Purkkiruokaa suositellaan neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeli 1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10615465:
Ja kyllä, myös minun lapseni syö useita kertoja päivässä; aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan ja lisäksi äidinmaitoa. Ja kyllä, valmistan jokaisen aterian itse ja ihan siinä tuoreeltaan, aivan niin kuin itsellenikin. Ja kyllä, lapsi on hyvin paljon sylissäni ja usein myös ruoanlaiton aikana kantoliinan avulla.

Sulla on siis vain yksi lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10615465:
Mikä ihmeen uusavuttomuus nykyajan ihmisiä oikein vaivaa, kun ruoan laitosta on tullut jotenkin raskas ja mahdoton taakka ja ihmisen on pakko turvautua joko purkkiruokiin tai pakastamiseen, jotta edes jotenkuten saisi pidettyä itsensä ja lapsensa ravittuna. Outoa... Minä teen aamupalan aamulla ja sitten syömme sen. Lounaan teen sitten juuri ennen kuin syömme sen. Kuin myöskin päivällisen ja iltapalan. En ota annoksiani eineshyllystä, enkä pakastimesta, vaan valmistan ne ihan vaan sillä lailla perinteisesti, niin kuin nyt ruokaa tehdään. Pidän myös omalla pihalla kasvimaata ja poimin metsästä mustikoita ja sieniä. Joskus jopa leivon kakkua! Ei se nyt niin vaikeaa ole.

Tarkoitatko etta ainoa oikea tapa ruokkia lapsi on valmistaa ruoka jokakerta tuoreena? Mita vikaa pakastamisessa on?

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta haluaisin tarjota näkökulmaa vähän isompien lasten kautta. Esikoiseni oli synnyttyään huonosti nukkuva, oli koliikkia, vatsavaivaa ja muutenkin äidiksi tulo oli rankka kokemus. Imettää jaksoin, mutta purkkiruokaan minäkin kallistuin.

Toisen lapsen kanssa meni helpommin: synnytys, imetys, nukuttaminen jne. Hänen kanssaan ehdin ja JAKSOIN tehdä itse soseita alusta asti.

Nyt kumpikin lapsista on murrosikäisiä. Esikoinen edelleen karsastaa monia "kökköjä" ja hän ei vieläkään suostu syömään esim. Hedelmäpommi-jugurttia, koska siinä on "sattumia". Nuorempi syö niitä ongelmitta. Samoin esim. perunamuussin pitää esikoisen mielestä olla täysin sileää, kun taas nuorempaa ei haittaa mahdolliset survomattomat perunat ollenkaan. Esikoisen mieliruokaa on einekset esim. valmispinaattiletut, kaupan hernekeitto, kun taas kuopus rakastaa kotiruokaa esim. itse tehtyä makaronilaatikkoa, tekemääni palapaistia jne.

Tietenkään en tiedä, miten suuri merkitys on ollut vauvaiän purkkiruoalla, mutta tiedän kuitenkin sen, että sileän soseen syömisen jälkeen oli todella isoja vaikeuksia saada esikoinen syömään normaalia kotiruokaa. Se heijastuu myös siihen, että päivähoidossa ja koulussa on monia päiviä, jolloin hän syö vain salaattia ja näkkileipää.

Minusta kotiruoka puolustaa paikkaansa ainakin kahdesta syystä: tottuu kotiruoan makuun ja rakenteeseen sekä pilaantumisriski on pienempi. Aika usein kauppojen tuote-eriä vedetään pois markkinoilta. Kotiruoka normaalisti valmistettuna, jäähdytettynä ja säilytettynä on hyvää. Itse seuraan tarkasti päivämääriä ja emme syö koskaan eräpäivän ylittänyttä ruokaa. Vatsatauteja on ollut harvemmin kuin kerran vuodessa ja nekin yleensä "tuliaisina" esim. koulun epidemiasta.

