Puistossa tänään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapset ojennukseen!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja heipsankeikkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
pääasiallinen vastuu lapsenteoista ja käyttäytymisestä on lapsen omalla vanhemmalla. aika iso juntti tuo äiti,joka ei viitsinyt ymmärtää tehdä mitään jos hänen lastaan jo tuntematon ojensi.

Tässä ketjussakaan ei tullut esille sitä, haittaisko ap:n lasta, että se rikkoi ne kakut? 2 v on tosi pieni, välittikö se edes niistä kakuista sen kummimmin, oliko kaikki ajatukset vain äidin?

Minä olisin opettanut lastani huomioimaan tuon toisen ja ottamalla leikkiin mukaan. Toki olisin torunut, mutta en mää käsistä vierasta lasta ois kiinni ottanut. Johan sitä voi saada pahoinpitelysyytteen. Jos meitä kohti olisi huitonut asia olisi ollut eri.

Ja toi "kaatoi hiekkaa toisen housuille" So what? Se oli vain hiekkaa. Aikuinen olisi voinut väistää tai sanoa etukäteen asia lapselle. Eihän tuollaista kerkiä edes äiti katsomaan, että kaataako nyt hiekkaa vai käveleekö vain ohitse. Toki sanoa pitää tuon jälkeen, ettei toi ole soveliasta, mutta ei tuollaisesta nyt mitään megarangaistuksia tarvi antaa. Ihme nipottajia täällä.

Minua aina naurattaa aikuiset, jotka on uimassa, ja selkeästi närkästyvät jos vettä roiskuu heidän päälleen :D

Joo ihan kuin se olisi mieletön rikos. Pakkoko siinä lapsien vieressä on olla. Jos näkee, että lapsi tule hiekan kanssa ja lapio sojossa, niin kai sitä voi väistää tai mennä hieman kauemmaksi, jos on niin herkkähipiä, ettei voi hiekkaa husuille/paidalle tai ees käsiin tulla.

Niin ja kaikesta huolimatta kyse on kuitenkin pienistä lapsista! Ei edes kouluikäisistä lähellekkään vaan lapsista jotka leikkii ja pitää hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
pääasiallinen vastuu lapsenteoista ja käyttäytymisestä on lapsen omalla vanhemmalla. aika iso juntti tuo äiti,joka ei viitsinyt ymmärtää tehdä mitään jos hänen lastaan jo tuntematon ojensi.

Tässä ketjussakaan ei tullut esille sitä, haittaisko ap:n lasta, että se rikkoi ne kakut? 2 v on tosi pieni, välittikö se edes niistä kakuista sen kummimmin, oliko kaikki ajatukset vain äidin?

Minä olisin opettanut lastani huomioimaan tuon toisen ja ottamalla leikkiin mukaan. Toki olisin torunut, mutta en mää käsistä vierasta lasta ois kiinni ottanut. Johan sitä voi saada pahoinpitelysyytteen. Jos meitä kohti olisi huitonut asia olisi ollut eri.

Ja toi "kaatoi hiekkaa toisen housuille" So what? Se oli vain hiekkaa. Aikuinen olisi voinut väistää tai sanoa etukäteen asia lapselle. Eihän tuollaista kerkiä edes äiti katsomaan, että kaataako nyt hiekkaa vai käveleekö vain ohitse. Toki sanoa pitää tuon jälkeen, ettei toi ole soveliasta, mutta ei tuollaisesta nyt mitään megarangaistuksia tarvi antaa. Ihme nipottajia täällä.

Minua aina naurattaa aikuiset, jotka on uimassa, ja selkeästi närkästyvät jos vettä roiskuu heidän päälleen :D

Joo ihan kuin se olisi mieletön rikos. Pakkoko siinä lapsien vieressä on olla. Jos näkee, että lapsi tule hiekan kanssa ja lapio sojossa, niin kai sitä voi väistää tai mennä hieman kauemmaksi, jos on niin herkkähipiä, ettei voi hiekkaa husuille/paidalle tai ees käsiin tulla.

