Rajaton lapsi on turvaton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys ja kummastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, mutta olen saanut käsityksen että ninaTT:n mallissa ideana on että lapsi oppii itse tunnistamaan rajansa. Sen milloin väsyttää, milloin on nälkä, kylmä jne ja miten silloin kannattaa toimia.

En ole kaikesta ninan kanssa samaa mieltä mutta ihan hyviä ajatuksia ja kyseenalaistamisia hänellä on. Itseasiassa olen itsekin alkanut joitain näitä vapaamman kasvatuksen ideoita kokeilla meidän tytön kanssa ja ihan mukavin tuloksin (kiitos vaan, ninaTT! ;) ). Seuraavan lapsen kanssa varmaan mietin noita muutenkin enemmän.

Tuskin ninan lapsi missään vaarassa on - vaikka tietysti aina voi missä tahansa sattua mitä tahansa - ja eiköhän sitä löydy paaaaaljon äitejä joiden lapsista kannattaisi oikeasti olla huolissaan.

:D :flower: :flower:

En ole sun kanssa aina samaa mieltä minäkään, mutta tykkään siitä, että olet aina pysyny asiallisella linjalla. Jopa silloin ku itse olen poikennut :ashamed:

=)

Eiköhän tämä ole juuri palstan ideaa ja keskustelun rikkautta kun pystytään, näin suht asialinjalla, tuomaan esiin erilaisia mielipiteitä ja perustelemaan niitä. Vähän tylsäähän tämä olisi jos kaikki olisi aina joka asiasta samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyy:
Olen aivan samaa mieltä kanssasi ap! Tunnenkin nyt jo aikuisikään ehtineitä ihmisiä, jotka ovat saaneet ns. vapaan kasvatuksen eli vanhemmat eivät ole mitään selkeitä rajoja asettaneet. Monet ovat kertoneet kokeneensa lapsuutensa erityisen turvattomana eikä heillä juuri ole muistikuvia siitä, muuta kuin se suuri turvattomuuden tunne.

Rakkautta ja rajoja, siinä parhaat vinkit lastenkasvatukseen.

Musta on käsittämätöntä, että joku olisi sitä mieltä, ettei lapsi tarvitse rajoja. Sehän on itsestäänselvyys.

Mutta kunlapseni menee riittävän aikaisin nukkumaan, niin miksi hän kärsii unenpuutteesta?

Mun lapsi ilmeisesti on superlapsi ku ymmärtää.

Lapsesi ei osaa esim. eskari-iässä laskea että koska hänen pitää herätä klo 8 ja hän tarvitsee 11 tuntia unta, hänen pitää olla sängyssä viimeistään klo 21 herätäkseen aamulla virkeänä. Usko pois, hän ei ymmärrä.

Ja leikki- ja kouluiässä lapsi ei yksinkertaisesti halua mennä ajoissa nukkumaan, koska iltaisin on kivempaakin tekemistä kuin mennä sänkyyn. Ei lasta kiinnosta ettei jaksa koulussa, lapsi elää siinä hetkessä. Aikuisen tehtävä on ottaa laajempi kokonaisuus huomioon, koska hänellä on kykyä ajatella laajempia kokonaisuuksia.

Mutta ihan mielenkiinnosta, niin otetaan vaikka hampaiden pesu.. en usko että mun tyttö ois mitenkään 1-vuotiaana itse oivaltanut sen tärkeyttä ja siihen joutuin jollain tasolla 'pakottamaan', niin mitkä on NinaTT:n ajatuksen tästä? Jos ei 1v. halua pestä hampaita, niin ollaanko pesemättä.. oppiiko lapsi koska että ne ois kyllä parempi pestä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MLL:n viesti vanhemmille: murrosikäinen tarvitsee unta!

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) muistuttaa unen merkityksestä nuoren hyvinvoinnille ja terveydelle. Riittävällä unella on yhteys koulumenestykseen, tunne-elämän tasapainoon ja kasvuun sekä kehitykseen. Murrosiässä unen tarve lisääntyy. MLL on lähettänyt kaikkien seitsemäsluokkalaisten koteihin kirjeen, jossa vanhempia muistutetaan unen merkityksestä murrosikäiselle.

