Rahaongelmat ja parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Surullinen"

Vieras
Meillä on tällä hetkellä tosi tiukkaa rahasta, ei ole oikein varaa maksaa laskujakaan.

Tuntuu että mies on kokoajan pahalla tuulella ja tiuskii mulle kaikesta. Juuri huusi mulle puhelimessa kun pyysin selvittämään yhden laskuasian. Minä sitten löin luurin korvaan, en tykkää kun minulle huudetaan :(

Mun tarttis oikeesti löytää työpaikka, mut en vaan oo onnistunut saamaan töitä vaikka olen paljon laittanut hakemuksia. Mulla ei ole oikeen koulutusta mihinkään...

Musta tuntuu että mulla hajoaa kohta pää. Ja musta tuntuu että jos en saa pian jostain tienestiä niin mies pakkaa kamansa ja lähtee.

Työvoimakoulutukseen ensin? Jos sen jälkeen ei irtoa töitä niin haet vaan reippaasti johonkin kouluun. Nykyään onnistuu työttömyysturvalla opiskelu tietyssä tilanteissa.

Mut mä en vaan tiedä että selvitäänkö tässä siihen saakka kun mä saan ammatin...
Mies saa ihan kökköä palkkaa, hän tekee provisiopalkattua työtä ja pitkää päivää, mutta rahaa ei vaan tule, ja hän ei ole halukas vaihtamaan työpaikkaa.

Pakko sinun on kouluun lähteä. Vaikka työpaikan jostain saisitkin niin sen pysyvyys ei ole koskaan varmaa ja tuo kouluttamattomuus tulee eteen useamman kerran elämässä. Koulutus on pakko olla. Kohta alkaa syksyn yhteishaku, joten katsohan löytyisikö sopivaa. Tarjonta suppeampaa kuin keväällä. Mikä olisi sellainen työ, jota haluaisit tehdä?

[QUOTE="vieras";24483622]Pakko sinun on kouluun lähteä. Vaikka työpaikan jostain saisitkin niin sen pysyvyys ei ole koskaan varmaa ja tuo kouluttamattomuus tulee eteen useamman kerran elämässä. Koulutus on pakko olla. Kohta alkaa syksyn yhteishaku, joten katsohan löytyisikö sopivaa. Tarjonta suppeampaa kuin keväällä. Mikä olisi sellainen työ, jota haluaisit tehdä?[/QUOTE]

Mua kiinnostaisi varmaan eniten ihan kaupallinen ala...

[QUOTE="Surullinen";24483616]Mut mä en vaan tiedä että selvitäänkö tässä siihen saakka kun mä saan ammatin...
Mies saa ihan kökköä palkkaa, hän tekee provisiopalkattua työtä ja pitkää päivää, mutta rahaa ei vaan tule, ja hän ei ole halukas vaihtamaan työpaikkaa.[/QUOTE]

Sitten on vaan pienennettävä menoja ja tarvittaessa haettava toimeentulotukea. Oletko jo ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi? Silloinhan saat ainakin työttömyyskorvausta.

[QUOTE="vieras";24483640]Sitten on vaan pienennettävä menoja ja tarvittaessa haettava toimeentulotukea. Oletko jo ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi? Silloinhan saat ainakin työttömyyskorvausta.[/QUOTE]

Oon työkkärissä juu, mut tällä hetkellä tilanne on se että työkkärin kämmäilyn takia en saa mitään, vaan odotan päätöstä siitä että olenko työmarkkinatukikelpoinen.. tää on vähän hankala juttu, yksinkertaitettuna: En palauttanut yhtä lappua ja kärsin nyt siitä.

[QUOTE="Surullinen";24483658]Mun haaveissa olisi oma yritys :)[/QUOTE]

Opiskele sitten jotain siihen liittyvää, kuten kaupan alaa, nyt heti. Saat varmaan työkkäristäkin takautuvasti, jos olet kaikki nlappuset nyt toimittanut. Laskuista voi soitella ja järjestellä ja ennen kaikkea, puhukaa yhdessä, että mitkä on suunnitelmat ja realiteetit.

[QUOTE="Surullinen";24483654]Oon työkkärissä juu, mut tällä hetkellä tilanne on se että työkkärin kämmäilyn takia en saa mitään, vaan odotan päätöstä siitä että olenko työmarkkinatukikelpoinen.. tää on vähän hankala juttu, yksinkertaitettuna: En palauttanut yhtä lappua ja kärsin nyt siitä.[/QUOTE]
Sori vaan, mutta siinä tapauksessa miehesi on syystäkin vihainen. Noissa asioissa on oltava huolellinen.

[QUOTE="vieras";24483677]Sori vaan, mutta siinä tapauksessa miehesi on syystäkin vihainen. Noissa asioissa on oltava huolellinen.[/QUOTE]

Mä olen ollut huolellinen! Tää on työkkärin moka, mulle sanottiin silloin että asia on "tällä selvä"
eikä sanottu että vielä joku lappukin pitäs palauttaa.

[QUOTE="Surullinen";24483690]Mä olen ollut huolellinen! Tää on työkkärin moka, mulle sanottiin silloin että asia on "tällä selvä"
eikä sanottu että vielä joku lappukin pitäs palauttaa.[/QUOTE]

Ai, sorry! Ymmärsin väärin, että sulta on unohtunut palauttaa lappu.

