Rahankäyttö parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MatamiMimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MatamiMimmi

Vieras
Kysyisin teiltä mielipidettä siitä, minkäverran voin odottaa mieheltäni rahallista osallistumista perheen menoihin...

Tilanne on siis se, että olemme 2,5v. yhdessä ollut pari, ja mulla on ennestään 2 lasta. Yhteinen lapsi on ollut toiveissa jonkin aikaa.
Avoliittoon muutimme puoli vuotta sitten, joten multa loppui yh-korotus lapsilisästä, joka oli hiukan alle 100e/kk noista kahdesta siis.

Toisaalta ajattelen kyllä, että lasten menot, esim. vaatehankinnat on täysin mulle kuuluvia kun he ei ole miehen omia. Mutta sitten taas esim. ruoka- ja muissa talousmenoissa mies saisi osallistua suunnilleen puoliksi, kun kerran perheenä eletään ja asutaan.

Hän vaan antaa silloin tällöin 50e - pari sataa ruokaostoksia varten, mut sitten saattaa mennä viikkoja, ettei anna mitään. Ikäänkuin "unohtaa" asian. Syksyllä meni varmaan 3kk mun rahoilla, ja sitten kilahdin. Hän ei tunnu tajuavan, miten paljon rahaa kuluu ruokaan ja esim. pyykkiaineisiin, vessapapereihin, siivoustarvikkeisiin, kodin pikku hankintoihin ym. ja toki ne kulutkin lisääntyi kun mies meille muutti ja jokapäivä syö "metsurin annoksia".

Kyllä tästä ollaan puhuttu, ja mies tietää, että mun on vaikea pyytää aina. Haluaisin, että hän oma-alotteisesti muistaisi tällaiset asiat.
Ja jos mulla menee n. 600e/kk perheen ruoka- ja muihin talousmenoihin, niin oisko teidän mielestä kohtuullista hänen maksaa se n. 300e?
Otetaan vielä huomioon, että minä olen poikkeuksetta se, joka aina käy kaupassa, tekee ruoan, pesee pyykit jne. eli otettais huomioon myös mun työpanos..?

Saa vapaasti kommentoida.

Meillä on miehen kanssa omat rahat vaikka yhteiset lapset ja naimisissakin oltu vuosia. Molemmilla on vähän rahaa käytössä, mutta minä pääasiassa hoidan kauppahommat. Välillä sanon sitten miehelle selvästi, että nyt on hänen vuoronsa käydä kaupasta kunnon ostokset tai sitten ollaan ilman ruokaa.

Koskaan en ole mieheltä rahaa pyytänyt, mutta ostoksille saa kyllä vuorollaan mennä.

Mä lähettäisin miehen kauppaan kera ostoslapun,kannattaa varmaan istua pöydän ääreen ja puhua asia selväksi juurtajaksain,ettei sitten tarvitse harmitella myöhemmin.

En tiedä minkäverran sinä voit mieheltäsi osallistumista odottaa, mutta minä itse voisin (ja voinkin) odottaa pirusti suurempaa osallistumista kuin seteli silloin, toinen tällöin.

Mielestäni siinä kohtaa, kun asutaan yhdessä ja ollaan perhe, niin silloin mies saa luvan maksaa lapsienkin menoja ihan yhtä tasapuolisesti, kun nainen niitä makselee riippumatta siitä onko mies lasten siittäjä vai ei. Perhe on perhe, eikä biologialla ole tuon asian kanssa mitään tekemistä. Kun mietin asiaa niin, että olisinko minä valmis maksamaan ns. miehen lapsen elatuksen jos lapsi kanssamme asuisi, niin en voi muuta sanoa, kuin että totta helkutissa!

Laita mies kauppaan lapun kera.

Kiitos vinkeistä ja kommenteista! Silloin "seurusteluaikaan" menikin niin, et käytiin yhdessä kaupassa ja vuorotellen oltiin toistemme luona viikonvaihteet. Mun luo mennessä minä maksoin, miehen luo mennessä mies. Mutta nyt tosiaan tuo ei enää toimi.
Miehen on hankalampi ihan käytännön syistä käydä kaupassa, kun tulee työmatkaan niin iso lenkki, mutta voisipa tuotakin joskus kokeilla.

miten teillä maksetaan esim sähkö, netti, kotivakuutus yms maksut?

Miten olisi yksi yhteinen tili jolta maksetaan kaikki yhteiset menot? Sinne molemmat siirtävät sovitun summan rahaa aina kuukausittain tms.

Meillä on miehen kanssa omat tilit ja tuo yksi yhteinen josta maksetaan kaikki yhteiset laskut, kaupassa käynnit yms. Toimii tosi hyvin. Tiliotteeltakin voi sitten tarvittaessa seurata talouden menoja. Molemmilla siis kortti tuohon yhteiseen tiliin.
Ja tosiaan tilille siirretään sovitut summat aina palkkapäivänä suoraan niin ei tarvii ihmetellä senkään kanssa.

