Provosoimatta ketään...supistuksista asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lunacy sioux
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juu olen miettinyt, mut ilman kivunlievitystä en haluaisi olla. esikoisesta sain epiduraalin joka toimi, toisella kertaa se ei toiminut eikä muuta enää ehtinyt saada, joten periaatteessa se meni ilman vähän pakosta. en kuollut kuitenkaan, enkä siksi enää koe että puudutusta olisi ehdoton pakko saada, mut kyllä mä sitä kuitenkin tulen ottamaan jos sellaista on tarjolla.

Minä lähdin ekaa synnyttämään sillä mielialalla etten kivunlievitystä ota, vaan toisin kävi! Toisesta en saannut mitään, vaikka pyysin ja ponnistus vaihe kesti reippaasti yli tunnin! Apuun otettiin imukuppikin. Toisen synnyttämisestä jäi niin pahat traumat etten kolmatta halunnut synnyttää lainkaan alakautta. Kiitos Ukin ihanan henkilökunnan synnytin kolmannenkin alakautta, kivunlievityksen kanssa ja kaikki meni loistavati! Neljännessä en ehtinyt saamaan mitään (paitsi ne hemmetin vesitipat kankkuun) ja ponnistusvaihe oli jälleen hirvittävä ja kesti yli tunnin. Viimeisessä alkoi jo vauvakin olemaan vaarassa... Syynä tähän on mun häntäluu joka on tavallista pidempi ja ottaa "jotenkin vastaan/on tiellä" synnytyksessä. Mikäli vielä synnyttäisin joskus, en edes harkitsi tekeväni sitä ilman "kunnon mömmöjä" piste:)

Minä, kun olin synnyttämässä niin kätilö antoi sellasen mittarin missä oli sit numerot 1-10 ja sillä sit piti näyttää, et miltä tuntuu ja et miten kestän supistelut. Ja välillä sit kyselivät, et jokos haluan jotain kivunlievitystä. En nyt tarkkaan muista, mut jotenkin ne kivut äkisti siinä kovenikin ja odottelin sit sitä lääkäriä melko kauan ennen kuin sain sen epiduraalin. En oisi kyllä enää kauempaa kestänytkään :snotty:

Eikä siinä kivussa periaatteessa ole mitään pelottavaa, mutta en kertakaikkiaan PYSTY ponnistamaan ilman! Eli siinä se syy, eikä se synnytys mitenkään kivuton ole kertaakaan ollut vaikka kivunlievitystä olen saannutkin...

No eka synnytyksessä sain onneksi epiduraalin vaikka olin ajatellut mennä mahdollsimman lievillä kivunlievityksillä. Toinen syntyi luomuna, ilman mitään ja olin kuolla siihen...siis ihan oikeesti sekä lapsi että mie oltiin vaarassa kun kaikki ei sit mennytkään ihan putkeen ja voimat oli jo niin loppu siitä helvetistä...joten jos vielä joskus synnytän niin vaadin ehdottomasti kaiken mahdollisen puudutuksen mitä vaan saa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Saako siitä jonkun mitalin tms. jos synnyttää ilman kivunlievitystä?
Niin ja sun tarkotus oli tietenkin vain ja ainoastaan provosoida, kun laitoit sen jo otsikkoonkin.

Tässä yhteiskunnassa ei mitaleja jaeta kun niille jotka talloovat toiset jalkoihinsa.

Tuntuu ettei oikein kukaan ymmärtänyt kysymystäni. Kysymys ei ollut mitä kivunlievitystä käytit. Vaan ajattelitko raskaana ollessasi että synnytys on luonnollinen asia. Kipu on luonnollista. Ja jos sitä ei kestä niin sitten voi turvautua kivunlievitykseen. Vai oliko heti plussattaessasi eka ajatus mitä droppia sitä salissa oikein ottaisi :whistle:
Valitettavan usein olen kuullut että synnyttäjä aikoo pyytää kaiken mahdollisen, ettei vaan tuntisi yhtään kipua. Miksi? mikä siinä kivussa on niin pelottavaa?