huoh. esim mua nää asiat ei haittaa, mutta haluaisin tuoda esiin tän kannan : että se lapsi tulee uimaan ja siellä jo aikuinen ui. no, lapsi alkaa tahalleen oikeen roiskuttaa vettä/hiekkaa/ mitä tahansa tän aikuisen päälle. pitääkö aikuisen siis väistyä ? eikö oikeempi ratkaisu olis että se lapsen vanhempi tulis ja kertois lapselleen että noin ei saa tehdä, se ei ole kivaa eikä hyvää käytöstä.
mitäs se curlingvanhemmuus olikaan... :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kun tätä nyky kasvatusta katselee niin ei voi kuin voivotella millaisia aikuisia näistä nykyisistä lapsista kasvaa. Enkä syytä lapsia vaan aikuisian. Ehkä olen sellainen tiukkapantainen hoitaja, mutta mielestäni lapsille tulee opettaa sosiaalista käytöstä. Siihen ei missään tapauksessa kuulu toisten kakkujen rikkominen. Itse teen monesti hiekkalaatikolla kakun joka on mun kakku. Siitä ei toiset saa rikkoa vaan tehdään jokaiselle yhdessä oma kakku. Yritän opettaa kunnioittamaan toisen tekemää ja tehdä yhdessä kaikille kakkuja. Hyvin nuo lapset ovat sen oppineet, vanhempien mielipiteestä en niin ole varma....

Eli itsekkyys on sitten hyväksyttävämpää?

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
mä haluaisin nyt kuitenkin ihan mielenkiinnolla Gabrielalta vastauksen siihen, että onko tempperamenttisella lapsella kenties jotenkin eri etuoikeuksia kuin rauhallisemmalla ?

Ei, enkä ole koskaan niin väittänytkään VAI? Keskustelin lähinnä ap:n reaktiosta asiaan. Mutta rauhallisempia paikallaan käköttäjiä on helpompi vahtia ja käskyttää.

Ja niiden toimia on helpompi ennakoida. Nopea ja tempperamenttinen saattaa kaataa sekunnissa hiekat toisen housuille, vaikka itse kuvittelee lapsen kävelevän vain ohitse.

Siinä tempperamenttisen ja rauhallisen ero.

Niin juuri. Ei äidit sentään ajatuksia osaa lukea, vaikka haluaisivat lapsensa hyvin kasvattaakkin

No ehkä sille temperamenttisellekin voisi sitten tämän hiekan kaatamisen jälkeen mainita, että niin ei saa tehdä? Ehkä se lapsi N kertaa hiekkaa kaadettuaan ja torut kuultuaan tajuaa, ettei niin saa tehdä?

mä haluaisin nyt kuitenkin ihan mielenkiinnolla Gabrielalta vastauksen siihen, että onko tempperamenttisella lapsella kenties jotenkin eri etuoikeuksia kuin rauhallisemmalla ?

Ei, enkä ole koskaan niin väittänytkään VAI? Keskustelin lähinnä ap:n reaktiosta asiaan. Mutta rauhallisempia paikallaan käköttäjiä on helpompi vahtia ja käskyttää.

Ja niiden toimia on helpompi ennakoida. Nopea ja tempperamenttinen saattaa kaataa sekunnissa hiekat toisen housuille, vaikka itse kuvittelee lapsen kävelevän vain ohitse.

Mulla on kaksi vilkasta ja temperamenttista lasta, hyvin olen osannut ennakoida mietteensä ja aikeensa yleisillä paikoilla. Eivät ole päässeet rikkomaan eikä sotkemaan. Mutta minä olenkin viitsinyt, tuntien lapseni, pitää silmällä niitä ja estänyt vahingontekoa.
Nuo kaksi rauhallista sisarusta ovatkin sitten tuntuneet tosi helpoilta lapsilta. Heidän kanssa liikkuessa olen voinut jopa rentoutua.

Mulla on neljävuotias sosiaalinen lapsi, joka ei aina ymmärrä sitä, ettei toisten leikkeihin voi noin vain tuppautua mukaan. Eikä aina ymmärrä ja muista sitä, ettei kaikki halua leikkiä samaa leikkiä kuin hän. Eikä ymmärrä aina sitä, ettei hän voi määrätä, mitä toiset lapset tekee.

