Purkkiruokaa suositellaan neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeli 1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mummeli 1

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, kun neuvolasta sanottiin että kaupan purkkiruoat on kaikkein terveellisimpiä. Itse ja tyttäreni on sitä mieltä, että itsetehdyt soseet kotimaisista juureksista ja vihanneksista ovat paljon terveellisempiä. Kaupan valmissoseethan tehdään useimmiten halvimmista ulkomaalaisista kasviksista ja marjoista, joissa saattaa olla lannoitejäämiä ym. Eiväthän ne ole edes tuoreita. Aikoinaan minulle sanottiin neuvolassa, että itsetehdyt ovat paljon terveellisempiä. Sit on vielä se puoli, että lapset tottuu teollisiin makuihin jo vauvasta, jos syötetään pelkästään purkkiruokaa.

Usein myös saa lukea lehdestä, että joku erä poistetaan, kun saattaa sisältää jotain vierasta ainetta tai säilyvyys ei ole taattu.

No onneksi ollaan samaa mieltä tyttären kanssa, joten meidän lapsenlapselle syötetään melkein pelkästään itsetehtyjä ruokia ja totutetaan jo pienestä kotiruokaan.

Oikeassa olette.

Tutkimuksissa on todettu, että purkkiruoka on tasalaatuista. Niissä ravintoaineet on tutkittu ja niitä on oikeassa suhteessa. Ne on kehitetty ravintoasiantuntijoiden avulla. Kotiruoan terveellisyydestä ei ole mitään näyttöjä, koska jokainen tekee niitä itse omalla tavallaan.
Tästä aiheesta kaikilla lastenhoitopalstoilla on vuosi toisensa jälkeen väitelty ja on esitetty myös tutkimustuloksia. Kotona tehty ruoka ei ole sen parempaa kuin teollinen ruokakaan, koska purkkiruoat eivät ole verrattavissa esim. eineksiin.

Jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä ja oikeus syöttää lapsellensa haluamaansa ruokaa.
On oikesu myös uskoa kotonatehdyn ruoan paremmuuteen, mutta neuvolassa opastus perustuu tutkimustuloksiin ja ohjeistukseen. On myös otettava huomioon, että kaikki äidit eivät ole pystyviä tai osaavia tekemään hyvistäkään raaka-aineista terveellistä ja kaikki tarvittavat ominaisuudet sisältävää ruokaa lapselleen.

Viimeksi muokattu:
Kaikessa on puolensa mutta pääasiassa olen kanssasi samaa mieltä: kotiruokaan on hyvä tottua pienestä pitäen. Tulee samalla useassa perheessä tarkkailtua omia ruokailutottumuksia, napostelukulttuuria ja herkuttelua yms.

Kuitenkin on suht järjetöntä tehdä itse soseita jostain espanjalaisesta kesäkurpitsasta keskellä talvea. Tai entäpä sitten kuoria ja pilkkoa ja keittää jotain ulkolaisia omenoita ja tehdä niistä muussia?

Kaikki tekevät kuten parhaaksi näkevät. Tuskinpa Piltit ja Bonat mitään myrkkyä ovat, eiköhän ne kuulu niihin eniten tutkittuihin elintarvikkeisiin. Ja moni tuntemani ns kulinaristi on antanut ihan vaan helppouden ja ajansäästön nimissä ensimmäiset kuukaudet valmiita soseita. Kyllä niihin "normaaliruokiin" ehtii tutustua siitä n 10 kk iästä eteenpäin vallan mainiosti.

Tästäpä saadaan mainio riitelyketju näin helteen kunniaksi.
Meillä pikkuinen syö pääasiassa purkkiruokaa. En jaksa enkä viitsi tehdä ruokaa kunnolla itsellenikään saati sitten keitellä monipuolisia soseita vauvalle. Tarkoitus olis niihinkin tutustuttaa aikanaa, kunhan tilanne tästä helpottuu.

Tehkää soseita, jos aikaa ja energiaa riittää.

