Purkkiruokaa suositellaan neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeli 1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis meillä saa päiväkodista valita kuinka monta päivää viikossa lapsi on hoidossa ja kuinka pitkän päivän ja laskutus tulee sen mukaan. Tosin päiväkoti on yksityinen. Samoin käytän myös kuntosalin ilmasita lapsiparkkia silloin kun käyn itse treenaamassa. Silloin jos jumppasali on vapaa ja teen siellä lihaskuntotreeniä, saa lapsi vapaasti temmeltää samaisessa jumppasalissa :)
Meillä on siis tarkoitus, että esikoinen on hoidossa 2 päivää viikossa 6h tiistain ja torstain. Silloin saan myös kahden keskeistä aikaa vauvan kanssa, saan käytyä pitkällä vaunulenkillä ja tietenkin nukkua vauvantahtisesti. Esikoisen kanssa taas kahden keskeistä aikaa vietetään, kun käydään kerran viikossa uimassa niin, että vauva on hoidossa ja esikoinen saa täyden huomion sekä isältä että äidiltä.

Tästäpä saadaan mainio riitelyketju näin helteen kunniaksi.
Meillä pikkuinen syö pääasiassa purkkiruokaa. En jaksa enkä viitsi tehdä ruokaa kunnolla itsellenikään saati sitten keitellä monipuolisia soseita vauvalle. Tarkoitus olis niihinkin tutustuttaa aikanaa, kunhan tilanne tästä helpottuu.

Tehkää soseita, jos aikaa ja energiaa riittää.

Mitä ihmettä sitten itse syöt? Sanot, ettet jaksa tehdä kunnolla ruokaa itsellesikään.. No taitaa olla sitten aika ankeaa ravintosi, enkä ihmettele yhtään, jos ilman terveellistä ja monipuolista ruokaa alkaa tuntua olo niin väsyneeltä, ettei edes sellaisesta perustarpeesta, kuin ruoan laittaminen, jaksa huolehtia. Hae apua ja yritä nyt hyvä ihminen saada ruokavaliosi hieman paremmalle mallille. Ehkä sitten saat voimia tehdä ruokaa lapsellesikin. Kuulostaa nimittäin tosi pahalta, jos äiti ei jaksa tehdä ruokaa omalle lapselleen.

Viimeksi muokattu:
Oi, taas yksi monipuolinen ja terveellinen, anna mun kaikki kestää.
Se on helppo neuvoa, kun ei tiedä.

Vai helppo neuvoa, kun ei tiedä? No kyllä minun looginen päättelykykyni riittää siihen, että jos jollakin ihmisellä ei ole energiaa tehdä itselleen ruokaa, niin todennäköisesti hänen ravitsemuksensa on silloin puutteellinen. Ja puuttellisesta ravinnosta taas seuraa väsymys ja väsyneenä ei jaksa tehdä ruokaa... Aika selkeä noidankehä. Vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin ja olinko vallan tietämätön jonkin asian suhteen? Eikö puutteellinen ravinto aiheuta väsymystä? Eikö tuo eräs kirjoittaja nimen omaan sanonut, että ei JAKSA tehdä ruokaa? Eikö jaksamisen puute ole sitä, että on väsynyt? Ja jos kyseinen henkilö ei tee itselleen ruokaa, niin eikö siitä voida päätellä, että ruoan tekemättömyydellä ja väsymyksellä voisi olla jokin yhteys? Hä?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10612289:
Vai helppo neuvoa, kun ei tiedä? No kyllä minun looginen päättelykykyni riittää siihen, että jos jollakin ihmisellä ei ole energiaa tehdä itselleen ruokaa, niin todennäköisesti hänen ravitsemuksensa on silloin puutteellinen. Ja puuttellisesta ravinnosta taas seuraa väsymys ja väsyneenä ei jaksa tehdä ruokaa... Aika selkeä noidankehä. Vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin ja olinko vallan tietämätön jonkin asian suhteen? Eikö puutteellinen ravinto aiheuta väsymystä? Eikö tuo eräs kirjoittaja nimen omaan sanonut, että ei JAKSA tehdä ruokaa? Eikö jaksamisen puute ole sitä, että on väsynyt? Ja jos kyseinen henkilö ei tee itselleen ruokaa, niin eikö siitä voida päätellä, että ruoan tekemättömyydellä ja väsymyksellä voisi olla jokin yhteys? Hä?