Nukkuessa aivot ja koko keho keräävät uutta energiaa ja palautuvat rasituksista. Levänneenä nuori jaksaa keskittyä uuden oppimiseen koulussa ja harrastuksissa. Riittävä yöuni auttaa myös pitämään mielialan hyvänä ja virkeänä. WHO:n tutkimuksen mukaan suomalaiset nuoret ovat kuitenkin Euroopan väsyneimpiä. Suurin syy väsymykseen on toistuvasti liian lyhyeksi jäävät yöunet.

- Unen tarve on yksilöllinen: joidenkin unen tarve on jopa kymmenen tuntia. Jatkuvasti liian vähäiseksi jäävä yöuni on jo riski terveydelle. Uni on ollut riittävää, kun nuori herää virkeänä ja aamupalakin maistuu ennen kouluun lähtöä, sanoo MLL:n pääsihteeri Mirjam Kalland.

Aikuinen on esimerkki

Koululaisen tavallisin uniongelma on unirytmin puute. Itsenäistyvän nuoren saaminen ajoissa sänkyyn ei aina ole vanhemmille helppo tehtävä. Yläkoululainen on usein illalla virkeä ja siirtää mielellään nukahtamishetkeä myöhemmäksi. Säännölliset rutiinit, iltamenojen rajoittaminen ja tv:n, netin ja kännykän käytöstä sopiminen auttavat hyvän unirytmin syntymisessä. Yhteinen iltapala, jolla voi luontevasti vaihtaa päivän kuulumiset, on hyvä tapa rauhoittua ja valmistautua yöunille.

- Vanhempien antama esimerkki on nuorelle tärkeä malli. Järkipuhe tehoaa huomattavasti paremmin, jos vanhempi elää itse kuten opettaa, pääsihteeri Mirjam Kalland MLL:sta toteaa.

http://www.mll.fi/?x20737=10722555

Joku proffa juuri suositteli koulujen myöhempää alkamista. Murrosikäisillä on eri rytmi eli he valvovat. Mikäli koulu alkaa kahdeksalta jää liian vähän unta.
Kuopuksellani alkaa nyt yläasteella koulu vasta 9.30 ja käy nukkumaan viimeistään puoliltaöin eikä väsytä. Oikein hyvä.
Pienten lasten unta täytyy vanhempien valvoa ja laittaa ajoissa nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Mutta ihan mielenkiinnosta, niin otetaan vaikka hampaiden pesu.. en usko että mun tyttö ois mitenkään 1-vuotiaana itse oivaltanut sen tärkeyttä ja siihen joutuin jollain tasolla 'pakottamaan', niin mitkä on NinaTT:n ajatuksen tästä? Jos ei 1v. halua pestä hampaita, niin ollaanko pesemättä.. oppiiko lapsi koska että ne ois kyllä parempi pestä?

Mun kokemuksen mukaan 1-vuotiailla on suuuuuuuuuuuuri tarve matkia aikuisia. Jos laps ei suostuis pesemään hampaitaan vaikka ollaan näytetty esimerkkiä, niin epäilisin ensimmäisenäjotain suussa olevaa kipua tms ja luottaisin lappsen vaistoon. Esim jos nyt muutaman kerran jättää pesemättä, niin eihän siitä mitään peruuttamatonta ehdi tapahtua, mutta jos väkivalloin työntää harjan suuhun, niin sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Mä kyllä ymmärsin Ninan pointin enkä minäkään usko että hänen lapsensa on suuressa vaarassa tai turvaton, ehkä päinvastoin jopa. Nina antaa lapsenkin näyttää ja yrittää, tai näin ainakin olen käsittänyt.

En sano tuohon nukkumaan menemiseen muuta, kuin että meistä ei kumpikaan ei mies enkä minä saa poikaa nukkumaan silloin kun häntä ei nukuta. Kahdeksalta illalla ei vielä mitään toivoa, mutta kymmeneen mennessä pieni tuhisee jo täyttä vauhtia.