Ajattelen, että "ravintotiheys" on suurempi itse tehdyissä soseissa. Eli ovat täyttä tavaraa kun taas kaupan soseissa on enemmän vettä ja vähemmän vihannesta, tärkkelyksellä sitten suurustettu.
Toisaalta taas valmisruokien raaka-aineet ovat tutkitumpia ja kasvinsuojeluaineiden pitoisuudet ovat alhaisempia. Suomalaiset vihannekset eivät automaattisesti ole mitenkään puhtaita, esim. kaalikasveja ruiskutetaan useaan otteeseen kasvukaudella kasvinsuojeluaineilla.
Siksipä ostankin luomu-vihanneksia ja teen niistä vauvalle ruokaa. Ravinteita ilman myrkkyjä :)

Tutkimuksissa on todettu, että purkkiruoka on tasalaatuista. Niissä ravintoaineet on tutkittu ja niitä on oikeassa suhteessa. Ne on kehitetty ravintoasiantuntijoiden avulla. Kotiruoan terveellisyydestä ei ole mitään näyttöjä, koska jokainen tekee niitä itse omalla tavallaan.
Tästä aiheesta kaikilla lastenhoitopalstoilla on vuosi toisensa jälkeen väitelty ja on esitetty myös tutkimustuloksia. Kotona tehty ruoka ei ole sen parempaa kuin teollinen ruokakaan, koska purkkiruoat eivät ole verrattavissa esim. eineksiin.

Jokaisella on oikeus omaan näkemykseensä ja oikeus syöttää lapsellensa haluamaansa ruokaa.
On oikesu myös uskoa kotonatehdyn ruoan paremmuuteen, mutta neuvolassa opastus perustuu tutkimustuloksiin ja ohjeistukseen. On myös otettava huomioon, että kaikki äidit eivät ole pystyviä tai osaavia tekemään hyvistäkään raaka-aineista terveellistä ja kaikki tarvittavat ominaisuudet sisältävää ruokaa lapselleen.

Olen täysin samaa mieltä; hyvin kirjoitettu. Mummojen aikaan purkkiruualla ei sitä paisti ollut minkäänlaisia kriteerejä, joita nykyään on paljon, toisin kuin kotiruualla.

Lisäisin vielä sellaisen näkökannan keskusteluun, että relevanttia on, mitä kukin tarkoittaa kotiruualla. Sanana se tarkoittaa ruokaa, joka kotona valmistetaan. Ei sen enempää. Oletan, että "Mummeli" tarkoittanee erityisen terveellistä, lisäaineetonta ruokavaliota lähiruuasta. Sitä "kotiruoka" ei valitettavasti edusta suurimmalle osalle suomalaisperheitä. Siitä kertovat kohonneet painoindeksit, nuorten ja jo lastenkin liikalihavuus, sekä epäterveellinen ruokavalio, jota useissa perheissä kotona syödään. Uusavuttomille perheille kotiruoka tarkoittaa hyvinkin epäterveellistä kotona valmistettua ruokaa. Kyllä minusta ilman tutkimuksiakin kuulostaa paremmalta antaa lapselle lapsia varten tehtyä purkkiruokaa, kuin ylisuolattua kermakastiketta epäterveellisillä lisukkeillla, jopa nakkeja ja makkaraa, jota monet antavat.

Sitten oma mielipiteeni. Itse syötän lapselleni hyvällä omalla tunnolla purkkiruokaa ainakin kerran päivässä, koska minusta on kivampaa viettää lapsen kanssa vietetty aika muuten kuin ruokaa tehden. Yritämme mieheni kanssa kerran päivässä syödä koko perhe yhdessä sitä kuuluisaa kotiruokaa, joka meille tarkoittaa useimmiten pastaa, lasagnea, salaattia, kalaa, wokkia tai tortilloja. Suolaa emme käytä kukaan, ja lapsi (1v6kk) on täysin kaikkiruokainen.

Viimeksi muokattu:
Ajattelen, että "ravintotiheys" on suurempi itse tehdyissä soseissa. Eli ovat täyttä tavaraa kun taas kaupan soseissa on enemmän vettä ja vähemmän vihannesta, tärkkelyksellä sitten suurustettu.
Toisaalta taas valmisruokien raaka-aineet ovat tutkitumpia ja kasvinsuojeluaineiden pitoisuudet ovat alhaisempia. Suomalaiset vihannekset eivät automaattisesti ole mitenkään puhtaita, esim. kaalikasveja ruiskutetaan useaan otteeseen kasvukaudella kasvinsuojeluaineilla.
Siksipä ostankin luomu-vihanneksia ja teen niistä vauvalle ruokaa. Ravinteita ilman myrkkyjä :)

Juuri tähän näyttää perustuvat se purkkiruokien moittiminen. "Ajattelen, että..." Tutkimukseen ei sinunkaan ajattelusi perustu, eikä siitä ajattelusi lopputuloksesta lisätystä vedestä ja tärkkelyksestä ole mitään näyttöä. Se on jälleen kerran asennekysymys. On myös oleellista, miten kotioloissa osataan raaka-aineet käsitellä, että niissä säilyisi kaikki ravinteet ja hivenaineet, eikä niitä keitettäisi keitinvede mukana pois. Samoin koko talven säilytetyistä kotimaisista vihanneksista ja kasviksista häipyy suuri osa hyödyllisistä aineista talven säilytyksen aikana. Pakastettu on siinäkin parempi ratkaisu. Kotimaisia luomu-vihanneksia kun ei saa tuoreena talvella.