No kun on vauva-ajasta kyse niin kyllä ne väsymyksen syyt todennäköisesti johtuu jostain ihan muusta kuin huonosta ravinnosta. Toki olisi tärkeää syödä hyvin, mutta esim. itselläni kun kaksi ekaa vuotta lapsen kanssa meni niin, että herättiin joka yö 6-12 kertaa, niin kyllä se väsymys lähinnä sieltä tuli...

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10612289:

Älä viitsi jankata asiasta joka ei sinulle kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja jänkyn jänkyn;10612449:
Älä viitsi jankata asiasta joka ei sinulle kuulu.

No jos kirjoittelee asioitaan internettiin julkiselle keskustelupalstalle, asia on silloin levitetty kaikkien luettavaksi ja kaikilla on vapaus ottaa kantaa ja ilmoittaa mielipiteensä. Se on vähän niinkuin tämän koko palstan idea. Jos haluaa pitää yksityisasiat ominaan, eikä halua tuntemattomien kommentoivan asioita, jotka "eivät heille kuulu", ei ehkä kannattaisi kertoa asioistaan netin keskustelupalstoilla.

Tämän ketjun aiheena oli purkkiruoka ja kotiruoka ja minä otin osaa keskusteluun ilmaisemalla oman mielipiteeni asiasta ja otin myös kantaa erään kirjoittajan kommenttiin. Niinhän täällä on tarkoitus toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10612852:
No jos kirjoittelee asioitaan internettiin julkiselle keskustelupalstalle, asia on silloin levitetty kaikkien luettavaksi ja kaikilla on vapaus ottaa kantaa ja ilmoittaa mielipiteensä. Se on vähän niinkuin tämän koko palstan idea. Jos haluaa pitää yksityisasiat ominaan, eikä halua tuntemattomien kommentoivan asioita, jotka "eivät heille kuulu", ei ehkä kannattaisi kertoa asioistaan netin keskustelupalstoilla.

Tämän ketjun aiheena oli purkkiruoka ja kotiruoka ja minä otin osaa keskusteluun ilmaisemalla oman mielipiteeni asiasta ja otin myös kantaa erään kirjoittajan kommenttiin. Niinhän täällä on tarkoitus toimia.

No niin, menehän tekemään niitä luomusoseitas. Menee hyvää ruuantekoaikaa hukkaan kun täällä natkutat.

Alkuperäinen kirjoittaja jänkyn jänkyn;10612922:
No niin, menehän tekemään niitä luomusoseitas. Menee hyvää ruuantekoaikaa hukkaan kun täällä natkutat.

Älä sinä siitä huoli. Luomusoseiden tekemiseen minulta menee puolisen tuntia päivässä. Siinä ehtii pestä, kuoria, keittää ja soseuttaa. Minulle jää siis 23 ja 1/2 tuntia aikaa puuhastella muuta. Ja siitä ajasta voin hyvin uhrata kymmenen minuuttia vauvan hoito -palstalle. :)

Niinkuin tämän keskustelun henkeen kuuluu, minä kiellän sinua tekemästä niitä luomusoseita. Mulle ihan sama mitä lapsesi syö mutta et saa tehdä niitä soseita, jos minä en saa syöttää lapselleni purkkiruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä kiellän;10613113:
Niinkuin tämän keskustelun henkeen kuuluu, minä kiellän sinua tekemästä niitä luomusoseita. Mulle ihan sama mitä lapsesi syö mutta et saa tehdä niitä soseita, jos minä en saa syöttää lapselleni purkkiruokaa.