Nykyisin ollaan jo niin luonnosta vieraannuttu ettei haluta edes ajatella kipua, minä etunenässä.
Kipu on luonnollista, mutta niin on myös kuolema ja sitäkin kaikki yrittää välttää kaikin mahdollisin keinoin jota lääketiede tarjoaa....
Myös tautien sairastaminen on luonnollista ja mitä siihen on tarjolla? Rokotuksia. Tänä päivänä on turha peräänkuuluttaa mitään luonnollista.

Kipu on luonnollista juu....mutta etukäteen ei voi tietää kuinkia helvetillistä se loppupelissä on!! Olen saanut kaksi kertaa epiduraalin ja kolmannella kerralla spinaalin.kaikki on mennyt nappiin.En olis voinut kuvitellakaan synnyttäväni ilman kivunlievitystä.En tosin suunnitellut mitään,ajattelin jo esikoista odottaessa että katotaan siit mikä on tilanne....

Kolmanne la vajaan kolmen viikon päästä. Ja kaksi edellistä synnytystä olleet kivuiltaan hirveitä. Viimeksi itkin oikeesti siellä, etten enää ikinä tule tänne, miksi ihminen unohtaa tämän kauheen kivun jne. Eka synnytyksessä sain epiduraalin, mikä oli hyvä, mutta silti koin ihan kauheat kivut. Toisessa sain"luomukätilön", joka oli epparia vastaan ja minulle annettiin ihan jonninjoutava puudute kohdunsuulle, jonka lääkärioppilas kuitenkin ruuttasi takilleen, eli toinen synnytys meni ilman lääkkeitä ja tuskat oli ihan hirveät. nyt en etukäteen ole suunnitellut mitään lääkityksiä, niinkuin en ennenkään, mutta kyllä kaikki kivunlievitys on tervetullutta jos vaan aihetta on. Ainut että spinaalia pelkään, olen kuullut niitä kauhutarinoita spinaalin jälkeisestä päänsärystä.

Luonnollista on kipu joo, mutta niin vaan meikäläinen vetää mömmöjä migreenin, päänsärkyyn ja esimerkiksi nivelsiteiden revähdettyä. Ja ihan varmasti vaadin niitä molemmissa synnytyksissä, ekassa sain epiduraalin, tokassa vain ilokaasua ja ihan loppusuoralla turhan kohdunkaulan puudutuksen. JOS joskus kolmannen lapsen saamme, niin ihan varmasti haluan sen epiduraalin, yhä muistan kun toisessa synnytyksessä huusin ja pyysin epiduraalia turhaan.

Luonnollisuudella on minusta (ja vain minun mielipiteeni) itseään synnytyksessä kiusata, luonnollinen voi olla vaika kaikkina muina päivinä. Sitäpaitsi mikään muu ehkäisymenetelmä kuin keskeytetty yhdyntä, jos sekään, on luonnollinen, ja voi vaan kysyä onko siitä pidemmällä aikavälillä enemmän vaikutusta ihmisen elimistöön jos käyttää hormonaalista ehkäisyä 20 vuotta tai saako kunnon kipulääkkeet parinä päivänä elämässään. Ei sekään ole luonnollista että ihminen liikkuu 100km/h mutta niin vaan vedetään moottoritietä sairaalaan synnyttämään eikä kävellä pitkin valaisemattomia kinttupolkuja, joka on paljon luonnollisempi tapa.