Viimeksi muokattu:
Juuri tähän näyttää perustuvat se purkkiruokien moittiminen. "Ajattelen, että..." Tutkimukseen ei sinunkaan ajattelusi perustu, eikä siitä ajattelusi lopputuloksesta lisätystä vedestä ja tärkkelyksestä ole mitään näyttöä. Se on jälleen kerran asennekysymys. On myös oleellista, miten kotioloissa osataan raaka-aineet käsitellä, että niissä säilyisi kaikki ravinteet ja hivenaineet, eikä niitä keitettäisi keitinvede mukana pois. Samoin koko talven säilytetyistä kotimaisista vihanneksista ja kasviksista häipyy suuri osa hyödyllisistä aineista talven säilytyksen aikana. Pakastettu on siinäkin parempi ratkaisu. Kotimaisia luomu-vihanneksia kun ei saa tuoreena talvella.

No, kyllähän purkkiruokien valmistusaineluettelossa mainitaan tuo tärkkelys, joten en sitä ihan itse keksinyt ;)

Viimeksi muokattu:
Uskotteko todella, että valmisruokateollisuus ei käyttäisi ulkomaisia kasviksia. Meitähän höynäytetään aika lailla kaikessa valmisruoassa. Olen aikaisemmin työskennellyt elintarvikealalla. Elintarvikteollisuus ostaa marjatkin pääosin ulkomailta, koska ne ovat halvempia kuin kotimaiset. Mitähän myrkkyjä nekin sisältävät?

Toisaalta kannattaa tehdä nyt soseita pakkaseen suomalaisista kasviksista. Eihän se nyt ole vaiva eikä mikään, kun kerralla keittää ison kattilan ja soseuttaa. Eli ei ole mitään järkeä joka päivä tehdä pientä määrää kerralla.

Sen ajan minkä nuoret perheet viettävät näissä ostosparatiisessa voi hyvin käyttää johonkin hyödyllisempään, eli tekemällä ruoat itse.

Onneksi tyttärelläni on vielä tervettä järkeä, eikä usko kaikkea mitä neuvolantädit kertovat. Sieltä on monta muutakin älytöntä ohjetta tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mummeli 1 vielä;10597830:
Uskotteko todella, että valmisruokateollisuus ei käyttäisi ulkomaisia kasviksia. Meitähän höynäytetään aika lailla kaikessa valmisruoassa. Olen aikaisemmin työskennellyt elintarvikealalla. Elintarvikteollisuus ostaa marjatkin pääosin ulkomailta, koska ne ovat halvempia kuin kotimaiset. Mitähän myrkkyjä nekin sisältävät?

Toisaalta kannattaa tehdä nyt soseita pakkaseen suomalaisista kasviksista. Eihän se nyt ole vaiva eikä mikään, kun kerralla keittää ison kattilan ja soseuttaa. Eli ei ole mitään järkeä joka päivä tehdä pientä määrää kerralla.

Sen ajan minkä nuoret perheet viettävät näissä ostosparatiisessa voi hyvin käyttää johonkin hyödyllisempään, eli tekemällä ruoat itse.

Onneksi tyttärelläni on vielä tervettä järkeä, eikä usko kaikkea mitä neuvolantädit kertovat. Sieltä on monta muutakin älytöntä ohjetta tullut.

Tehköön tyttäresi soseet itse, minä ostan kaupasta.

En nyt Mummeli ymmärrä pointtiasi. Sinulla on selvä kanta, josta et suostu tinkimään tai asettamaan omaa tietämystäsi uudelle tiedolle alttiiksi. Et selvästikään osaa etkä hallitse kriittistä ajattelua. Mitä sinä hait tällä aloituksellasi?

Luin otsikon äskön moneen kertaan. Se on lause, ei kysymys-lause, johon olet kuitenkin asettanut kysymysmerkin perään. Mikä siis on kysymyksesi?

