Purnausta Osuuspankista - ootteko saaneet lainaa muista pankeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti (ei muista kirjautua)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Onhan sillä minimillä merkitystä, että pankki saa JOKA kuukausi teiltä varmasti rahaa. Tällä palstalla on normaalia, että tili näyttää nollaa kuun lopussa, joten puskureista ei ole tietoakaan...

Mutta en ota hirveämmin kantaa pankin määrittelemään minimiin. Minulle tuo henkilököhtaisesti on kyllä ihan järkevä vaatimus lainan kokoon nähden. Nythän ovat korot alhaalla ja sinunkin maksusummasi varmasti nousee jonkin ajan kuluttua (pankit eivät aina halua antaa pidempää maksuaikaa vuosina, ainakaan 30v yli).

Se että talous on todella tiukoilla ja ei salli pesukoneen ostoa sen hajotessa, ei minusta ole normaalia ja tavoiteltavaa. Pankki voi olettaa, että normaalikulutuksella teillä menee ihan ok (jos haluaa elää säästäväisemmin niin toki sen saa tehdä). En siis itse ottaisi satojen tuhansien lainaa, vaikka olenkin hyvätuloinen.

Kun ei ole tili nollilla kuun lopussa, ei ikinä. Eli ei ole talous tiukalla, eikä olisi tuon lainan jälkeenkään kuun näilläkin tuloilla jäisi kahden ihmisen ruokaan ja yllättäviin menoihin aina vähintään 800 euroa kuukaudessa.

Eikä nouse maksuerä kun neuvoteltiin tasaerästä. Jos korot laskee, laina-aika lyhenee. Jos korot nousee, laina-aika pitenee.
Maksuerä ei muutu ikinä miksikään vaan on aina sen 570 euroa.
no säästätte hetken aikaa että on jotain pohjalla.. saa varmasti lainan

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja OT:
Miten on mahdollista että toiset saa lainaa paljon helpommin? tuntuu hullulta...esim. verrattuna ap:n tilanteeseen...

No hullumpaa se olisi kaikille myöntää lainaa samalla tavalla tuijottaen vain tuloja. Kun elämäntilanteet on niin erilaisia. Mulla on ikäni ollu kaikki tilit op:ssa ja kyllähän ne katsoo työ- ja koulutushistoriaa, miten on raha-asiansa hoitanut, mitä muita lainoja on (asuntolainat, opintolainat, autot, luottokortit), ostettava asunto vaikuttaa (vuosi, kunto, sijainti), muu omaisuus/varallisuus vaikuttaa... Tietenkin, niin sen pitääkin olla.

Meillä on molemmilla takana lukio ja amk-tutkinnot ja ollaan oltu "hyvissä töissä" , esimiesasemissa. Töissä mäkin oon ollut 14-vuotiaasta asti koko ajan ja nousujohteiset on olleet tehtävät koko ajan.
Maksuhäiriöitä ei ole koskaan ollut kummallakaan.
Asunto jota haluttiin oli 90 rakennettu ja halutulta alueelta, erittäin hyvä kuntoinen.
Kaikki pankki- vakuutus- ja säästö/sijoitussysteemit on OP-Pohjola -ryhmässä.
Mutta ei heru lainaa OP:stä, koska ruokaan ja muuhun ei nettona takuupalkan mukaan jää 1700 euroa kuussa kiinteiden menojen jälkeen.
Joten Nordeaan seuraavaksi.

me haettiin laina op:sta, aktiasta, nooasta, nordeasta.
lainalupauksen saatiin vain ja ainoastaan nordeasta, muissa laskivat että kuukaudessa lainan maksun jälkeen pitäisi jäädä n.1000 ? kahdelle aikuisille ja 350 ? per lapsi. no mutta kun meillä ei mene näin paljon rahaa....

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä:

Meillä on yli 13.000 euroa säästössä. Ei auttanut.

Saatte ihan hetkessä säästöön omarahoitusosuuden niin ehkäpä laina heltiää hetken päästä.

Tuo on ihan hyvä, että jotain on säästössä. Kuitenkin on vain 10% lainasummasta. Oliko tarkoitus ostaa omakotitalo?

