaikka olisi vanhempien lupa.Julkisilla saa kyllä liikkua.Yksityinen pph saa kuljettaa autolla vanhempien luvalla.Minulla on se ihan kirjallisessa muodossa hoitosopimuksessa.Ei kyllä itselläni tulisi mieleenkään lähteä neljän tai viiden lapsen kanssa uimarannalle.Sama hoploppiin tms.Mahdotonta valvoa turvallisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23117957:
ja saako nää pph:t edes viedä lapsia uimaan ja eikö näistä autokuljetuksistakin ole omat lakinsan

Ei meillä ole mahdollisuutta tähän. Emme saa kuljettaa autolla lapsia. Näin ainakin siis täällä meillä päin.

Kunnalliset perhepäiväoitajat eivät saa kuljettaa omalla autolla lapsia,vaikka olisi vanhempien lupa.Julkisilla saa kyllä liikkua.Yksityinen pph saa kuljettaa autolla vanhempien luvalla.Minulla on se ihan kirjallisessa muodossa hoitosopimuksessa.Ei kyllä itselläni tulisi mieleenkään lähteä neljän tai viiden lapsen kanssa uimarannalle.Sama hoploppiin tms.Mahdotonta valvoa turvallisuutta.

Juuri näin. Jos ap:n lasta pitäisi viedä uimahalliin ja HopLopiin niin sama oikeus olisi myös muilla hoitolapsilla. Hoitaja on vastuussa hoitolapsistaan työpäivänsä ajan ja itse kokisin mahdottomaksi vahtia neljää 1-5 -vuotiasta ko. paikoissa.

Mä en edes haluaisi jos mun lapsi olis pph:lla että menisivät uimaan tms. Se ei ota kuin silmänräpäyksen kun joku onkin uppeluksissa ja sitten onkin menoa. : / Yhdessä kolmevuotiaassakin on riittävästi vahtimista, saatika sitten useammassa!

Ap on siis sitä mieltä, että hoitaja voi hyvin viedä pari 1-3 vuotiasta lasta ja pari vanhempaa uimaan. Mitenhän sen valvomisen laita on? Etkö yhtään pelkää, että oma lapsesi hukkuisi, kun hoitaja paimentaisi kahta pienempää.

Vai lykkäisitkö lapsesi sen isän matkaan? Ei isällä ole mitään velvollisuutta (eikä oikeutta/vastuuta) vahtia vieraita lapsia.

Minä en ikimaailmassa päästäisi 1-3 vuotiasta lastani uimaan kolmen muun lapsen kanssa, jos heillä on vain yksi valvoja. Itsellä on vain kaksi lasta (3 v ja 5 v), enkä suostu lähtemään yksikseni edes kahden uimataidottoman kanssa uimahalliin tai rannalle.

Ap on siis sitä mieltä, että hoitaja voi hyvin viedä pari 1-3 vuotiasta lasta ja pari vanhempaa uimaan. Mitenhän sen valvomisen laita on? Etkö yhtään pelkää, että oma lapsesi hukkuisi, kun hoitaja paimentaisi kahta pienempää.

Vai lykkäisitkö lapsesi sen isän matkaan? Ei isällä ole mitään velvollisuutta (eikä oikeutta/vastuuta) vahtia vieraita lapsia.

Minä en ikimaailmassa päästäisi 1-3 vuotiasta lastani uimaan kolmen muun lapsen kanssa, jos heillä on vain yksi valvoja. Itsellä on vain kaksi lasta (3 v ja 5 v), enkä suostu lähtemään yksikseni edes kahden uimataidottoman kanssa uimahalliin tai rannalle.

Ap:n pointti taisi olla ennemminkin se, että pph:n lapsikaan ei saisi mennä koska muita ei voi ottaa syystä tai toisesta mukaan...

No voi herranjestas, ei pph:n lasta koske vanhempansa työaikalaki. Lapsi on vapaa liikkumaan kodin ulkopuolelle, jos näin on järjestettävissä. Jos pph haluaa lapsensa esim. srk:n päiväkerhoon, niin hän saa lapsensa sinne työaikana kuljettaa ja pois haunkin järjestää, vaikkapa niin että lapsen isä hakee, tai muu omainen. Sille ei voi mitään, jos sattuu olemaan hoidossa saman ikäinen hoitolapsi, jonka vanhemmat eivät ole olleet asialla ja järjestäneet esim. juuri tuota kerhoilu-mahdollisuutta lapselle.

Ja kovilla se pph:n lapsi on, toiset, vieraat lapset tulevat hänen kotiinsa ja leikkimään hänen leluillaan, sekä vie hänen äidiltään hänelle kuuluvaa huomiota. Ja eikä ne hoitolapset kohtele hoitajan lasta niin kuin kukkaa kämmenellä. Omakohtainen kokemus on...

JA, jos pph lähtisi viemään lastasi muiden mukana uimahalliin, jossa sattuisi hukkumaan, tms. mitäs sitten siihen sanoisit? Tai loukkaisi itsensä juurikin kyseisellä hopploppi-reissulla, sillä pph on ihminen ja hänellä on aina oman lapsesi lisäksi ainakin se 3 muutakin kaitsettavaa...

Kateutta ilmassa, sanon minä... :(

Ihanaa, että saa taas nauraa täällä kunnolla näille jutuille ;-D Meidän on oltava superihmisiä jo muutenkin, mutta niin näköjään myös lastemme! Meidän likka on 11 tuntia päivä hoitolasten kanssa, joten ilomielin suon hänelle sen ilon, että saa toisinaan lähteä uimaan isänsä, mummonsa tai kumminsa kanssa kesken päivän! Ja saa hän käydä srk-kerhossakin ja mitäs muuta..... Ja tottakai HopLopissakin. Ja näillä keikoilla hän sitten saattaa käydä syömässä vaikka Hesellä. Ja voi ei, hoitolapset joutuvat sillä aikaa syömään ihan tavallista valmistamaani kotiruokaa.... Kyllä elämä taas potkii ja lujaa.....

Yhteistyössä