Jos ei joskus uni tuu ja seuraava päivä menee sitten väsyneenä, niin oon tytölle kertonut että siks väsyttää ja kiukuttaa kun ei käynyt ajoissa nukkumaan ja on sitten vastaisuudessa käynyt ajoissa nukkumaan.

Tähän voisin kommentoida sen verran, että vaakakupissa toisella puolella on lapsen aivojen kehitys, joka tapahtuu suurelta osin unessa, ja unta on oltava riittävästi juuri sen vuoksi. Siksi itse olen tarkka uneen liittyvissä asioissa ja meillä onkin nyt ollut asiasta keskustelua murkkuikäisen kanssa. Murkkuikäistä kun ei ihan niin helppo ole saada unten maille, kuin pienempiä lapsia. Silti uni on hänellekin todella tärkeää, että aivot voivat kehittyä.

Mun kokemuksen mukaan 1-vuotiailla on suuuuuuuuuuuuri tarve matkia aikuisia. Jos laps ei suostuis pesemään hampaitaan vaikka ollaan näytetty esimerkkiä, niin epäilisin ensimmäisenäjotain suussa olevaa kipua tms ja luottaisin lappsen vaistoon. Esim jos nyt muutaman kerran jättää pesemättä, niin eihän siitä mitään peruuttamatonta ehdi tapahtua, mutta jos väkivalloin työntää harjan suuhun, niin sillä voi olla kauaskantoisia vaikutuksia.

Entä jos menee viikkoja ettei lapsi anna pestä, eikä suussa mitään vikaa olisi?

Tuossa en kyllä usko pakottamiseen. meillä nuo ovat pienestä pitäen saaneet tutustua hammasharjaan ja leikin varjolla ollaan varovasti alettu harjata. Molemmilla on ollut hetkiä jolloin ovat purreet vaan suunsa kiinni eivätkä ole halunneet antaa pestä, enkä ole silloin pakottanut vaan ainoastaan tarjonnut mahdollisuuden. Pian ovat sitten nuo menneet ohi ja lapset taas tykästyneet uudestaan hampaidenharjaukseen.

Pakkoharjauksesta uskoisin pikemminkin olevan vain haittaa ja vastustusta tulevaisuuden kannalta.

Mutta jos puhutaan 2-3-vuotiaasta uhmaikäisestä, joka nyt ei vaan halua pestä hampaita. Piste. Niin nekö jätetään kerta toisensa jälkeen pesemättä? Jos kerran jätät, niin sama huuto on seuraavana iltana varmasti edessä, lapsi muistaa että eilenkin huusin eikä tarvinnu pestä ja kokeilee samaa uudestaan. Jätetäänkö taas pesemättä?

Alkuperäinen kirjoittaja The lost moon of Poosh:
Mä kyllä ymmärsin Ninan pointin enkä minäkään usko että hänen lapsensa on suuressa vaarassa tai turvaton, ehkä päinvastoin jopa. Nina antaa lapsenkin näyttää ja yrittää, tai näin ainakin olen käsittänyt.

En sano tuohon nukkumaan menemiseen muuta, kuin että meistä ei kumpikaan ei mies enkä minä saa poikaa nukkumaan silloin kun häntä ei nukuta. Kahdeksalta illalla ei vielä mitään toivoa, mutta kymmeneen mennessä pieni tuhisee jo täyttä vauhtia.

että ei juurikaan kiinnitä huomiota lapseensa esim. puistossa, voi hyvinkin olla monien kymmenien metrien päässä, samoin uimahallissa antaa lapsen itse olla lastenaltaassa ja hän itse tarkkailee altaan raunalta samalla kuin juttelee muiden aikuisten kanssa. Ja ap:n lapsi on 1v. Tästä keskusteltiin kesällä..
Lisäksi kehuskeli sillä, ettei kiellä tai toru lastaan jos tekee väärin, esim. lyö puistossa muita lapsia, koska lapsi ottaa itse vastuun teoistaan, ei hän.

Että silleen..