Mielestäni tässä on tullut hyviä tieto- sekä mielipidevastauksia, joissa on pohdittu asiaa monilta kanteilta. Oma mielipiteeni on, että lasten purkkiruokien kriteerit (varsinkin EU:n uusien direktiivien myötä) ovat niin korkeat, että mielelläni syötän niitä lapsilleni. Tietysti teen myös itse ruokaa, mutta on meillä perheeni kanssa mukavampaakin tekemistä. Tosin meillä se on mies joka tekee koko perheen ruuat.

Lauseesi: "Sen ajan minkä nuoret perheet viettävät näissä ostosparatiisessa voi hyvin käyttää johonkin hyödyllisempään, eli tekemällä ruoat itse." Tässä huomaa kuilun ikäluokkasi ja meidän välillä. Meidän perhe ainakin haluaa viettää usein yhteistä aikaa vain olemalla, leikkimällä ja antamalla lasten puuhata. Silloin tingitään ruuanlaitosta ja siivoamisesta. Lapset ovat pieniä niin lyhyen aikaa, ja haluamme mieheni kanssa (joka tekee ruokaa ja hoitaa vauvaa yhtä paljon kuin äitikin, oho) viettää kiireetöntä aikaa mahdollisimman usein. Oletan että sinulla on vahva mielipide tähänkin asiaan. Noin jyrkkämielisen "minun tapani on ainoa oikea"-tyyppisen mummelin mielipiteitä esimerkiksi unikoulusta, vauvantahtisuudesta ja ensisijaisesta kiintymyssuhteesta olisi hupaisaa lukea. Bring it on!

Minua alkoi kiinnostamaan myös että mitä muita "älyttömiä" ohjeita neuvolasta on tullut? Saanko vielä pohjaksi, oletko itse kasvatus- tai terveysalla? Montako lasta olet kasvattanut, milloin? Kuinka pitkään täysimetit? Ja vielä, että suostutko ottamaan missään muissakaan asioissa uutta tutkittua tietoa vastaan ja muuttamaan mielipiteitäsi, jos tutkimustulokset osoittavat entiset tietosi vääriksi? Vai oletko enemmän stereotyyppiä, että pankkiin jonottamaan pankkikirjan kanssa kuten aina on tehty? Kiitos.

Minäkin ihmettelen, kuinka paljon ihmiset pienokaisilleen syöttävät purkkiruokaa. Jopa aamu- ja iltapuurot tulevat monille valmiina purkista. Kun noita tuoteselosteita olen tarkastellut, en ole sieltäkään löytänyt perustelua, miksi meillä alettaisiin lapselle purkkiruokaa syöttämään pääasiallisena ravintona (kun ei itsekään syödä valmisruokia). Pikkuisen asiaan perehtymällä kotikonstein saa vauvalle täysipainoista, turvallista, ravitsevaa ja maukasta ruokaa kotimaisista aineksista ja varmasti on mikrobiologisestikin turvallista, kun huolella tekee. Ja pystyy säätelemään, mitä lisä- ja apuaineita vauva ruuastaan saa: minusta lapsen totuttaminen sokerille (fruktoosikin sitä on) on turhaa, samoin en lapselleni mitään palmuöljyä halua syöttää (valmispuurot) vaan ennemminkin kotimaista rypsiölyä, jonka rasvahappokoostumus on parempi kuin esim. oliiviöljynkin. Tietysti matkoilla ym. kiiretilanteissa valmisruoka on ok minustakin.

Tsemppiä mummelille, turhaa on sinut täällä teilattu, on meitä samoin kanssasi ajattelevia vielä muitakin!

No nämä on taas näitä markkinointiihmisten t o d e l l a onnistuneita kampanjointeja, kun ovat saaneet ihan viranomaisetkin pistämään ihmisiä ostamaan purkkiruokaa. Täytyy ihan itsekin markkinoinnin ammattilaisena nostaa hattua, siinä on onnistuttu yli odotusten. Yhtä hienosti ellei jopa paremminkin ovat onnistuneet vaippafirmat, kun ovat saaneet ihmiset uskomaan, että lapsi traumatisoituu, jos sen opettaa pissalle potalle aiemmin kuin kolmevuotiaana. Tämäkin nimittäin on minulle sanottu neuvolasta, että älä vaan pissata vauvaasi potalle liian aikasin, se voi olla vahingollista!

