Rahankeruu urheiluseuroissa, mitä mieltä tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti kentän laidalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti kentän laidalta

Vieras
Joukkueelle on viime vuonna kerätty rahaa mm myymällä keksejä, ja tekemällä talkootyötä. Rahat on tarkoittus käyttää pelivälineisiin, seuran verkkareihin ym, ja niin on tehtykin. Rahaa jäi ylikin käytettäväksi tämän vuoden hankintoihin. Osa porukasta on lähtenyt pois, ja uusia tullut tilalle. Nyt osa vanhemmista on sitä mieltä, että ylijäänyt raha pitää käyttää vain viime vuonna mukana olleiden välineisiin, uudet maksakoot kaikki itse.

Mitä mieltä? Itse ajattelen, että se on sekä reilua, että epäreilua. Reilua olisi sitten jakaa rahat kaikkien niitä keränneiden kesken, myös niiden jotka ovat joukkueesta lähteet. Rahat on kuitenkin kerätty joukkueelle, ei yksittäiselle lapselle. Jos tälle linjalle lähdetään, pitäisi keväällä aina käyttää tili tyhjäksi ja jakaa loput rahat. Nyt tuntuu kurjalle niiden uusien puolesta joille tulee tunne, että eivät kuulukaan joukkueeseen, kun joukkue on "ne vanhat". Ei minulle tullut mieleenkään, etteivätkö rahat kuuluisi _koko_joukkueelle, kun niitä keräsin. Ihme minäminä -meininki toisilla vanhemmilla.

Lisää syitä siihen miksi en katso hyvällä jos lapset tahtoo moisiin harrastuksiin alkaa....

Argh. pesäpallot ja jalkapallot kaikki tuollaisia.

Anteeksi, ei auttanut ap sua :D

Se on reilua ja epäreilua- ehkä enemmän epäreilua kuitenkin. Eikä ainakaan auta sulautumaan joukkoon- lapset nyt voi sulautuakin, mutta vanhemmat kyttää ja laskee laskimet kourassa ja puhuu selän takana ja jopa päin naamaa.

Meillä on lasten joukkueissa aina sovittu, että rahaa kerätään joukkueelle, ei pelaajille. Tämä olisi pitänyt teidänkin joukkueessa tehdä selväksi, nyt kun asiaa ei ole painotettu, ovat vanhemmat olleet väärässä käsityksessä ja tässä tapauksessa rahat tulisi jakaa joukkueen nykyisten pelaajien kesken.

Meillä on lasten joukkueissa aina sovittu, että rahaa kerätään joukkueelle, ei pelaajille. Tämä olisi pitänyt teidänkin joukkueessa tehdä selväksi, nyt kun asiaa ei ole painotettu, ovat vanhemmat olleet väärässä käsityksessä ja tässä tapauksessa rahat tulisi jakaa joukkueen nykyisten pelaajien kesken.
Ei vaan rahat tulisi jakaa niiden kesken jotka sitä keräsivät. Tuolla periaatteella.

Niinpä - joukkueurheilua vai yksilöurheilua?

Itse koen todella raskaana työpäivän päälle hararstaa lapsen harrastuksia, esim. pakkomyymällä erilaisia tuotteita.
Toivottavasti ei päädytä joukkueurheilun pariin tai jos päädytään, niin selkeät maksut kaikille eikä lkaikenmaailamn kökän käkkiäisiä, joiden tuotoksia sitten jaetaan miten jaetaan.

Minunkin mielestäni rahat kuuluvat koko joukkueelle, mutta tosiaan osa vanhemmista laskee pennejä (mistään isosta rahasta ei edes ole kyse, vaan lähinnä periaatteesta). Jos sille linjalle lähdetään, niin meinaan kyllä ehdottaa, että myös joukkueesta lähteneille palautetaan osa heidän keräämistä rahoista. Eihän toki heidän keräämiään rahoja muut saa käyttää, eihän se olisi reilua :) Saapas nähdä miten nämä muutamat suhtautuvat ehdotukseen, olisivatko valmiit palauttamaan heille rahaa, vai ollaanko siinä vaiheessa sitä mieltä että rahathan on kerätty joukkueelle...

[QUOTE="vieras";24696648]Niinpä - joukkueurheilua vai yksilöurheilua?

