rakentajaperheet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksa-akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raksa-akka

Vieras
Mitenkä kannattaa/olette sijoittaneet huoneet talossanne valon kannalta? Kertokaapa tyhmälle, mun mielestä se miten luonnonvalo tulee huoneisiin on yksi tärkeimmistä asioista talossa mut en osaa ajatella mitkä huoneet kannattaisi sijoittaa minkäkin ilmansuunnan puolelle.. :)

Jaa... en mää oo ajatellut kyllä, että miten se valo tulee huoneisiin :D Meillä on oikeestaan makuuhuoneita kolmeen eri ilmansuuntaan. Kyllä mä luulen, että sitä valoa riittää ilmansuunnasta riippumatta :)

Meille tulee tupakeittiö, ja talo on silleen, että aurinko paistaa koko päivän sinne tupakeittiöön: aamulla keittiöön ja illalla olkkariin.. Meidän makkari on sitten talon varjoisalla puolella, koska mies on kolmivuorotyössä ja usein joutuu nukkumaan päivälläkin :)

Ei ole suunnitelmia rakentaa, mutta jos rakennettaisiin (ja jos mä saisin päättää ), niin aamuaurinko tulisi keittiöön (aamukahvia juodessa herättämään) ja olohuoneen ikkunat osoittaisivat kohti etelää (eniten luonnonvaloa noin yleisesti ottaen). Makuuhuoneet mieluiten pohjoisen puolelle, jolloin niihin tulee vähiten valoa. Takkahuone voisi olla länteen.

jos tykkää auringonvalosta niin miettii, missä huoneessa oleskelee eniten minäkin vuorokaudenaikana ja ne sitten siihen suuntaan, mistä aurinko niinä aikoina paistaa. jos ei ole isoja puita ihan talon vieressä, tulee valoa kivasti myös pohjoisen puolelta kesällä.

Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Ei ole suunnitelmia rakentaa, mutta jos rakennettaisiin (ja jos mä saisin päättää ), niin aamuaurinko tulisi keittiöön (aamukahvia juodessa herättämään) ja olohuoneen ikkunat osoittaisivat kohti etelää (eniten luonnonvaloa noin yleisesti ottaen). Makuuhuoneet mieluiten pohjoisen puolelle, jolloin niihin tulee vähiten valoa. Takkahuone voisi olla länteen.

meillä on just noin paitsi makkarit on pääosin länteen. Ihan hyvä järjestely. Ikkunoita on ihan joka suuntaan, joten luonnonvaloa EI puutu kodistamme :)

Tosin näin matalan auringon aikaan sitä tulee jo liikaakin...

Missään nimessä ei olohuonetta etelään kohti, silloin on kuin pätissä kesäisin. Meillä on talo järven rannalla ja suuri osa ikkunoista, rantaan eli länteen päin. Etelän puolella on vain pari pikku ikkunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missään nimessä ei olohuonetta etelään kohti, silloin on kuin pätissä kesäisin. Meillä on talo järven rannalla ja suuri osa ikkunoista, rantaan eli länteen päin. Etelän puolella on vain pari pikku ikkunaa.

Kylläpäs kun siinä on ihana, varjostava katettu terassi ;)

Ei räkitä sisään asti.

Ei paljon voi itse vaikuttaa mik ikkuna on minnekinpäin, kun kaupunki määrää talon paikan. Tai siis jos viitsii katsella naapurille sisään kaiket päivät niin sitten kyllä.

Energiataloudellisesti ikkunat suunnitellaan yleensä niin, että isot ikkunat etelään ja pienet pohjoiseen.

Itse laittaisin makuuhuoneet pohjoispuolelle, ja olohuoneen kuitenkin ehkä etelään (meillä on nytkin), mahdollisesti lounaaseen.

Mekin ollaan rakentamassa taloa, ja minä en taas missään nimessä halua, että ilta-aurinko paistaa olkkariin. Koska olkkarissa on telkkari ja telkaria näkee huonosti, jos on pelkät sälekauhtimet ikkunassa, kuten meillä. Pitäis olla lisäksi vielä pimennysverhot.

Alkuperäinen kirjoittaja lkjl:
Mekin ollaan rakentamassa taloa, ja minä en taas missään nimessä halua, että ilta-aurinko paistaa olkkariin. Koska olkkarissa on telkkari ja telkaria näkee huonosti, jos on pelkät sälekauhtimet ikkunassa, kuten meillä. Pitäis olla lisäksi vielä pimennysverhot.

Telkkarilla taitaa olla aika hallitseva osa perheessänne? Kyllä kaunis ilta-aurinko aina töllön voittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei meillä ainakaan ole, vaikka olkkarin seinä on lähes kokonaan lasia ja etelään, merelle päin. Ostitteko jotkut halvat lasit ilman aurinkosuojapinnoitetta? Meillä blokkaa 30% eikä todellakaan ole pätsi. Lisäksi leveät räystäät suojaavat kesällä, kun aurinko on niin korkealla.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Telkkarilla taitaa olla aika hallitseva osa perheessänne? Kyllä kaunis ilta-aurinko aina töllön voittaa.

Ei ole, mutta silloin kun sitä katsotaan, on mukava kun aurinko ei häikäise sälekaihtimien välistä.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Niinpä, meillä on olohiuone korkeaa tilaa ja suuri ikkuna länteen, enpä paljoa kauniinpaa tiedä kuin nuo männyt ilta-auringossa..

Samassa tilassa katsotaan televisiota, mutta ilmeisesti kesäisin vähemmän kun ei juuri häiritse.

Lasten makkarit aamu-auringon puolella, niissä on kunnon pimennysverhot. Keittiöön paistaa aamulla. Hyvin toimii meillä.

Yhteistyössä