No pissaahan se vauva johonkin jokatapauksessa, mielummin sekin pissaa pottaan ja säilyy kuivana. Onnellisena tuo 1v8kk on nytkin ilman vaippaa kun on kuuma. Eri asia on potattaa väkisin lasta kuin kokeilla ruoan ja unen päälle että tuleeko vai eikö. Jos ei tule niin sitten ei. Meillä jo alle 1vuotias riemuitsi pissoista pottaansa. Voiko se lapsen onnistumisen riemu olla vahingollista? (Huom, sitä ei istutettu potalla koskaan, jos ei tullut heti, otettiin pois). Nyt pottailu on hänestä kivaa, sekä tuttua. Osaa myös pidättää pissaa ja odottaa potalle pääsyä jonkin verran.

Menin kuitenkin ohi aiheen. Tähän markkinointi-ihmisten kikkoihin. Tarkoitus on myydä mahdollisimman paljon, ja länsämaisen talouden ollessa kyseessä , keinoja kaihtamatta. Lopputuloksella ei ole väliä, rahalla on. Ketään ei siis myöskään kiinnosta, aiheutuuko lapsille pitkällä tähtäimellä terveysongelmia purkkiruokien ja muiden einesten vetelystä. Ja jos aiheutuu, niin sehän sopii, koska sitten saavat lääkefirmat rahaa. Ajatelkaahan jos me kasvatettaisiin terveitä kotiruokaa syöviä pieniä ihmisiä, jotka vielä lopettaisivat vaipatkin alle 2vuotiaana!!!??? Jäisi pitkä penni saamatta näiltä niin hyvää ajattelevilta tuotteiden valmistajilta.

Purkkiruoka on tarpeen reissussa ja nopeina välipaloina. Kyllä niitä meilläkin käytetään, etenkin luomu hedelmäsoseita. Samoin niitä vaippojakin ihan niin kauan kun lapsi tarvii, myös kertiksiä vaikka kestojakin on. Eli en mikään fanaatikko ole. Mutta markkinoinnin lait kyllä tunnen ja tarkoitus on myydä myydä myydä. Jos sen saa tehtyä niin, että ihmiset fanaattiset uskovat tekevänsä niin oikein, on vielä parempi. Sitä alkaa itsekin pitämään sitä oikeana.

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sanoin nyt vaan että komppi mummolle. Ei se ruoanlaitto niin raskasta ole. Kyllä hyvää terveellistä ruokaa voi laittaa varsin nopeastikin, ja tehdä enemmän kerralla.

Niin ja ne herkut. Miksi ihmeessä syöttää pikku taaperoille karkkia ja jäätelöä? Ei se lapsi osaa pitää niitä herkkuja minkään makuisina jos niitä ei siihen opeteta. Lapsi rakastaa rusinoitakin. SE on aikuisen päässä että se suklaa ja jäätelö olisi jotenkin parempaa. Ei lapsen mielestä, ennekuin joku sen opettaa pitämään jäätelöstä. Meillä 1v8kk ei ole saanut mitään karkkia koskaan, eikä jäätelöä. toki saa jonakin päivänä kun osaa pyytää, mutta ei sillä mikään kiire ole. Eikä näytä kovin traumatisoituneelta vaan onnellisena syö rusinoita ja hedelmiään.

En syö itse eineksiä, koska niissä on paljon rasvaa, suolaa ja lisäaineita. Sen sijaan lapselleni olen antanut ihan hyvällä mielin purkkiruokaa, jossa ei ole lainkaan suolaa (paitsi isompien lasten soseissa) ja muittenkin aineiden pitoisuudet tarkkaan säädelty. Tällä hetkellä esikoinen ei enää syö purkkiruokaa eikä kuopus vielä, mutta ainakin esikoisen kohdalla oli seuraavia syitä purkkiruuan käyttöön:

- vauvana esikoinen ei suostunut syömään itse tehtyä sosetta (jota kokeilin ensin), koska sitä ei saanut edes sauvasekoittimella yhtä sileäksi kuin kaupan sose. Sitten kun oli totuteltu kaupan soseella, alkoi jossain vaiheessa karkeampikin mennä.

- vauvana nukkui vain puoli tuntia kerrallaan päikkäreitä ja heräsi herkästi koviin ääniin. Hommaa oli muutenkin kuin alkamalla esim soseuttaa maissia, kun kaupasta sai maissisosetta purkissa, eikä siinä muistaakseni ollut mitään ylimääräisiä aineita.

- kun esikoinen lähestyi vuoden ikää, alkoi saada samaa ruokaa kuin vanhemmat, mutta ilman suolaa. Meillä kuitenkin kokataan vain kerran päivässä, joten toisella aterialla sai purkkiruokaa.