Minä en kiellä, enkä käske ketään tekemään yhtään mitään. Eikä kenelläkään muullakaan tällä keskustelupalstalla ole valtaa määrätä toisten keskustelupalstalla kirjoittelevien elämästä - onneksi.

Minä otan osaa keskusteluun ja ilmaisen mielipiteeni ja minun mielipiteeni on se, että kotona itse tehdyt soseet luomukasviksista ovat terveellisempiä, kuin purkkiruoka. Ja koska minulle on tärkeää lapseni terveys ja hyvinvointi, minä uhraan puoli tuntia päivässä siihen, että lapseni saa tuoretta ja terveellistä ruokaa. Jos joku toinen on sitä mieltä, että "ei jaksa tehdä ruokaa omalle lapselleen", hänellä on oikeus mielipiteeseensä ja hänellä on oikeus olla tekemättä ruokaa lapselleen, en minä sitä kiellä. Kerron vain mielipiteeni ja minusta olisi ihanaa, jos vanhemmat jaksaisivat tehdä ruokaa lapsilleen. Ei ole kyse mistään super-äitiydestä, täydellisyyteen pyrkimisestä tai kaikkivoipaisuudesta, vaan ihan arkisesta perusasiasta: ruoan valmistamisesta omalle lapselle.

Jokainen tekee, kuten tahtoo, mutta mielestäni se kuulostaa tosi pahalta, jos äiti ei jaksa tehdä ruokaa lapselleen. Toki ymmärän, että on poikkeustilanteita, joskus voi olla erityisen väsynyt tai kiireessä tai reissussa tai mitä hyvänsä, mutta se, että ihan arjessa ja joka päivä äiti on niin väsynyt, ettei kykene ruokaa tekemään, se on huolestuttavaa.

Haluaisin kysyä niiltä äideiltä, jotka eivät jaksa tehdä ruokaa lapselleen, että mihin te sitten käytätte koko aikanne, jos ette puolta tuntia ehdi iroittamaan päivästänne ruoan valmistukseen?
En minäkään mikään ihmeäiti ole. En ole saanut aikaiseksi pestä mattoja, enkä ikkunoita. Kaapit ovat sotkuiset ja pyykkivuoren kurissa pitämisessä tuntuu olevan ihan tarpeeksi kotitöitä jokaiselle päivälle. Mutta ruoka on yksi tärkeimmistä ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista, joten haluan ehdottomasti tarjota lapselleni parasta, varsinkin kun siihen menee vain se puoli tuntia päivässä, jos sitäkään..

Miksi te purkkiruoan suosijat vastustatte niin kovasti itsetehtyjä soseita, vaikka on ihan selvää, että ne ovat terveellisempiä, kuin purkkiruoka?

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10613258:
Jokainen tekee, kuten tahtoo, mutta mielestäni se kuulostaa tosi pahalta, jos äiti ei jaksa tehdä ruokaa lapselleen. Toki ymmärän, että on poikkeustilanteita, joskus voi olla erityisen väsynyt tai kiireessä tai reissussa tai mitä hyvänsä, mutta se, että ihan arjessa ja joka päivä äiti on niin väsynyt, ettei kykene ruokaa tekemään, se on huolestuttavaa.

Haluaisin kysyä niiltä äideiltä, jotka eivät jaksa tehdä ruokaa lapselleen, että mihin te sitten käytätte koko aikanne, jos ette puolta tuntia ehdi iroittamaan päivästänne ruoan valmistukseen?

Miksi te purkkiruoan suosijat vastustatte niin kovasti itsetehtyjä soseita, vaikka on ihan selvää, että ne ovat terveellisempiä, kuin purkkiruoka?