Kannattaa myös tiedostaa ruoan hinta. Meillä koko perhe syö edelleen puuroa aamuisin (ja usein iltaisinkin). Yhden lautasellisen hinta on vain joitakin senttejä (vrt. purkkipuuro). Jos oikein hemmotella haluaa, niin voihan siihen puuron päälle laittaa puuronsilmäksi esim. Piltti-soseita tms tai ihan rohkeasti esim. kotimaista mansikkaa, nam!

Älkää hyvät äidit enää lyöko toisianne sanasäilällä ja asettako näin lisäpaineita toisillenne. Vanhemmuudessa on kyse paljon muustakin kuin siitä mitä syöttää. Kun omat lapseni olivat pieniä sanoi silloin eräs jo varttuneenpi äiti minulle että on ihan sama minkä ohjeen mukaan teet ihan varmaa on että se parinvuoden kuluttua todetaan vääräksi tai pahimmassa tapauksessa vahingolliseksi. Olen varma että molempi tapa on hyvä tapa ruokkia lasta ja siitä on myös omakohtaisia kokemuksia.

Meilläkin esikoinen oli vatsavaivainen, huonostinukkuva, aina kiukkuinen koliikkivauva. Imetin toki mutta purkkiruokaa pisteli sitten vähän isompana, silloin suositus oli 3kk vai oliko peräti alle. Toinen olikin helpompi tapaus ja minullakin oli aikaa vääntää soseita ja sörsseleitä itse. Vaan meillä kävikin toisin kuin edellisellä kirjoittajalla. Tämä purkkiruoka vauva, nykyinen 16 vuotias on terve ja reipas teini joka on pienestä pitäen ennakkoluulottomasti maistanut kaikkea mikä ei pure takaisin kun taas tämä kotiruoka heppu (11 v) tonkii ja lautastaan ja sorttaa porkkanat ja herneet pois, salaatti ei käy ja epäluuloisesti tutkii onko jokunen makaroni laatikossa palanut tai kuiva/kova ja se siirretään syrjään. Kalasta käy vaan kalapuikot ja pinaatista vaan pinaattiletut jne. Molemmat on muuten hoidettu ja kasvatettu samalla tavalla.

Hyvää vanhemmuutta kaikille. Pääasia on että ruokitte lastanne rakkaudella ja terveellisellä ruualla joko itse tehtynä tai purkista.

Tarkoitatko etta ainoa oikea tapa ruokkia lapsi on valmistaa ruoka jokakerta tuoreena? Mita vikaa pakastamisessa on?

Sitä minäkin ihmettelen. Kuten joku viisas tuolla aikaisemmin kirjoitti: Nykyään on vapaus valita. Ei ole täysin aukototonta "oikeaa" tapaa. On erilaisia perheitä, erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia maailmankatsomuksia. Seurattuani marketissa ihmisten ostoksia, niin luulen, että vain pieni osa ihmisistä edes ajattelee, onko joku tapa oikein tai väärin - hyvä tai huono. Vielä harvempi edes seuraa tällaisia keskusteluja. Ihmiset näyttävät kasvavan ja elämä jatkuvan, vaikka täällä muutama mamma ja mummokin näyttää näistä kinastelevan.

Viimeksi muokattu:
Sitä minäkin ihmettelen. Kuten joku viisas tuolla aikaisemmin kirjoitti: Nykyään on vapaus valita. Ei ole täysin aukototonta "oikeaa" tapaa. On erilaisia perheitä, erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia maailmankatsomuksia. Seurattuani marketissa ihmisten ostoksia, niin luulen, että vain pieni osa ihmisistä edes ajattelee, onko joku tapa oikein tai väärin - hyvä tai huono. Vielä harvempi edes seuraa tällaisia keskusteluja. Ihmiset näyttävät kasvavan ja elämä jatkuvan, vaikka täällä muutama mamma ja mummokin näyttää näistä kinastelevan.