- hedelmäsoseita annan hyvällä omatunnolla, kun katson, että ostan täysin sokeroimattomia, ei siis edes sitä fruktoosia. Esikoinen syö yhä vauvasoseita sekoitettuna maustamattomaan jugurttiin, joten ei tarvi ostaa sokeroituja jugurtteja (esikoinen on nyt 4 vee).

- valmispuuroa annettiin, kun allergiaepäilyn takia sai antaa vain riisipuuroa, ja sitä on aika vaivalloista tehdä itse ja vielä sileäksi. Normaalipuuro on aina tehty itse, mutta esim. reissun päällä valmispuurot ovat käteviä.

Jos on sellainen tilanne, että on aikaa tehdä vauvalle soseita, ja vauva niitä suostuu syömään, niin ilman muuta. Mutta en kyllä koe ollenkaan pahaksi antaa vauvalle tutkitusti turvallisia kaupan soseita. Varta vasten alan tuskin kuopuksellekaan kokkaamaan (tämäkin on huono nukkuja, yhdellä kädellä ripustan pyykkejä ja nytkin yhdellä kädellä kirjoitan), mutta sitten kun pystyy syömään samaa ruokaa kuin muut, niin sitten toki sitä saa. Paitsi silloin, kun muut syövät jotain epäterveellistä...

Alkuperäinen kirjoittaja kotiruokaa täälläkin;10598440:
Niin ja ne herkut. Miksi ihmeessä syöttää pikku taaperoille karkkia ja jäätelöä? Ei se lapsi osaa pitää niitä herkkuja minkään makuisina jos niitä ei siihen opeteta. Lapsi rakastaa rusinoitakin. SE on aikuisen päässä että se suklaa ja jäätelö olisi jotenkin parempaa. Ei lapsen mielestä, ennekuin joku sen opettaa pitämään jäätelöstä. Meillä 1v8kk ei ole saanut mitään karkkia koskaan, eikä jäätelöä. toki saa jonakin päivänä kun osaa pyytää, mutta ei sillä mikään kiire ole. Eikä näytä kovin traumatisoituneelta vaan onnellisena syö rusinoita ja hedelmiään.

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Meillä 4-vuotias ei vieläkään saa limsaa ja mehuakin vain erityistilanteissa (esim. perjantaisaunaan saa pillimehun, sekin on tosin sellainen lasten sokeroimaton malli), rusinat on herkkua meilläkin jne. Toki tämän ikäisenä saa jo välillä jälkiruuaksi jätskinkin tai pari karkkia, mutta ne menevät samaan herkku-kategoriaan kuin rusinatkin. Ainoa vaan, että isovanhemmilla on joku missio, että täytyyhän lapsen saada enemmän karkkia, ja ovat sitä mieltä, että onneton on toisen elämä kun ei ole karkkipäivää. En tajua. Tietenkään en tuon ikäiseltä kiellä mitään herkkuja, jos ollaan esim. jossain synttäreillä, mutta kotioloissa rajoitetaan kyllä tuota sokeri- ja lisäaineosastoa.

Sori kun meni aiheen vierestä.

Meillä 1v8kk taapero. Kun täytti vuoden, alkoi pikkuhiljaa syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe, mutta siihen asti mentiin pääasiassa purkkiruualla. Edelleenkin saa usein purkkia jos vanhemmat syö sellaista ettei lapsi halua/syö. Minä en koe mitään huonoa omaatuntoa tai mitään muutakaan syyllisyyttä tästä purkkiruokailusta.

Syy siihen miksi meillä varsinkin vauvana tarjottiin lähinnä purkkiruokaa on ihan yksinkertaisesti siinä, että en pidä yhtään ruuanlaitosta. Vauvana vauvalle olisi pitänyt aina tehdä omat eväät meidän ruokien lisäksi. Minusta ihan liian vaivalloista, tylsää ja aikaavievää. Käytän todellakin aikani muuhun kuin ruuanlaittoon jos vain saan valita. Tätä tietenkin joku kamalasti paheksuu mutta antaa mennä vaan. Onneksi nykyään naisilla saa olla muitankin intressejä elämässä kuin kodinhoito ja ruuanlaitto.

Mitä mieltä olette siitä, kun neuvolasta sanottiin että kaupan purkkiruoat on kaikkein terveellisimpiä. Itse ja tyttäreni on sitä mieltä, että itsetehdyt soseet kotimaisista juureksista ja vihanneksista ovat paljon terveellisempiä. Kaupan valmissoseethan tehdään useimmiten halvimmista ulkomaalaisista kasviksista ja marjoista, joissa saattaa olla lannoitejäämiä ym. Eiväthän ne ole edes tuoreita. Aikoinaan minulle sanottiin neuvolassa, että itsetehdyt ovat paljon terveellisempiä. Sit on vielä se puoli, että lapset tottuu teollisiin makuihin jo vauvasta, jos syötetään pelkästään purkkiruokaa.