Senpä vuoksi hänellä on siellä puistossa mukana aikuinen, joka huomauttaa ja kieltää, jos tyttö ei itse ymmärrä. Tyttö on temperamenttinen ja vilkas, mutta temperamenttinen on äitikin ;) . Eli mulla kyllä ääni nousee todella äkkiä, jos tyttö ei ymmärrä lopettaa. Meillä on opetettu, että kenenkään tavaroita ei saa lainata ellei kysy lupaa. Meillä on opetettu, ettei toisten leikkiin saa mennä kysymättä sopiiko se. Meillä on opetettu, ettei ketään voi pakottaa leikkimään hänen kanssaan.

Jos tyttö ei tottele tai alkaa kiukuttelemaan, me lähdemme puistosta pois. Kova meteli siitä tulee, mutta kotona sitten selvitetään, mikä meni vikaan.

Ap, musta sä teit ihan oikein. Jos kerran sen lapsen äidistä ei ole komentajaksi, niin pakkohan siihen on jonkun puuttua. Ja kyllä mun lapsen kädestä saa ottaa kiinni, jos hän meinaa huitaista lapiolla tai rikkoa kakkuja. Mutta yleensä mä olen jo siihen mennessä huomannut tilanteen itsekin ja komennan itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Mulla on kaksi vilkasta ja temperamenttista lasta, hyvin olen osannut ennakoida mietteensä ja aikeensa yleisillä paikoilla. Eivät ole päässeet rikkomaan eikä sotkemaan. Mutta minä olenkin viitsinyt, tuntien lapseni, pitää silmällä niitä ja estänyt vahingontekoa.
Nuo kaksi rauhallista sisarusta ovatkin sitten tuntuneet tosi helpoilta lapsilta. Heidän kanssa liikkuessa olen voinut jopa rentoutua.

Juu, minä olen kanssa samanlainen "takakiree" lapsen kanssa liikkuessa ;)

omaa laiskuutta ei pidä laittaa lapsen temperamentin piikkiin.

Niin juuri. Ei äidit sentään ajatuksia osaa lukea, vaikka haluaisivat lapsensa hyvin kasvattaakkin

no lapset tekee juu, eihän sitä ole kukaan kiistänytkään.
mutta vähän eriasia, että sen "pahanteon" jälkeen äiti vaan olis että "no niko on tempperamenttinen" tai odottais et se toinen, ehkä tuntematon, aikuinen ojentais lasta et "äläs tee noin" - niin SE ois musta outoa.
mua myös vituttaa muuten se ( :ashamed: ) että moni tempperamenttisenlapsen vanhempi kuvittelee että niitä "aina kilttejä ja rauhallisia lapsia " ei olekaan tarvinut ikinä kasvattaa, kun ne on niin helvetin helppoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ehkä sille temperamenttisellekin voisi sitten tämän hiekan kaatamisen jälkeen mainita, että niin ei saa tehdä? Ehkä se lapsi N kertaa hiekkaa kaadettuaan ja torut kuultuaan tajuaa, ettei niin saa tehdä?

Juu juu edelleen komentaa täytyy, se ei tämän keskustelun pointtina ollutkaan..

Nyt tää jäi junnaamaan tähän inttämiseen taas..

Miten niin itsekyys?? Tai voi asian taas kääntää aikuisen aivoilla näinkin.... Onko itsekästä pitää omista tavaroistaan huolta?? Onko itsekästä haluta itse rikkoa se omatekemä kakkunsa?? Ehkä, voi teidän herranterttuja joiden pitää aina saada mitä tahtoo. Mitä sitten, kun joku muukin haluaa saman asian?? Jos yksi haluaa aina sen huomion niin miten sitten kun esim. luokassa on 30 oppilasta???

