Pph:t, miten puututte kiusaamiseen ja miten informoitte siitä vanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähettäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lähettäjä"

Vieras
Olen jo aiemmin miettinyt, että meneeköhän lapsellani hoidossa hyvin, koska hoitotäti on jotenkin niukkasanainen ja lapseni monesti vakuuttaa kotona osaavansa tehdä tiettyjä asioita. No tänään sitten valkeni kun hain häntä hoidosta, että ryhmän isompi poika on vähän kiusannut meidän lasta "haukkuu" pienemmäksi ja vähättelee sen vuoksi lapseni osaamista. Hoitotäti ilmaisi asian vain niin, että no sillä isommalla pojalla nyt vaan on aina semmoiset ja tämmöisen jutut ja (minun) lapsi kyllä sanoo sille vastaan mutta hän ei ehdi joka tilanteeseen puuttumaan. Tällä isommalla pojalla on siis ikäeroa lapseeni noin vuosi ja on selkeästi "isompi" poika, ja vähän se on välillä sellainen tylyn oloinen, jos vaikka lapseni huutelee hänelle heippoja sun muuta, niin se esittää ettei kuule jne.
Tuollainen käytös on varmasti ihan normaalia lapsilla, en minä sitä, mutta minua kiinnostaisi tietää puuttuvatko hoitajat tuollaiseen käytökseen? Lapsen edellisellä pph:lla oli selkeää opetusta lapsille kiusaamisesta ja sen sellaisesta, mutta tämä nykyinen tuntuu vähän kohauttelevan olkiansa asialle. Onneksi lapseni vaihtaa piakkoin hoitopaikkaa, mutta kieltämättä jää vähän sellainen paska fiilis kuulla tästä kiusaamisesta vasta nyt, eikä minulla ole mitään tietoa onko sen isomman pojan vanhempia informoitu tuollaisesta käytöksestä vai ei.

Itseäni kiusattiin hoidossa lapsena vähän samalla tavalla ja sen muistan vieläkin, luulen että itsetunto-ongelmani alkoivat jo sieltä. Toivon sydämeni pohjasta että omasta lapsestani kasvaa vahvempi ja immuunimpi näille asioille kuin minusta. Mutta niin, alkuperäinen kysymys, millä tavalla tuollaiseen kiusaamiseen voisi puuttua pahoittamatta kenenkään mieltä? Kuuluuko se pph:n tehtäviin? Jos ei kuulu, mitä voin vanhempana tehdä jatkoa ajatellen? Hoitopaikka on vaihtumassa, mutta se ei aina takaa etteikö tällainen ongelma uusisi.

kyllä puututaan ja kerron kiusaajan vanhemmille,tapahtuneesta samoin kiusatun .käytössä on keskustelua ,isoimmissa kaplakoissa jäähyä ja jälkeen päin anteeksi pyydettävä,olen myös jonkun kerran joutunut ottamaan kiinni kun kiusaaja karkasi samantien jäähyn jälkeen toisen kimppuun

Yhteistyössä