Usein myös saa lukea lehdestä, että joku erä poistetaan, kun saattaa sisältää jotain vierasta ainetta tai säilyvyys ei ole taattu.

No onneksi ollaan samaa mieltä tyttären kanssa, joten meidän lapsenlapselle syötetään melkein pelkästään itsetehtyjä ruokia ja totutetaan jo pienestä kotiruokaan.

Joo,minunkin anoppi ajattelee noin. Hän on muuten melkein joka lastenkasvatusasiassa eri mieltä minun kanssani ja omasta mielestään aina oikeassa.

Hänellä itsellään on neljä lasta,nyt siis jo aikuisia. Kolme heistä oli järkyttävän lihavia. Kotiruoka (anopin tekemä)tosi epäterveellistä, rasvaa ja sokeria täynnä. Samoin limpparit,jäätelöt,piirakat ja kaikki karkit on hänen ruokalistalla kahvihetkellä,joka päivä.

Hän on paljon hoitanut lapsen lapsiaan ja syöttänyt heidätkin tynnyreiksi(nyt jo murrosiässä). Omille lapsille pistin karkki ja limpparikiellot heillä(saa antaa juhlissa ja karkkipäivänä),niin mummo salaa syöttää noita meiänkin lapsille. Ja ollaan monesti tapeltu aiheesta. Piti jo rajoittaa mummolakäyntejäkin.

Mummon mielestä korvikemaito on parempaa kuin äidinmaito! Minä täysimetin (6kk) silti hän kolmikuisesta yritti tuputtaa sosetta meiän esikoiselle.

Tuolle luomuihmiselle sanoisin, että olen kaupassa heviosastolla töissä. Minun luomu-uskoni meni siihen,kun huomasin miten monet "tuoreet"luomutuotteet säilyivät jopa yli puolivuotta,kunnes kyllästyin ja viskasin roskiin ne hyvännäköisinä.Näitä oli mm. luomuappelsiinit ja luomuomenat. Tosin ulkomaalaiset.

Voit tehdä itse saman testin. Osta luomuappelsiiniä ja katso miten pitkään säilyy,niin huomaat etten valehtele:))

Viimeksi muokattu:
Joo,minunkin anoppi ajattelee noin. Hän on muuten melkein joka lastenkasvatusasiassa eri mieltä minun kanssani ja omasta mielestään aina oikeassa.

Hänellä itsellään on neljä lasta,nyt siis jo aikuisia. Kolme heistä oli järkyttävän lihavia. Kotiruoka (anopin tekemä)tosi epäterveellistä, rasvaa ja sokeria täynnä. Samoin limpparit,jäätelöt,piirakat ja kaikki karkit on hänen ruokalistalla kahvihetkellä,joka päivä.

Hän on paljon hoitanut lapsen lapsiaan ja syöttänyt heidätkin tynnyreiksi(nyt jo murrosiässä). Omille lapsille pistin karkki ja limpparikiellot heillä(saa antaa juhlissa ja karkkipäivänä),niin mummo salaa syöttää noita meiänkin lapsille. Ja ollaan monesti tapeltu aiheesta. Piti jo rajoittaa mummolakäyntejäkin.

Mummon mielestä korvikemaito on parempaa kuin äidinmaito! Minä täysimetin (6kk) silti hän kolmikuisesta yritti tuputtaa sosetta meiän esikoiselle.

Tuolle luomuihmiselle sanoisin, että olen kaupassa heviosastolla töissä. Minun luomu-uskoni meni siihen,kun huomasin miten monet "tuoreet"luomutuotteet säilyivät jopa yli puolivuotta,kunnes kyllästyin ja viskasin roskiin ne hyvännäköisinä.Näitä oli mm. luomuappelsiinit ja luomuomenat. Tosin ulkomaalaiset.

Voit tehdä itse saman testin. Osta luomuappelsiiniä ja katso miten pitkään säilyy,niin huomaat etten valehtele:))

Lisäys: heviosasto tarkoittaa hedelmä-ja vihannesosasto. Meidän kaupassa on tosi kattava luomuosasto. Kutsun niitä valeluomuiksi.

Viimeksi muokattu:
Olen täysin samaa mieltä; hyvin kirjoitettu. Mummojen aikaan purkkiruualla ei sitä paisti ollut minkäänlaisia kriteerejä, joita nykyään on paljon, toisin kuin kotiruualla.