Mulle oli esikoisesta raskausaikana varma mielikuva et ilokaasulla mennään mut se jäi kokonaan pois ja epiduraali laitettiin kun paikat oli 4cm auki ja ah sitä ihanuutta jonkin aikaa kunnes vaikutus lakkas ja alettii puskemaan :D En mä osaa pelätä mitään kivunlievitysjuttuja kun ei niitä edes sais käyttää jos ne ei olis turvallisia, jos oikein alkaa miettimään niin jokaisessa asiassa on huonot puolensa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Kolmanne la vajaan kolmen viikon päästä. Ja kaksi edellistä synnytystä olleet kivuiltaan hirveitä. Viimeksi itkin oikeesti siellä, etten enää ikinä tule tänne, miksi ihminen unohtaa tämän kauheen kivun jne. Eka synnytyksessä sain epiduraalin, mikä oli hyvä, mutta silti koin ihan kauheat kivut. Toisessa sain"luomukätilön", joka oli epparia vastaan ja minulle annettiin ihan jonninjoutava puudute kohdunsuulle, jonka lääkärioppilas kuitenkin ruuttasi takilleen, eli toinen synnytys meni ilman lääkkeitä ja tuskat oli ihan hirveät. nyt en etukäteen ole suunnitellut mitään lääkityksiä, niinkuin en ennenkään, mutta kyllä kaikki kivunlievitys on tervetullutta jos vaan aihetta on. Ainut että spinaalia pelkään, olen kuullut niitä kauhutarinoita spinaalin jälkeisestä päänsärystä.

Mulla ei ollut päänsärkyä.Spinaali kannattaa ottaa oikeaan aikaan kun sen vaikutus on sen1,5h.Kätilö suositteli sitä mulle,sitä suositellaan kuulemma uudestaan synnyttäjille epiduraalin sijaan.mä olin tosi tyytyväinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Inkivääri:
Luonnollista on kipu joo, mutta niin vaan meikäläinen vetää mömmöjä migreenin, päänsärkyyn ja esimerkiksi nivelsiteiden revähdettyä. Ja ihan varmasti vaadin niitä molemmissa synnytyksissä, ekassa sain epiduraalin, tokassa vain ilokaasua ja ihan loppusuoralla turhan kohdunkaulan puudutuksen. JOS joskus kolmannen lapsen saamme, niin ihan varmasti haluan sen epiduraalin, yhä muistan kun toisessa synnytyksessä huusin ja pyysin epiduraalia turhaan.

Luonnollisuudella on minusta (ja vain minun mielipiteeni) itseään synnytyksessä kiusata, luonnollinen voi olla vaika kaikkina muina päivinä. Sitäpaitsi mikään muu ehkäisymenetelmä kuin keskeytetty yhdyntä, jos sekään, on luonnollinen, ja voi vaan kysyä onko siitä pidemmällä aikavälillä enemmän vaikutusta ihmisen elimistöön jos käyttää hormonaalista ehkäisyä 20 vuotta tai saako kunnon kipulääkkeet parinä päivänä elämässään. Ei sekään ole luonnollista että ihminen liikkuu 100km/h mutta niin vaan vedetään moottoritietä sairaalaan synnyttämään eikä kävellä pitkin valaisemattomia kinttupolkuja, joka on paljon luonnollisempi tapa.

Asiaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Saako siitä jonkun mitalin tms. jos synnyttää ilman kivunlievitystä?
Niin ja sun tarkotus oli tietenkin vain ja ainoastaan provosoida, kun laitoit sen jo otsikkoonkin.

Tässä yhteiskunnassa ei mitaleja jaeta kun niille jotka talloovat toiset jalkoihinsa.

Tuntuu ettei oikein kukaan ymmärtänyt kysymystäni. Kysymys ei ollut mitä kivunlievitystä käytit. Vaan ajattelitko raskaana ollessasi että synnytys on luonnollinen asia. Kipu on luonnollista. Ja jos sitä ei kestä niin sitten voi turvautua kivunlievitykseen. Vai oliko heti plussattaessasi eka ajatus mitä droppia sitä salissa oikein ottaisi :whistle:
Valitettavan usein olen kuullut että synnyttäjä aikoo pyytää kaiken mahdollisen, ettei vaan tuntisi yhtään kipua. Miksi? mikä siinä kivussa on niin pelottavaa?

