raskaana oleva kissa oksentaa ja voi pahoin, synnyttääkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ensikertalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ensikertalainen"

Vieras
Eli meidän kissa raskaana,tarkka aikaa en osaa sanoa, koskapitäisi synnyttää, mutta maha on iso. Tänään kissa oksentanut kaikki mitä syönyt, ja maukuu niinkuin on huono olla. Onko synnytys nyt käynnissä vai onko jotain muuta? Ja te kenellä kokemusta kissan synnyttämisestä, niin kertokaas mistä tietää koska synnytys lähellä ym.

Kissanpentuja tuli kaksi viikkoa sitten, mutta emo ei kyllä oksennellut. Maukui kyllä ja etsi rauhallista ja suojaista paikkaa, mieluusti hämärää. Synnytyksen ollessa hyvin lähellä, kissalta on alkanut erittyä eritettä synnytyskanavasta tai millä nimellä sitä nyt sitten kutsutaankin. Jos näkyvissä on jo pallukka kyseisestä kanavasta, niin sitten ekan kissanpennun pitäisi varmaan olla aika pian ulkona.

Kyllä meille kissa on yksi perheenjäsen ja meille se sana on RASKAANA ja synnyttää KISSAVAUVOJA paljon odotettuja ja rakastettuja naperoita, mutta kysymys kuuluikin että onko synnytys käynnissä?

[QUOTE="vieras";23841587]ja kissan pentua ei saa sanoa kissavauvaks vai? sä et puhunu sun lapsista vauvoina ku niitä odotit vaan ne oli alkioita ja sikiöitä? aina oikeet termit käytössä[/QUOTE]

Haloo??? Mikä mättää? Ja ikää sulla varmasati alle 25v. :D

Meillä naaraat ovat voineet pahoin ennen synnytystä. Mutta eivät tosin oksuttaneet ihan kaikkee pois...Kai sitä voi oksentaakin kaikki pois---kuten minä ennen muksun tuloo maailmaa...vaikka eivät nyt kyllä tavallaan liity tuo kissa-asiaan mitenkään.:whistle:

kyl toi voi olla merkki synnytyksessä. Kannattaa ain atarkkailla, koska joskut kissatkin tarvitsevat apua synnytyksessä. Meillä meinasi emo kuolla ja sen ainut yksi iso pentu kuoli :(

[QUOTE="vieras";23841587]ja kissan pentua ei saa sanoa kissavauvaks vai? sä et puhunu sun lapsista vauvoina ku niitä odotit vaan ne oli alkioita ja sikiöitä? aina oikeet termit käytössä[/QUOTE]

Kissavauva? Ei hittolainen. Kyllähän ne ihan pentuja ovat.

[QUOTE="a.p";23841807]EGO miten olet huomannut, että kissa on voinut pahoin, jos ei ole oksentanut?[/QUOTE]

Siis ei oksentanut kaikkee ulos...Puklaillut ruokia...ja toisella oli jopa närästystä....Onko maito noussut sun kissalla?Ennustaa sekin synnytystä....

Siis ap:lle jatkoa...siis mulla on kissa laitettu omaan huoneeseen n.60 vrk kohdalla ja näkyyhän siel puklut+kaikki vuodot puhtaissa tiloissa. Ja muutenkin tarkkaillaan normi paremmin yms.

en ole huomannut mitään vuotoja enkä maitoa, mutta nännit ovat kasvaneet ja "turvoksissa" kissa on pari päivää ollut hyvin väsynyt ja ei ole päästänyt muuta kuin minut vierelleen, muita puree/raapii.