En ole sanonut, että pakastamisessa olisi mitään vikaa. Tuolla vaan joku aiemmassa viestissä valitti, kuinka työlästä hänen mielestään on tehdä viikon ruoat kerralla pakkaseen, kun siihen menee häneltä monta tuntia, niin siihen sitten heitin vaihtoehtona sen, että jos nopsasti survaisee sen yhden annoksen kerrallaan, niin siihen ei montaa minuuttia mene. En myöskään väitä, että olisi vain yksi oikea tapa, tai että minä tietäisin terveellisestä ravinnosta kaiken ja kukaan muu ei mitään. Pointtini oli vain se, että kuulostaa todella surulliselta ja jopa sairaalta, että nykypäivän äidit kokevat ruoan laittamisen omille lapsilleen jotenkin ylitsepääsemättömänä ongelmana ja antavat siksi mielummin valmisruokia.

Se vain kertakaikkiaan tuntuu minusta jotenkin ihan hullulta, että sellainen perusasia, kuin ruoanlaitto, ei enää onnistu nykypäivän uusavuttomilta, vaan kaikki on saatava valmiina purkista.

Ja kun ilmaisin kantani Espanjalaisista kasviksista, niin joku siellä jo puolusteli, että "onhan Suomalaisestakin lihasta löytynyt antibiootteja, että ei se Suomalainen aina niin puhdasta ole.." NO NIINPÄ! Ja siksi minulle ei tulisi pieneen mieleenikään syöttää yhtään minkään maailaisten teuraseläinten lihaa lapsilleni!

Mutta kuten sanottu, minun valinta lapsilleni on niin puhdas ja terveellinen ravinto, kuin mahdollista. Jos joku muu haluaa mennä sieltä, missä aita on matalin, niin siitä vaan. Toki se luomutilalta ostettu bataattikin voi olla hirveätä huijausta ja täynnä myrkkyjä, mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin eiköhän se omasta tai naapurin maasta kaivettu kasvis ole suuremmalla todennäköisyydellä puhdas ja terveellinen, kuin se teollinen mössö, joka muhii purkeissa ties kuinka kauan, eikä kukaan kerro, mistä se ruoka edes tulee.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen!;10616352:
En ole sanonut, että pakastamisessa olisi mitään vikaa. Tuolla vaan joku aiemmassa viestissä valitti, kuinka työlästä hänen mielestään on tehdä viikon ruoat kerralla pakkaseen, kun siihen menee häneltä monta tuntia, niin siihen sitten heitin vaihtoehtona sen, että jos nopsasti survaisee sen yhden annoksen kerrallaan, niin siihen ei montaa minuuttia mene. En myöskään väitä, että olisi vain yksi oikea tapa, tai että minä tietäisin terveellisestä ravinnosta kaiken ja kukaan muu ei mitään. Pointtini oli vain se, että kuulostaa todella surulliselta ja jopa sairaalta, että nykypäivän äidit kokevat ruoan laittamisen omille lapsilleen jotenkin ylitsepääsemättömänä ongelmana ja antavat siksi mielummin valmisruokia.

Se vain kertakaikkiaan tuntuu minusta jotenkin ihan hullulta, että sellainen perusasia, kuin ruoanlaitto, ei enää onnistu nykypäivän uusavuttomilta, vaan kaikki on saatava valmiina purkista.

Ja kun ilmaisin kantani Espanjalaisista kasviksista, niin joku siellä jo puolusteli, että "onhan Suomalaisestakin lihasta löytynyt antibiootteja, että ei se Suomalainen aina niin puhdasta ole.." NO NIINPÄ! Ja siksi minulle ei tulisi pieneen mieleenikään syöttää yhtään minkään maailaisten teuraseläinten lihaa lapsilleni!

Mutta kuten sanottu, minun valinta lapsilleni on niin puhdas ja terveellinen ravinto, kuin mahdollista. Jos joku muu haluaa mennä sieltä, missä aita on matalin, niin siitä vaan. Toki se luomutilalta ostettu bataattikin voi olla hirveätä huijausta ja täynnä myrkkyjä, mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin eiköhän se omasta tai naapurin maasta kaivettu kasvis ole suuremmalla todennäköisyydellä puhdas ja terveellinen, kuin se teollinen mössö, joka muhii purkeissa ties kuinka kauan, eikä kukaan kerro, mistä se ruoka edes tulee.

