Raiskausyrityksen kohteeksi joutuminen, mitä saa tehdä uhri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annukka

Vieras
Taas iltasanomissa on juttu missä 14-v on yritetty raiskata?

Nämä lisääntyvät koko ajan ja väkisin joskus tulee itselle pelko kun lähtee illalla ulos lenkille tai illanviettoon tai mihin nyt sattuu myöhemmin olemaan meno, että mitä jos tulee tuollainen tapaus omalle kohdalle.

Mitä uhri lain mukaan oikeasti saa tehdä. Jos joku yrittää raiskata ja uhri sattuukin osaamaan itsepuolustusta ja käsittelee tätä raiskaajaa kunnolla, niin tuleeko siitä uhrille pahoinpitelysyyte.

Itse olen välillä miettinyt, että mitä jos ostaisi marketista sellaisen matkakokoisen hiuslakkapullon ja pitäisi sitä illalla ulkona kädessä ja jos joku kävisi päälle suihkauttaisi sitä silmiin niin pääsisi edes pakoon, mutta mahtaako sekin olla kiellettyä.

Onko teistä joku joskus miettinyt miten pystyisi puolustautumaan vai olenko ainut joka miettii kaikkea tällaista outoa.

Tuskin se raiskauksen yrittäjä menee poliisille kertomaan, että hänet hakattiin. Parempi tietty ensisijaisesti pötkiä pakoon, eikä esimerkiksi jäädä potkimaan maassa silmiään harovaa hyypiötä.

Mulla on sellainen mielikuva Suomen laista, että jos joudut pahoinpitely- tai raiskaus tms. yrityksen kohteeksi ja pääset siitä tilanteesta liukenemaan mutta hivautat uhkaajaasi kunnolla niin sinä sen syytteen saat pahoinpitelystä eikä hän. Mun mielestä toi on kyllä itsesuojelua, mutta laki on perseestä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Mulla on sellainen mielikuva Suomen laista, että jos joudut pahoinpitely- tai raiskaus tms. yrityksen kohteeksi ja pääset siitä tilanteesta liukenemaan mutta hivautat uhkaajaasi kunnolla niin sinä sen syytteen saat pahoinpitelystä eikä hän. Mun mielestä toi on kyllä itsesuojelua, mutta laki on perseestä.

Siis voit jatkaa puolustautumista vain siihen asti kuin olet välittömässä uhkatilanteessa. Muuten saat syytteen itsesuojelun liioittelusta. Mutta siinä vaiheessa kun toinen tulee päälle niin nainen voi heikompana käyttää aika monia keinoja. Eli pitää aina käyttää pienintä mahdollista voimaa uhan torjumiseksi. Normaalinainen voi käyttää kaikkia keinoja, mutta karatemestarin pitää jo ajatella mitä tekee. Taas kun mies puolustautuu naista vastaan, niin hän ei saa käyttää kaikkia voimiaan, jos pystyy vaikka sitomaan toisen vahingoittamatta häntä.

No harvemmin kai siinä tilanteessa tulee punnittua mielessään kuinka paljon voimaa uskaltaa käyttää. Minä mielelläni menen vaikka oikeuteen syytettynä hätävarjelun liioittelemisesta jos sillä saan estettyä raiskauksen ja/tai tapon.

Muistatteko muutaman vuoden takaisen tapauksen jossa raskaana oleva nainen yritettiin raiskata? Siihen väliin mennyt mies sai ensin pahoinpitelysyytteen koska oli raiskaajaa hivauttanut nyrkillä.
Syyte tosin peruttiin. Lehissä oli tosi paljon juttua asiasta

Musta toi on niin tyhmää jotenkin... Iteppä ensin huökkii raiskaaja, enkä mä tajuu kenen napaa se kaivaa, jos sitä vedetään turpiin ihan kunnolla. |O

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Muistatteko muutaman vuoden takaisen tapauksen jossa raskaana oleva nainen yritettiin raiskata? Siihen väliin mennyt mies sai ensin pahoinpitelysyytteen koska oli raiskaajaa hivauttanut nyrkillä.

Mä muistan tuon.
Oli törkeää syyttää auttajaa, mutta minkäs voit kun laki on laki. Mun mielestä se tuomittiinkin ensin käräjäoikeudessa, mutta tuomio peruttiin hovissa. Saatan muistaa omianikin.

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:

Joo, mutta nää tällaiset hoidetaan sitten ihan kaikessa hiljaisuudessa..
Jollain tavalla yleensä joutuu tekosistaan maksamaan vaikka yhteiskunta päästäisi kuin koiran veräjästä.
Eikä vankilassakaan ole helppoa tuollaisilla, siellä kun raiskaajat ja lapsiinsekaantujat ruukaavat saada turpaansa ja hyvä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Musta toi on niin tyhmää jotenkin... Iteppä ensin huökkii raiskaaja, enkä mä tajuu kenen napaa se kaivaa, jos sitä vedetään turpiin ihan kunnolla. |O

Se vaan on laki, että kukaan ei saa ottaa oikeutta omiin käsiinsä. Tämä siis siinä vaiheessa kun raiskaaja pötkii pakoon. En tiedä sitten miten on jokamiehen kiiniottooikeuden laita näissä tapauksissa. Mutta itse tilanteessa ei tarvitse ajatella miten puolustautuu.

Yhteistyössä