[QUOTE="A.P";23841932]en ole huomannut mitään vuotoja enkä maitoa, mutta nännit ovat kasvaneet ja "turvoksissa" kissa on pari päivää ollut hyvin väsynyt ja ei ole päästänyt muuta kuin minut vierelleen, muita puree/raapii.[/QUOTE]

Ookoo.Jos alkaa litkuja tulee peräpäästä, niin älä heti säikähdä...kunhan se ei haise pahalle!Limatulppahan sielt tuloo...Ja voit varovasti nisistä puristaa tuleeko tippaa maitoa...Mulla lähteneet naartaat synnyttää 1-2 vrk sen jälkeen..siis maidon nousun jälkeen. Ja nisät kantsii putsata jos on "karstaa" niissä...ruokaöljyllä vaikka.
Onko synnytyskoppa valmiina?Pistä johonkin rauhalliseen nurkkaan.

Ja varaa päivystävän lekurin nnumero viereesi varoilta. Käy googlettamassa tuota synnytysasiaa, niin tiedät vähän aina että missä mennään. Ja kuis kova hyörinä siel mahassa käy?:)

Kiitos EGO :) Kissalla on koko yläkerta yksinoikeudella käytössään, saa olla siellä rauhassa, ja siellä on myös "pentulaatikko" pehmusteineen. Olen yrittänyt katsoa mahan "hyörinää" mutta en ole pentujen liikettä huomannut, johtuneekohan siitä, että kissamme hengittää jotenkin raskaasti ja koko maha liikkuu hengittäess.

[QUOTE="a.p";23842074]Kiitos EGO :) Kissalla on koko yläkerta yksinoikeudella käytössään, saa olla siellä rauhassa, ja siellä on myös "pentulaatikko" pehmusteineen. Olen yrittänyt katsoa mahan "hyörinää" mutta en ole pentujen liikettä huomannut, johtuneekohan siitä, että kissamme hengittää jotenkin raskaasti ja koko maha liikkuu hengittäess.[/QUOTE]

Voipi olla että kisuliini kohta synnyttääpi :) Saattaapi olla esipolttoja (ei kyllä aina huomaa sellasta ite)...ja voipi olla pari pv ennen synnytystäkin niitä.Meijän kissa naamasta näky kyl että alkaapi jotaa kun naama oli sillee kivast mutrulla eli ihan kuin ois migreeniä. Makas vaan paikoillaan ja hengitteli raskaammin. Sitten alkoi kuopii nurkkia ja ravaili synnytyslaatikolla....
Voi laittaa kädet masun päälle ja pitää niitä siinä,,,josko tuntisit liikkeitä. :)

[QUOTE="vieras";23842185]Mun kissan pentu juuttui synnytyskanavaan, et seuraile tilannetta, kissoilla ei synnytyksen pitäis kestää monta päivää...[/QUOTE]

Totta...Jos on työntöpolttoja (säännöllisiä) yli kolme tuntii ja sitten alkaa lopahtelee, niin ihan hyvä ois kyllä soitella jo lekurii päin.

Mulla aikanaan kun kissa oli,se kyl voi kans pahoin päivää pari ennen synnytystä.
Kokeile käsillä sen kohtua,jos se on tosi lähellä hmm....synntysaukkoa :D niin se tarkottaa sitä että kohta alkaa synnytys. Pentujen liikkeetkin tuntuu kyllä käsii asti.
Lisäks just toi erite voi tulla,mutta eihä sekää kaikilla tule näkyvästi.

Rauhallinen oma hämärä soppi mammalle vaan,ja vahtimista..älä päästä ulos,anna paljo juotavaa ja hiekkalaatikko kans lähelle.

Viimeksi muokattu:
mie yritin jopa kuunnella doplerilla sydän ääniä mut ei kuulunu :O

meillä kaksi kissaa siskokset synnytti viikon välein, toinen navetan ylisille, sitten kantoi yhden pennuista sisään ja minä hain loput. toinen synnytti viikon päästä samaan pesään, nämä toka oli selkeesti keskosia kun emo oli paljon pienempi eikä liikkeitä näkynyt, toisella näkyi.

Emoit oli tosi pieni kokoisia molemmilla ikää 8kk ja silti toinen sai 4 ja toinen 5 pentua. olivat ihania kun niitä sitten vuorotellen hoitivat :)

pahoinvointia en ainakaan huomannut