Odottisin nyt sinulta jotain kättä pidempää noiden väitteidesi tueksi. Muuta kuin maailmankatsomuksesi ja luomuintoilusi. Jos syytät uusavuttomuutta siitä, että tässä maailmassa tuotetaan paljon muitakin valmiita tuotteita, kuten kenkiä tai vaatteita, niin olet pahasti hakoteillä oletuksinesi. Ei kaupoista siksi osteta valmiita kenkiä, että ollaan uusavuttomia. Tämä yhteiskunta on jo kauan sitten oppinut vaihdantatalouden ja siihen liittyy vapaus ostaa tuotteita valmiina ja vasta sitten, kun lyöt pöytään jotain todellista faktaa olettamuksien ja vihreiden asenteiden lisäksi, niin jaksan juttujasi enemmän lukea. Asenteesi, jolla nimität ruokaa teolliseksi mössöksi kertoo paljon. Samalla tavallahan sinä mössöät niitä luomujuureksiasi. Sillä ei ole suurtakaan merkitystä, mistä ruoka tulee, vaan sillä mille se maistuu, tuntuu ja mitä se sisältää. Siinä laadunvalvonta on ymmärtääkseni varsin tiukkaa ja valmistettuihin määriin nähden virheitä on todella vähän. Omaa tai naapurin kasvimaan maaperän puhtautta tuskin monikaan tutkii.

Purkkiruoissa vitamiinit on jälkikäteen lisätty.
Ruuat kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa, että alkuperäiset vitaaminit tuhoutuvat, niinpä niihin sitten joudutaan lisäämään ne vitamiinit purkista.
Lisätyt vitamiinit eivät imeydy yhtä hyvin, kuin alkuperäiset.

Purkkiruoissa vitamiinit on jälkikäteen lisätty.
Ruuat kuumennetaan niin korkeissa lämpötiloissa, että alkuperäiset vitaaminit tuhoutuvat, niinpä niihin sitten joudutaan lisäämään ne vitamiinit purkista.
Lisätyt vitamiinit eivät imeydy yhtä hyvin, kuin alkuperäiset.

Itse uskon "hajautettuun riskiin", kun syo/syottaa terveellista ja VAIHTELEVAA ruokaa, ei haittaa, vaikka jollain annoksella saisikin hiukan ravintokoyhempaa ruokaa. Tuoreita kasviksia/hedelmia ja marjoja pitaisi toki mahdollisuuksien mukaan myos priorisoida yli kasiteltyjen-oli kasittely sitten tehty itse tai jonkun yrityksen toimesta.
Lasten ruokien standardit ovat korkealla. Kylla niita voi kayttaa. Suomessa moni varmasti kayttaa purkkiruokia muun ruuan ohessa. Nain tein itsekin ja minun lapsellani ei ollut vaateita myohemminkaan ruuan suutuntuman/kokkareisuuden suhteen-eika ravintoaine vajeita ja ikaisekseen oli erinomaisesti kehittynytkin.

Ja siita soijasta. On tosi hyva ainesosa (katsokaa kuitenkin mista ostatte), mutta kylla kasvava lapsi tarvitsee proteiinilahteekseen myos lihaa ja kalaa! Ja kuten jo alussa totesin ruuan vaihtelevuudella taataan, ettei mitaan korvaamatonta ja uupumaan. Ei kaikkea tarvitse saada joka aterialla:)

