Puheen kehityksestä: kuinka nopeasti uusia sanoja pitäisi tulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="näin meillä";22951211]Meillä poika ei 2v syntymäpäivänä sanonut kun 3 sanaa..sillon puhuttiin että 2,5v uudestaan neuvolaan "tarkistukselle" ja 3v aletaan harkitsemaan puheterapia aikaa..tosin sitä ei tarvittu =) 2,2kk alkoi ihan yhtäkkiä sanoja tulemaan lisää (useampi päivässä ) Ja nyt 2,7v tulee jo 3 sanasia lauseita ja kokoajan tulee uusia opittuja sanoja =)[/QUOTE]

Meillä oli melkeen just näin, 2V neuvolassa ei sanonut kuin tyyliin 10 sanaa, ja niistäkin osa oli vain äitin ymmärrettäviä, sit yks kaks 2v2kk se sanojen arkku aukesi ja rupes nopeaan tahtiin oppimaan uusia, eli kyl ne sanat sieltä saattaa sit yks kaks tulla :)

Kiitos, että olette kertoneet näistä omakohtaisista kokemuksistanne, ne kyllä kannustavat minuakin :) Tää on mulle vähän arka aihe, kun kaikki aina pojan puhumattomuuteen puuttuu ja sitä kommentoi. Ja kun aina se tuntuu näiden kommentoijien mielestä olevan äidin vika. Tiedän tekeväni jo paljon sen eteen, että kehitystä tapahtuisi mutta silti kommentit kirpaisee.

Onhan se selvä että se on hieman arka aihe, kun jokaisella tuntuu aina olevan mielipiteensä asiaan ja asiat sitten vielä ilmaistaan niin niinkuin tosiaan syy olisi vanhempien tai et lapsessa olisi jotain vikaa. Kyllä muistan itsekkin et miten minulla oli hetkittäin matala mieli asian kanssa ja kun ystävien lapset tuntuivat puhuvan täyttä höyryä jo silloin. Mut tosiaan se on yksilöllistä..

Meillä on tosiaan esikoinen ollut hieman hitaanpi oppimaan ja sit taas tää nuorempi tapaus 1.5v (tyttö) puhua pälpättää jo todella paljon ja kaikki sanat toistaa, niin sit tämän kanssa olen ollut ihmeissäni :) Tulee jo 2 sanaa peräkkäin ja äiti sanoi jo 6kk iässä (ja tämä on tallennettu ihan kameralla) ja ei ollut sattumaa vaan. Neuvola lääkäri kirjoittikin korttiin et sanoja tulee todella paljon.. Mut niin ne on yksilöitä.

[QUOTE="aloittaja";22973622]Kiitos, että olette kertoneet näistä omakohtaisista kokemuksistanne, ne kyllä kannustavat minuakin :) Tää on mulle vähän arka aihe, kun kaikki aina pojan puhumattomuuteen puuttuu ja sitä kommentoi. Ja kun aina se tuntuu näiden kommentoijien mielestä olevan äidin vika. Tiedän tekeväni jo paljon sen eteen, että kehitystä tapahtuisi mutta silti kommentit kirpaisee.[/QUOTE]

Relax, parin vuoden kuluttua mitään eroa ei ikätovereihin edes huomaa. Tämä (pikku)lasten puhuminen nyt on vain sellainen asia, millä äidit tykkää päteä. Eikä se korreloi yhtään mihinkään myöhemmin, ellei sitten kyseessä ole oikeasti kehitysviiveinen lapsi ja teillä tuskin on.

[QUOTE="aloittaja";22973622]Kiitos, että olette kertoneet näistä omakohtaisista kokemuksistanne, ne kyllä kannustavat minuakin :) Tää on mulle vähän arka aihe, kun kaikki aina pojan puhumattomuuteen puuttuu ja sitä kommentoi. Ja kun aina se tuntuu näiden kommentoijien mielestä olevan äidin vika. Tiedän tekeväni jo paljon sen eteen, että kehitystä tapahtuisi mutta silti kommentit kirpaisee.[/QUOTE]

Minun kommenttini liittyivät muuten puheenkehityksen tukemiseen yleisesti, eivät aloittajan tapaukseen.

Heh, oli pakko tulla vielä kertomaan, että nyt niitä sanoja on sitten yhtäkkiä alkanut tulla :) Muutamassa päivässä käyttöön on tullut kymmenkunta uutta sanaa. Jopa joitain (erittäin lyhyitä) lauseitakin tulee: ei tuu, ei oo. Puhe on melko epäselvää, mutta se(kin) lienee normaalia :)

Yhteistyössä