PUHEEN KEHITYSVIIVE

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TYTTÖ-01
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TYTTÖ-01

Vieras
Meillä 4-v. tyttö jolla todettu ensim. diaknoosissa puheen kehitysviive vuosi sitten (hän puhui vain yksittäisiä sanoja) Puheterapiat aloitettu 10 kk sitten ja kuukausi sitten 3 krt viikossa 5 h päivässä päiväkoti. Eteenpäin menty hienosti. Tyttö osaa jo pitkiä lauseita, lauluja, loruja ulkoa. Hän on erittäin kätevä piirtämisessä, askartelussa, palapeleissä ja tietokoneen hallitsee ikäisekseen hienosti. Vuoden lopulla taas sairaalaviikko ja uudet diaknoosit.

moi! Mulla liki 3vee poika, joka ei vielä kauheesti puhetta tuota. Puheterapeutilla käyty kolme kertaa ja marraskuussa, kun poika täyttää kolme aloitetaan tutkimukset. Minä jotain ymmärrän pojan puheesta, tuntemattomat ei juuri mitään. Meillä keskimmäinen poika oli välillä mutistinen, kovasti miettinyt onko tää jotenkin perinnöllistä. Jos tuntuu siltä niin kirjoittele lea-69@jippii.fi

Moro!

Mulla on 6v poika,jolla puheenkehitys viivästynyt.
Tämäön hetken tilanne:
-yksittäisiä sanoja käytössä vajaa 400
-lausepuhetta tulee 3-5sanan lauseina,sanat perusmuodossa ja väärissä kohdissa
-käyttää tukiviittomia
-sanoissa on epämääräisyyksiä
Nyt käy puheterapiassa kerran viikkoon,on käynyt 3v
Puheterapian rinnalla menee musiikkiterapi.Eskarivuosi integroidussa pienryhmässä,luultavasti myös seuraava vuosi eli ns."starttiluokka".

Puheen viivästymän huomasin jo 2v:n ikäsenä,kun jo opitut sanat jäi pois käytöstä.Ekat sanat tuli 9kk ikäsenä.Kukaan ei neuvolassa kuunnellut mua,kun sanoin olevani huolissani..

Keskimmäisellä pojalla on ollut kans jonkun asteista viivästymää,mutta se luokiteltiin äänneongelmiksi..

Onko tehty mitään diagnooseja sairaalassa. Meidän tapauksessa neuvola on ollut hyvin aktiivinen viemään asiat eteenpäin ja puheterapeutiksi ollaan saatu asiansa tunteva henkilö johon ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2005 klo 13:26 TYTTÖ-01 kirjoitti:
Onko tehty mitään diagnooseja sairaalassa. Meidän tapauksessa neuvola on ollut hyvin aktiivinen viemään asiat eteenpäin ja puheterapeutiksi ollaan saatu asiansa tunteva henkilö johon ollaan oltu erittäin tyytyväisiä.

Meillä on diagnoosina F80.1 viivästynyt puheenkehitys(erityisesti puheen tuotto)
sekä lievä visumotoriikan viivästymä

heippa! meillä myös poika 4v just täyttänyt ja puheterapiassa vuosi oltu sekä nyt päiväkoti osapäiväna. mua alkoi kiinnostaa että mitä siellä sairaalaviikolla tehdään ja ollaanko siellä sitten koko viikko käymättä kotona? me oltu neurologilla puheentakia mutta ei mitään sairaalajuttuja ollu ollenkaan. meillä pieni sanavarasto ja ei taivuta sanoja sekä tietyt kirjaimet jää pois.

onpa kiva nähdä et muitakin on. meillä poika nyt 6v. poju oli 1-2v kun aloin ihmetteleen ettei "kuule" kun puhun mutta se olikin sitä ettei minun puhe merkinnyt mitään. poju ei ymmärtänyt puhetta eikä osannut puhua. sairaalaan päästiin joutuin kun selvisi että toinen korva on kuuro ja epämuodostunut. aluksi oli raskasta, en ymmärtänyt niinkuin ei mieskään et miten oma lapsi ei ymmärrä meitä. sit alko ja jatkuu edelleen 2xvkossa puheterapia.pictokuvat käyt. Viittomat, kehitysvammaohjaaja ym. jääneet nyt pois. diagnoosi: vaikea puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeus. poju nyt eskarissa oman hoitajan kanssa ja koulumuotoa mietitään. nyt sit nuorimmallla epäillään samaa, saas nähä mitä tulevaisuus tuo, raskasta, mutta jo ollaan viisaampia.

meillä ainaki pojalle tehty viikko-ohjelma siis ihan pienestä asti, psykologia, puheterapiaa, lastentarhanopettajaa ym. viikon aikana. meillä usein kahden viikon jaksoja ja siellä ollaan, kotiin ei mennä välillä.

Meillä on 3v poika, joka puhuu lähinnä tavuilla. Oikeita sanoja on nyt pikkuhiljaa ruvennut tulemaan enemmän, mutta harvoin on kahta sanaa peräjälkeen. Minä ymmärrän aika hyvin pojan jutut, mutta muut joutuvat arvailemaan.