Mulle kova kipu, siis äkillinen repivä kipu, aiheuttaa paniikkireaktion. Esikoinen syntyi sektiolla perätilan takia, enkä tiedä mitä synnytyskipu siis on, mutta voin aavistella.
Sektion jälkeinen kipu oli erilaista, jomottavaa, enkä siihen enää kotona syönyt kipulääkkeitä. Mutta luulen, että jos synnyttäisin normaalisti, ottaisin kaikki lievitykset mitä on vaan saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Ainut että spinaalia pelkään, olen kuullut niitä kauhutarinoita spinaalin jälkeisestä päänsärystä.

Sen hedarin voi saada myös epiduraalista. Mun ystävälleni kävi juuri niin. Ja kun synnytys valmennuksessa kysyin kätilöltä asiasta, niin sain vastaukseksi vaan " Kannattaako niitä pelotteluja uskoa, puudutukset ovat täysin turvallisia". Joten kivuissani sitten turvauduin tuohon "turvalliseen" epiduraaliin ja sen jälkeen kaikki menikin päin hanuria :snotty:
Raskaaana ollessani mua on aina ärsyttänyt suunnattomasti kun ihmiset ovat neuvoneet "muista pyytä sitten kaikki mahdollinen kivunlievitys".

Mä olen kaks ekaa synnyttänyt ilokaasulla ja aqvarakkuloilla,en tahtonut missään nimessä mitään muuta. Esikoisen kohdalla reilusti imetty ilokaasukin sai mut tokan kohdalla miettimään et jos mä jätän senkin pois kun meni pää niin sekasin.

Mut nyt mä tän kolmosen kohdalla olen ilmottanu haluavani kaikki myrkyt mitä tarjolla on (jos uskallan ottaa piikit). Mua pelottaa et mua sattuu,mä en pidä kivusta ja mä en ymmärrä miksi mun pitää se kärsiä jos tarjolla mahdollisesti vaihtoehto. En mä mene hampaanpaikkaukseenkaan ja sano et mä haluan kokeilla ilman puudutusta. Mä en sen kirkkaampaa kruunua saa vaikka synnyttäsin 16 mukulaa ilman kivunlievitystä.

Reilut 3-vuotta tätä palstaa seuranneena olen havainnut yhtäläisen asian. Kun on kyse lähestyvästä synnytyksestä, naiset täällä aina kyselevät kivunlievitysvaihtoehtojen perään. Vallalla tuntuu olevan asenne että kaikki mahdollinen mömmö on saatava ettei synnytys vaan sattuisi. Siksi kysyisin onko KUKAAN teistä ajatellut että koittaa synnyttää ilman kivunlievitystä? Vai onko sitä kiljuttu jo synnytysvastaanoton ovella lääkettä peliin?

SELKOKIELELLÄ kysymys kuuluu, raskaana ollessasi ajattelitko synnyttäväsi ILMAN kivunlievitystä jos vaan kipukynnyksesi sen sallii?

Mä itse en ajatellu synnyttäväni ilman,koska en osannut odottaa mitä se olisi. No toinen päättikin tulla syöksynä,etten edes saanut mitään kivunlievitystä. Synnytys oli rankka,kipujen,repeämisien ja ei niin hyvän kätilön takia,en osannut tehdä mitään,koska mulla oli jatkuva polte,en tiennyt mitä olivat työntöpoltot,koksa ensimmäisen aikana semmosia en tuntenut. Ihanin synnytys oli tämä viimeisin vaikka sainkin spinaalin,vaikutti se niin vähän aikaa,että tällä kertaa tunsin poltot :D Ja aina kun ponnistin kivut katosi,sain lisäpuhtia =) Mutta voisin siis vielä mennä synnyttämään ilman puudutuksia jos oisi yhtä ihana kätilö mitä kuopuksen synnytyksessä.