Lisäisin vielä sellaisen näkökannan keskusteluun, että relevanttia on, mitä kukin tarkoittaa kotiruualla. Sanana se tarkoittaa ruokaa, joka kotona valmistetaan. Ei sen enempää. Oletan, että "Mummeli" tarkoittanee erityisen terveellistä, lisäaineetonta ruokavaliota lähiruuasta. Sitä "kotiruoka" ei valitettavasti edusta suurimmalle osalle suomalaisperheitä. Siitä kertovat kohonneet painoindeksit, nuorten ja jo lastenkin liikalihavuus, sekä epäterveellinen ruokavalio, jota useissa perheissä kotona syödään. Uusavuttomille perheille kotiruoka tarkoittaa hyvinkin epäterveellistä kotona valmistettua ruokaa. Kyllä minusta ilman tutkimuksiakin kuulostaa paremmalta antaa lapselle lapsia varten tehtyä purkkiruokaa, kuin ylisuolattua kermakastiketta epäterveellisillä lisukkeillla, jopa nakkeja ja makkaraa, jota monet antavat.

Sitten oma mielipiteeni. Itse syötän lapselleni hyvällä omalla tunnolla purkkiruokaa ainakin kerran päivässä, koska minusta on kivampaa viettää lapsen kanssa vietetty aika muuten kuin ruokaa tehden. Yritämme mieheni kanssa kerran päivässä syödä koko perhe yhdessä sitä kuuluisaa kotiruokaa, joka meille tarkoittaa useimmiten pastaa, lasagnea, salaattia, kalaa, wokkia tai tortilloja. Suolaa emme käytä kukaan, ja lapsi (1v6kk) on täysin kaikkiruokainen.

Suolaakin tarvitaan! Itselläni on tuttava,joka joutui sairaalaan kun oli suolattomalla kuurilla raskaana ollessaan! Etenkin näin helteellä suoloja poistuu kehosta,niin niitäkin pitää "tankata". Liika on liikaa,mutta vähän suolaakin tarvitaan. Muistaakseni julkkiksista Karita Tuomolakin oli sairaalassa suolattoman ruokavalion takia.

Viimeksi muokattu:
En yleensä vastaile näille palstoille, joskus kyllä lueskelen mutta nyt aihe on niin mielenkiintoinen että tartunpa minäkin keskusteluun.

Olen ihan samaa mieltä mummelin kanssa, joka suosii itsetehtyjä soseita. Olen itse tehnyt kaikki soseet itse ja näin opettanut lapsilleni oikein kotiruoan maun. Tulihan se täällä teksteissäkin ilmi, että lapsi joka on syönyt purkkiruokaa ei syö omatekoista. Miten saat lapsen yhtäkkiä oppimaan kotiruoalle, kun on jo tottunut teolliseen makuun. Meillä on 3 lasta ja tällä hetkellä nuorin on 4-vuotias. Ovatpa ainakin oppineet kaikkiruokaisiksi ja syömään vihanneksia sekä hedelmiä. Eihän purkkihedelmä edes maistu samalle kuin tuore! Joten miten voi oppia hedelmien makuun, jos on saanut vaan purkista valmista sosetta, joka on keitetty?

Ei ihme, että nykyään monet lapset karttavat hedelmiä sekä vihanneksia, kun kaikki on purkissa ja teollisesti valmistettu.

Olisi myös mielenkiintoista tietää mihin käyttää paremmin aikansa kun ruoanlaittoon lapsiperheessä. Eiköhän ne ruokatottumukset opita jo ihan pienestä.

Huomaa, että täällä palstalla vastailee uusavuttomat, jotka hienosti muotoilevat saamattomuutensa lastenruokien tekoon laatuaikaan lasten kanssa.

Neuvola suosittelee teollista ruokaa, koska nykyään kiireiset neuvolantädit eivät viitsi/jaksa ruveta ohjeistamaan uusavuttomia äitejä soseiden keittoon. Sillä lailla pääsevät vastuusta, jos joku tarjoo vauvalle sopimatonta ruokaa (itsetehtyä).

Ei kannata kaikkea uskoa mitä neuvolassa sanotaan. Käyttäkää myös omia aivoja.

60-luvulla suositeltiin äidinmaidonkorvikkeita ja kaikki sen ajan äidit uskoivat siihen. Sekin oli neuvolan ohje. Onneksi on älytty, että rintamaito on parasta lapselle.

Yhteistyössä