Viime viikolla käytiin lääkärissä ja ilmeisesti muuta ei ole kuin tuo puheenviivästyminen. Puheterapiassa jatketaan harvakseltaan. Itseäni ei asia jaksa pahemmin huolestuttaa. Kyllä se puhe sieltä aikanaan tulee =)

Heippa!

Mun esikoispojalla todettiin aikoinaan puheen kehityksen viive, diagnoosiksi saatiin dyspraksia. Parivuotiaana poika sanoi vain muutaman sanan ja nekin aika epäselvästi. Hän aloitti puheterapian muistaakseni 3,5 vuotiaana ja meni päiväkotiin (integroituun erityisryhmään) 4-vuotiaana. Puheterapia jatkui päiväkodissa. Pojalla oli myös suun alueen motoriikassa heikkoutta ja on vähän edelleen -esim. hän ei osaa puhaltaa kunnolla ilmaa ilmapalloon tai kynttilän puhaltaminen on aika vaikeaa.

Eskarin jälkeen poika pääsi nolla/starttiluokalle. Tuon vuoden aikana hän oppi lukemaan ja kirjoittamaan sekä puhumaan selvemmin. Vuosi teki siis erittäin hyvää hänen puheen kehitykselle. Nyt poika on 12-vuotias ja viidennellä luokalla. Puheterapiaa hän sai ekalla luokalla mutta ei enää sen jälkeen ole tarvinnut sitä. Koulu sujuu erittäin hyvin, myös vieraat kielet (englanti ja ruotsi).

Tässä tiivistetysti meidän tarina. Onneksi lapsilla on mahdollisuus saada apua tällaisiin ongelmiin ajoissa =)

Tansku, muksut *3 & vaavi rv 28+0

Moro!
Mulla on 6 vuotias poika jolla on dysfasia,puheen ja ymmärtämisen erityisvaikeus.
Meillä on tällä hetkellä tälläinen tilanne:
Tukiviittomat käytössä(opettaja käy kotona)
Henkilökohtainen avustaja tarhassa,käy normaalia tarhaa(täällä ei muuta)
Kunnon sanoja ei tule yhtään,kii,isä,ouko
Käy SI-toimintaterapiassa kerran viikossa,käy ny toista vuotta,siitä ollut paljon hyötyä
Käy puheterapiassa,käyny jo monta vuotta
Kuvat myös käytössä
Tarhassa tehdään kuvilla päivän tapahtumat,siitä ollut paljo apua
Mitäs vielä....
Ei ymmärrä aina ihan kaikkee,mutta kun kertoo rauhallisesti ja l
lyhyesti niin menee paremmin perille.
Että tälläistä meillä,jos joku haluaa niin otan mielellään vastaan viestejä. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2005 klo 14:19 Virveli kirjoitti:
Meillä on 3v poika, joka puhuu lähinnä tavuilla. Oikeita sanoja on nyt pikkuhiljaa ruvennut tulemaan enemmän, mutta harvoin on kahta sanaa peräjälkeen. Minä ymmärrän aika hyvin pojan jutut, mutta muut joutuvat arvailemaan.

Viime viikolla käytiin lääkärissä ja ilmeisesti muuta ei ole kuin tuo puheenviivästyminen. Puheterapiassa jatketaan harvakseltaan. Itseäni ei asia jaksa pahemmin huolestuttaa. Kyllä se puhe sieltä aikanaan tulee =)

Meillä tätä samaa,siis tuntui kuin omaa tekstiäni olisin lukenut!

Myös te muut!Olisi todella kiva vaihdella ajatuksia aiheesta! Miten onnistuisi?!

Meillä myös 3v2kk ikäinen poika jolta ei puhetta tule,puheteraapiassa olemme käyneet kerran mutta jatkosta ei ole tietoa,olis tosi kiva vaihtaa ajatuksia muiden kanssa että laittakaas vaan yytä,saa s-postiosoitteenkin laittaa tietysti!!!

Minulle saa laittaa yksityisviestiä :)

Me on puheterapiassa vaan keskusteltu terapeutin kanssa ja kerrottu, että mitä poika osaa sanoa. Lähinnä vaan seuraillaan tilannetta. Lisäksi saatiin semmoiset puhekortit. En tiedä vielä milloin seuraava kerta on.

Ja kuten jo aiemmin kirjoitin niin jos ei puhetta tule niin ei tule. Ei siinä minusta 3-vuotiaalla mitkään terapiat auta. Nyt onkin viime viikkoina tullut aika paljon uusia sanoja. Ja paljon on sellaisia abstrakteja sanoja kuten "tässä, täällä".

Eilen tuli kolmen sanan lause: "kä tää o?" Eli: mikä tää on?

Tämä 2 vuotias on nyt niin innoissaan tästä osaamisestaan, että oikein hakee kysyttävää ja näytettävää. Kysyy aivan kaikesta, vaikka tietääkin esineen tai asian nimen, kysyy silti.
Välillä tulee myös alkuun sanasykermä, joka kuulostaa "ikkähei" eli iskä hei, mikä tää on?
Olen ylpeä ja iloinen. :wave:
Kun olen jo välillä moitteita saanut, kun lapsi ei puhu kuin muutaman sanan verran.. :( vaikka on JO 2 v.

Yhteistyössä