pullosta kieltäytyvä vauva (9kk), äidin oma aika ja imetyksen lopetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettii

Vieras
vauva siis kieltäytynyt pullosta aina. Kaikki keinot yritetty ja pidetty myös taukoja välissä. Muuta syytä pullon tarpeelle ei ole, kuin äidin kaipaama oma aika ja koska kuitenkin päiväsaikaan sekin jo onnistuu soseiden myötä, niin varsinaista ongelmaa ei nyt ole, pullo-ajatuksesta on nyt luovuttu.

Kysymys kuulukin: kuinka lopetan imetyksen ja milloin? Itse olisin valmis lopettamaan kokonaan kun vauva on vuoden, mutta miten iltatissiin tottunut vauva saa yötä vasten tarpeeksi maitoa (nyt ei suostu juomaan mukista korviketta, vettä kyllä juo hienosti) ja entä mahdollinen yösyöttö? Nyt vauva syö kerran aamuyöstä ja nukkuu useamman tunnin sen jälkeen. Ja kieltämättä toivoisin jo muutaman kuukauden päästä pääseväni myös iltamenoihin, isä olisi lapsen kanssa.

Tarvitseekohan siitä maidosta niin huolehtia? Iltapuuron voi keittää korvikkeeseen ja yöllä voi tarjota vettä. Jos herää aamulla normaalia aiemmin, siitä tuskin on kertaluontoisesti haittaa. Kun äiti ei ole paikalla, voi olla ihan eri metkut.

Juu, ei mulla olekaan kiirettä, olen jo luovuttanut :D Mutta ehkä osittain tämän sitovan vuoden takia olisin valmis lopettamaan imetyksen muutaman kuukauden päästä ja nämä pohdinnat koski sitä, miten se on mahdollista kun tosiaan ainakaan vielä vauva ei suostu juomaan korviketta mukista. Kuinka pitkään iltatissittelyä pitäisi jatkaa kun pullo ei kerran ole käytössä?

Ja kertaluontoisesti varmasti vauva pärjäisi, mutta itselläni ei olisi hauskaa kun tietäisin että vauva itkee tissin perään ja herää pian nukahdettuaan huutamaan maitonsa perään. Että sikäli tosiaan mennään lapsentahtisesti.

taisin tuon ikäiselle sekoitella jo korviketta ja luomumaitoa 50/50 suhteella. meni nokkiksella alas hyvin, vähän lämpimänä, sellaisena kädenlämpöisenä... kun pelkkä Nanni ei maistunut.. se tissittely voi jäädä pois sen kummempia yrittämättä, joku aamu heräät ja toteat, että jaahas, pikkuinen onkin nukkunut koko yön.. aamulla sitten herätessä juomaa.. kysy neuvolassa, onko sen nyt oltava enää mitään korviketta, itse kun en noista suosituksista oikein tiedä __ enkä kyllä piittaakaan, jos koen, ettei mitään vahinkoa tapahdu.

Ja kertaluontoisesti varmasti vauva pärjäisi, mutta itselläni ei olisi hauskaa kun tietäisin että vauva itkee tissin perään ja herää pian nukahdettuaan huutamaan maitonsa perään. Että sikäli tosiaan mennään lapsentahtisesti.

Mutta ei se ole mitenkään sanottua, että itkee. Vauva ei ajattele iltamaitoa iltamaitona, vaan iltaimetyksenä. Jos isä jää vauvan kanssa, vauvahan tietää, ettei ole tissiä luvassa. Ei se osaa siinä mitään maitoa kaivata. Jos se jotain kaipaa, niin sitten sua ja sun tissiä. Jos vauva on oikein äidin mussukka, niin tuskin se pullo yhtään sitä mieltä siinä kohdassa parantais, vaikka osaisi pullosta syödäkin.

ja hei ! olet totaalisen oikeutettu omaan aikaan, ja näihin pohdintoihin. johan sitä olet nyt ollut hyvin sidottu lapseen 9 kk, et 9 pv tai 9 viikkoa. varsinkin kun ei huoli pulloa ja korviketta. hyvä huudella lapsentahtisuuksista jos saa lypsettyä varastoon ja pullo kelpaa niin, että isi hoitaa.