Itse pyrin aikanaan tekemaan ainakin toisen paivan paaruuista lihasta tai kalasta ja tuoreita kasviksia tai marjoja/hedelmia tarjosin paivittain (vuodenajan mukaan pyrin toki suosimaan lahiruokaa silloin kun se mahdollista) ja pidin myos huolen etta kalaa oli kahdesti viikossa. Joskus teki mieli ruokaa jota ei mausteiden tai raakuuden takia voinut tarjota alle yksi vuotiaalle, silloin tarjosin purkkiruokaa tai sovelsin osasta omaa ruokaa lapsen ruuan. Valilla vain ei ehtinyt/ nalka tuli akuutisti/ ei jaksanut/ oli reissussa niin silloin kylla hyvalla omalla tunnolla purkkeja ja niin tekisin edelleenkin. Tilanteeni toki hiukan eri, koska asun ulkomailla joten aitiyslomani oli lyhyempi ja tein toitten jalkeen tai aamulla lapselle myos hoitoon ruuat.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tätä "järki käteen" luomumammaa vielä elämä opettaa, kun lapsukaisensa tulevat murkkuikään ja parhaiten maistuu saarioisen valmispitsat tai heseateriat. Toivottavasti edes syövät näitä äiteeltään salaa, ettei tämä joudu aivan hermoromahduksen partaalle. Sitä voi sen yhden pienokaisen kanssa olla fanaattinen noiden ruokien suhteen, mutta joutuu varmaankin sitten jatkossa kiikuttaa ne omat luomupöperöt mukaan päivähoitoon ja kouluun... loputtomiin ei voi tämäkään luomumamma huolehtia, mitä lastensa suuhun menee. Kyllä se todellisuus tulee vastaan ennen pitkää, jokaiselle. Lähinnä huvittavaa lukea tällaisia "minä hallitsen kaiken" -ajattelulla varustettuja "mielipiteitä". Ei millään pahalla. :)

No eiköhän se ennemminkin mene niin, että suuremmalla todennäköisyydellä sellaiset teinit syö hesen ruokia, saarioisten pizzaa ja muuta paskaa, jotka ovat tottuneet jo lapsesta asti niitä syömään.

Lapset, jotka tottuvat kotona pienestä asti syömään terveellistä ruokaa, eivät yllättäen teini-ikäisinä ala syödä paskaa. Lapset ja teinit oppivat pitämään niistä mauista, joita ovat pienestä asti kotona saaneet: jos on aina kotona juotu sokerimehujuomia, ei tuoremehut maistu. Jos taas on kotona totuttu juomaan tuoremehuja, ei sellaisille lapsille sokerilitkut maistu.

Kyllä ne ruokailutottumukset tulevat omilta vanhemmilta. Toki löytyy poikkeuksia, mutta ei se kotona terveellistä luomuruokaa syönyt missään nimessä ole se todennäköisin hesellä notkuva teini.

No eiköhän se ennemminkin mene niin, että suuremmalla todennäköisyydellä sellaiset teinit syö hesen ruokia, saarioisten pizzaa ja muuta paskaa, jotka ovat tottuneet jo lapsesta asti niitä syömään.

Lapset, jotka tottuvat kotona pienestä asti syömään terveellistä ruokaa, eivät yllättäen teini-ikäisinä ala syödä paskaa. Lapset ja teinit oppivat pitämään niistä mauista, joita ovat pienestä asti kotona saaneet: jos on aina kotona juotu sokerimehujuomia, ei tuoremehut maistu. Jos taas on kotona totuttu juomaan tuoremehuja, ei sellaisille lapsille sokerilitkut maistu.

Kyllä ne ruokailutottumukset tulevat omilta vanhemmilta. Toki löytyy poikkeuksia, mutta ei se kotona terveellistä luomuruokaa syönyt missään nimessä ole se todennäköisin hesellä notkuva teini.