[QUOTE="Surullinen";24483658]Mun haaveissa olisi oma yritys :)[/QUOTE]
Kirjoita ylös asiat, jotka ovat esteenä haaveesi toteuttamiselle. Ja sen jälkeen yksi kerrallaan alat purkaa niitä esteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24483797:
Kirjoita ylös asiat, jotka ovat esteenä haaveesi toteuttamiselle. Ja sen jälkeen yksi kerrallaan alat purkaa niitä esteitä.

Hyvä idea! Kiitos :)

Hmmm... esteet... esim ammattitaidottomuus?
sitäkö tarkoitat? Mitä muita esteitä voi olla? ?

[QUOTE="tyty";24483815]Mites oppisopimus? tai joku ilta tai monimuotokoulu jonka ohella vois tehdä jonkun verran töitä? Ootteko hakenu asumistuet ja toimeentulotuet?[/QUOTE]

Oppisopimuspaikkaa olen kovasti etsinyt.

Miehellä oli tuossa keväällä pari niin hyvää tiliä että asumistukea ei saada... toimeentulotukihakemusta ei olla laitettu. vielä.

[QUOTE="Surullinen";24483822]Hyvä idea! Kiitos :)

Hmmm... esteet... esim ammattitaidottomuus?
sitäkö tarkoitat? Mitä muita esteitä voi olla? ?[/QUOTE]

Riippuu ihan siitä, minkälaisen yrityksen haluat perustaa :) Tunnen ihmisiä, joilla ei ole ollut mitään ammatillista koulutusta ennen yrityksensä perustamista, mutta ovat silti osanneet tehdä (yleensä harrastuksen pohjalta) sitä, mikä on ollut heidän yrityksensä liikeidea. Jos itse yrittäjyys ja tietämys yrittämisestä Suomessa on este, niin ala selvittelemään asiaa. Ihan googlettamallakin löytyy paljon tietoja ja lisäksi järjestetään erilaisia kursseja. Jos olet epävarma siitä, onko yrityksellesi kysyntää, voisit tarjota markkinointitutkimuksen tekemistä jollekin oppilaitokselle, jossa oppilaat pähkäilevät opinnäytetöidensä aiheen valinnan kanssa. Toki ne ovat vain suuntaa-antavia. Eli listaa ylös asiat, mitä sulla pitäisi olla hallussa ennen yrityksen perustamista ja sen jälkeen niistä ne esteet eli asiat, jotka sulla ei vielä ole hallussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24483860:
Riippuu ihan siitä, minkälaisen yrityksen haluat perustaa :) Tunnen ihmisiä, joilla ei ole ollut mitään ammatillista koulutusta ennen yrityksensä perustamista, mutta ovat silti osanneet tehdä (yleensä harrastuksen pohjalta) sitä, mikä on ollut heidän yrityksensä liikeidea. Jos itse yrittäjyys ja tietämys yrittämisestä Suomessa on este, niin ala selvittelemään asiaa. Ihan googlettamallakin löytyy paljon tietoja ja lisäksi järjestetään erilaisia kursseja. Jos olet epävarma siitä, onko yrityksellesi kysyntää, voisit tarjota markkinointitutkimuksen tekemistä jollekin oppilaitokselle, jossa oppilaat pähkäilevät opinnäytetöidensä aiheen valinnan kanssa. Toki ne ovat vain suuntaa-antavia. Eli listaa ylös asiat, mitä sulla pitäisi olla hallussa ennen yrityksen perustamista ja sen jälkeen niistä ne esteet eli asiat, jotka sulla ei vielä ole hallussa.

Kiitoksia sulle kovasti! Sinä oot aina niin ihana ja hyvä neuvomaan :) Ehkä tästä suosta vielä noustaan!

[QUOTE="Surullinen";24483837]Oppisopimuspaikkaa olen kovasti etsinyt.

Miehellä oli tuossa keväällä pari niin hyvää tiliä että asumistukea ei saada... toimeentulotukihakemusta ei olla laitettu. vielä.[/QUOTE]

Kannattaa kans ottaa selvä noista monimuoto ja iltakouluista. Mä kävin kauppiksen sillain että koulua oli kerran viikossa, siinä ohella olin sit samalla äippälomalla ja osan ajasta töissä. Kansisko sun hakee edes jotain lehtien jakoa tms noin väliaikaiseksi työksi, sitte vois rauhassa miettiä mitä alkaa tehdä...

[QUOTE="Surullinen";24483883]Kiitoksia sulle kovasti! Sinä oot aina niin ihana ja hyvä neuvomaan :) Ehkä tästä suosta vielä noustaan![/QUOTE]
Ollos hyvä vaan :) Ja kyllä sä vielä suosta nouset. Tärkeintä on miettiä, millainen yritys ja mitä sellaisen perustaminen vaatii. Ihan sellaisia asioitakin kannattaa miettiä, tarvitsetko toimitilat vai voitko ainakin alkuun tehdä kotoa käsin hommaa. Tarvitsetko alkupääomaa ja jos, niin mistä voisit hakea starttirahaa tai vastaavaa.

Yhteistyössä