Itse synnytin ilman lievitystä siksi että en kerennyt saamaan mitään. Mutta olisin epiduraalin halunnut ja sitä taisin muutaman kerran karjuakin mutta ei vaan herunut.
Ei se ole mikään mitallin arvoinen suoritus että synnyttää ilman lievitystä. Ainakaan miun mielestä. Jokainen suoriutuu omasta synnytyksestään niinkuin suoriutuu eikai sen pitäisi kenellekään kuulua otitko kaikki mahdolliset vai et mitään. Jokaisen oma asia. Toiset sietää kipua toiset vähän ja toiset ei taas yhtään.
Itselläni ajatuksena oli että yritän mahd. pitkälle selvitä ilman lääkkeitä, mutta kävikin niin että ilman piti mennä loppuun asti.

Aattelin, että mennään fiiliksen mukaan, että jos kestää ilman mömmöjä, hyvä niin, mutta jos ei niin ei mahda mitään. Ja niinhän siinä kävi, että saldoksi tuli ilokaasu, epiduraali ja pundendaali ja vieläkin tujumpia aineita ois saanut olla. :laugh:

ekan kohdalla ehdottomasti halusin, syynä varmasti monta asiaa... toisenkin kohdalla oisin halunnut, vaan enpä mitään saanut, sattui niin maan prkl:eesti, mutta minkäs teet, ohi on... jos vielä joskus saan/teen lapsia niin varmaan toivon saavani kaiken tai edes jotain...

jokainen tyylillään, minä näin...

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mä olen kaks ekaa synnyttänyt ilokaasulla ja aqvarakkuloilla,en tahtonut missään nimessä mitään muuta. Esikoisen kohdalla reilusti imetty ilokaasukin sai mut tokan kohdalla miettimään et jos mä jätän senkin pois kun meni pää niin sekasin.

Mut nyt mä tän kolmosen kohdalla olen ilmottanu haluavani kaikki myrkyt mitä tarjolla on (jos uskallan ottaa piikit). Mua pelottaa et mua sattuu,mä en pidä kivusta ja mä en ymmärrä miksi mun pitää se kärsiä jos tarjolla mahdollisesti vaihtoehto. En mä mene hampaanpaikkaukseenkaan ja sano et mä haluan kokeilla ilman puudutusta. Mä en sen kirkkaampaa kruunua saa vaikka synnyttäsin 16 mukulaa ilman kivunlievitystä.

Itse pelkäsin nuorempana kaikkea mahdollista, mukaan lukien yllättävää kipua. Vasta kun opin kohtaamaan pelkoni, huomasin että ei sitä kipua edes välttämättä tule. Multa on paikattu hampaat ilman puudutusta, ja yllättävää ei se tuntunut yhtään missään. No tietty syy voi olla siinä ettei hampaani ole olleet läpimädät :whistle: Silti pelkäsin 20 vuotta hammaslääkäreitä vain ja koska olin tuntenut lapsena hammaslääkärissä kipua.
Ihmisen ei tarvitse kärsiä yhtään sen enmpää mitä ei kestä. Mutta kipua voi oppia myös hallitsemaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:

Itse pelkäsin nuorempana kaikkea mahdollista, mukaan lukien yllättävää kipua. Vasta kun opin kohtaamaan pelkoni, huomasin että ei sitä kipua edes välttämättä tule. Multa on paikattu hampaat ilman puudutusta, ja yllättävää ei se tuntunut yhtään missään. No tietty syy voi olla siinä ettei hampaani ole olleet läpimädät :whistle: Silti pelkäsin 20 vuotta hammaslääkäreitä vain ja koska olin tuntenut lapsena hammaslääkärissä kipua.
Ihmisen ei tarvitse kärsiä yhtään sen enmpää mitä ei kestä. Mutta kipua voi oppia myös hallitsemaan =)

Pakko peesailla =)

Yhteistyössä