En muista millä nimimerkillä olen aikaisemmin tähän ketjuun kommentoinut mutta kertaukseksi: minua ruuanlaitto ei voisi vähempää KIINNOSTAA. Nyt kun lapsi on taapero, niin hän syö samaa ruokaa kuin muutkin. Jonka teen, tai mieheni tekee, ihan itse. Eli nyt ei tarvitse tehdä päivässä monia erillisiä ruokia, meille ja lapselle. Kaikki ei ole jaksamisesta kiinni.

Minusta Suomessa on ihan hyvätasoisia purkkiruokia ja valikoima on laaja. Miksi ihmeessä siis kiusaisin itseäni sillä, että väkisin vääntäisin soseet kun niitä saa kaupastakin?

Minä en vastusta omatekemiä soseita. Mutta miksi sinä vastutat niitä kaupan purkkeja?

LAINAUS "Miksi te purkkiruoan suosijat vastustatte niin kovasti itsetehtyjä soseita, vaikka on ihan selvää, että ne ovat terveellisempiä, kuin purkkiruoka? "

En usko, että kovinkaan moni purkkiruoan suosija vastustaa itsetehtyjä soseita lainkaan. Eihän tässä siitä ole kysymys. Koko keskustelu on vinksahtanut hyvän alun jälkeen ihmisten keskinäiseksi vänkäämiseksi ja mennyt henkilökohtaisuuksiin.

Mutta miksi on muka ihan selvää, että itsetehdyt soseet ovat terveellisempiä, Tästä ei ole minkäänlaista näyttöä, vaan päinvastoin kaikkien ihmisten kotona tekemät soseet eivät välttämättä ole hyviin, hygieenisesti ja kaikki ravintoaineet säilyttäen tehty tutkimusten mukaan.
Tällaisia asioita ei voi pitää itsestäänselvyytenä, vaan se on jo lähellä uskontoa.

Alkuperäinen kirjoittaja rautalangan vääntöä;10613326:
En muista millä nimimerkillä olen aikaisemmin tähän ketjuun kommentoinut mutta kertaukseksi: minua ruuanlaitto ei voisi vähempää KIINNOSTAA. Nyt kun lapsi on taapero, niin hän syö samaa ruokaa kuin muutkin. Jonka teen, tai mieheni tekee, ihan itse. Eli nyt ei tarvitse tehdä päivässä monia erillisiä ruokia, meille ja lapselle. Kaikki ei ole jaksamisesta kiinni.

Minusta Suomessa on ihan hyvätasoisia purkkiruokia ja valikoima on laaja. Miksi ihmeessä siis kiusaisin itseäni sillä, että väkisin vääntäisin soseet kun niitä saa kaupastakin?

Minä en vastusta omatekemiä soseita. Mutta miksi sinä vastutat niitä kaupan purkkeja?

Just näin. Korostan: meillä lapsi ei syö koko loppuikäänsä, tai sitä, jonka asuu kotona, purkkiruokaa. Nyt hän sitä syö. Sitä miksen nyt tee itse tms. en keskustele enää. Tämä keskustelu on omalta osaltani nyt tässä. Kivaa kesää kaikille keittiössä tai keittiön ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10613258:

No en minä kyllä puolessa tunnissa soseita tee! Jos sinä teet niin hyvä, mulla siihen menee n. pari tuntia. Sille ajalle löytyy jo muutakin käyttöä, saatan esim. nukkua univelkaani pois tai käydä jumpassa.

Mulla pelkästään kasvisten kuorimiseen ja pillkomiseen menee se puoli tuntia, keittämiseen toinen mokoma, soseuttamiseen ja pakastamiseen puoli tuntia ja lopuksi sen helvetillisen sotkun siivoamiseen varmaan vielä puoli tuntia! Ja kun en halua joka päivä lapselle samaa mössä antaa niin pakastimessa on oltava ainakin viittä sosetta yhtä aikaa: kanaa, kalaa, naudanlihaa, sianlihaa ja kasvista. Aika useinkin noita siis saisi olla tekemässä, että saisi monipuolisia ja maultaan vaihtelevia soseita. Teen siis välillä itse soseita, mutta ostan kyllä paljon valmiinakin, enkä jaksa potea siitä huonoa omaa tuntoa!

