Alkuperäinen kirjoittaja Emmi_1:
- Annoin esimerkkejä asioista, mistä olisi luontevasti voinut sanoa jotain positiivista. Kotini oli minulle tärkeä ja merkityksellinen - ja mies löysi siitä _vain_ virheitä. Kuten kaikesta muusta: vaatteistani, ulkonäöstäni, tavastani olla ja elää.
Samat asiat eivät välttämättä olleet merkityksellisiä hänelle tai hänen kehunsa ovat voineet olla niin hienovaraisia, että tietynlaiset kehumisten odotuksesi ovat voineet peittää ne. Kuulosi oli ehkä herkistynyt ottamaan vastaan vain epämieluisaa kritiikkiä.
Kysyitkö koskaan esimerkiksi jotan tällaista: 'Löysin tämän esineen siitä ja sieltä , minusta se sopii tähän hienosti/se tekee minut iloiseksi. Mitä sinä pidät tästä?' Vai odotitko aina passiivisesti sitä, mitä tuleman pitää?
- Jos luit viestini, tiedät, että olen koko syksyn syyttänyt itseäni epäonnistumisesta, ja nyt joululomalla on ollut aikaa funtsia sitä, miten mies kontribuoi tilanteeseen. Olen reflektoinut omia virheitäni todella paljon, myös terapiassa. En vain nähnyt miehen osuutta asiaan tätä ennen ja siksi olen ollut ahdistunut. Nämä kirjoitukset koskevat miestä siksi, että haluan päästä eteenpäin omasta syyllisyydestäni.
Kuten sanottu, suhteeseen tarvitaan yleensä vähintään ne kaksi ja kummatkin ovat täysimääräisesti siitä vastuussa. Se, että miehesi on mielestäsi toiminut monella tavoin 'väärin' ei vähennä sinun vastuutasi lainkaan. Syyllisyyden loputon mukana raahaaminen kertoo ihan yhtä paljon sinusta kuin ex-kumppanistasi. Terapiasta terapiaan juokseminen kertoo vielä enemmän.
- Siksi, että haluan kasvaa ja oppia. Ydinkysymys on tämä: miksi mies oli minun kanssani alussa aivan kaikessa (arvomaailma, toiveet, näkemys parisuhteesta ym.) samaa mieltä, mutta käytännössä hän ei sitten tehnyt mitään. Eli miten ja miksi ihanasta miehestä tuli tuollainen. Sitä tässä selvitän, koska en halua sitä enää elämääni.
Kasvamiseen ja oppimiseen, kehittymiseen ihmisenä, ei tarvita välttämättä ulkopuolista ihmistä. Itse asiassa, kun on tarpeeksi sovussa itsensä ja ominaisuuksiensa kanssa, on kumppanivalintakin yleensä onnistuneempi tai ainakin kumppanin 'virheet' eivät nouse niin suuriksi asioiksi, että niistä pystyy tekemään pitkän listan...
Ihmiset muuttuvat elämänsä varrella eri syistä, voihan olla, että miehesi koki sinun muuttuneen; tai jämähtäneen paikoilleen. Ehkä hän piti 'viinin juomista ja syvällisten keskustelemista' teennäisenä juttuna tai mahdollisesti jonain sellaisena, jota olisit voinut tehdä ystäviesi kanssa, etkä odottaa häneltä.
Tähän vielä kommentti, koska osut asian ytimeen. Olen täysin samaa mieltä kanssasi: tasapuolisuuden vaade on liikaa arjessa ja molempien pitää joustaa. Mutta kun tilanne oli lopulta se, että minä tein kaikki kotityöt ..... Mutta kun minä pyöritin arjen, yritin puhua tunteista, järjestin kaikki vapaa-ajan menot enkä saanut mitään takaisin, niin jotain oli kyllä pielessä...
Ihmiset, jotka käyttäytyvät kynnysmaton tavoin, tulevat kohdelluiksi kynnysmattoina.
Miksi järjestelit kaikkea tuota, kysyitkö koskaan, olivatko esimerkiksi vapaa-ajan menot sellaisia jotka kiinnostivat myös miestäsi? Miksi et yksinkertaisesti jättänyt kotitöitä tekemättä ja antanut miehen kohdata niitä seurauksia siitä, mitä tapahtuu kun astiat jäävät tiskaamatta, kaupat käymättä...
Ja suoraan sanottuna, useiden naisten arvostama 'tunteista puhuminen' on aivan yliarvostettua. Harva ihminen, mies varsinkaan, analysoi jatkuvasti tunteitaan. Ne vain tunnetaan.
Summa summarum, lähden eteenpäin uutta ja parempaa kohti
Aivan oikein. Toivottavasti tunnistat sen paremman nähdessäsi sen. Ja toivottavasti se 'parempi' on myös kiinnostunut sinusta.