Pystyisikö joku jättämään lapsena uppoavaan laivaan,palavaan taloon jos vain sinä voisit pelastua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja örri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksiköhän estoniasta ei pelastunut yhtään lasta...?

Estoniasta pelastui pääasiassa nuoria miehiä, ja pelastuneista yli kolmasosa oli miehistön jäseniä. Eli kuten joku jo sanoi, vahvimmat selviytyivät.

Tuo ei kerro mitään siitä, miten lasten kanssa matkustaneet vanhemmat käyttäytyivät, enkä oikein jaksa uskoa "silminnäkijöiden" tarinoita siitä, miten vanhemmat hylkäsivät lapsiaan yrittäessään pelastautua. En väitä, ettei kukaan pysty hylkäämään lapsiaan tuossa tilanteessa - ihmettelen vain, miten kellään on ollut siinä tilanteessa aikaa tarkkailla toisten käyttäytymistä tai päätellä, kuka on kenenkin lapsi.

Miksiköhän estoniasta ei pelastunut yhtään lasta...?

Estoniasta pelastui 12-vuotias norjalainen poika ja 16-vuotias venäläinen poika. 12-vuotiaan isä ja sisko kuolivat, äiti ei ollut laivalla mukana. 16-vuotiaan isä ja isoisä pelastuivat, muita sukulaisia ei kai heillä ollut laivassa.

Estoniassa matkusti todella vähän lapsia, noin kymmenkunta. 989 matkustajaa, joista 137 pelastui.

mulla ei ole mitään havaintoa miten toimisin, eikä ole teillä muillakaan. se on asia joka selviää siinä tilanteessa, koska ihmisessä kytkeytyy sellaiset alkukantaiset vaistot, joista meillä ei tällä arkijärjellä ole tietoakaan.

sen olen huomannut että mulla on nopeat refleksit ja toimin vaistomaisesti nopeasti tulevissa tilanteissa... esim ystäväni lapsen pelastin juuri äskettäin ja ystäväni on vielä hoito-alalla, mutta ei kyennyt kuin katsomaan... tällaisia on tapahtunut ennenkin... ehkä mulle oli sitten helpompi auttaa kun kyseessä ei ollut oma lapsi tai jotain.

mutta sitten jos ympärillä on liekit tai uppoava laiva niin mahdoton sanoa, uskon että loppuun asti yrittäisin lapseni pelastaa, mutta siinä ihan viimeisessä hetkessä jossa tietäisin että minä voin pelastua mutta en voi ottaa lapsia... mitä sitten tekisi...

no anyway, aiempiin viesteihin viitaten, huoneistopalosta selviytyminen on kyllä oikein hyvin mahdollista ja palohälyttimet oikeisiin paikkoihin ja oikein asennettuina ovat erittäin hyvä henkivakuutus.... isoihin taloihin kannattaa asentaa toisiinsa kytketyt hälyttimet. me ollaan myös kotonamme jaettu huoneet niin, että lasten pelastaminen on "reitillä" ulos.. vaikka ne huoneet menisi sitten "huonosti" niin mä haluan, että lapset on mun pelastettavissa. samoin ollaan harjoteltu ja puhuttu näistä asioista.. voi johtua siitä että suvussa on onnettomuustutkija :D myöskin laivalla meillä on aina mukana taskulamppu sekä naulakossa roikkuu kevyet mutta lämpimät varusteet, tutkin pelastautumisreitin, emmekä ole ikinä humalassa.... moniin asioihin voi itse vaikuttaa, aina tietysti ei, mutta monesti voi.

usein laivaonnettomuuksissa pelastuu henkilökuntaa, kuten myös monet estoniasta pelastuneet, koska tuntevat reitin ja ovat selvinpäin... sama muuten tulipaloissa, aika usein kuollaan kännissä.