No en minä kyllä puolessa tunnissa soseita tee! Jos sinä teet niin hyvä, mulla siihen menee n. pari tuntia. Sille ajalle löytyy jo muutakin käyttöä, saatan esim. nukkua univelkaani pois tai käydä jumpassa.

Mulla pelkästään kasvisten kuorimiseen ja pillkomiseen menee se puoli tuntia, keittämiseen toinen mokoma, soseuttamiseen ja pakastamiseen puoli tuntia ja lopuksi sen helvetillisen sotkun siivoamiseen varmaan vielä puoli tuntia! Ja kun en halua joka päivä lapselle samaa mössä antaa niin pakastimessa on oltava ainakin viittä sosetta yhtä aikaa: kanaa, kalaa, naudanlihaa, sianlihaa ja kasvista. Aika useinkin noita siis saisi olla tekemässä, että saisi monipuolisia ja maultaan vaihtelevia soseita. Teen siis välillä itse soseita, mutta ostan kyllä paljon valmiinakin, enkä jaksa potea siitä huonoa omaa tuntoa!

Siis jos joka päivä tekee, niin silloin ei tarvitse pakastaa, vaan tekee sen, minkä on saman tien syöttämässä. Ja kun joka päivä tekee, riittää, kun tekee yhden aterian kerrallaan, joten siihen ei kovin kauaa mene.

Esim. porkkana-parsakaali-linssi-sose, yhden päivän annos:

1.Laita vesi kiehumaan. Hellan tehokkuudesta riippuen vesi alkaa kiehua n. 5 minuutin sisällä.
2. Kuori ja pilko porkkana ja heitä kattilaan. 1 minuutti.
3. Huuhtele linssit ja lisää kattilaan. 1 minuutti.
4. Anna kiehua 10 minuuttia.
5. Huuhtele parsakaali ja heitä kattilaan. 30 sekuntia.
6. Anna kaiken kiehua vielä 5 minuuttia.
7. Kaada vesi pois kattilasta. 10 sekuntia
5. Ota sauvasekoitin laatikosta. 3 sekuntia.
6. Laita töpseli seinään ja soseuta. 1 minuutti.
7. Anna soseen jäähtyä hetki lautasella ja tiskaa sillä aikaa käyttämäsi kattila, veitsi, sauvasekoitin ja leikkuulauta. Pyyhkäise mahdolliset roiskeet rätillä. 3 minuuttia.

Ja kas vain, päivän sose on valmis syötäväksi, sotkut siivottu ja aikaa kului noin 26 minuuttia ja 43 sekuntia!

Mutta en minä kiellä ketään purkkiruokia syöttämästä, jos niin tahdotte tehdä. Sanonpahan vain, että ei se päivittäisen soseannoksen valmistaminen niin suuren työn takana ole.

Viimeksi muokattu:
No kylläpäs täällä ollaan hermona. :)

Ehkä omatunto kolkuttaa, kun laiskuus vie voiton oman lapsen hyvinvoinnista ja paras keino torjua tuo ikävä tunne, on heittäytyä hyökkääväksi ja paheksua luomusoseiden tekijää ja luokitella hänet niuhoksi.

No, aivan sama. Minä annan omalle lapselleni parhaani, jos joku toinen ei jaksa tehdä niin oman lapsensa kohdalla, niin omapa on asiansa.

