M
meeri
Vieras
asun saksassa ja minulla on kaksivuotias lapsi. kohtaan viikoittain rasismia ja en tiedä miten selviydyn siitä. esim. olin eilen liikuntakerhossa, jossa n. neljä vuotias tyttö tönäisi aika hurjasti pariin otteeseen lastani. tytön äiti ei tietenkään huomannut tapahtunutta. sanoin lapselle, että näin ei saa tehdä.lapsen äiti oli todella närkästynyt ja kysyi minulta miten niin ei saa niin tehdä. ja mitä tehdä( hän huomasi, että en puhu saksaa saksalaisittain) sanoin englanniksi, että täällä ei lapset töni toisiaan ja varsinkaan noin iso lapsi pitäisi tietää, miten käyttäydytään. sen jälkeen äiti pyysi minulta aika tylysti anteeksi ja kuulin kuinka hän kysyi tytöltään, joka alkoi itkemään, että tönäisikö minun lapseni hänen päätään pidempää lasta!
tämän jälkeen äiti alkoi kuiskuttelemaan muille äideille ja sanoin osakseni aika tylyjä katseita. tämä on henkisesti todella kuluttavaa. mitenkä kerron lapselleni, joka tulee huomaamaan joku päivä tämän erilaisen kohtelun, mistä on kyse. saksalaiset tuntuvat kuvittelevan, että kaikki ulkomaalaiset tulevat tänne heidän "upean ja toimivan" sosiaalisysteeminsä perässä.
tiedän että on maailman joka kolkassa aikuisia, jotka eivät hyväksy, että heidän lapselle ei muut sanoa ja kerro toimintasääntöjä, sillä "heidän lapsensahan eivät tee mitään väärää", mutta väitän kyllä huomaavani milloin on kyseessä rasismi. miten kovetan itseni, että en välittäisi tapahtuneista vai mitä ihmettä voin tehdä?
tämän jälkeen äiti alkoi kuiskuttelemaan muille äideille ja sanoin osakseni aika tylyjä katseita. tämä on henkisesti todella kuluttavaa. mitenkä kerron lapselleni, joka tulee huomaamaan joku päivä tämän erilaisen kohtelun, mistä on kyse. saksalaiset tuntuvat kuvittelevan, että kaikki ulkomaalaiset tulevat tänne heidän "upean ja toimivan" sosiaalisysteeminsä perässä.
tiedän että on maailman joka kolkassa aikuisia, jotka eivät hyväksy, että heidän lapselle ei muut sanoa ja kerro toimintasääntöjä, sillä "heidän lapsensahan eivät tee mitään väärää", mutta väitän kyllä huomaavani milloin on kyseessä rasismi. miten kovetan itseni, että en välittäisi tapahtuneista vai mitä ihmettä voin tehdä?