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Sen enempää ap:n asiaan puuttumatta, olen yhden mielenkiintoisen asian matkustellessa huomannut.
Suomi on melkeinpä ainut paikka, jossa vanhemmat pyytävät anteeksi toisilta vanhemilta lapsensa käytöstä. Eli siis jos lapsi tönäsee sitä maijapekkaa, niin äiti on nolona pyytämässä anteeksi maijapekan äidiltä. En ole missään muualla törmännyt tälläseen käyttäytymiseen. Tuntuu, että muualla jotenkin ymmärretään, jotta lapset on lapsia, ja tekevät sellaista mitä aikuiset eivät tekisi. Eikä kaikkea tartte niin anteeksi pyydellä.
Toki muuallakin opetetaan mitä ei saa tehdä jne, mutta siis vanhemmat eivät ota "niskoilleen" sitä lapsen käyttäytymistä.
Oisko sitten tässä(kin ) kyse siitä suomalaisten heikosta itsetunnosta. Ajatellaan liikaa mitä muut ajattelee, jopa silloin, kun lapsi (siis puhun nyt taaperoista ) jotain omiaan puuhaa. Sama koskee itkemistä / kiukuttelua. Muualla ei kuiskita ja koiteta huomaamattomasti saada lasta hiljaiseksi, vaan tajutaan että se itkukin kuuluu lapsen elämään.

Tuon olen huomannut. Luuletko että se on hyvä asia? Ulkomaalaiset lapset saa tehdä mitä vain, se on huomattu. Ja se EI ole hyvä asia! Kun kasvaa pellossa, jälki ON multainen ;)

Jaa, et sitten ilmesesti ole poistunut Suomesta kun ehkä Kanarialle ja ulkomaalaisia edustaa sinulle Somalit. Ruotsissa ja siitä eteenpäin Eurooppaan laskeutuessa lapset kasvavat rennommin, ja vanhemmat ovat rennompia, eivät äidit ole loppuunpalaneita ja takakireitä, kun niin kiristää takaraivoa, ja lapset oppivat esiintymään seurustelemaan ja erittäin sosiaalisiksi, juuri mm. sen vuoksi ettei niitä kytätä kuin hulluja joka askeleella.. Sitten ihmetellään miksi suomalaiset ovat niin nipoja ja kireitä eivätkä osaa nauttia elämästään

Itse olen äiti kaksikulttuurisessa perheessä ja meillä ainakin on lapsilla tarkat rajat ja lapset saavat myös ottaa omaa tilaa ja esim kun käymme mieheni kotimaassa ravintoloissa, siellä lapset ovat tervetulleita kaikkialle, toisin kuin suomessa:( Lapsemme ovat tottuneet juttelemaan vieraiden aikuistenkin kanssa, mikä aiheuttaa suomessa usein hämmennystä, kun kaikki haluavat olla niin omissa oloissaan.

Mäkin osaan hyvin ennakoida lapseni tekemisiä. Siinä vaiheessa kun hän vielä miettii, etuileeko liukumäkijonossa, mä olen jo sanomassa, että muista odottaa omaa vuoroasi. Kyllä sitä oppii aika hyvin tuntemaan lapsensa. Ja tosiaan, kun on vilkas lapsi, niin sitä täytyy pitää silmällä jatkuvasti. Eikä vaan keskittyä läppäriin puiston penkillä (näitäkin on nähty... ).

Niin tai jos sen lapsen tempperamentti vaan on sellainen, sitten siitä kasvaa omatahtoinen menestyjä, kun sinun lapsistasi tulee hiljaisia konttorirottia, kun niiden omatahtoisuus (se vähänkin) on jo poljettu pienestä pitäen, ihan vaan noin heittona..

miksi lasten täytyy aina sopia aikuisten muotiin? Mistä sitä koskaan tietää mikä oikeasti on hyvä ja mikä ei.. ;)

:D

[/quote]

Minä ymmärsin pointiksi sen, että temperamenttiset laspet häärää ja hilluu. Ne vaan on semmosia. Rauhallisten lasten vanhempien pitäisi sitten vaan ymmärtää, että lapset ovat erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Sen enempää ap:n asiaan puuttumatta, olen yhden mielenkiintoisen asian matkustellessa huomannut.
Suomi on melkeinpä ainut paikka, jossa vanhemmat pyytävät anteeksi toisilta vanhemilta lapsensa käytöstä. Eli siis jos lapsi tönäsee sitä maijapekkaa, niin äiti on nolona pyytämässä anteeksi maijapekan äidiltä. En ole missään muualla törmännyt tälläseen käyttäytymiseen. Tuntuu, että muualla jotenkin ymmärretään, jotta lapset on lapsia, ja tekevät sellaista mitä aikuiset eivät tekisi. Eikä kaikkea tartte niin anteeksi pyydellä.
Toki muuallakin opetetaan mitä ei saa tehdä jne, mutta siis vanhemmat eivät ota "niskoilleen" sitä lapsen käyttäytymistä.
Oisko sitten tässä(kin ) kyse siitä suomalaisten heikosta itsetunnosta. Ajatellaan liikaa mitä muut ajattelee, jopa silloin, kun lapsi (siis puhun nyt taaperoista ) jotain omiaan puuhaa. Sama koskee itkemistä / kiukuttelua. Muualla ei kuiskita ja koiteta huomaamattomasti saada lasta hiljaiseksi, vaan tajutaan että se itkukin kuuluu lapsen elämään.