Meillä on samanlainen tilanne; mulla kaksi lasta edellisestä liitosta, 7 ja 5v ja yhteinen vauva yritteillä. Miehen kanssa on yhteinen käyttötili johon molemmilla kortti (=mulla rinnakkaiskortti miehen luottokorttiin koska pätkätöitä tekevänä en saisikaan omaa), eli ei ole väliä kuka tekee mitäkin ostoksia kun samoista rahoista menevät. Me ollaan perhe, mies ei ole pelkästään minun miesystäväni vaan myös lasten isäpuoli, joten seurusteluajan jälkeen, yhteen muuttaessamme odotin heti miehen osallistuvan lasten vaatehankintoihin, käyvän lasten kanssa vanhempi-lapsi temppukoulussa jne ja hänelle asia sopi. Minusta olisi outoa jos miehellä olisi meidän perheessä jotenkin vielä ulkopuoliset rahat, mihin hän niitä sitten käyttäisi, yksin tehtävään ulkomaanmatkaanko.

Alkuperäinen kirjoittaja Iiris:
Eikös se mies koko paketin hyväksyny, kun yhteen muutitte. Kyllä se mun mielestä tarkottaa talousmenojen puolitusta. Vaatteet ja harrastukset on erikseen.

samaa mieltä. ottaen huomioon että pienet lapset ja yks nainen syö ehkä jopa vähemmän kuin yksi mies.
mies puhutteluu, "tilit" selviksi, ja mies tekee vaikka verkkopankkiinsa toistuvan maksusuorituksen sun tilille.

Minusta ainakin on OK, että molemmilla voi olla oma tili ja ns. omaa rahaa, vaikka tietty ruoka, asuminen ym. pitää yhdessä hoitaa. Ja mihin sitä käytetään?
No ainakin minä tykkään hoidella puutarhaa, jonne saatan ostella vaikka kalliita kukkasipuleita ihan hyvällä omallatunnolla omilla rahoilla, vaikka mies ei niistä perusta. Omaa rahaa käytän omiin vaatteisiin, lehtiin/kirjoihin, kaikenlaiseen "extraan" tilanteen ja tarpeen mukaan.
Mies sitten taas saattaa ostaa "ei niin välttämättömiä" työkaluja, laittaa autoa jne. oman mielen mukaan. Ja ostipa tuo äskettäin mönkijänkin, eikä asia ns. kuulu mulle, omilla rahoillaan osti. :)

mä puolustan hautaan asti perheen yhteisiä rahoja...

ja jos ei yhteiset rahat ja tilit, niin pitää perheellä ainakin olla yhteinen elintaso!
eli yhteinen käyttötili, jonne kumpikin siirtää tarpeellisen prosenttiosuuden tuloistaan perheen yhteiseen käyttöön...

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Mun mielestä perheessä ei voi olla omia rahoja, yhteisesti on elettävä, ei toimi muuten

Perheessä voi hyvin olla omat rahat. silloin vaan täytyy huomioda että rahan käyttö on sopimuksen mukaista, vain harvat siihen viitsivät. Allekirjoittanut tekee sitä ihan avioliitossa... Käytännössä ei ole ihan hirveä vaiva, kun on siihen rutiini.

Ap:lle. Keskustelkaa asiasta ja puhukaa asiat selviksi. Kuka maksaa ja miten, kuinka paljon menot ovat, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Merlion:
Alkuperäinen kirjoittaja La vida es un destino:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
onneks MEILLÄ on yhteiset rahat.

ei muuta kommentoitavaa :xmas:

tähän on hyvä yhtyä :xmas:

Sama taalla :wave:

:wave:
Yhteiset rahat täälläkin. En ymmärrä kuinka joku jaksaa laskea kuinka paljon kenellekin kuuluu mistäkin laskusta jne. Tosin ei varmaankaan kaikki tällaista yhteistalouttakaan ymmärrä joten jokainen tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pompeli:
Minusta ainakin on OK, että molemmilla voi olla oma tili ja ns. omaa rahaa, vaikka tietty ruoka, asuminen ym. pitää yhdessä hoitaa. Ja mihin sitä käytetään?
No ainakin minä tykkään hoidella puutarhaa, jonne saatan ostella vaikka kalliita kukkasipuleita ihan hyvällä omallatunnolla omilla rahoilla, vaikka mies ei niistä perusta. Omaa rahaa käytän omiin vaatteisiin, lehtiin/kirjoihin, kaikenlaiseen "extraan" tilanteen ja tarpeen mukaan.
Mies sitten taas saattaa ostaa "ei niin välttämättömiä" työkaluja, laittaa autoa jne. oman mielen mukaan. Ja ostipa tuo äskettäin mönkijänkin, eikä asia ns. kuulu mulle, omilla rahoillaan osti. :)

juu tätä mieltä minäkin! Omilla rahoilla ostellaan kaikenlaista ei niin välttämätöntä, kuten ne viidennet ihanat kesäsandaalit ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kumikameli:
Alkuperäinen kirjoittaja Pompeli:

juu tätä mieltä minäkin! Omilla rahoilla ostellaan kaikenlaista ei niin välttämätöntä, kuten ne viidennet ihanat kesäsandaalit ;)

Kiva kun on samalla aaltopituudella olevia ;) Puutarha on mun juttuni... Myös säästäminen, lainanmaksu ja vaikkapa omaan eläkkeeseen säästäminen ovat meillä ihan omia juttuja, joihin toisella ei ole nokankoputtamista.