Antakaa te purkeistanne antibiootein ja hormonein kyllästettyä sian lihaa ja espanjalaisia ravintoarvottomia porkkanoita. Minä teen jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10614124:
Ehkä omatunto kolkuttaa, kun laiskuus vie voiton oman lapsen hyvinvoinnista ja paras keino torjua tuo ikävä tunne, on heittäytyä hyökkääväksi ja paheksua luomusoseiden tekijää ja luokitella hänet niuhoksi.

No, aivan sama. Minä annan omalle lapselleni parhaani, jos joku toinen ei jaksa tehdä niin oman lapsensa kohdalla, niin omapa on asiansa.

Antakaa te purkeistanne antibiootein ja hormonein kyllästettyä sian lihaa ja espanjalaisia ravintoarvottomia porkkanoita. Minä teen jotain muuta.

Niin, minä tosiaan annan lapselleni tasan sitä ruokaa mitä haluan. Sitähän tässä sinulle on yritetty tolkuttaa :) Eikä omatunto kolkuta yhtään. Ja hermona en ole, lähinnä vaan lopen kyllästynyt tuohon sinun hurmosteluusi.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10613880:
Siis jos joka päivä tekee, niin silloin ei tarvitse pakastaa, vaan tekee sen, minkä on saman tien syöttämässä. Ja kun joka päivä tekee, riittää, kun tekee yhden aterian kerrallaan, joten siihen ei kovin kauaa mene.

Niin, siis meidän muksu ainakin syö useammin kuin kerran päivässä, en sitten teidän lapsesta tiedä. Ja myös lihaa. Ostatko aina jauhelihapaketin ja laitat siitä ruokalusikallisen sekaan ja loput roskiin? Aika kalliiksi tulee. Vai jemmailetko sitä avattua jauhelihapakettia jääkaapissa muutaman päivän ja käytät useamman kerran? Johan siinä mahtaa bakteerit elää! Ja muutenkin haluan tarjota vauvalle vaihtelua, eikä samoista aineksista(esim. naudan jauheliha) valmistettua sosetta joka aterialla viikon ajan. Mä siis näen ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä kerralla isompi satsi ja pakastaa, joten aikaa menee. Ja kyllä sitä saa siltikin olla sosetta tekemässä useamman kerran viikkoon jos meinaa pakastimessa vähän vaihtoehtoja pitää!

Tämäpä oli taas oikein impivaaralainen kommentti. Mistä tiedät, missä lihassa hormoneja ja antibiootteja on? Juuri todettiin niitä antibiootteja suomalaisesta lihasta. Ja mistä olet löytänyt faktaa, että espanjalaisissa porkkanoissa ei ole ravintoarvoa? Oletko ryhtynyt itse lihantuottajaksi ja juuresviljelijäksi, kun noin varma olet itsetehdyn ruokasi puhtaudesta. Ai niin. Teillähän jo oma keittiö sinänsä poistaa kaikki epäpuhtaudet. Missä sellaisia keittiöitä myydään?

No huh huh.
Euroopassa on varsin tiukat ohjeet antibioottien kaytossa ja Suomessa ei ole mitenkaan SEN tiukemmat! Hormoneja ei saa Euroopassa kayttaa. Ja onhan se kiva kuulla, etta vain Suomessa on ravintoarvollisia porkkanoita? Mihin tieteelliseen faktaan tuonkin perustat vai mummeliko kertoi?
Mita mielta olette muuten Narpiolaisista talvi tomaateista-eikos olekin herkullisia? Itse lopetin kotimaisten talvitomaattien syonnin jo useampi vuosi sitten. No maukkaita espanjalaisia terttutomaatteja ostan silloin talloin talvisaikaan...

Olette tosiaan sisaanpainkaantyneita jos kuvittelette etta Suomessa kaikki on paljon paremmin kuin missaan muualla, mutta elakaa uskoissanne... Muistatteko muuten taannoin skandaalin jossa Keskossa laitettiin ulkomaalaisia tomaatteja kotimaisten laatikkoon? Eli alkaa nyt ainakaan Keskon toimittamia luomutuotteita hankkiko!