Mutta jos sinusta teillä on hyvin rahaa käytettäväksi, niin sitä jää paljon myös säästöön. Jos pystyt säästämään kuukaudessa esim lainanlyhennys+korot verran, niin luulisi että siinä on hyvä todistus pankille, että heidän vaatima tulotaso on ylimitoitettu. Eli rahankäyttönne on pidempään ollut sellaista, että pystytte selviytymään velvoitteistanne.

Se että sanoo, että kyllä me "halutessamme" pystymme elämään niukasti, ei ole uskottavaa. Rahankäyttöä on haasteellista vähentää, jos on tottunut käyttämään rahaa niukemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä kävi taas niin että Sampo ja Nordea sanoi ei ja Op myönsi lainan, mä olin sillon työttämänä.

Ja meillä taas niinpäin, että Op myönsi ekaks sanallisesti lainaa, mutta sitten perui kun lapsia liikaa heidän mielestään! Ja Samposta taas saatiin asuntolaina, vaikka kerroin, että olin irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä, eikä uutta duunia silloin vielä tiedossa!

Ihan hyvä toisaalta, että kiristävät lainansaantiehtoja.
Me ollaan op:n asiakkaita ja ollaan oltu tyytyväisiä. Lainaa on saatu kun on tarvittu ja ilman takaajia. Pari viikkoa sitten kaiken huippu oli, et pankista soitettiin puhelimella ja tarjottiin lisää lainaa esimerkiksi remonttiin. Ei todellakaan edes nyt olla ottamassa lisää velkaa, ennenkuin ollaan maksettu entisiä, joita ei tosin ole enää kovinkaan paljon.
Nordeassa taas aikoinaan oltiin tosi tylyjä kun laina-aikeissa sinne mentiin. Jopa niin töykeitä, et eivät ehtineet antaa aikaa lainaneuvotteluun. Muija tiskin takana vaan tokas, et mä en nyt ehdi teille aikoja antamaan. No, eipä olla sen pankin ovia sen jälkeen avattu.

Me saatiin myös laina helposti OP:sta. Molemmat oltiin opiskelijoita ja laina saatiin ok-taloon vieläpä ilman mitään takaajia jne. Ja kaikki asiat aina hoitunu hyvin OP:n kanssa. En voisi kuvitellakaan vaihtavani pankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, onko sulla AP vakiduuni? OP voi pitää sua riskiasiakkaana, jos sulla on epävarma duuni tai jos tulot heittelee pahasti kuukaudesta toiseen.

Näin kävi meilläkin. Mie kotihoidontuella ja mies aloittava yrittäjä: ei mitään mahdollisuutta asuntolainaan.

Ja meillä siis ON jo laina, toisesta pankista vaan. Haluaisimme vaihtaa Osuuspankkiin, mutta ei ne meitä huoli :/

Laina pitäisi mitoittaa siten, että voi maksaa lainan takaisin vaikka toinen töissäkäyvä joutuisi työttömäksi. Jos vain toinen on töissö, niin silloin pitäisi pystyä maksamaan lainaa tämän päivärahoilla.

Laina pitäisi mitoittaa siten, että voi maksaa lainan takaisin vaikka toinen töissäkäyvä joutuisi työttömäksi. Jos vain toinen on töissö, niin silloin pitäisi pystyä maksamaan lainaa tämän päivärahoilla.

Me ollaan mitoitettu niin, että voidaan maksaa, vaikka oltaisiin molemmat työttöminä.

Siinä suhteessa mielestäni onkin outoa, että jos on kaksi työssäkäyvää hyvätuloista aikuista, he saavat suurenkin lainan helposti. Jos taas miehellä pienempi palkka ja nainen vaikka kotihoidontuella, he eivät saa edes pientä lainaa millään. Onhan hyvätuloisella pariskunnalla paljon suurempi riski menettää tulotasonsa, kuin sillä valmiiksi jo pienituloisella pariskunnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Me ollaan mitoitettu niin, että voidaan maksaa, vaikka oltaisiin molemmat työttöminä.

Tuo onkin järkevintä.

Siinä suhteessa mielestäni onkin outoa, että jos on kaksi työssäkäyvää hyvätuloista aikuista, he saavat suurenkin lainan helposti. Jos taas miehellä pienempi palkka ja nainen vaikka kotihoidontuella, he eivät saa edes pientä lainaa millään. Onhan hyvätuloisella pariskunnalla paljon suurempi riski menettää tulotasonsa, kuin sillä valmiiksi jo pienituloisella pariskunnalla.

