Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10614124:
No kylläpäs täällä ollaan hermona.
Ehkä omatunto kolkuttaa, kun laiskuus vie voiton oman lapsen hyvinvoinnista ja paras keino torjua tuo ikävä tunne, on heittäytyä hyökkääväksi ja paheksua luomusoseiden tekijää ja luokitella hänet niuhoksi.
No, aivan sama. Minä annan omalle lapselleni parhaani, jos joku toinen ei jaksa tehdä niin oman lapsensa kohdalla, niin omapa on asiansa.
Antakaa te purkeistanne antibiootein ja hormonein kyllästettyä sian lihaa ja espanjalaisia ravintoarvottomia porkkanoita. Minä teen jotain muuta.
No huh huh.
Euroopassa on varsin tiukat ohjeet antibioottien kaytossa ja Suomessa ei ole mitenkaan SEN tiukemmat! Hormoneja ei saa Euroopassa kayttaa. Ja onhan se kiva kuulla, etta vain Suomessa on ravintoarvollisia porkkanoita? Mihin tieteelliseen faktaan tuonkin perustat vai mummeliko kertoi?
Mita mielta olette muuten Narpiolaisista talvi tomaateista-eikos olekin herkullisia? Itse lopetin kotimaisten talvitomaattien syonnin jo useampi vuosi sitten. No maukkaita espanjalaisia terttutomaatteja ostan silloin talloin talvisaikaan...
Olette tosiaan sisaanpainkaantyneita jos kuvittelette etta Suomessa kaikki on paljon paremmin kuin missaan muualla, mutta elakaa uskoissanne... Muistatteko muuten taannoin skandaalin jossa Keskossa laitettiin ulkomaalaisia tomaatteja kotimaisten laatikkoon? Eli alkaa nyt ainakaan Keskon toimittamia luomutuotteita hankkiko!
Ja olen samaa mielta ketjussa aiemmin kirjoittaneen kanssa, etta ei ole mitaan mielta tehda pienta annosta sosetta kerrallaan vaan ennemmin isoja satseja pakkaseen. Ja meilla ainakin lapsi ihan vauvasta asti on halunnut vaihtelua ruokiinsa (=ei syo samaa ruokaa perakkaisina kertoina/paivina ja meilla ei todellakaan onnistu tuo syodaan aamulla ja illalla sita samaa puuroa vaan puuroa tarjotaan silloin talloin). Lisaksi itse pidin tarkeana etta lapsi sai liharuokaa ainakin kerran paivassa, jotta kasvava lapsi saa riittavasti proteiineja (liha on huomattavasti parempi proteiini lahde kuin proteiini pitoiset kasvikset!). Talloin on erityisesti kannattaa tehda isoja setteja ruokaa-ellei sitten loppua lihaa kayta muiden ruokaan.
Meilla lapsi kylla nirsoilikin purkkiruokien tylsan mauan kanssa, joten tein jo senkin takia ruokaa itse tai kaytin sosetta pohjana jota sitten tuunailin esim lihalla ja yrteilla. Kalaa kaytin myos pari kertaa viikossa terveellisyyden takia ja se oli helppoa, koska perunoista ja kalasta sai molemmille helposti ruuan ilman soseuttajaa. Ja meidan lapsi oli muuten 1-vuotias kun sai ensimmaiset hampaansa!
Ymmarran taysin, etta purkkiruokia kaytetaan (useampi sisarus=kiiretta), vaativa vauva, yovasymysta, reissuiluja (purkkiruoka on kylla satakertaa parempi reissuilla, kun ei tarvitse miettia kylmaketju asioita!). Paitsi nama sosefanaatikot ovat varmasti myos sita mielta, etta kauppa ja puistoreissuja pidempia retkia ei saa tehda, ettei mene vauvan rytmi sekaisin...
Ja meilla muuten lapsi oli varsinainen syliainen ja kun lapsi kerran halusi sylissa olla, priorisoin sen tarkeammaksi kuin soseiden vaantamisen (myos siivoaminen oli minimissa vauva-aikoina) ja mina esim kaytin kaiken liikenevan ajan lapsen sylittelyyn, lapselle loruiluun ja leikittelyyn/kavelyttamiseen, kellittelyyn, ulkoiluun etc. ja sen soseenlaiton mita tein, tein aika usein vauva sylissa, joten ymmarratte, etta kaytin myos valmisruokia. Sitterissa vauva oli meilla vain suihkujen ajan eika katsellut telkkaria suositusten mukaan alle 2 vuotiaana. Mina olen ylpeampi tallaisista asioista, kuin etta kaiken ruuan tein itse! Mutta meita aitejakin on toki niin moneksi

Niin ja vauvan paikkareiden aikana nukuin itse myos, joten silloinkaan ei olisi soseiden teko onnistunut. Tama taasen takasi sen, etta olin virkea koko vauva ajan

Jos haluatte olla ehdottomia niin olkaa, mutta purkkiruuan kayttajat ovat ihan yhtahyvia aiteja joten turha tulla tanne heita haukkumaan. Jokainen hoitaa perheen pidon niin kuin parhaaksi nakee/ kokee. Antakaa tanne vaikka niita helppoja reseptejanne/kikkojanne jos haluatte "kaannyttaa" muut, mutta moisesta asiasta toisten haukkuminen laiskaksi on NAURETTAVAA ja lapsellista!
Ja ulkomaila pidempaan asuneena voin teille kertoa, etta on asioita, jotka on hoidettu hyvin tai todella hyvin Suomessa, mutta Suomi ei kuitenkaan ole mikaan maanpaallinen paratiisi ja on myos paljon asioita , jotka on muualla hoidettu paremmin-myos lasten hoidossa. Mutta ymmarran toki, etta te olette erimielta!