Tuon olen huomannut. Luuletko että se on hyvä asia? Ulkomaalaiset lapset saa tehdä mitä vain, se on huomattu. Ja se EI ole hyvä asia! Kun kasvaa pellossa, jälki ON multainen ;)

Vaikka mulla on paljon huonoa sanottavaa amerikkalaisesta kulttuurista, yksi asia pisti silmään ku oltiin siellä. Nuorten aivan moitteeton käytös. Siis 13-25 vuotiaiden käyttäytyminen varsinkin vanhempia ihmisiä kohtaan. Suomessa nuret miehet mumisee ja nuoret naiset kiroilee, usa:ssa nuoret miehet jutteli tottuneesti ja kohteliaast itseään kaksi kertaa vanhempien täti-ihmisten kanssa ja nuoret naiset auttoivat lapsia siinä missä lasten äiditkin. Ja siellä ei aikuiset pyytele anteeksi lasten tekemisiä, vaa yhdessä mietitään miten konfliktitilanteessa lasten välillä tulee tehdä.

huoh. esim mua nää asiat ei haittaa, mutta haluaisin tuoda esiin tän kannan : että se lapsi tulee uimaan ja siellä jo aikuinen ui. no, lapsi alkaa tahalleen oikeen roiskuttaa vettä/hiekkaa/ mitä tahansa tän aikuisen päälle. pitääkö aikuisen siis väistyä ? eikö oikeempi ratkaisu olis että se lapsen vanhempi tulis ja kertois lapselleen että noin ei saa tehdä, se ei ole kivaa eikä hyvää käytöstä.
mitäs se curlingvanhemmuus olikaan... :snotty:

No minä huomauttaisin omalle lapselle, ettei aikuinen siitä välttämättä tykkää. Mutta kyllä uimahallissa on ihan normaalia, että lapset läiskyttävät vettä toisiensa päälle. Monet ihan leikkivät sellaisia leikkejä keskenään. En mää lähtisi kieltämään, ettei IKINÄ saa niin tehdä. Toki jos joku näyttää sille, ettei siitä pidä, niin sanon/kiellän lasta niin tekemästä.

Aikuinen voi itse sanoa, ettei tykkää, että vesi loiskuu hänen päälleen. Aikuinen voi myös siirtyä ja antaa lapsien leikkiä keskenään. Ei tarvi jäädä lapsien leikkien tiimellyksen lähelle ja marmattaa "kun ne loiskii vettä". Jos taas lapsi selkeesti menee perässä loiskutellen, niin toki silloin lasta tulee ojentaa asiasta.

sitten on niitä työelämässä, jotka ei saa mitään aikaseksi ilman, että joku on opastamassa ja, jotka käyttää työterveyshuollon palveluita kun niitä "työpaikkakiusataan" kun eivät selviydy omista hommistaan. Ja nää reippaat "maijapekat" saa sitten syyt niskoilleen syyttöminä, kun nämä ada-oliverit ei selviydy töistään eikä uskalla puolustaa itseään.

Miten niin itsekyys?? Tai voi asian taas kääntää aikuisen aivoilla näinkin.... Onko itsekästä pitää omista tavaroistaan huolta?? Onko itsekästä haluta itse rikkoa se omatekemä kakkunsa?? Ehkä, voi teidän herranterttuja joiden pitää aina saada mitä tahtoo. Mitä sitten, kun joku muukin haluaa saman asian?? Jos yksi haluaa aina sen huomion niin miten sitten kun esim. luokassa on 30 oppilasta???