On totta että ruokailutottumukset opitaan kotoa, mutta teini-ikään kuuluvat myös omat kokeilut ja kapinointi. Minulla esim yksi kaveri poltteli tupakkaakin vaikka oli koko lapsuusajan syönyt omassa pellossa kasvatettua lähiruokaa. Ja jos kaikki kaverit syövät Hesessä niin saattaa "luomuvauvakin" haluta. Hyvä puoli tietenkin on että sitten omaa perhettä perustaessa palataan omiin lapsuusajan arvoihin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä varmasti teinitkin syövät jossain vaiheessa mitä sattuu, mutta suuremmalla todennäköisyydellä he palaavat siihen terveelliseen ruokaan jossain vaiheessa, kuin sellainen joka ei ole sitä koskaan saanut. Monet lopettavat teini-iässä liikunnankin mutta palaavat helpommin liikunnan pariin, kun on siitä kokemusta ja mallia kotoa. Passiivinen lapsi/teini, joka ei ole koskaan liikkunut, varmasti harvemmin liikkuu myös aikuisiässä.
mielummin siis kannattaa kannustaa terveellisen ruuan ja liikunnan pariin kuin ajatella, että ei se kuitenkaan sitten joskus syö sitä tai tee sitä.

Meillä aikuiset lapset eivät tykkää pizzoista eikä hampareista, vaan kunnon kotiruoasta. Esim. kaalilaatikko on koko meidän perheen herkkuruokaa. Eilenkin tehtiin tyttären kanssa palapaistia parista kilosta sisäpaistia, että riittää pakkaseenkin. Kaikki tykätään laittaa ruokaa ja kaikki ollaan normaalipainoisia ja hoikkia, kun ei syödä eineksiä joissa sitä piilorasvaa on.
Vaihdellaan reseptejä ja poika vielä metsästää, joten syödään myös riistaa jonkun verran.

Muutes osassa lastenruokia on valtavasti eri lisäaineita. Lukekaapa tarkkaan tuoteselosteet.

Luulen, että nykyäitien aika menee täällä netissä ja kännykkään puhuessa. Leikkipuistossakin äidit puhuu kännykkään kaiken aikaa. Eli ei siellä juuri kukaan lasten kanssa leiki.

Meillä aikuiset lapset eivät tykkää pizzoista eikä hampareista, vaan kunnon kotiruoasta. Esim. kaalilaatikko on koko meidän perheen herkkuruokaa. Eilenkin tehtiin tyttären kanssa palapaistia parista kilosta sisäpaistia, että riittää pakkaseenkin. Kaikki tykätään laittaa ruokaa ja kaikki ollaan normaalipainoisia ja hoikkia, kun ei syödä eineksiä joissa sitä piilorasvaa on.
Vaihdellaan reseptejä ja poika vielä metsästää, joten syödään myös riistaa jonkun verran.

Muutes osassa lastenruokia on valtavasti eri lisäaineita. Lukekaapa tarkkaan tuoteselosteet.

Luulen, että nykyäitien aika menee täällä netissä ja kännykkään puhuessa. Leikkipuistossakin äidit puhuu kännykkään kaiken aikaa. Eli ei siellä juuri kukaan lasten kanssa leiki.

No nyt ymmärään. Teillä aikuiset asuvat vielä kotona ilmeisesti. Hyvää kotiruokaa äiti tekee, kun lapset eivät lennä pesästä pois. Jospa antaisit niiden itsenäistyä ja ajatella omilla aivoilla viimeinkin. Mummeli voisi sitten myös rauhoittaa neuvolatkin omalta agitaatioltaan. Taitaa olla niin, että mummelin aikuiset lapset käyvät salaa hammparilla ja pizzalla, kun eivät uskalla mummelia suututtaa ja poika hankkii ruoat mummelille luomuhirvestä salakaadolla.

Viimeksi muokattu:
Niin ennen oli kesat lampimampia, miehet rehdimpia ja aidit parempia. Ja Suomessa oli paljon toita ja vain rehellisia ihmisia ja neuvoloiden tadit olivat parempia Ylpon aikaan! Aidit tekivat kaiken itse. Ei ollut mitaan teknokraattisia imureita tahi moppejA, vaan lattia luututtiin rievuilla. Lakanat keitettiin kerran viikossa, joten ei ollut polypunkkeja. Aidit tekivat itse kaikki ruuat, joten lapset olivat terveita. Vaipat eivat olleet mitaan keinotekoisia muovihirvityksia vaan aitoa puuvillaa. Perheessa isaa kunnioitettiin ja jumalaa rukoiltiin.