Nokkamuki. Ei hän mitää pulloa enää tarvitse :)
Eikä öisin maitoakaan, vesi riittää öisin.
Sen mitä teet imetyksen suhteen on ihan sun päätettävissä. Toinen tekee yhdellä tavalla ja toinen toisella.
Ja kyllä teilläkin ne maitotuotteet varmasti kohta menee jossain muodossa, viilit, jugurtit, raejuusto, soijamaito, kaikkia saa käyttää kohta ja vaihtoehtoja löytyy kyllä.
Puurot maitoon, muussiin maitoa, munakkaaseen maitoa, kyllä niitä maitolisiä tulee jatkossa vaikka laps kieltäytyiskun juomasta maitoa mukista. (vai oletko kyllä ikinä kuullu lapsesta joka ei jois maito...?) :)
Ne on kans aika hyviä houkuttimia ne pillilliset pikku maitopurkit.
Ja imetystä voit ihan hyvin jatkaa muutenkin, antaa aamulla, tai ennen tai jälkeen päiväunien
Aivan yhtä arvokasta maitoa se on annoit mihin aikaa päivästä vaa. :)
http://m.iltalehti.fi/perhe/2015021319190896_pr.shtml

Kiva saada tsemppaavia kommentteja, kiitos! Taidan mennä naapuriin iltaa istumaan joku viikonloppu, olen sitten lähellä jos vauva ei saa unen päästä kiinni ilman tissiä.

Olisiko jollain vielä kokemuksia imetyksen lopettamisesta ja ilta-/yömaidon luopumisesta pullottomalla vauvalla?

Mulla on kaikki lapset olleet tissitakiaisia, ei ole yksikään neljästä pulloa saati korviketta huolinut, että kyllä minä tiedän asian tahi tusina lapsentahtisuuksista... Mut minusta se nyt vaan kuuluu vauva-aikaan, että mennään sen vauvan ehdoilla. Meillä ovat oppineet vähitellen juomaan tavallista maitoa mukista ruokailun yhteydessä siinä reilun vuoden iässä, ja sitä kautta päivätissit vähentyneet, mutta unitissit oli kuvioissa sinne 1½v saakka.

Meillä oli pullosta kieltäytyvä tissitakiainen, ja olin varma että imetyksestä luopuminen on hankalaa. No, ei ollut kun sen teki pikkuhiljaa. Yöimetyksen lopetin 8kk kohdalla, sitten pikkuhiljaa yksi kerta kerrallaan päivältä pois ja lopulta "tärkein" eli iltaimetys 1v4kk:n iässä. Lapsi ei protestoinut missään vaiheessa (paitsi yöllä..) ja maidontuotanto väheni vaiheittain niin ettei mitään ongelmaa pinkeiden tissien kanssa ollut.

minusta myös vauva-aikaan kuuluu sitovuus ja lapsen ehdoilla meneminen. Siksi en olekaan halunnut lähteä "kyllä se pullon huolii kun on tarpeeksi nälkäinen"-tyyppisiin kokeiluihin. Ihan lempeästi ollaan yritetty tarjota eri keinoilla, ainahan sitä yrittää voi :)

Mutta kiitos vielä noista kokemuksista imetyksen lopettamisesta, ehkä stressaan turhaan. Vaikuttaa loogiselta tuo pikkuhiljaa lopettaminen, siinähän samalla aika kuluu ja vauva oppii juomaan paremmin mukista ja ruokakin monipuolistuu.

Ja tuohon ilta/yömaidosta luopumiseen; useinmiten ja ainakin meillä tuossa iässä se yöimetys oli lapselle mua kuin nälkäänsä tankkausta, ja siitä eroon pääseminen saattaa vaatia yhdensortin unikoulun. Meillä mies nukkui viikon lapsen kanssa ja minä olohuoneen sohvalla, lapsen herätessä ja itkiessä mies hyssytteli ja rauhoitteli takaisin uneen. Pari ekaa yötä lapsi jaksoi vaatia tissiä pidempään, mutta aika pian tottui siihen että tissiä ei tule vasta kuin aamupuuron jälkeen.