Ja olen samaa mielta ketjussa aiemmin kirjoittaneen kanssa, etta ei ole mitaan mielta tehda pienta annosta sosetta kerrallaan vaan ennemmin isoja satseja pakkaseen. Ja meilla ainakin lapsi ihan vauvasta asti on halunnut vaihtelua ruokiinsa (=ei syo samaa ruokaa perakkaisina kertoina/paivina ja meilla ei todellakaan onnistu tuo syodaan aamulla ja illalla sita samaa puuroa vaan puuroa tarjotaan silloin talloin). Lisaksi itse pidin tarkeana etta lapsi sai liharuokaa ainakin kerran paivassa, jotta kasvava lapsi saa riittavasti proteiineja (liha on huomattavasti parempi proteiini lahde kuin proteiini pitoiset kasvikset!). Talloin on erityisesti kannattaa tehda isoja setteja ruokaa-ellei sitten loppua lihaa kayta muiden ruokaan.
Meilla lapsi kylla nirsoilikin purkkiruokien tylsan mauan kanssa, joten tein jo senkin takia ruokaa itse tai kaytin sosetta pohjana jota sitten tuunailin esim lihalla ja yrteilla. Kalaa kaytin myos pari kertaa viikossa terveellisyyden takia ja se oli helppoa, koska perunoista ja kalasta sai molemmille helposti ruuan ilman soseuttajaa. Ja meidan lapsi oli muuten 1-vuotias kun sai ensimmaiset hampaansa!
Ymmarran taysin, etta purkkiruokia kaytetaan (useampi sisarus=kiiretta), vaativa vauva, yovasymysta, reissuiluja (purkkiruoka on kylla satakertaa parempi reissuilla, kun ei tarvitse miettia kylmaketju asioita!). Paitsi nama sosefanaatikot ovat varmasti myos sita mielta, etta kauppa ja puistoreissuja pidempia retkia ei saa tehda, ettei mene vauvan rytmi sekaisin...

Ja meilla muuten lapsi oli varsinainen syliainen ja kun lapsi kerran halusi sylissa olla, priorisoin sen tarkeammaksi kuin soseiden vaantamisen (myos siivoaminen oli minimissa vauva-aikoina) ja mina esim kaytin kaiken liikenevan ajan lapsen sylittelyyn, lapselle loruiluun ja leikittelyyn/kavelyttamiseen, kellittelyyn, ulkoiluun etc. ja sen soseenlaiton mita tein, tein aika usein vauva sylissa, joten ymmarratte, etta kaytin myos valmisruokia. Sitterissa vauva oli meilla vain suihkujen ajan eika katsellut telkkaria suositusten mukaan alle 2 vuotiaana. Mina olen ylpeampi tallaisista asioista, kuin etta kaiken ruuan tein itse! Mutta meita aitejakin on toki niin moneksi:)
Niin ja vauvan paikkareiden aikana nukuin itse myos, joten silloinkaan ei olisi soseiden teko onnistunut. Tama taasen takasi sen, etta olin virkea koko vauva ajan:)
Jos haluatte olla ehdottomia niin olkaa, mutta purkkiruuan kayttajat ovat ihan yhtahyvia aiteja joten turha tulla tanne heita haukkumaan. Jokainen hoitaa perheen pidon niin kuin parhaaksi nakee/ kokee. Antakaa tanne vaikka niita helppoja reseptejanne/kikkojanne jos haluatte "kaannyttaa" muut, mutta moisesta asiasta toisten haukkuminen laiskaksi on NAURETTAVAA ja lapsellista!
Ja ulkomaila pidempaan asuneena voin teille kertoa, etta on asioita, jotka on hoidettu hyvin tai todella hyvin Suomessa, mutta Suomi ei kuitenkaan ole mikaan maanpaallinen paratiisi ja on myos paljon asioita , jotka on muualla hoidettu paremmin-myos lasten hoidossa. Mutta ymmarran toki, etta te olette erimielta!