Itse koen todella raskaana työpäivän päälle hararstaa lapsen harrastuksia, esim. pakkomyymällä erilaisia tuotteita.
Toivottavasti ei päädytä joukkueurheilun pariin tai jos päädytään, niin selkeät maksut kaikille eikä lkaikenmaailamn kökän käkkiäisiä, joiden tuotoksia sitten jaetaan miten jaetaan.[/QUOTE]

Kai sinne voi osallistua jollain könttäsummallakin, ettei tarvitse osallistua "myyjäistalkoisiin". Itse ainakin vaatisin tätä. Onneksi tyttö harrastaa yksilölajia vaikka seurassa käykin. Ja on osallistunut seuransa yhdessä joukkueessa kilpailuihinkin.

Minä ainaki osallistun omien lasteni seuran jutuihin, kuitenkin lasten judoseura on nii pieni että ei se pysyisi ilman että pidettäisiin buffetteja ja maksettaisi jäsenmaksuja. EI mua harmita yhtään maksaa perhemaksua, vaikka onkin niin että yksi lapsista ei enää harrstakana judoa. Mutta jos haän nyt yhtäkkiä taas haluaisi harrastaa maksu on maksettu valmiiksi =)
ja buffettirahat kylä menevät koko judotiimin hyväksi, niin lapsille kuin aikuisllekin. niillä rahoilla sit saadaan sinne pikkuseuraan nitä judogeja ym. Jos mulla olis rahaa ja valtaa niin meidän judoseuralle antaiain rahaa uutta tatamai varten. matoto ovat jo aiak huonokuntoisia. pikkuisella seuralla ei ole varaa nin kalliisin juttuihin kun joka vuosi judokoiden määrä vähene, kun lajia ei enää arvosteta

[QUOTE="vieras";24696648]Niinpä - joukkueurheilua vai yksilöurheilua?

Toivottavasti ei päädytä joukkueurheilun pariin tai jos päädytään, niin selkeät maksut kaikille eikä lkaikenmaailamn kökän käkkiäisiä, joiden tuotoksia sitten jaetaan miten jaetaan.[/QUOTE] ei kenenkän ole PAKKO osallistua myyjäisiin ym jos ei halua. ainkin meidän judoseuralla se o ihan vapaaehtista, se kaikki talkootyö. jopa valmentajat ovat paikalla PALKATTA, vapaaehtosiesti

ei kenenkän ole PAKKO osallistua myyjäisiin ym jos ei halua. ainkin meidän judoseuralla se o ihan vapaaehtista, se kaikki talkootyö. jopa valmentajat ovat paikalla PALKATTA, vapaaehtosiesti

No ei siihen varmaa laki pakota, mutta kyllä se on se sosiaalinen pakko, että mukana on oltava talkoissa. Itse raskasta vuorotyötä tekevänä koen sen välillä tosi raskaaksi, ihan eri asia jos olisin vaikka hoitovapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kentän laidalta;24696616:
Joukkueelle on viime vuonna kerätty rahaa mm myymällä keksejä, ja tekemällä talkootyötä. Rahat on tarkoittus käyttää pelivälineisiin, seuran verkkareihin ym, ja niin on tehtykin. Rahaa jäi ylikin käytettäväksi tämän vuoden hankintoihin. Osa porukasta on lähtenyt pois, ja uusia tullut tilalle. Nyt osa vanhemmista on sitä mieltä, että ylijäänyt raha pitää käyttää vain viime vuonna mukana olleiden välineisiin, uudet maksakoot kaikki itse.

Mitä mieltä? Itse ajattelen, että se on sekä reilua, että epäreilua. Reilua olisi sitten jakaa rahat kaikkien niitä keränneiden kesken, myös niiden jotka ovat joukkueesta lähteet. Rahat on kuitenkin kerätty joukkueelle, ei yksittäiselle lapselle. Jos tälle linjalle lähdetään, pitäisi keväällä aina käyttää tili tyhjäksi ja jakaa loput rahat. Nyt tuntuu kurjalle niiden uusien puolesta joille tulee tunne, että eivät kuulukaan joukkueeseen, kun joukkue on "ne vanhat". Ei minulle tullut mieleenkään, etteivätkö rahat kuuluisi _koko_joukkueelle, kun niitä keräsin. Ihme minäminä -meininki toisilla vanhemmilla.

Itse asiassa tässä ei ole kysymys reiluudesta tai epäreiluudesta, eikä mistään vanhempien mielipiteistäkään, vaan asia on ihan selvä: talkootöillä kerätty raha on aina käytettävä koko joukkueen hyväksi, eikä sitä saa millään tavalla korvamerkitä esim. vain talkoisiin osallistuneiden vanhempien lapsiin (tai kuten ap:n tapauksessa: niihin lapsiin, jotka olivat joukkueessa silloin, kun rahoja on kerätty).