Iltaimetys jäi pois niin, että ensin vaihdoin imetyksen ja hampaanpesun paikkaa niin, että imetys ei ollut enää se viimeisin iltarutiini ennen nukkumaan menoa. Jonkun ajan kuluttua mies otti iltahommat hoitaakseen ja lapsi meni tyytyväisenä nukkumaan ilman imetystä.

Meilläkin pullovastainen tissitakiainen. En myöskään juuri herunut pumpulle. Yöimetykset lopetin kun vauveli oli n. 10 kk:n ikäinen, ihan niin että vauva nukkui isän kanssa n. 3 yötä ja minä vierashuoneessa. Vähän huuteli nukkumaan mennessä ja öisin muutamia kertoja, mutta siihen jäi yötissittelyt.

Imetyksen lopetin kun lapsi oli 1 v 4 kk:tta, minun aloitteesta ja tahdosta. Tuossa vaiheessa söi edelleen n. 5 krt/pvä tissiä ja ruinasi sitä jatkuvasti. Lopettaminen päälle vuoden iässä ei sinänsä enää ole ongelma, koska lapselle voi sitten jo antaa maitotuotteita huoletta. Puuroon sekoitella lehmänmaitoa jne. Tissittelyn lopetin kerrasta poikki taktiikalla niin, että laitoin kissatarrat nännien päälle xD Lapsi harmistui kun rinnasta ei pystynyt enää imemään, mutta ei kapinoinut minua vastaan kun ei ymmärtänyt että se on äidin tekosia. Tuo oli hyvä kun ei ns. tarvinnut kieltää mitään, näytin vaan tissejä ja sanoin että maito loppu! Muksu sitten tutkaili niitä kissankuvia ihmeissään. Viikossa unohti koko tissin, tai kyllä hän niitä seuraavat puoli vuotta vielä taputteli ja haki sillä tapaa lohtua, mutta syödä ei yrittänyt eikä pian enää edes osannut imuotetta.

Meillä ei ollut ihan vauva-ajan jälkeen koskaan tuttipulloa.
Sit 6kk kohdalla harjoitteli sellasella pehmeä nokkaisella nokkamukilla. Ja sit kun lopetettiin yöimetys, niin sai siitä samasta mukista vettä öisin. Nousi sängynlaitaa vasten seisomaan kun heräsi janoon, aika pian jo otti ite kahvoista kiinni ja joi istuen sielä sängyssää (ja nuupahteli samalla unissaan :)) ja ojensi sit mukin ylös. Kiva kun tuosta ei valunut mitää kun käänsi ylösalaisin.
Meillä oli siis tuo
http://www.babystyle.fi/index.php/ruokailu/mukit-ja-taikanokat/nuk-nokkamuki-firstchoice-kahvoilla.html
Ihan meidän lähikaupassakin myydään noita

meillä isä hoitikin jo yösyötöistä vieroittamisen, aiemman 1-2h imuttelun (ja päivällä ei syönyt käytännössä ollenkaan kiinteitä...) sijaan on enää se yksi kerta yössä.

Tosi hyviä vinkkejä tullut, tuo hampaidenpesuhomma otetaan varmasti käyttöön ja kissatarrat kans, jos tarvetta :D Ehkä jopa rohkaistun tarjoamaan sitä vettä yöllä ja lopetan viimeisenkin yösyötön. Nyt on hyvä mieli, loppusilausta vaille tämä tissien vankina oleminen, enköhän vielä hetken jaksa :) Öitä kaikille!

Meillä imetys loppui kokonaan 1v ja 3kk iässä. Lapsi ei enää ollut kiinnostunut. Kaikki muu ympärillä kiinnosti niin kovin, ettei tisssille enää ollut aikaa :D Pikkuhiljaa imuaika väheni ja kerrat. Voi käydä yllättävän kivuttomasti näköjään tuo tissistä irtaantuminen.