Niin, siis meidän muksu ainakin syö useammin kuin kerran päivässä, en sitten teidän lapsesta tiedä. Ja myös lihaa. Ostatko aina jauhelihapaketin ja laitat siitä ruokalusikallisen sekaan ja loput roskiin? Aika kalliiksi tulee. Vai jemmailetko sitä avattua jauhelihapakettia jääkaapissa muutaman päivän ja käytät useamman kerran? Johan siinä mahtaa bakteerit elää! Ja muutenkin haluan tarjota vauvalle vaihtelua, eikä samoista aineksista(esim. naudan jauheliha) valmistettua sosetta joka aterialla viikon ajan. Mä siis näen ainoaksi vaihtoehdoksi tehdä kerralla isompi satsi ja pakastaa, joten aikaa menee. Ja kyllä sitä saa siltikin olla sosetta tekemässä useamman kerran viikkoon jos meinaa pakastimessa vähän vaihtoehtoja pitää!

No hyi olkoon! En kyllä syötä lapselleni jauhelihaa, enkä moista roskaa laittaisi omaankaan suuhuni. Mutta kukin tavallaan.. Ihmiset syövät kaikenlaista paskaa nykypäivänä, mutta siitä vaan...

Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole siitä, että Suomalainen kasvis olisi jotenkin parempaa, kuin vaikkapa Ruotsalainen tai Kreikkalainen. Mutta Espanjalainen on asia erikseen. Espanja tuottaa kasviksia, hedelmiä ja vihanneksia lähes koko Euroopalle ja niin valtavia määriä, että Espanjan maaperä ei kertakaikkiaan ehdi uusiutumaan niin nopealla tahdilla ja näin ollen kasvisten ravintoarvo on heikompi. Ja niissä purkkipöperöissä käytetään suurella todennäköisyydellä juuri näitä Espanjalaisia kasviksia...

Ja sitten noista jauhelihan ja kasvisravinnon proteiineista... Soijapapujen proteiini pitoisuus on n. 35% ja jauhelihan proteiinipitoisuus on noin 18%.

Että jos haluatte lapsillenne proteiineja ja terveellistä ravintoa ylipäänsä, niin ottakaa itse selvää asioista, älkääkä olko tuollaisia lampaita, jotka antavat sitä samaa paskaa, kuin kaikki muutkin, koska "ei kai se voi olla paskaa, kun kaikki muutkin sitä antavat ja jopa neuvolassa suositeltiin..."

Ja kyllä, myös minun lapseni syö useita kertoja päivässä; aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan ja lisäksi äidinmaitoa. Ja kyllä, valmistan jokaisen aterian itse ja ihan siinä tuoreeltaan, aivan niin kuin itsellenikin. Ja kyllä, lapsi on hyvin paljon sylissäni ja usein myös ruoanlaiton aikana kantoliinan avulla.

Mikä ihmeen uusavuttomuus nykyajan ihmisiä oikein vaivaa, kun ruoan laitosta on tullut jotenkin raskas ja mahdoton taakka ja ihmisen on pakko turvautua joko purkkiruokiin tai pakastamiseen, jotta edes jotenkuten saisi pidettyä itsensä ja lapsensa ravittuna. Outoa... Minä teen aamupalan aamulla ja sitten syömme sen. Lounaan teen sitten juuri ennen kuin syömme sen. Kuin myöskin päivällisen ja iltapalan. En ota annoksiani eineshyllystä, enkä pakastimesta, vaan valmistan ne ihan vaan sillä lailla perinteisesti, niin kuin nyt ruokaa tehdään. Pidän myös omalla pihalla kasvimaata ja poimin metsästä mustikoita ja sieniä. Joskus jopa leivon kakkua! Ei se nyt niin vaikeaa ole.

Yhteistyössä