No kärjistin vaan, niinkun koko tämä "komentamattomuuskin" on kärjistetty nyt tässä keskustelussa.... Jos hivenen koittaa miettiä toista näkökulmaa lapsesta joka rikkoo kakun, onkin ihminen joka ei ikinä kiellä lapsiaan, niistä kasvaa nuorisorikollisia jne jne

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Mäkin osaan hyvin ennakoida lapseni tekemisiä. Siinä vaiheessa kun hän vielä miettii, etuileeko liukumäkijonossa, mä olen jo sanomassa, että muista odottaa omaa vuoroasi. Kyllä sitä oppii aika hyvin tuntemaan lapsensa. Ja tosiaan, kun on vilkas lapsi, niin sitä täytyy pitää silmällä jatkuvasti. Eikä vaan keskittyä läppäriin puiston penkillä (näitäkin on nähty... ).

Ja taatusti ennen tätä ennakoimista noita etuilemisjuttuja on tapahtunut varmaan tuhat ja sata. Ja sitä juuri tarkoitin. Jos lapsi ei ole ennen kaatanut hiekkoja toisten päälle, ei sitä osaa ennakoidakaan. Enkä usko, että sellaista ihmistä onkaan joka keksii lapsen päähäpistoto aina ENNEN kuin lapsi on IKINÄ niitä tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä ymmärsin pointiksi sen, että temperamenttiset laspet häärää ja hilluu. Ne vaan on semmosia. Rauhallisten lasten vanhempien pitäisi sitten vaan ymmärtää, että lapset ovat erilaisia. [/quote]

Jotenkin minä sain sen kuvan eräiden kirjoituksista että ellei kestä temperamenttisten menestyvien (heh ) lasten pahantekoa (niiden joiden vanhemmat ei jaksa pitää kurissa ), niin on parempi pysyä poissa yleisiltä paikoilta nipottamasta :/. Eli maailma on röyhkeitten temmellyskenttä, hissukat pysykööt kotona.

Harmi vain että usein on niin että ellei sääntöjä opi lapsena, niin hyviä tapoja ei ole isonakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja .i..:
sitten on niitä työelämässä, jotka ei saa mitään aikaseksi ilman, että joku on opastamassa ja, jotka käyttää työterveyshuollon palveluita kun niitä "työpaikkakiusataan" kun eivät selviydy omista hommistaan. Ja nää reippaat "maijapekat" saa sitten syyt niskoilleen syyttöminä, kun nämä ada-oliverit ei selviydy töistään eikä uskalla puolustaa itseään.

Tästä tuli mieleen muuten yksi hyvä pointti. Lastenhan täytyy antaa itsekin selvitellä tietyissä rajoissa välejään...

Kun tätä nyky kasvatusta katselee niin ei voi kuin voivotella millaisia aikuisia näistä nykyisistä lapsista kasvaa. Enkä syytä lapsia vaan aikuisian. Ehkä olen sellainen tiukkapantainen hoitaja, mutta mielestäni lapsille tulee opettaa sosiaalista käytöstä. Siihen ei missään tapauksessa kuulu toisten kakkujen rikkominen. Itse teen monesti hiekkalaatikolla kakun joka on mun kakku. Siitä ei toiset saa rikkoa vaan tehdään jokaiselle yhdessä oma kakku. Yritän opettaa kunnioittamaan toisen tekemää ja tehdä yhdessä kaikille kakkuja. Hyvin nuo lapset ovat sen oppineet, vanhempien mielipiteestä en niin ole varma....

Esimerkillä sitä parhaiten opettaa sosiaalisen kanssakäymisen sääntöjä. Ap olisi voinut keskustella, niin maijapekan (:D) kun maijapekan äidinkin kanssa sen sijaan, että nyt puhuu p'skaa selän takana. Oppii tytär kyllä nyt hyvin, että jos joku tekee mokan omaa ymmärtämättömyyttään, niin tätä tulee komennella ja tarrata kiinni, ja äitiä paheksua :D Että seuraavan kerran ku sattuu olemaan nuorempi taapero/vauva läheisyydessä, niin ap:n lapsi komentelee ja ojentaa tätä lasta ja pitää äitiä ihan typeränä ku äiti ei tehny mitään tilanteen eteen ;)

Yhteistyössä