Pukemisvimma ja kuumissaan oleva tyttö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bloom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bloom

Vieras
Tässä loppu kesästä/alku syksystä on ärsyttänyt se, kun vien tytön päiväkotiin ja laitan tietysti aamusta, kun on viileämpää mukaan kaikenlaista vaatetta niinkuin takin, hatun ja pitkähihasen paidan. Sitten kun haen tytön päiväkodista on sille ahdettu kaikki mahdolliset vaatteet päälle, vaikka kuinka aurinko paistaisi iltapäivällä. Tyttö on ihan hiessä kun ottaa hatun pois ja haluaa heti minut nähtyään ottaa pois takin, pitkähihasen paidan ja hatun.

Talvella oli ihan sama. Laitoin päiväkotiin aamusta mukaan enemmän vaatetta, koska aamulla nyt yleensä on kylmempi. Iltapäivällä kun hain tytön oli sille ahdettu paksun toppahaalarin alle villavaatteet ja ties mitä, vaikka pakkasta ei ollut kuin muutama aste, jos sitäkään ja aurinko paistoi. Tyttö oli ihan hermona, kun sillä oli kamalan kuuma ja hiki.

Kerran kun hain tytön keväällä päiväkodista oli sen tukka ihan litimärkä kuin olisi suihkusta tullut. En voinut uskoa, että oli kastunut vain hiestä. Olivat tajunneet avata lopulta vähän pipoa.

Mikä vimma yleensäkin nykyään on pukea lapsia niin kauheasti. Muistan kun itse olin lapsi, niin sillon en ikinä käyttänyt hattuja paitsi talvella ja viimeseen asti kuljettiin T-paidoissa ja ilman takkia.

Ihan kuin meillä, tosin meillä päiväkodissa auttoi, kun asiallisesti keskustelin yhden hoitajan kanssa ja sanoin, et lapsi on "todella lämmin verinen" eikä tarvitse niin paljon vaatteita kun moni muu. Lisäksi kerran otin lapselta lakin pk:n pihassa pois ja nostelin litimärkää tukkaa, viimeistään silloin viimeisellekin hoitajalle meni jakeluun asia. Eikä mulla ole tarkoitus haukkua, niillä nyt vaan on niin monta lasta hoidossa, ettei välttämättä kaikki noi "ei niin tärkeät tiedot" mene heti kaikkien muistiin.
Myöhemmen toisessa pk:ssa sitten olikin ongelmia asian vuoksi. Toinen mitä en voinut käsittää, oli "lakki-pakko". säällä kun säällä lapsilla oli oltava lakki. Talvella kun oli kylmää ymmärrän ja kesähelteellä myös, mutta pk:n varjoisalla pihalla oli kuitenkin paljon sellaisia päiviä, kun lapsen olisi voinut antaa olla ilman lakkia.

Oletko lainkaan puhunut asiasta henkilökunnan kanssa? Lapset ovat hyvin erilaisia, toiset ovat vilukissoja, jotka tarvitsevat paljon vaatetta, toiset taas pärjäävät vähemmälläkin. Kannattaa ilmaista omat toiveensa.

Isommat lapset pukevat siellä itse, joten heillä voi olla vähän mitä tahansa siellä ulkovaatteiden alle. Siihenkin yleensä auttaa se, että pyytää hoitajia hieman katsomaan, mitä lapsi sinne laittaa.

Yhteistyössä