Verottaja on tässä asiassa aivan ehdoton: jos rahoja ei käytetä "yhteiseen hyvään" (eli ihan koko joukkueen hyväksi), katsotaan rahat talkoisiin osallistuneiden vanhempien verotettavaksi tuloksi, josta on maksettava tuloveroa.

Verottajan sivuilta löytyy selvää tekstiä talkootyön käsitteestä. Sinne voi ohjata ne vanhemmat, jotka vaativat, että rahat käytetään vaan kerääjien omien lasten hyväksi.

Minä ainaki osallistun omien lasteni seuran jutuihin, kuitenkin lasten judoseura on nii pieni että ei se pysyisi ilman että pidettäisiin buffetteja ja maksettaisi jäsenmaksuja. EI mua harmita yhtään maksaa perhemaksua, vaikka onkin niin että yksi lapsista ei enää harrstakana judoa. Mutta jos haän nyt yhtäkkiä taas haluaisi harrastaa maksu on maksettu valmiiksi =)
ja buffettirahat kylä menevät koko judotiimin hyväksi, niin lapsille kuin aikuisllekin. niillä rahoilla sit saadaan sinne pikkuseuraan nitä judogeja ym. Jos mulla olis rahaa ja valtaa niin meidän judoseuralle antaiain rahaa uutta tatamai varten. matoto ovat jo aiak huonokuntoisia. pikkuisella seuralla ei ole varaa nin kalliisin juttuihin kun joka vuosi judokoiden määrä vähene, kun lajia ei enää arvosteta

No tätä minäkin ajoin takaa. Ja jos lapsi päättäisi kesken vuoden lopettaa, niin kyllä ne kaikki kerätyt rahat sinne seuralle jäisivät, ja antaisin vielä verkkaritkin jollekin uudelle. Ei aina tarvi ajatella vaan sitä omaa napaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin!;24696714:
Itse asiassa tässä ei ole kysymys reiluudesta tai epäreiluudesta, eikä mistään vanhempien mielipiteistäkään, vaan asia on ihan selvä: talkootöillä kerätty raha on aina käytettävä koko joukkueen hyväksi, eikä sitä saa millään tavalla korvamerkitä esim. vain talkoisiin osallistuneiden vanhempien lapsiin (tai kuten ap:n tapauksessa: niihin lapsiin, jotka olivat joukkueessa silloin, kun rahoja on kerätty).

Verottaja on tässä asiassa aivan ehdoton: jos rahoja ei käytetä "yhteiseen hyvään" (eli ihan koko joukkueen hyväksi), katsotaan rahat talkoisiin osallistuneiden vanhempien verotettavaksi tuloksi, josta on maksettava tuloveroa.

Verottajan sivuilta löytyy selvää tekstiä talkootyön käsitteestä. Sinne voi ohjata ne vanhemmat, jotka vaativat, että rahat käytetään vaan kerääjien omien lasten hyväksi.

KIITOS!
Tämä oli tosi hyvä tietää :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kentän laidalta;24696730:
KIITOS!
Tämä oli tosi hyvä tietää :)

Tässä vielä linkki sinne verottajan sivulle:
Verohallinto > Talkootyön verotus - yhdistys ja säätiö

Käytännössä tuon tekstin "yhdistys"-sana ei ole niin sitova, kuin miten sen voisi ymmärtää, vaan verottaja on tulkinnut myös joukkueen sellaiseksi kokonaisuudeksi, joka yhdistyksen (=seuran) nimissä voi verotonta talkootyötä tehdä ja sen tuloja hyväkseen käyttää.

Itse olen kuullut pelkkää positiivista. http://www.sponssiboxi.fi/ Eli marssia, snickersiä ja twixiä myymään, menevät helposti ja todella nopeasti kaupaksi.

Myyjätunnus/kampanjakoodi kohtaan kannattaa muuten täydentää: 030 ihan näin vinkkinä ;)

Pari hyvää kommenttia ja pari idioottimaista "reiluuteen" pohjautuvaa. Muistaa kannattaa myös sellainen juttu että talkoorahat kuluu joukkueelle, eli niillä ostettava materiaalinen kama on joukkueen omaisuutta. Jos pelaaja lopettaa seurassa hänen pitää palauttaa talkoorahoilla ostetut jutut seuralle.

Yhteistyössä