Meillä tissitakiainen myös joka ei pulloa huolinut. Mutta vauvavuosi on lyhyt, äkkiä se menee. En halunnut asiasta tehdä ongelmaa, kokeilin kerran iltaimetyksen lopettamista ja lapsi heräsi melkein heti maitoa itkemään (osasi sanoja alle vuoden ikäisenä) niin aattelin että hittoako tässä kun ei pakko ole. Vuoden ikäisenä alettiin opetella lehmänmaitoa nokkamukista ruokailun yhteydessä (aluksi suurin osa hylaa kun tavallisesta meni vatsa jostain syystä sekaisin) ja jätin pikkuhiljaa imetyskertoja pois. Iltaimetys oli viimeinen ja lapselle tärkein, siitä luovuttiin n. 1,5v iässä. Tällöin pääsin jo iltarientoihinkin kun imetin lapsen ennen kun lähdin ja taisi sillä yöjuoksukerralla jäädä aamuimetyskin pois kun en ollutkaan aamulla kotona.

En oo myöskään yösyöttöjä koittanut jättää pois ennen 1v ikää, se yks kerta ei haitannut unia mitenkään niin miks turhaan taistella.

Fiiliksen mukaan, ei kalenterin.

Tuonikäinen on usein vierastuksen myötä tosi kiinni äidistä ja tissistä, lähellä vuoden ikää lapsi kiinnostuu enemmän tutkimaan ympäristöä ja käy äidin sylissä vaan välillä tankkaamassa turvaa. Jos nyt vauva konttaa perääsi vessaan ja keittiöön ja jokapaikkaan niin todennäköisesti kahden kuukauden päästä sinä juokset lapsen perässä kun lapsi kulkee ympäri asuntoa pureskelemassahköjotoja ja muuta kivaa. Muistan kyllä tuon epätoivon tunteen juuri tuossa iässä(juniori meillä nyt 1v3kk) mutta se muutos on lopulta niin yhtäkkinen että siitä itsekin hämmentyy vaikka on kolmas lapsi kyseessä.

Pointti oli siis se että todennäköisesti se tissikin siinä unohtuu kun lapsi kasvaa. Noin vuoden iässä on usein helppoa vieroittaa, jos jatkaa siitä niin uusi äitivaihe koittaa 1,5v kieppeillä ja silloin voi olla taas hankalampaa..

Meillä on alettu 10kk iässä tarjoamaan lapsille mukista korviketta tai piimää, välipalalla annettu jugurttia, raejuustoa jne. Myös kypsennettyjä maitotuotteita voi antaa 10kk alkaen eli voit alkaa tekemään puurot maitoon. Mukista piimää/korviketta on mennyt erittäin pieniä määriä niin kauan kuin tissi on ollut kuvioissa, mutta maitoon tehtyä puuroa on mennyt 2-2,5 dl aamuin illoin eli jugurttien kanssa lapsi on kuitenkin saanut sen minimitarpeen maitoa (5-6dl). Vettä meni kuopukselle sitäkin tosi huonosti mukista mutta syötin sitten paljon hedelmiä(joka aterian päätteeksi), keittoja, tein puurot löysiksi jne, jolloin nestettä sai juomalakosta huolimatta tarpeeksi ja pissaa tuli hyvin. Imetyksen olen kaikilta sitten vähentänyt pikkuhiljaa nparin kuukauden aikana niin että vuoden kieppeillä lopetin. Ja tuttipulloa ei oo ykskään huolinu.

Meillä vauva on huolinut pullon mutta siitä vieroitettiin vuoden iässä. Sen jälkeen 6 kk söi tissiä kun olin paikalla. Jos en ollut, joi suoraan lasista. 1 v jälkeen imetin vain jos vauva pyysi ja ennakoin että huomiota ei saa ohjattua muualle sillä kertaa. Lopussa se oli n. 3 päivän välein ja maidon loputtua tarkisti muutaman kerran että tyhjät on. Vuoden ikäisenä ei selvästi ollut vielä valmis lopettamaan.

Olen joutunut kummaltakin lapselta lopettamaan imetyksen 6kk iässä allergioiden vuoksi. Nuoremmalla varsinkin meni vaikeaksi kun allergiaoireita tuli vaikka todella niukalla ruokavaliolla olin ennestään. Eli jouduin lopettamaan kuin seinään. Parissa päivässä unohtui tissi ja tuon ikäiselle vielä se pullo otettiin käyttöön. Eka päivä taisi olla vaikein,mutta jo ensimmäisenä päivänä meni pullosta,muru kun on aina ollut hyvällä ruokahalulla varustettu...Pulloa kuitenkin usein syötiin tutuissa imetysasennoissa. Eli keinutuolissa keinuteltiin, köllötettiin sängyssä vierekkäin tms. Tsemppiä!!!! :)

minusta myös vauva-aikaan kuuluu sitovuus ja lapsen ehdoilla meneminen. Siksi en olekaan halunnut lähteä "kyllä se pullon huolii kun on tarpeeksi nälkäinen"-tyyppisiin kokeiluihin. Ihan lempeästi ollaan yritetty tarjota eri keinoilla, ainahan sitä yrittää voi :)