Tätä samaa minäkin olen kummastellut.
Yhtenä vähemmän kauniina päivänä se hyvätuloinen pariskunta voi tienata vähemmän, kun me valmiiksi köyhät. Millä he sitten pulittavat massiivisia lainojaan?!
Me maksellaan pienehköä (120t) lainaamme kiltisti joka kuukausi pois, mutta haluttais vaan vaihtaa pankkia. Vaan ei meitä huolita. Pöh.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:

Tuo onkin järkevintä.

Näinpä. Varsinkin kun näillä korkeuksilla ei noita töitä kovinkaan paljoa ole. Miehellä oli vakityö (ja on edelleen) kun laina otettiin, mulle tuli melkein heti irtisanomislappu kouraan. Välillä olen ollut työttömänä, hoitovapaalla jne. mutta lainan kanssa ei oo ollu ongelmaa. Nyt kun ollaan molemmat töissä, maksetaan ylimääräistä koko ajan.

Mäkin mietin pankin vaihtoa.. en saanut edes päälle tonnin lainaa,vaikka itse olin laskenut että ihan hyvin saan sen pois maksettua,enhän ottaskaan jos ei olis varaa. Luvattiin sieltä soittaa ja ilmottaa,mutta eipä kuulunut mitään.
Onneksi sitten sainkin lainan sukulaiselta ilman korkoja.

Kun taas nordeasta mun veli sai useemman tonnin lainaa ilman takaajaa vaikka tulot on tosi pienet. Itelläni siis olis ollut takaajakin,ja silti en saanut lainaa. tai mistä mä tiedän,mutta ei ainakaan siis ilmoitettu edes saanko vai en.
Että asiakaspalvelussa OP:ssa ainakin suuria puutteita.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä:

Meillä on yli 13.000 euroa säästössä. Ei auttanut.

Saatte ihan hetkessä säästöön omarahoitusosuuden niin ehkäpä laina heltiää hetken päästä.

Tuo on ihan hyvä, että jotain on säästössä. Kuitenkin on vain 10% lainasummasta. Oliko tarkoitus ostaa omakotitalo?

Mutta jos sinusta teillä on hyvin rahaa käytettäväksi, niin sitä jää paljon myös säästöön. Jos pystyt säästämään kuukaudessa esim lainanlyhennys+korot verran, niin luulisi että siinä on hyvä todistus pankille, että heidän vaatima tulotaso on ylimitoitettu. Eli rahankäyttönne on pidempään ollut sellaista, että pystytte selviytymään velvoitteistanne.

Se että sanoo, että kyllä me "halutessamme" pystymme elämään niukasti, ei ole uskottavaa. Rahankäyttöä on haasteellista vähentää, jos on tottunut käyttämään rahaa niukemmin.

Rivari siintää haaveissa.

OP:tä ei kiinnostanut yhtään meidän todellinen rahan meno, rahan tulo tai se mitä on saatu säästöön.

Virkailija veteli paperista meidän laittamat summat yli ja laittoi uudet tilalle tyyliin ruokaan teillä menee 1100 euroa, tähän 600 euroa ja tähän X euroa jne joten säästöön ette saa mitään ja lainaan teillä ei ole varaa ...

Me kerrottiin miten paljon on rahaa mennyt ja miten on säästetty ja näkishän ne sen sieltäkin kun heidän asiakkaita ollaan, mutta he tuijotti vain niitä en tiedä kenen päättämiä lukuja.

Juuri tästä syystä mennään Nordeaan, että toivotaan niiden olevan kiinnostuneita todellisista tuloista ja menoista.

Niin, onko sulla AP vakiduuni? OP voi pitää sua riskiasiakkaana, jos sulla on epävarma duuni tai jos tulot heittelee pahasti kuukaudesta toiseen.

Mulla on vakituinen duuni, samassa paikassa 2,5 vuotta ja samalla alalla noin 10 vuotta olen ollut.
Tulot heittelee paljon, mutta mulla on takuupalkka jonka alle tulot ei voi laskea joten ne heittelee ns. ylöspäin.