Alkuperäinen kirjoittaja ls-asia:

että ei juurikaan kiinnitä huomiota lapseensa esim. puistossa, voi hyvinkin olla monien kymmenien metrien päässä, samoin uimahallissa antaa lapsen itse olla lastenaltaassa ja hän itse tarkkailee altaan raunalta samalla kuin juttelee muiden aikuisten kanssa. Ja ap:n lapsi on 1v. Tästä keskusteltiin kesällä..
Lisäksi kehuskeli sillä, ettei kiellä tai toru lastaan jos tekee väärin, esim. lyö puistossa muita lapsia, koska lapsi ottaa itse vastuun teoistaan, ei hän.

Että silleen..

Jos on totta niin apua! :o

Alkuperäinen kirjoittaja ls-asia:

Että silleen..

Minäpä en usko siihen mitä sä sanot, vaan lukisin nämä ketjut itse ja päättelisin sitten mitä todella on sanottu =)

Ja tuo, että lapsi kantaa vastuun on aika hyvä käytäntö... toimiiko sitten miten pienestä pitäen en tiedä enkä välitä koska kyseessä on Ninan lapsi, ei minun.

Tuosta mä olen samaa mieltä kanssas, että lapsi ei tykkää epävarmasta aikuisesta. Sen takia tyttö ei teekään päätöksiä mun puolesta. En mä kysy sopiiko prinsessalle nyt ruoka-aika vaa mä laitan ruokaa ja pyydän häntä pöytään syömään. Tähän mennessä on aina tullut syömään vaikkei mikään pakko ole. Syö sen verran kun syö, sitten lähtee pois.

En mä pistä lasta päättämään mun asioista. Vain omistaan.

Mutta päätäthän sä, sä päätät että nyt on ruoka-aika. Hyvä.
Miten tyttö voisi tässä asiassa päättää sinun puolestasi?

Minä päätän milloin minä laitan ruokaa. Tyttö päättää ihan itse milloin syö. Hence, tyttö ei päätä mun puolesta enkä minä hänen puolestaan. Menikö perille?

Mä en päätä, että nyt on pakko syödä. Mä vaa laitan ruokaa esille. Samoin mä en päätä nukkumaanmenoaikaa tai edes paikkaa. Kunhan pidän huolta, että asianmukaiset tilat on olemassa ja käytettävissä. Tyttö menee sitten nukkumaan ku tuntuu siltä.

eli halutessaan 1v tyttö saa itse tehdä ruokansa vaikka hellalla? Tai annat veitsen ja annat tytön tehdä vaikka itse oman salattinsa? jos teet tytöllekin jotain ruokaa niin päätät tytön puolesta mitä hän syö ja tytön päätäntävallassa on syödä sinun tekemääsi ruokaa tai ei mitään.

Mutta jos puhutaan 2-3-vuotiaasta uhmaikäisestä, joka nyt ei vaan halua pestä hampaita. Piste. Niin nekö jätetään kerta toisensa jälkeen pesemättä? Jos kerran jätät, niin sama huuto on seuraavana iltana varmasti edessä, lapsi muistaa että eilenkin huusin eikä tarvinnu pestä ja kokeilee samaa uudestaan. Jätetäänkö taas pesemättä?

Meillä ei olla 2-3v ikäisten kanssa tarvittu huutoa ollenkaan kun niitä hampaita ei olla edes yritetty pestä väkisin. Kieltäytymiseksi on riittänyt se kun lapsi puree hampaat yhteen ja pudistaa päätään. Hammasharja on tuolloin jätetty lapselle ja usein nuo ovat itse sitten "harjailleet" tai jopa pian tuneet sen harjan vanhemmille saadakseen apua. Joskus, harvoin ovat jättäneet harjan vaan siihen ja silloin ollaan hyväksytty kieltäytyminen ja tarjottu taas seuraavana aamuna/iltana mahdollisuus harjata hampaat.

ei nuo ole koskaan oppineet että hampaidenharjaus olisi joku ikävä, pakollinen velvollisuus vaan lähinnä hauska yhteinen leikki. Jos joskus eivät siihen sitten halua lähteä (ehkä sitten taustalla omat syynsä mitä eivät osaa kertoa) niin sitten ei. Varsinaisesti heillä ei kuitenkaan ole mitään syytä vastustaa hampaidenharjausta, noin vahmeipien kiusalla tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Jos ei joskus uni tuu ja seuraava päivä menee sitten väsyneenä, niin oon tytölle kertonut että siks väsyttää ja kiukuttaa kun ei käynyt ajoissa nukkumaan ja on sitten vastaisuudessa käynyt ajoissa nukkumaan.