Mutta kiitos vielä noista kokemuksista imetyksen lopettamisesta, ehkä stressaan turhaan. Vaikuttaa loogiselta tuo pikkuhiljaa lopettaminen, siinähän samalla aika kuluu ja vauva oppii juomaan paremmin mukista ja ruokakin monipuolistuu.

Meidän lapsi ei koskaan huolinut pulloa. Tuossa iässä kuitenkin onnistui jo vaikka koko päivän (8 tunnin) poissaolo niin, että söi soseita ja joi nokkamukista vettä tai pumpattua maitoa. Kokonaisen yön olin poissa vasta kun lapsi oli vähän alle 1,5-vuotias ja söi edelleen rintaa öisin. Yökyläily meni kuitenkin ihan hyvin, lapsi heräsi muutaman kerran (aivan kuten kotonakin), mutta rauhoittui yhtä nopeasti nukkumaan ilman tissiä kuin kotona tissin kanssa. Eikä mitään muutakaan ruokaa/juomaa tarvinnut. Se olikin vain sellainen tapa tuossa vaiheessa, lähinnä läheisyyttä ja turvaa lapselle, ei mitenkään nälän vuoksi pakollista.

Minä siis lähdin noihin iltamenoihin vasta tuossa vaiheessa, mutta todennäköisesti olisi muutamaa kuukautta aiemminkin onnistunut ihan hyvin. Kun lapsi oli 1,5-vuotias, jouduin kerran olemaan parikin yötä työmatkan takia poissa, ei sekään ollut ongelma eikä myöskään imetys siihen päättynyt, vaan jatkui kunnes lapsi oli 2 v 3 kk.

Taaperoimetys on ihan toista kuin vauvan imetys. En kokenut sitä mitenkään sitovaksi. Lapsi vaan heräsi vielä reilun vuoden iässä 10 kertaa yössä, joten se nyt lähinnä rajoitti sitä ettei jaksanut mihinkään iltamenoihin lähteä eikä lasta viitsinyt yökylään viedä. Vasta siinä lähempänä 1,5-vuoden ikää herätykset vähenivät muutamaan ja 2-vuotiaana loppuivat lähes täysin. Ja imetys siis jatkui senkin jälkeen pikkuhiljaa vähentyen. Ei tarvinnut varsinaisesti vieroittaa lasta, ehkä kerran kielsin häneltä tissin sen jälkeen kun olin ajatellut että eiköhän se ollut siinä, kun imetyksissä oli muutenkin ollut päivien taukoja.

Tietysti sinulla on täysi oikeus vieroittaa lapsi vuoden iässä ja se on ihan ok. Ei vaan minusta kannata ottaa stressiä asiasta ja asettaa mitään ehdottomia päivämääriä, vaan pikkuhiljaa ennemmin ottaa sitä omaa aikaa. Samalla saattaa huomata, ettei se imetys oikeastaan mitään haittaa vaan voi jatkua enemmän äidintahtisesti vauvavaiheen jälkeen. Eli ei sen takia, että vielä imettää taaperoa, tarvitse tehdä mitään erityisiä uhrauksia. Taapero ymmärtää, ettei rintaa saa muilta kuin äidiltä, joten muiden hoidossa ollessaan asia ei välttämättä tule edes mieleen hänelle.

Tuttu tilanne. Meidä lapsi jo 1,5 vuotias. Tietää kyllä jo milloin isä hoitamassa ilta jutut niin ei vaadi maitoa. Riittää, että näkeekin minut niin heti muistuu maito mieleen. Ei kannata enää mitään pullomaitoja antaa. Nokkamukista vettä jos on jano. Tätä meillä siis jo alle vuotiaasta.

Yhteistyössä