Minäkään en saanut (ASP-) lainaa Opsta vaikka säästettynä 14 000. Määräaikainen, mutta useamman vuoden rahoitus taskussa, käytännössä kunnes tohtorin tutkinto valmis. Pankin nuori "täti" kertoi mm. sellaisia asioita että mikäli perunat tulee omasta pellosta (? olen allerginen perunalle...) tai teet jatkuvasti halpaa kotiruokaa ja todistat tämän kirjallisesti, laskennallisia menoja voidaan laskea :O Nyt ne oli arvioitu aivan yläkanttiin. Olen pöyristynyt ja otan varmasti lainan muualta, vain lisäkorot Oplta. Kiusa se on pienikin... Seuraavaksi lähtee tilit ja vakuutukset muualle.

Riippuu täysin kyllä virkailijasta, konttorista, siitä ootteko ennestään tuttuja tai ei tai onko esim. vanhemmat asiakkaina jne.

5 vuotta sitten kun otettiin laina 100 000e, Nordea oli kaikkein nihkein. No, iso kaupunki, naamat tuntemattomat, perusvirkailija jne. Ne ei olisi antaneet asuntolainaa lainkaan ilman, että jotain kiinteää omaisuutta olis kiinnitetty, siis vielä oman ostamamme talon lisäksi. Mitään säästöjä ei ollut, vakityö kuitenkin meillä molemmilla ja vanhemmat lähti kyllä takaajiksi. Lisäksi saatiin ensiasunnon valtiontakaus.

Vanhempien asuinpaikkakuntien tutut itsenäiset pikkupankit (Säästöpankki ja Osuuspankki) olis antaneet helpommin, mutta kulut olis nousseet melko korkeiksi. Jos pystyy neuvottelemaan suoraan johtoportaan kanssa, voi saada helpommin ja edullisemmin. Lopulta sillon päädyttin Tapiola pankkiin, joka vaihdettiin paikalliseen Osuuspankkiin pari vuotta sitten. Kummassakaan ei tullut ongelmia lainan saannissa haluamillamme ehdoilla.

Nythän varmaan joka paikassa on kiristynyt ehdot. Samaten marginaali on noussut.

Onhan sillä minimillä merkitystä, että pankki saa JOKA kuukausi teiltä varmasti rahaa. Tällä palstalla on normaalia, että tili näyttää nollaa kuun lopussa, joten puskureista ei ole tietoakaan...

Mutta en ota hirveämmin kantaa pankin määrittelemään minimiin. Minulle tuo henkilököhtaisesti on kyllä ihan järkevä vaatimus lainan kokoon nähden. Nythän ovat korot alhaalla ja sinunkin maksusummasi varmasti nousee jonkin ajan kuluttua (pankit eivät aina halua antaa pidempää maksuaikaa vuosina, ainakaan 30v yli).

Se että talous on todella tiukoilla ja ei salli pesukoneen ostoa sen hajotessa, ei minusta ole normaalia ja tavoiteltavaa. Pankki voi olettaa, että normaalikulutuksella teillä menee ihan ok (jos haluaa elää säästäväisemmin niin toki sen saa tehdä). En siis itse ottaisi satojen tuhansien lainaa, vaikka olenkin hyvätuloinen.

Kun ei ole tili nollilla kuun lopussa, ei ikinä. Eli ei ole talous tiukalla, eikä olisi tuon lainan jälkeenkään kuun näilläkin tuloilla jäisi kahden ihmisen ruokaan ja yllättäviin menoihin aina vähintään 800 euroa kuukaudessa.

Eikä nouse maksuerä kun neuvoteltiin tasaerästä. Jos korot laskee, laina-aika lyhenee. Jos korot nousee, laina-aika pitenee.
Maksuerä ei muutu ikinä miksikään vaan on aina sen 570 euroa.

Meilä nousi tasaerä koska korot nousi niin korkealla että ei saatu edes alkuperäisellä summalla korkoja maksettua.
Oiskohan näitä korkoja % ollut kuin nyt kun laina otettiin ja nousi marginaaleineen 5,7%, nostettiin kuukausi erää 200e .
Maksettiin 1000 e josta lyhennyt oli 150e.

Yhteistyössä