Tähän voisin kommentoida sen verran, että vaakakupissa toisella puolella on lapsen aivojen kehitys, joka tapahtuu suurelta osin unessa, ja unta on oltava riittävästi juuri sen vuoksi. Siksi itse olen tarkka uneen liittyvissä asioissa ja meillä onkin nyt ollut asiasta keskustelua murkkuikäisen kanssa. Murkkuikäistä kun ei ihan niin helppo ole saada unten maille, kuin pienempiä lapsia. Silti uni on hänellekin todella tärkeää, että aivot voivat kehittyä.

Niinkun sanoin meillä on joustavaa. Lapsi on oppinut kuuntelemaan omia signaalejaan väsymyksestä. Jonain päivinä unta voi olla liian vähän, mutta niin se on vaikka ois kuinka tarkat ajat, niin lapsi nukkuu joskus katkonaisia unia tai se uni ei vaan tule, vaikka kuinka rääkättäis sängyssä sen pari tuntia.

Mä olen ollut vuorotyössä ja tyttö vuorohoidossa ja oikeastaan siitä alkoi meidän todella joustavat nukkumaanmenoajat. Hyvin on sujunut. Mun iltavuorosta tultua on saatettu olla klo 22 kotona, sitten tyttö on nukkunut aamulla pidempään. Tai nukkunut päiväunet tai mennyt seuraavana iltana huomattavasti aiemmin nukkumaan. On kyllä oppinut tunnistamaan väsymyksensä ja nukkumisen tarpeen. Saattaa jopa vieraiden kylässä ollessa yht'äkkiä poistua taka-alalle ja on yllätetty hänet sohvalla nukkumassa.

Mun ystävän perhe oli täällä kyläilemässä, niin niillä oli vähintään tunnin show iltasin nukkumaan mennessä. Ei meillä oo mtn showta, mä saatan sanoa kun tyttö tuntuu olevan väsynyt, että nyt ois iltasadun aika ja se sujuu yleensä aina tappelematta.. mutta me luetaan niitä signaaleja eikä oleteta että aina väsyttäisi samaan aikaan. Tosin rutiinit toisissa perheissä saattaa tehdä sen, että lapsi on oikeasti väsynyt ja virkeä aina samoihin kellonaikoihin. Mutta meillä tää ei mun työn puolesta siis ole ollut mahdollista.

Niinkun sanoin meillä on joustavaa. Lapsi on oppinut kuuntelemaan omia signaalejaan väsymyksestä. Jonain päivinä unta voi olla liian vähän, mutta niin se on vaikka ois kuinka tarkat ajat, niin lapsi nukkuu joskus katkonaisia unia tai se uni ei vaan tule, vaikka kuinka rääkättäis sängyssä sen pari tuntia.

Toivottavasti unta tulee kuitenkin riittävästi noin keskimäärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Täällä alennutaan taas tappelemaan teini-ikäisen tuoreen äidin kanssa.

Tule sä mukaan nostamaan keskustelun tasoa asiallisemmilla kommenteilla =)

Ei hullujen kanssa kannata lähteä tosissaan väittelemään, tulee itsekin hulluksi. Parempi heitellä vaan jotain kommentteja väliin.

Ei hullujen kanssa kannata lähteä tosissaan väittelemään, tulee itsekin hulluksi. Parempi heitellä vaan jotain kommentteja väliin.

Päivitä hieman tiimarivihkoasi, jooko. Ja ota Tallun neuvo vastaan.

Ahaa.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
eli halutessaan 1v tyttö saa itse tehdä ruokansa vaikka hellalla? Tai annat veitsen ja annat tytön tehdä vaikka itse oman salattinsa? jos teet tytöllekin jotain ruokaa niin päätät tytön puolesta mitä hän syö ja tytön päätäntävallassa on syödä sinun tekemääsi ruokaa tai ei mitään.

Juu, minä teen perheen päätökset ja tyttö omansa. Niin se menee.

Yhteistyössä