Sina mummeli olet viela ikaluokkasi eliittiaiti, koska myos lapsistasi tuli yhta kunnollisia aiteja. Toisin kuin muiden kollega-aitiesi tyttarista, joista tuli elamasta vieraituneita, laiskoja ja netissa kaiket paivat roikkuvia nahjuksia. Toivottavasti olet saanut aitienpaivana mitalin teoistasi!
Toisaalta taitaa nykypaivan lapsetkin olla huonompia kuin aiemmat lapset, joten toivottavasti kulkee suvussa ja myos lapsenlapsistasi tule naita "eliitti-ihmisia".

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Kyllä varmasti teinitkin syövät jossain vaiheessa mitä sattuu, mutta suuremmalla todennäköisyydellä he palaavat siihen terveelliseen ruokaan jossain vaiheessa, kuin sellainen joka ei ole sitä koskaan saanut. Monet lopettavat teini-iässä liikunnankin mutta palaavat helpommin liikunnan pariin, kun on siitä kokemusta ja mallia kotoa. Passiivinen lapsi/teini, joka ei ole koskaan liikkunut, varmasti harvemmin liikkuu myös aikuisiässä.
mielummin siis kannattaa kannustaa terveellisen ruuan ja liikunnan pariin kuin ajatella, että ei se kuitenkaan sitten joskus syö sitä tai tee sitä.

Nyt puhutaan vauvojen purkkiruuista. Ei epaterveellisista eineksista. Ovat kaksi aivan eri asiaa! Mieluummin purkkiruokia kuin eineksia lapsille:)

Purkkiruuissa on kasvis- tai kasvisliha-, kasviskala soseita seka erilaisia hedelma - ja marjasoseita. EI pizzaa ja hampurilaisia tahi nakkeja.
Ja mummelille: luulisimpa, etta harva nyky aiti Suomessa lastaan ruokkii pelkilla kaupan purkkiruuilla, mutta varoiksi niita on monilla ja tarjotaan kotiruuan ohella. Purkkiruoka silloin talloin ei ole pahaksi. Aika ehdoton on asenteesi. Talloinkin suurin haitta taitaa olla kovempi hinta (vrt. itsetehtyyn). Lisaaineita on myos mausteissa, liemikuutioissa etc, joten aika alkuaineista saat ruokasi tehda jos haluat lisaaineita valttaa:) Entapa lisatyt vitamiinit (esim. maito) pidatko nitakin pahana? Onneksi poikasi metsastaa silloin isoin riski saattaa olla jaamat rriistaruuan lihassa. tarkkoja pitoisuuksia ei toki tiedeta, koska kukaan ei niita sinulle tutki.

Höpö höpö.

Itse olen saanut koko lapsuuteni terveellistä kotiruokaa (esimerkiksi yhdeltäkään aterialta ei koskaan puuttunut salaatti) ja karkkipäivä meillä lapsilla oli vain kerran viikossa, jolloin sain YHDEN pienen lakritsipötkön ja pienenpienen pastillirasian.
Nyt aikuisena olen aivan järkyttävän sokeririippuvainen: voin syödä kerralla suklaalevyn, ja pullaakin mättäisin ties kuinka paljon. Joten ei se nyt ihan niin mene, että jos lapsena tottuu terveelliseen ruokaan niin sitä jotenkin aikuisena sitten myös osaisi kaivata.

Viimeksi muokattu:
Ja tiedon lähde on ilmeisesti luomuäiti hiekkalaatikolla.

Toki odottaisin kolmekymppiseltä sen verran lukutaitoa, että ottaisi itse selvää asioista. Tietoa on kyllä saatavilla. Olen vaan esim. työyhteisössä huomannut että mitä juntimpi, sen varmemmin torppaa kaiken tutkitun tiedon. Samat ihmiset yleensä lukevat seiskaa ja uskovat jumalaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä